AMD potvrzuje další fakta kolem nových 14nm grafik "POLARIS" - Bude používat GDDR5 i HBM2 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 18 leden 2016
altSpolečnost AMD se novými produkty netají a znovu potvrdila, že má dvě funkční 14nm GPU.

 

 

 

 

AMD maká a to tak, že hodně. Ostatně také má co napravovat a její finanční situace není dobrá a minimálně 2 celé kvartály se asi výrazně nezmění. Jak už ale bylo několikrát řečeno, bez nových produktů vlastně ani nemůže a ty jsou závislé na dostupnosti nového výrobního procesu (14nm) a ten už se zdá už úspěšně jede. Takže AMD až neobvykle konkrétně mluví o nevydaných produktech a kdy dorazí na trh. AMD chystá dvě základní novinky, obě pro 14nm FinFET výrobu. Tím nejdůležitějším je pochopitelně nová generace procesorů a zbrusu nová architektura. Tím neméně důležitým je pak nová generace grafik vyráběných novým procesem. Obě novinky budou existovat i v kombinovaných produktech. Zatím je ale v poslední době řeč hlavně o nové generaci grafik, která je vydání o nějaký ten měsíc (Q3/2016) blíže než nová generace procesorů (Q4/2016).

  • AMD potvrzuje další informace

Rozhodně však není zvykem, abychom tak dlouho před vydáním v podstatě měly potvrzenu řadu klíčových technologií a faktů. AMD se však grafickou architekturou POLARIS netají, už ji předvedlo veřejně i praxi a nyní upřesnilo další věci, na kterými jinak obecně až do samotného vydání grafik spekulujeme.

Takže bylo potvrzeno, že AMD má, a na CES 2016 ukazovala, v tuto chvíli již dvě funkční 14nm GPU. Označuje je trochu nezvykle jako Polaris 11 a Polaris 10. Nevíme, které je které, ale víme, že jedno je malé, téměř 100% nástupce HD 7700/R7 360 série, a bude stěžejním produktem i pro mobilní platformu včetně nejtenčích počítačů a má nabídnout výkon současných PS4/XBOX One řešení, ovšem se zlomkem jejich spotřeby. Je také zdaleka nejdále s přípravami na nástup na trh, což dává smysl vzhledem k tomu, že AMD si na něm pravděpodobně otestovalo 14nm FinFET výrobu. Tím druhým čipem je pak téměř určitě nástupce 28nm FIJI. Tedy high end a i ten je 14nm, a protože jej AMD již má, je na tom 14nm výroba GF/Samsung evidentně docela dobře. Právě fakt, že i toto velké GPU, které AMD ukazovalo na CES za zavřenými dveřmi a s přísným zákazem fotografování, je vyráběno 14nm u GF/SAMSUNG je ale poměrně překvapením, AMD tak oficiálně potvrdilo, že celá POLARIS řada je přímo navržena pro 14nm FinFET proces GF/SAMSUNG a tedy je celkem jasné, že se 16nm TSMC pro nová GPU AMD nepočítá. Nicméně podle nepotvrzených informací se stávající 28nm jádra FIJI na FURY grafikách na trhu ještě zdrží. Byť budou pravděpodobně doplněna o HBM2 paměti, nahradí na cenových pozicích Radeon R9 390/390X, které nahradit také správně má. Je totiž pravděpodobné, že AMD sice pracuje na dalším novém POLARIS GPU pro tento vyšší střední segment, ale to dorazí později a také kvůli velmi vysoké ceně 14nm(i 16nm) výroby, bude zatím výhodnější prodávat stále i velké 28nm FIJI. To samo ale bude nahrazeno na své současné pozici právě novým čipem, kdy samozřejmě v TOP high-endu se ty náklady na 14nm výrobu snáze omluví a zaplatí.

A když už jsme u toho, AMD by sice rádo použilo HBM2 paměti a konstrukci grafik, která z toho plyne u všech svých nových grafik, nicméně už potvrdilo, co jsme si mysleli. Z důvodů vysokých nákladů jak na HBM2 paměti, tak na to konstrukční řešení integrace GPU+HBM na interposeru, bude zatím u nižších modelů grafik používat GDDR5 paměti. Některá POLARIS GPU, pravděpodobně ta levnější, tak budou tedy mít stále i GDDR5 řadič a klasickou konstrukci. Vyšší segmenty už ale AMD bude pokrývat HBM řešením.  AMD navíc zdůraznilo, že v případě zlepšení situace na poli HBM, jsou i nižší POLARIS GPU navržena tak, aby nebyl problém je s minimálními náklady je použít i na konstrukčním řešení v kombinaci s HBM paměťmi.

Znovu také bylo řečeno, že AMD počítá s uvedením grafik na trh v polovině roku 2016 (konkrétně asi v červenci a srpnu) a uživatelé se mohou těšit na opravdu masivní skok v efektivitě, tedy i méně než poloviční spotřebu na stejný výkon, ve srovnání se současnosti. AMD ale slibuje u vyšších modelů i nejvýraznější výkonový skok za poslední roky. Zajímavou novinkou, kterou se AMD jistě chystá aplikačně využít, je možnost současně s používáním grafiky na hraní hry i nahrávat/streamovat obraz ve 4K rozlišení při 60Hz s minimálním dopadem na výkon.

Další novinku, kterou AMD chystá pro delší časový horizont, je nahrazení PCIe rozhraní. Zatím to nemá jméno, ale AMD na tom již nějakou dobu pracuje a nyní to tedy oficiálně ohlašuje. Není to však nic nečekaného ani objevného, konkurenční NV už před časem oznámila vývoj podobného řešení NVLink, což je vlastně odpovědí na řešení stejného problému s omezením současného PCIe rozhraní. V obou případech však jde o řešení vyvíjené speciálně pro datová centra a HPC segment využívající ne jedno GPU/CPU, ale desítky, stovky ba tisíce takových jednotek, tedy něco, co se běžných PC nedotkne. Je zcela nutné nedostatečné PCIe řešení nahradit, nicméně jak NV, tak AMD zdaleka nejsou se svými rozhraními hotové. Téměř určitě se něco podobného na nových produktech pro HPC segment objeví až v průběhu roku 2017. Jak víte, AMD chystá extrémní výpočetní platformu, kdy bude na jednu malou desku integrovat 32procesorových jader ZEN, výkonné GPU a několik desítek sdílených GB HBM2 pamětí k tomu. To si pište, že tohle HPC řešení tedy potřebuje odpovídající sběrnici/rozhraní, AMD mluví i minimálně 100GB/s. Každopádně ani jedno nás jinak nemusí moc zajímat, pro běžná PC zatím v dohledné době nebudou určena, ani nás jejich absence nebude nijak limitovat, protože v našich domácích podmínkách není PCIe zatím žádným omezením.

Nepochybujeme o tom, že AMD POLARIS grafiky budou výrazným krokem vpřed, co však stále nevíme (ani přibližně), jak je na tom konkurence, protože ta bude vyrábět u TSMC a už nějakou dobu je poměrně ticho kolem stavu 16nm výroby a bude hodně zajímavé jen srovnání čipů na těchto dvou výrobních procesech, což, jak připomínám, je vlastně zcela nová situace, doteď AMD i NV vyráběly na stejných linkách u stejné firmy, s tím je ale konec a mění to hodně věcí ... každý teď kope sám za sebe a musí si vyladit vlastní proces, což je zejména pro NV, zvyklou přecházet na nový proces až když ho po řadě měsíců vyzkoušelo AMD.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 532x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2087x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1288x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1176x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1866x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1669x
Komentářů: 0