3D zobrazení pro hry a filmy na grafikách ATI Radeon – ATI jde cestou univerzálních brýlí Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 15 leden 2010
altJiž velmi brzy si budete moci užít 3D zobrazení se stávajícími grafikami ATI

 

 

Společnost NVIDIA představila vlastní přístup ke 3D už před mnoha měsíci a vyrukovala s NVIDIA 3D Vision. To funguje ve hrách i filmech a je primárně určeno pro zobrazení přes speciální nepříliš cenově zajímavý set aktivních brýlí NVIDIA. Konkurenční ATI vyčkávala s nástupem 3D, ačkoliv technicky samozřejmě nic nebrání, aby ATI grafiky poskytovali 3D zobrazení jako NVIDIA. AMD váhalo v souvislosti s diskutovaným zavedením 3D standardu.

V současné době, kdy máme krátce po zavedení 3D HD Blu ray video standardu, už má AMD-ATI jasno. Prosazuje se tedy technologie zobrazení přes aktivní brýle a přes 120Hz monitory, či projektory. AMD-ATI oznámila plnou podporu 3D HD Blu ray videa a demonstrovala to na CES. AMD ale půjde opět cestou standardů a tedy bude plně podporovat 3D standard Blu ray a umožní chod 3D i ve hrách, ale nebude pro to vydávat žádné speciální brýle jako NVIDIA ani pro to speciálně ladit ovladače. ATI je prostě HW společnost, která vyrábí čipy a dává nejlepší možnou podporu nejmodernějších technologií, ale softwarové aplikace už jsou v rukou jiných společností a AMD-ATI dává jen podporu a konzultace.

V souvislosti s 3D na ATI se tedy mluví o speciálních univerzálních 3D brýlích, které by měly být kompatibilní s většinou 120Hz obrazovek, což zni rozhodně dobře, bohužel tyto brýle zatím nejsou k dispozici a, i když AMD-ATI spustí podporu 3D již brzy, nějaký raketový start této technologie se nedá očekávat. Univerzální brýle by měly být k dostání až v druhé polovině roku, do té doby se musíte spoléhat na 3D obrazovky a projektory již v kompletu s brýlemi, kam bude grafika AMD-ATI posílat jen signál. Teoreticky by tedy 3D na ATI mělo chodit i ve hrách, kde to ale bude narážet na problém ovladačů. NVIDIA už má v tomto nějaký náskok, a že by 3D chodilo ve hrách nějak bez problémů, se říci nedá a to i tam, kde je to už optimalizované a obávám se, že pokud s tím hra nebude počítat od začátku, co by se standardem, tak to chodit nebude bez problémů nikdy. Kromě toho je opravdu hloupost, aby výrobce grafických jader ladil ovladače pro každou hru zvlášť dodatečně. Pochybuji tedy, že se do toho ATI pustí, ale na druhou stranu bude určitě tlačit na zavedení standardu 3D do nově vyvíjených her a koneckonců i sami tvůrci her mají zájem na to tam 3D mít, takže myslím, že by se situace se 3D zobrazením mohla všeobecně zlepšit nejdříve v roce 2012, kdy vyjdou hry, které jsou aktuálně ve vývoji, ale pořizovat 3D v roce 2010 je hodně předčasné. Mě osobně mrzí, že se prosazuje hlavně to 3D stereo přes aktivní brýle a ne polarizační technologie, která je na 3D efekt o dost působivější, jako taková je i levnější a nepoužívá se ve velkém jen proto, že prostě místo 1920x1200 obrazu máte ve výsledku jen 960x600 a snižuje to tedy detaily. 3D Stereo přes 120Hz LCD s aktivními brýlemi umožňuje využít plného rozlišení. Jak už jsme ale popsali v nedávném článku, 3D není pro každého, každý na to reaguje jinak a celkově je to technologie hodně individuální a v plenkách. Nemyslím si, že nutnost používat speciální brýle je vůbec budoucnost 3D zobrazení.

Kažodpádně ATI již brzy bude mít podporu 3D zobrazení funkční, minimálně pro 3D Blu ray a podpora ve hrách se dá očekávat později, včetně podpory 3D na ATI Eyefinity (120Hz LCD apod.).

Zdroj: Xbitlabs.com, DDWorld.cz

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Papuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 15:00:40
avatar
Zajímavé.. Já teda nikdy o nVision ani Eyefinity jako moc neuvažoval, ale není zas tak špatný nápad.. Jen ta cena
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 15:05:35
avatar
Já Eyefinity začu nyní používat, dorazili 3x 27" 1920x1200 LCD, ještě musím sehnat redukci ... přínos vidím halvně při práci a od té doby, co jsem si na tom pákrát zahrál jinde už na ničem jinýém než na 3xLCD hrát nechci Nááááářez

o 3D se zatím zajímám jen proto, že se mi líbí 3D AVATAR, ale jinak mě zatím takhle technologie nijak neláká a taky jsem sei zatím vybral jen non120Hz LCD an Eyefinity ...
Papuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 15:10:10
avatar
Já bych na tom chtěl vyzkoušet H.A.W.X., protože sem to viděl na YT..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 15:12:26
avatar
já doufám že na tom poběží Mass Effect 2 ;)
Papuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 15:16:38
avatar
Tak tahle hra mě nějak moc nebere.. To spíš takovej Dragon Age ve 3D
Volda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:45:22
avatar
Mě se zdají nejlepší závodní hry.viz. Dirt 2
fusionSVK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 15:57:01
avatar
DD , ty uz by si mal zacat pouzivat plynovu masku a skafander. Jak STALKER.
Tolko radiacie ide von z 1 LCD , nato 3x LCD.
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:05:53
avatar
Zareni litalo z crt (rentgenove) protoze to byl maly urychlovac castic, ale v lcd nic takovyho neni, to je jen par zarivek a trocha polarizace.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:10:46
avatar
Radiace, tedy záření (elektromagnetické) lítá z každé obrazovky, nicméně, že by viditelné světlo bylo nějak extrémné škodlivé...
amartin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 21:02:21
avatar
Jedine ze by mal ten monitor taku jasitost ako zvaracka
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:35:34
avatar
CRT obrazovky měli na sobě filtr proti těmhle typům škodlivých záření. Mnohem horší to bylo zezadu kde nebylo nic.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 12:01:13

Roentgenové záření filtruje olovo. Tys měl před obrazovkou olověnou desku? Tos toho asi moc neviděl.

Dopadem elektronů na kovovou mřížku vzniká roentgenové záření. S tím nic nenaděláme.

Ať žije LCD. A kdy už bude OLED? Nemůžu se dočkat!
fangcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Olověné sklo 2010-01-16 16:48:38

A o olověném skle jste neslyšel ? Bežně je třeba ve vlacích a vidět přes něj určitě je.
--
kwitee má pravdu, CRT měly skleněnou desku co tohle odfiltrovala ale problém bylo vyzařování ze zadní části monitoru. Že to může být docela problém vám může nastínit třeba situace ve školních pc učebnách kde ve vetšíně případů ještě CRT najdete , když si vemete že sedíte v první řadě tak na vás svítí rentgenovým zářením třeba 6 monitorů najednou a to už dle mě neni zanedbatelná dávka.
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 19:15:33
avatar
proto se v učebnách, které navrhoval člověk s mozkem stavěly PC do kruhu, třeba u nás na základce to tak v učebnách bylo naprosto standartně
Volda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:48:14
avatar
Tak největší dávku radiace dostal učitel uprostřed kruhu
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 09:01:28

Rentgenovské záření má neporovnatelně větší proníkající schopnost, než záření viditelné. Například, projde i tebou. Olověne sklo, pokud jím prochází viditelné záření, z hlediska rentgenu je jako vzduch nebo nic. (Pokud jim jde vidět)
Všechny ty záštitné sítky před CRT nebyly proti rentgenu, ale proti elektrostatice, která tam bylá jako brno. Rentgen totiž není JEDINÝ problém CRT monitorů.
LucifeRiK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 18:21:40
avatar
co ty vies mozno ma zberatelsku ediciu de bola gas maska a bezne v tom drti gamesy
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 09:09:24
avatar
Kde na ty blbosti někteří chodíte? Právě to je jedna z výhod LCD, že z něj nejde ta radiace narozdíl od CRT.
EuMatBa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:24:41

Chceš poslat? Mám tu redukci z DP na DVI a 1920x1200 by to mělo umět.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:50:08
avatar
potřebuji aktivní ta stojí 99 dolarů, ale někde ji spašim
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 18:31:28
avatar
V čem je ta aktivní jiná ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 18:40:48
avatar
no je aktivní ... s jinou to nefunguje pokud nemáš na monitoru přímo DP
EuMatBa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 22:38:23

Pokud vím, tak aktivní by měla fungovat i pro vyšší rozlišení jak 1920x1200. Pasivní jen do něj. HP 481409-001
Krayzie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 20:07:55

Zaujimave, mna prave Avatar v 3D sklamal na plnej ciare (s filmom som bol spokojny, ale lutujem, ze som vymenil 3D v dabingu za 2D s titulkami). Z Final Destination 3D som mal ovela vacsi zazitok.
Celkovo som ohladom 3D dost skepticky. Mna odradza pouzitie akychkolvek okuliarov (nenosim ziadne, ani slnecne) a preto, pokial nebude 3D holografia, vystacim si asi s 2D.
JonnyS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 11:47:00
avatar
a pak ze ddworld nevydelava Myslim, ze pro normalniho parmena jsou ty tri monitory zcela zbytecne a penizky radsi investuje do lepsi grafarny apod.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 3D zobrazení. 2010-01-15 15:06:47

V čem je vlastně problém? Většina her je stejně 3D takže jediný co je potřeba dodělat do her je druhá kamera a pak je na ovladačích aby obraz z tyhle kamery pouštěli dál do monitoru, ne?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 15:10:18
avatar
tam jde o to co se má jak kde vykreslovat, problém dělají stíny, rlzné grafické efekty a hromada dalších věcí, prostě s tím hra musí počítat protože lepit na to 3D zpětně je hovadina ... to je stejné, jako se snaží vymýšlet softweare, který ti z běžnýho filmu udělá 3D film, vypadá to děsně a pořádně to nefunguje a ani nemůže ...
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 15:19:06
avatar
to není úplně stejné, film je 2D, ale hry jsou dnes počítány ve 3D jen jsou zobrazovány na 2D monitoru.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:12:05
avatar
To není úplně pravda, spousta efektů ve hrách je 2D a jsou jenom nalepené na monitor...
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 15:25:20
avatar
nie je to to iste, pretoze film je staticky, nemozeme ho ovplyvnit, zato obraz v hre generuje vga, a staci, ak bude raz generovat obraz vlavo nad postavickou, raz vpravo nad postavickou, nvidia na to ide relativne dobre, a funguje to prakticky automaticky, a uz len doladuje pripadne problemy, takze nie ze ku kazdej hre vymysla ako by to spravila, koncept je jasny, len sa hraju s uhlami [v najhorsom pripade bude fps len polovicne, ale to sa nestava]
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 15:45:07

Přesně tak jsem to myslel. Já bych jen kameru dával na místo očí
Takže když to shrnu tak problém je že se z 3D prostředí udělá 2D snímek na kterej se pak roubujou různý grafický serepetičky(efekty) na vylepšení obrazu. Puvodně jsem myslel ze stíny se aplikují ještě na 3D prostředí
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Porovnání 2010-01-15 16:15:39

Nemohl by někdo, kdo viděl polarizační i aktivní technologii napsat subjektivní porovnání? Já viděl jen Avatar přes aktivní brýle, a jet přes 400km do Imaxu se mi nechce, abych to moh srovnat s polarizačními. Předem děkuji za případnou recenzi.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:07:29
avatar
ony se v nějakém 3D kině používají aktivní brýle?
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:13:02

V Cinestaru http://cinestar.cz/o-cinestar/
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:33:24
avatar
no v Cinestaru jsem byl na krvavý valentýn 3D, ale myslel jsem že se aktovní brýle musí někam zapojit, tam se nikam nezapojují... V Cinemacity jsem byl ne několika filmech (doba ledová 3D, pak nějaká animovaná hovadina, ani nevím název a avatar) a musím říct že jsem si rozdílu v kvalitě 3D nevšiml, ačkoli to není objektivní, protože to byly jiné filmy.
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 17:11:47

Jsou synchronizovány přes infra, snímač je uprostřed(na nose), když ho prstem zakryješ, tak se přestanou zatmívat a obraz se rozdvojí.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 19:42:23
avatar
Zbytečná reakce, viz výše:-)
EDIT: Smažte to už někdo, já nechci další mínusy Nemohu za to, že Sfusama odpověděl o minutu dříve.
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zbytečnosti 2010-01-15 16:07:32
avatar
k čemu to je? Hry jsou beztak ve 3D a aby to vypadalo při hře že mi z obrazovky lezou přišery, tak to ne a myslim že většina lidí bude stejného názoru
Jako demo ukázky je to pěkný ale každodenně bych to použivat nechtěl. Tohle se spíš uplatní u doktorů, ve vojenství a tak ale doma? Ikdyž jestli na to naběhnou pornospolečnosti...
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:10:55

ak na to nabehnu pornospolocnosti, tak to bude mat rychly vyvoj..
thomopulus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 17:36:41

Ale 3D porno už je, dokonce český , jen teda starou technologií červená-modrá
EuMatBa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 22:38:52

Potvrzuji
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 14:15:52

Jo,dokonca sa na to dalo aj divat :-)
Rimmerak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-17 09:36:55

... jste hrozný, jsem si kvůli vám včera na aukru koupil red-cyan plastový brýle :-D
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:17:09
avatar
Něco tak vypadá hodně pěkně, osobně se mi nejvíc líbí asi third person akce, jako Tomb Raider, kde prostředí vypadá pěkně a není to zběsilá akce, takže člověk si může dovolit pár milisekund skládat obraz do 3D a nestojí ho to virtuální život.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:09:09
avatar
OK, když to budou standardní brýle, bude je podporovat i nVidia nebo jen ATIi?
fuzzy3d [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - VŠECHNO JE JINAK (?) 2010-01-15 16:14:16

DD, NVIDIA je opravdu mnohem mnohem dál než ATI. Ovladače pro 3D stereo pro Win XP http://www.nvidia.com/object/3dstereo_91.31.html podporují závěrkové (aktivní) i polarizované brýle (a taky hromadu dalších principů)- v té době žádný 120Hz LCD nebyl. Takže se ATI snaží dostat alespoň tam kde NVIDIA byla před 5ti lety. Předpokládám že i nové drivery pod Win 7 polarizační brýle podporují. To že si pro výrobu a prodej zvolila aktivní brýle je dáno technologií výroby monitorů. A rozlišení s polarizačními brýlemi nepůjde z "1920x1200 obrazu máte ve výsledku jen 960x600" ale na 1920x600 nebo na 960x1200. Doufám že už si sám zjistíš proč. Znovu opakuju- kdo nechce brýle od NVIDIE, ať zkusí ty od eDimensional co mám já. Akorát mu nepojedou s ATI kartami, protože ATI zatím nemá 3D stereo ovladače (možná má svůj ovladač eDimensional? Já používám NVIDIA drivery).
glass [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 00:33:39

nemali by sme zabudnut ani na to, ze NV uz realne predviedla 3D na 3 monitoroch (ich verzia Eyefinity)

EDIT: a fungujucu podporu pre 3D Blu-ray demonstrovala NV priblizne mesiac pred ATI
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-17 09:47:37

3D eyefinity je pěkná věc, chci ale vidět kde na to vemou výkon.
Zrzavej chlup [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 00:50:42
avatar
Tak to by mě zajímalo jak to může vypadat když se do toho 3d pletou ty rámečky lcd, asi to bude docela rušivej element.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 21:07:58

Je tu velky rozdiel. Zatial co NVidia pouziva zastaralu techniku 3D zobrazeni tak AMD/ATI ide cestou standardov. A pritom sa bavime o tom istom. Clanok sa da vzdy napisat ako kto komu vyhovuje. Skoda, ze sa v takom duchu ako je to vzdy o AMD nepisu aj vsetky ostatne clanky.
fuzzy3d [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 21:58:07

Promiň, ale ty prostě nevíš o čem píšeš. ATI jde cestou NVIDIE. Já osobně bych uvítal rozšíření polarizačních brýlí a je jedno jakou značku by měla grafika. Ale to je věc výrobců hardware. Je fajn že teď už budou mít 3D stereo ovladače obě firmy.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-17 21:33:48

Ja som nepisal, ze AMD/ATI nejde cestou NV. Iba som narazal na clanky, ktore tu boli v minulosti pisane ohladom 3D a NVISION. Proste v jednom stoji, ze NV pouziva zastaralu techniku a opat sa jej za to pripisuje minus zatial co v pripade AMD/ATI ide odrazu o standard. To je to co som predchadzajucim prispevkom myslel a co som chcel kritizovat.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:10:46

NVIDIA je opravdu mnohem dál než ATI - to platí možná pro 3D. Ale jinak mám pocit, že má asi půl roku zpoždění.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 16:47:31

No bavili sme sa o 3D. Inak nikto nespochybnuje, ze s novou generaciou kariet NV meska.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:11:46

Máš recht, můj komentář je nevhodný.
Volda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:54:12
avatar
Pravda kdysi jsem zkoušel Quake 3 3D
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 18:30:33
avatar
no je to uplne to stejny co nvidia, ktera ma ale uz docela slusny naskok s vyladenim ovladacu ve hrach (aspon ve vetsine popularnejsich), ve kterych 3D delalo problemy.
Citace:
V souvislosti s 3D na ATI se tedy mluví o speciálních univerzálních 3D brýlích, které by měly být kompatibilní s většinou 120Hz obrazovek, což zni rozhodně dobře, bohužel tyto brýle zatím nejsou k dispozici a, i když AMD-ATI spustí podporu 3D již brzy, nějaký raketový start této technologie se nedá očekávat. Univerzální brýle by měly být k dostání až v druhé polovině roku, do té doby se musíte spoléhat na 3D obrazovky a projektory již v kompletu s brýlemi, kam bude grafika AMD-ATI posílat jen signál.

nejak sem nepochopil co myslis to univerzalnosti. to jako bryle od nvidie funguji jen s jednim monitorem nebo jak?pokud vim tak si poradi s kazdou minimalne 120Hz obrazovkou...v cem tedy maji byt ty od ati tak univerzalni?
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-17 20:54:11

Smozrejme, ze bryle od nVidie nefunguji zdaleka jen na jednom monitoru - mrkni tady na specifikace:

http://www.nvidia.com/object/product_GeForce_3D_VisionKit_us.html

A jsem zvedav, jak to AMD udela, kdyz teda k tomu udajne nebude potrebovat podporu na urovni ovladacu, resp. nebude je potrebovat specialne ladit.

Podle me ma v tomto nVidia celkem slusny naskok.
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 20:45:10
avatar
Tu je 3D z roku 1989 Odkaz
Inak je to ale celkom dobrý fór. Ja osobne by som si takú 5-diskovú špeciálnu edíciu kúpil!
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 21:09:01
avatar
myslim, ze za par let to bude rozsirenejsi a plno lidi to bude mit uz doma. ted se to zatim slibne rozjizdi
Kirara [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 22:20:10

Milý DD,
přístup ke 3D je jedna z mála věcí, ve které s tebou nesouhlasím a u které si myslím, že trochu bluduješ nebo vyvozuješ závěry na základě nějaké zkreslené zkušenosti.

Mezi technologiemi není žádný fyzikální důvod proč by jedna z nich měla mít působivější 3D efekt. Je to jen technika, kterou se dělí obraz mezi oči a 3D efekt je zanesen v rozdílech mezi dvěma promítanými obrazy. Logika naopak říká, že zatímco LCD brýle ty obrazy rozdělují čistě a ostře, polarizační brýle spoléhají na polarizaci světla, která se ti může rozhodit velmi snadno (cirkulární je na to údajně ještě náchylnější než lineární) a pak produkuje duchy. Stačí třeba mít v místnosti trochu zakouřeno.

Existují zprávy o tom, že některé filmy se v kinech s pasivní technologií vůbec nepromítali, protože na to nešlo koukat, zatímco v kinech s technologií aktivní normálně šli. Ale to spíš než obecnou technologií bude tím konkrétním provedením. Na polarizační kina (mimo IMAXu, který se údajně vylepšil) totiž slyším řádově více kritiky, než na kina s aktivní technologií.

Vůbec si myslím, že spíš než by na to lidi reagovali různě, že je rozdíl mezi všemi konkrétními aplikacemi ať už jedné nebo druhé technologie.

P.S. Ta náchylnost na bolesti hlavy z blikání je podle mě taky trochu urban legend. Však se podívejte okolo sebe co všechno bliká. Všechny LCD obrazovky nebo projektory vám blikají na cca 60 Hz, zářivky dokonce na 50 Hz, proč teda lidi zpravidla nebolí hlava při hodinách koukání na televizi?
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 22:58:01
avatar
je to dost individuální, já mam pár měsíců LCD a dlouho mi trvalo než jsem si zvykl na těch 60Hz, když předtim jsem měl 100 na CRT. A z delšího pobytu pod zářivkama je mi fakt blbě - jedna dvě hoďky nevadí ale celých 8 či 12h v tom být to je peklo
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re:DDRO 2010-01-16 13:01:19
avatar
Mám dojem že vaše potíže mají jiný původ než se domníváte (ani náhodou nezpochybňuji že je máte).To co jste popsal jsou dvě naprosto rozdílné věci a rád vám je vysvětlím.Zjednodušeně CRT monitor pracuje tak že dělo za maskou monitoru vysílá paprsek který dopadne na luminiscenční vrstvu a ta se rozzáří.Takto rozzářený bod má nějaký doběh je to vlastně pozvolné zhasnutí.No a než zhasne dopadne paprsek znova a bod se znovu rozzáří(tak že platí čím častěji je bod bombardován paprskem tím méně kolísá jas toho bodu a to jsou ty Hz o kterých píšete)a na tom je postaveno zobrazování CRT monitorů.LCD monitory pracují jinak frekvence se uvádí jak často se obnovuje informace o obraze na monitoru(samozřejmě že ani zářivky nemají stoprocentní distribuci světla ale vzhledem k tomu jak zářivka funguje je nemožné aby se to dalo srovnat s CRT.Tak že vaše problémy budou z něčeho jiného ale nedokáži vám poradit čím by to mohlo být.Já měl také problémy než mi na očním zjistili že mám na jednom oku na čtení 1 dioptrii a na 2 oku 1 1/4 dioptrie.Tohle asi váš případ nebude předpokládám že to jste již vyloučil.
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 10:05:45
avatar
Mám dotaz ona to je iluminační nebo luminiscenční vrstva?
Jenom nám to učitel dával za příklad luminiscence (CRT - staré televize) tak nevím máme to aj v učebnici.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 13:00:22
avatar
Ano máte pravdu je to luminiscenční vrstva (opraveno) .Psal jsem to v noci a nějak už pak takové věci ulítnou.Ale zaplať pánbůh to nemá vliv na ten jednoduchý popis rozdílu mezi těmi monitory.Gró mé poznámky bylo že není frekvence jako frekvence byť jde o monitory.
Zrzavej chlup [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 00:58:07
avatar
Jestli to náhodou nebude moribundus.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:13:53

Individuální možná, ale zářivky vadí zřejmě jen pár jedincům. V každé kanceláři či menší výrobní hale jsou zářivky zcela běžné. A že by z toho některého z mých 50 kolegů bolela hlava jsem neslyšel. A to sedíme 8 a více hodin denně pod tímhle druhem světla.
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 02:33:45
avatar
na to 3d si treba zvyknut, a prvy krat je to dost zle.
kamaratka co nebola prvy krat na 3d si musel adat dole okuliare, lebo ju extremne boleli/stipali oci, ani sa nedivim, kym sa oko prisposobi tak to trva [snazite sa zaostrit ale ono to nejde, v podstate mate staticky zaostrene na rovnako vzdialene platno, ktore ale ma dynamicku hlbku]
navyse, striedavo sa zakryvaju oci, cize nie je 60hz ako 60hz, ziarovky neblikaju, ziarivky blikaju 100hz, lcd neblikaju, alebo nad 200hz, a projektory su prakticky ziarovky-neblikaju.
Volda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 13:00:02
avatar
A tech 50Hz u zářivek jste zjistil jak?Kvůli 50Hz ve fázi?
drgw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - blik blik 2010-01-15 23:07:25
avatar
Citace:
Však se podívejte okolo sebe co všechno bliká. Všechny LCD obrazovky nebo projektory vám blikají na cca 60 Hz,


lcd že blikaj? a co potom dělaj crt, teleportujou se do jiný dimenze a zpátky?
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 10:08:28
avatar
Ani LCD "teoreticky" blikají (i když mi to nepříjde) jelikož jsou tam zářivky a jaká koliv zářivka bliká. (I když to oko nerozpozná, tak časem to může být důvod bolestí hlavy. Mozek to vidí jinak.)
Proto se doporučuje např. v kanclu kde jsou zářivky (a daná osoba pracuje nad 8-10 h. aby tam byla klasická žárovka, která nebliká.) Tak nám to vysvětlovali ve škole, zní to aj logicky.)
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 12:46:55
avatar
No to sice máte pravdu.Dokonce v dílnách kde jsou obráběcí stroje jde hlavně o soustruhy nebo vrtačky nesmí být zářivky
(kombinace světelných zdrojů povolena je) z důvodu možnosti že se otáčky stroje shodnou s frekvencí kmitání světelného zdroje.Důsledkem tohoto jevu je efekt stroboskopu kdy se pak očima pracovníka může zdát že je stroj zastaven a může dojít úrazu.Mé znalosti technických parametrů použitých zářivek v monitorech jsou omezeny ale rozhodně se od těch o kterých tu je teď řeč liší.
horst [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 15:12:36

Neni pravda, u obráběcích stroju se běžně používají zářivky,toto platilo někdy před 30 lety.
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 16:01:41
avatar
Tak to si nejsem jistej :-) Byl jsem na návštěve - Auto dílny (nově vybavené) a u vrtačky (stojanové) je zabudované takové nažloutlo-červené světlo, když se zapne vrtačka zapne se i toto světlo. Důvod? Při otáčkach (vysokých) se to nejevý jako by se to otáčelo. A dnes? Dnes u obráběcích strojů mno nevím nevídám je denně ale na praxy u kamaráda (obraběč kovů) je to též :-) A na průmyslovce u menší obraběčky je to taky. Tak nevím :-) Samozřejmě se liší jelikož kdyby to v LCD byly klasické tak s toho asi zblbnu :-D Ale ty už taky pomalu končí nastupují LED podsvícení podle mě velmi dobrá a kvalitní náhrada.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 19:39:05
avatar
LED podsvícení fandím, hlavně mi přijde, že lépe funguje, když člověk mění jas Docela bych u 3D monitorů uvítal LED podsvícení, pak bych o takovém monitoru i uvažoval, přeci jen 120Hz LCD s LED podsvícením by nemusel být špatný monitor i bez 3D
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 21:20:12
avatar
Určitě takové čirejší barvy to jsou :-) (aspoň mě příjde) Hele ale já se tak ptal. On LCD monitor nebliká ne? I když tam jsou zářivky tak do (možná jen kvalitnějších) jde jen stejnosměrné napětí. Nebo ne?
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 22:01:15
avatar
Jak je to dnes nevím, ale před pár lety jsem četl nějaké recenze na LCD monitory a právě tam bylo jedno z hlavních hodnocení, jak moc blikají v závislosti na jasu.
Lepší monitory skoro neblikaly, u horších se blikání projevovalo při snížení jasu třeba už pod 80%...nevím, jestli jsem to dobře pochopil, ale prostě snížení jasu se dosahovalo právě tím blikáním místo toho, aby zářivka svítila méně(tedy do 80% svítila méně, ale pak už to nešlo, tak se to vyřešilo blikáním). Takže počítám, že při 100% jasu nebliká vůbec při jasu 0-80% jak který.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:21:43

Ptal jsem se kolegy a zářivku lze napájet stejnosměrně, jen je dobré občas jí otočit polaritu, aby déle vydržela žhavicí vlákna.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:19:14

Lepší je full LED podsvícení, nikoliv jen po stranách. Ale je to dražší.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:17:40

Před 30 lety byly už zářívky?

Asi jo, jen mi to přijde strašně dávno..
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 15:27:44
avatar
Zářivky jako zdroj světla se mohou používat jen v kombinaci s jiným druhem který netrpí kmitáním.Fyzika platí pořád na tom se nic nezměnilo.Leda že by se vyráběli zářivky s mnohonásobně vyšší frekvencí.Nebo by byly zapojeny na přeskáčku na různé fáze z důvodu posunu kmitání(rovnoměrnější distribuce světla) a tím bylo dosaženo kompenzace ale nejsem elektrikář tak je to možná blbost co jsem právě napsal.
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 16:07:20
avatar
Teoreticky máš pravdu, fyzika platí pořád. Jenom jak jsi napsal stím zapojením na přeskáčku to zní logicky ale asi to tak nepůjde. Jinak by to tak bylo vymyšleno nebo to tak je? Todle opravdu nevím nad tímhle jsem nepřemýšlel.
WindOfChange [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 21:16:27

Aby měly zářivky vyšši frekvencí, tak by musely být vybaveny elektronikou, která toto zabezpečí a netuším, jestli to vůbec někdo dělá. Zářivky blikají na 50Hz.

Ale používá se dnes jedna finta. Takové ty podhledové zářivky mají 6 trubic a 2 jsou na fázi 1, 2 na fázi 2 a 2 na fázi 3. A tímto se z toho stane jednolité světlo bez blikání. Přesně takto jsme měli podmínku na osvětlení když nám stavěli sídlo firmy.

A ještě jednou jsem se setkal s nepříjemnými 50Hz ze zářivek. Některé herny na stolní tenis dříve pouzívaly nad stolem jednu výbojku a když jsme do nějaké takové přijely, tak to byla katastrofa. Let míčku byla taková série blikanců tak jak blikala ta výbojka.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 21:39:05
avatar
Tak že má teorie vycucaná z prstu již uvedena v praxi .Ježiš sám sebe překvapuji opravdu jsem měl obavu že jsem zde plácl něco co by nefungovalo .
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:22:52

Ono z toho není jednolité světlo bez blikání, ale blikání se tím omezí.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 18:32:45
avatar
OT: čau, věděl by někdo, proč mi nejde editovat a psat diakritikou příspěvky na mém druhém pc? Vlevo dole mi to píše, že je nějaká chyba na stránce, ale já nevím v čem je zakopanej pes. díky za rady
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 19:28:40
avatar
Jaký máš prohlížeč ? Zkus jich víc - jestli to dělá všude.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:23:20

Že by WGA?
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-17 00:05:09
avatar
pouzivam IE8 win7 64bit ... na druhem pc pod XP taky IE
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-17 19:24:14
avatar
to je
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 09:06:33

"Již velmi brzy si budete moci užít 3D zobrazení se stávajícími grafikami ATI"
čím se liší toto tvrzení od:
"Již velmi brzy si budete moci užít DX11 zobrazení s grafikami Fermi"?
Tím, že to druhé brzy je asi tak 10krat brzeji?
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:24:51

Souhlas, DD začíná nějak červenat. Měl by být objektivní a nestranný. A to říkám i přesto, že fandím AMD. Vemte si ze mě příklad.
r.mrazik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2010-01-18 10:28:04

obycejne tohle nedelam,ale toto u me vyvolalo velky usmev : "DX11 a hlavne teselace je totiz asi to nejdulezitejsi v pripade architektury Fermi. Je pro nas naprosto stezejni, aby co nejvice her podporovalo nove API. Mam jen trochu strach, ze jakmile nase konkurence zjisti jak se veci maji, tak uz nebude jejich tlak na DX11 tak velky a vsechno se jeste zbrzdi." radeji ponecham bez komentare
glass [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 11:03:19

No mozno to napisal na margo ich oficialnych PR vysledkov v DX11 Odkaz a Odkaz
r.mrazik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2010-01-18 11:24:33

mne prijde velice usmevny to s tim zbrzdenim po tom,kdy hlasaji ze DX11 je zbytecny a podobne...mno,proste sranda
glass [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:03:57

to su len DDho slova ... NV tvrdila ze DX11 nie je hlavnym dovodom na kupu novej grafiky, to je trosku rozdiel
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:09:06

Zaujimave citanie. Minimalne to vyvracia par informacii, ktore tu boli donedavna prezentovane...
r.mrazik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2010-01-18 12:21:45

to jo.slajdy ma nvidia moc pekny...ale uz by to chtelo karty...uz jen treba proto,aby byly na skladech radeony 5000 a spadla jejich cena
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:39:35

Tak predpokladam, ze v specifikaciach mlzit nebudu.
r.mrazik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2010-01-18 13:25:37

to je fakt,ze s timhle mlzit nebudou...sam jsem zvedav,jak na tom ta karta bude..preci jen,pocet jednotek na tesselaci je oproti ATI mnohem vetsi...ze by obrovsky hruby vykon ala radeon 2900??
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 14:34:18

Tak za mesiac hadam uvidime teoriu v praxi aspon v redakcnych testoch.
r.mrazik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2010-01-18 15:36:56

doufejme,ze za mesic ty testy budou...snad uz zadne odlozeni neplanujou
glass [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:22:13

hlavne to o SW teselacii
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 12:34:34

Tak SW vs HW tesselace u Nvidie neni zase takovy omyl. Je pravda, ze Nvidia nikdy HW teselatory nevyvratila, ale stejne tak nevyvracela SW teselaci - zkratka se k tomu nevyjadrovala vubec. SW teselace se predpokladala proto, ze predtim uz se od HW teselace Nvidia odklonila. Takze treba ja jsem za sebe rovnez predpokladal nejakou formu SW cesty.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 554x
Komentářů: 2
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1371x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1057x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1151x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3736x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1448x
Komentářů: 0