AMD našlo náhradu do vedení Radeon grafické divize – řeší hned několik problémů dvojicí šéfů Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 24 leden 2018
altRaja Koduri pomohl pozvednout grafickou divizi AMD z hrobu. A ta dostává nové vedení a posílení.

 

 

 

 

Není ani moc veřejným tajemstvím, že AMD nákup ATI příliš nezvládlo, byť to bylo a je strategicky skvělé a správné rozhodnutí. Za ATI však zaplatilo 2x více, než byla skutečná hodnota firmy (což výrazně ovlivnilo finanční situaci AMD vzhledem k dalším událostem, se kterými se nedalo počítat), následovala hloupá rozhodnutí, včetně prodeje unikátní SoC divize ATI za pár šupů, na čem se v následujících letech napakoval QualComm na nástupu ARM, kde SoC ATI hrála hlavní roli. Bohužel ani v dalších letech to vedení AMD nezvládalo, a to přes fakt, že ještě řadu let AMD mělo fakticky lepší GPU než konkurenční NVIDIA. Bohužel AMD nezvládalo marketing, a tak přes lepší, výkonnější, technicky vyspělejší a cenově výhodnější grafickou nabídku, NVIDIA dokázala prodávat stále více grafik a postupně díky tomu unikat AMD. To se navíc před několika let dostalo fakticky do klinické smrti, kdy bývalé vedení AMD ostrouhalo finanční rozpočet RADEON divize na minimum, čímž úspěšně v podstatě grafickou divizi zabilo a ovlivnilo jeho možnosti, jeho produktovou nabídku na několik dalších let. Důsledkem toho bylo zrušení vývoje velkého POLARIS, zpoždění a zmenšení VEGA nabídky a omezení možností AMD a tak dále. Úspěchy však AMD slavilo v semi-custom divizi, kdy úspěšně obsadilo konzolový trh atd.

Když kolem roku 2014 převzal po reorganizaci celého AMD a pod jeho novým vedením Radeon divizi Raja Koduri, v podstatě začínal na zelené louce, kde grafická divize byla silně podfinancována, spousta schopných lidí odešla atd. Raja dokázala Radeon divizi nejen oživit, ale dokázal vyprodukovat i velmi dobré produkty, byť rozhodnutí a situace z minulosti, které ovlivnily nabídku a možnosti v letech 2016-2017, už samozřejmě nešla vzít zpět. Přesto se dokázala Radeon grafická divize AMD zvednout, dokázala prosadit znovu nastartování vývoje na poli API díky MANTLE z něhož vzešly DirectX12 i VULKAN, dokázalo se prosadit do PS4/Xbox One, dokázalo se vrátit do HPC trhu a dokázalo nadále nabízet nejlepší integrované grafické řešení na trhu. Nicméně Raja Koduri jako šéf grafické divize často poukazoval na to, že ne všechno šlo hladce. Dlouhodobě mu pochopitelně vadilo značné podfinancování grafické divize, a vlastně celého AMD, které ve srovnání s konkurenční NVIDIA má několikanásobně menší rozpočet, přesto se od něj často očekávalo více. Stejně tak uspořádání a řízení některých věcí v AMD nebylo úplně OK.

AMD se však dohodlo s Intelem na spolupráci a v rámci spolupráce byl dohodnut i přechod Raji Koduriho do Intelu, který se pokusí v Intelu udělat to samé, co udělal v AMD, tedy vybudovat grafickou divizi. Vzhledem k velmi hladkému přechodu tohoto klíčového člověka mezi dvěma konkurenčními firmy na v podstatě tutéž pozici, což má daleko do běžné situace, se dá říci, že mezi oběma firmami a Rajou Kodurim musí panovat velmi nadstandardní vztahy a jednání o tomto přechodu musela probíhat už hodně dlouhou dobu. Je téměř jisté, že Raja před svým odchodem dohodl s AMD i další strategii a dobře informované zdroje uvádějí, že AMD se jeho doporučeními skutečně řídilo.

  • AMD jmenuje dva nové šéfy Radeon divize a udělalo další změny

Po odchodu Raji Koduriho panovaly obavy, jak se AMD se situací a s odchodem schopného člověka vyrovná. Zdá se ale, že velmi dobře. I na základě zkušeností doporučení bývalého šéfa udělalo AMD několik změn. V první řadě navýší rozpočet RTG divize. Dále upravuje rozdělení divizí, kdy nově bude semi-custom spadat pod RTG nikoliv do procesorové divize. Vzhledem k tomu že právě Radeon GPU jsou hlavním produktem a hlavní pákou semi-custom řešení, dává to smysl, tím spíše z hlediska nasazení v konzolích atd.

Třetí změnou je pak rozdělení pravomocí, kdy Raju Koduriho jak šéfa grafické divize, který měl na starosti jak vývoj, tak ekonomickou stránku věci, což se ne vždy dalo stíhat řídit, tak nově na to AMD najímá dva lidi. Šéfem grafické divize (RTG) pro obchodní, ekonomické a personální záležitosti bude Mike Rayfield. Ten je velmi zkušeným pracovníkem s praxí 30ti let v oboru. Na podobných pozicích pracoval ve firmách jako Texas Instrument, Micron a také u NVIDIA (do roku 2012 a stojí například za TEGRA řešením). Je i technickým specialistou na řadu oblastí zejména kolem SoC a mobilit, takže do plánů AMD skvěle zapadá.  

Druhým důležitým člověkem, a faktickým nástupcem GPU specialisty Raji Koduriho z hlediska řízení vývoje, výzkumu a technologií RTG, bude David Wang. Dá se říci, že jde navíc o další návrat osvědčeného a zkušeného člověka do AMD. Wang je velmi zkušeným inženýrem, který již v AMD, přesněji řešeno v ATI, pracoval. Právě tento člověk stál spolu s dalšími za úspěšnými produkty jako Radeon R300 (9700 PRO série), původními SoC produkty ATI a naposledy u vývoje úspěšné GCN architektury. Nyní se tak po letech do AMD vrací a bude přímo technickému vývoji všech GPU šéfovat.

Technologický svět hodnotí krok AMD opatrně pozitivně a jako velmi dobrý tah, který nejen řeší některé dlouhodobé problémy, ale AMD sáhlo i po velmi vhodných lidech, kdy jeden má za sebou již úspěšné produkty v ATI. Spolu s lepším rozdělením pravomocí na dva lidi, s větším rozpočtem a aktuálně nastartovaným vývojem v zádech se silnými procesory, silnou pozicí v semi-custom oblasti a s velmi schopnou VEGA architekturou na začátku, je zde rozhodně šance na další zlepšení pozice a produktů RTG. Doufejme že zlepšení pro celý trh, kdy aktuální dominance NVIDIA z pohledu prodejů a podílu na trhu (70:30) značně zhoršuje prostředí a podmínky pro nás pro všechny jako zákazníky.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-25 09:30:26
avatar
Takto to vizera slubne, pretoze financie a schopni ludia su zakladom. Ostava verit, ze to AMD vytiahne vyssie.
honza.cb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-25 10:26:44
avatar
To také doufám. I když bude stále dost těžké vytvořit konkurenční prostředí proti velkým hráčům jako Intel a NVidia.
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-01-25 14:11:52

CEO Lisa Su to zatím vede dobře. Zařazení semi-custom divize pod RTG je jenom dobře, protože jde vlastně o embedded grafické řešení, tak doufám, že pořádně nastoupí i v AI a líbilo by se mi taky zakomponování FPGA a dotáhnutí projektu Magnum.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 449x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1505x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1209x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1893x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1147x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1905x
Komentářů: 3