AMD představuje FSR 2.2 a FSR 3 a také zajímavou Hypr-RX aneb vyšší FPS a nižší latence pro hry! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 08 listopad 2022
altSnaha o větší univerzalitu je těžší, ale AMD jí věří a chystá další kolo novinek nejen pro své GPU.

 

 

 

 

Přístup AMD a NVIDIA vůči v zásadě přínosem stejným technologiím se diametrálně liší. Chování a přístup obou firem k zákazníkům, technologiím a standardům nemůže být větší. Stojí na úplně opačných stranách. NVIDIA volí mnohem jednodušší, mnohem levnější cestu neuniverzálních, záměrně uzamčených technologií a jejich využívání, co by PR zbraně, kdy navíc často ohlašuje věci mnohem dříve, než skutečně fungují a jsou připravené. Příkladem bylo třeba DLSS, které přes zjevné lhaní firmy o tom že „prostě funguje“, v první generaci nefungovalo vůbec, v druhé o rok později a dnes už má srovnatelnou či lepší alternativu od AMD v podobě FSR.

AMD právě jde složitější, dražší a náročnější cestou univerzálnějších technologií. Své FSR by stejně jako NVIDIA DLSS mohlo ohlásit už před několika lety, a udělat jen pro své grafiky, nejlépe jen nových řad. Byl by to o řád levnější, a hlavně mnohem rychlejší na vývoj a prosazení. AMD si ale samo dobrovolně zkomplikovalo život, že chtělo uvést FSR již skutečně funkční, kdy DLSS trvalo roky, než bylo skutečně k něčemu, FSR bylo dobré, a hlavně fungovalo od prvního dne po svém uvedení do první hry a rozšířilo se mnohonásobně rychleji, než DLSS. A především, AMD umožnilo přístup k FSR přínosům nejen majitelům nových AMD grafik, ale i těch starších a dokonce i NVIDIA karet, kdy mnohé starší modely DLSS vůbec neumí. FSR ale funguje na všem, kdy tak je otázkou, zda DLSS je vlastně mimo přínosu pro marketing NVIDIA vlastně k něčemu. Samozřejmě tento přístup není náležitě oceněn, protože mnozí uživatelé nechápou, jak velký rozdíl je v přístupu obou firem k zákazníkům i technologiím, přestože obě technologie ve výsledku řeší to samé.

 

  • AMD chce být univerzální i když je to složitější,

                                                                          dražší a komplikovanější

AMD se však svého dražšího složitějšího a náročnějšího přístupu vzdát zjevně nechce. NVIDIA tak už ohlásila DLSS 3 v rámci které „dopočítává“ extra FPS, nicméně technologie zatím příliš ideálně nefunguje, rozhodně chce ještě hodně ladění, a především není podporována na jiných než RTX 4000 grafikách. Takže je v tuto chvíli k ničemu, protože pokud existuje karta, která DLSS 3.0 rozhodně nepotřebuje, je to RTX 4090. NVIDIA to prostě opět záměrně fláká, opět se snaží levně uhrát body pro marketing, ačkoliv ta technologie není připravena a není podporována smysluplně na starších kartách, kde by smysl měla.

A tak opět přichází AMD se svým univerzálnějším řešením a ohlašuje FSR 3 a Fluid Motion Frames. Přínosem tedy podobnou věc jako zkouší NV s DLSS s dopočítáváním snímků, ale není jasné, jak přesně to AMD dělá, tedy zda jde o funkčně stejnou věc jako je DLSS 3. AMD nám sice prozradilo něco málo navíc, než zatím můžeme říci veřejně, ale mnoho toho není. Zkrátka s kompletním představením FSR 3.0 se počítá až příští rok. Co však AMD řeklo jednoznačně, nemá jít rozhodně o technologii fungující jen na nové RX 7000 sérii (alespoň pokud to univerzálně prostě půjde udělat, bude to podporováno šířeji). AMD se opět snaží o univerzalitu, což je dražší, mnohem náročnější a vyžaduje samozřejmě více času. Neočekáváme tedy FSR 3 dříve jak kolem poloviny roku 2023 a přesný termín kdy by se měla příští rok objevit, nebyl uveřejněn. AMD chce uvést funkční řešení skutečně přínosné pro hráče, ne další marketingový výmysl pro pár vyvolených a na kartách které to aktuálně nepotřebují, a technologii která se bude roky ladit, aby byla k něčemu a stejně nebude přístupný pro všechny.

AMD chce u svého FSR 3 vyřešit i jednu zjevnou nevýhodu DLSS 3.0, což se týká vyšší latence, kterou generování extra snímků u NVIDIA přináší. AMD nadále také bude ladit stávající FSR 2.x, kde dopočítávání nebude, aktuálně se do prvních her chystá FSR 2.2, která přináší viditelné zlepšení kvalit obrazu.

Také se chystá novou snadno aktivovatelnou technologii Hypr-RX. Ve své podstatně nejde o nic až tak nového, AMD jen vychází vstříc těm, kteří nechtějí ladit a nastavovat různé AMD technologie zvlášť. Jde o věci jako Radeon Anti-Lag, Radeon Boost nebo radeon Super Resolution. Mnozí uživatelé dokonce neví, že AMD dávno má technologie snižující latence ve hrách, zlepšující odezvu apod. je to samozřejmě částečně proto, že AMD nepovažuje tyto technologie za nic zásadně nového a objevného, bohužel NVIDIA se podařilo část uživatelů přesvědčit, že objevné a nové jsou a nikdo kromě NV je nemá, což prostě není pravda. Ale marketing snese všechno a pokud jste si to také mysleli že AMD ty věci dávno nemá, gratuluji marketing na vás zapracoval a podlehli jste mu ;).

AMD tak nově chce s HYPR-RX umožnit pro určité hry jedním klikem zapnout bez nutnosti individuálního ladění ze strany uživatele tyto funkce najednou, kdy automaticky se dle vašeho HW pro danou hru a potřeby nastaví vše, co je třeba automaticky. Výsledkem tak dle AMD byl například nárůst FPS ve hře Dying Light z 90 na 166 FPS a pokles latence z 30 na 11ms a to současně! Pochopitelně nadále bude možné používat jednotlivé technologie zvlášť a individuálně je ladit.

Myslím, že je na místě připomenout i další zajímavé technologie pro Radeon. Někteří uživatelé Radeonů používáme například také technologii AMD Chill. Ta dělá jednoduše to, že nastavíte maximální FPS, které má karta v dané hře vykreslovat a přes to prostě nejede. Má to velmi zásadní vliv na efektivitu, spotřebu a zahřívání karty. Například když máte 60Hz monitor, tak prostě fakticky nepotřebujete, aby grafika počítala a zobrazovala více než 60FPS. Uspořit tak můžete desítky W u slabších karet ale i stovky W u třeba RX 6900 série apod. A na výkonu a běhu hry to nepoznáte, protože stejně více jak 60FPS neuvidíte. Pokud Chill ještě nemáte aktivní, tak si asi říkáte, že jste zbytečně propálili a zaplatili tisíce wattů za ty roky ;). Osobně, protože mám 144Hz 4K panel, tak mám nastavený limit pochopitelně výše, konkrétně na 120FPS. Funguje to velmi dobře v kombinaci s FreeSync, bohužel to nefunguje v kombinaci s Anti-lag, což je technologie, kterou ale oceníte spíše u kompetitivních her, kde FPS omezovat nechcete vůbec.

Nová HYPR-RX se naopak snaží maximalizovat výkon a tedy FPS a minimalizovat odezvu a využívá tedy jiný set technologií. Každopádně AMD to stále ladí, rozšiřuje okruh her, kde je to opravdu vyladěno a funguje skvěle atd.

A HYPR-RX bude tedy další krok. No a pak dorazí nové FSR 3, které má až zdvojnásobit FPS proti FSR 2 a současně zůstat, pokud možno univerzální, tedy nejen pro nejnovější grafiky Radeon. Samozřejmě jeden si musí klást otázku, zda si AMD zbytečně nekomplikuje život. Pokud by to dělala stejně jednostranně, lacině a jednoduše jako NVIDIA, tedy omezila to jen funkčností na své nové karty, už tu třeba FSR 3 mohlo být. AMD však prostě zjevně věří v univerzalitu a standardy, což je jeden z největších rozdílů v přístupu a chování firem AMD a NVIDIA …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 02:13:56

No neviem si predstavit aku lepsiu techniku na generovanie novych framov moze AMD s FSR 3 priniest vs DLSS 3.
Uz len v principe mi znie technologia ktora zacne zobrazovat framy ktore v engine hry neexistuju ako scam ktory cieli iba na benchmarky ... Vizualne to moze vyzerat plynulejsie ale niektore z tych novych framov vzdy budu vyzerat trochu alebo uplne odveci (uz len upscaling ma co robit aby to nevyzeralo zle, dopocitat cely novy frame musi byt este nasobne narocnejsie). Dalsia vec je ta zvysena latencia pripadne horsi pocit z ovladania hry. Novy frame generovany mimo engine logicky nemoze pocitat z vasim inputom do hry a vkladanie noveho framu latenciu zvysi nech sa developeri snazia ako chcu.
Moj nazor je ze toto je slepa vyvojova vetva, pripadne to bude existovaj iba kvoli benchmarkom ale v hrach to zapinat nikto dobrovolne nebude.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 10:16:38
avatar
Souhlas považuji to také za blbost, která má jen oblbnout lidi. O tomto se vedla velká debata jinde a nakonec z toho vyšlo, že tato technologie už z principu že se musí vygenerovat z enginu 2 snímky a mezi ně se vloží vypočítaný snímek třetí který ale nevznikl z enginu zvyšuje lagy. Pro lidi co neví jak to funguje uvedu. Vygeneruje se z enginu 1 snímek, ten se zobrazí. Pak se z enginu vygeneruje 2 snímek, ten se ale místo zobrazení uloží do buferu, kde se snímky 1 a 2 porovnají a zjistí se posun obrazu a do prostoru mezi posunem snímku 1 a 2 se vloží snímek 3 který je vygenerován mimo engin a tedy mnohem rychleji. Jestli jsem to správně pochopil, tak ten 3 snímek je vlastně jen 2D bitmapový obraz jako ve filmu. Pak dojde k zobrazení snímku 3 a po něm z toho buferu snímek 2. Díky tomuto se z logiky věci musí zvyšovat počet snímků, ale i lagy. Samozřejmě jde lagy snížit, ale nikdy ty lagy nebudou tak malé jako když tu technologii na snížení lagů použijete bez technologie vkládání snímků.
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 08:25:51
avatar
Osobně jsem fanoušek univerzálního řešení pač z toho neprospivaj jen PC sestavy a můžou to využít všichni, ale i nový konzole viz FSR se rozjíždí i na konzolích..

Jinak co si budem AMD ani nic jinýho nezbývá, aby se prosadila když má Nvidia na PC v prodejích takovou převahu proto i to DLSS se tak rozvíjí pač vývojáři vidí , že většina pc hráčů jim hraje na Nvidia kartě
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 09:37:23

Nemohl by článek začít až čtvrtým odstavcem? Myslím, že ty tři první jsme tu četli tolikrát ...
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 10:20:46
avatar
Podle DD je opakování matka moudrosti . V kostele ti také čtou ty samé pasáže z Bible stále dokola a nakonec ti velebníček svými slovy řekne proč sis to musel všechno vyslechnout .
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 10:40:53

Jako jo no, mohli by v kostele hrát někdy něco jiného
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 14:37:18

AMD Chill mi přijde zrovna jako nadbytečná věc. Na snížení FPS stačí V-sync a prostě nastavít nižší obnovovací frekvenci monitoru...jediný smysl to snad má, pokud bych chtěl mít ve Windows třeba 144Hz, ale ve hře nějaké nižší maximum...
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 14:54:25
avatar
Není to zbytečná věc, pač když zapnu v ovladačích třeba omezovač fps na 60 , tak mám problémy s poklesama fps a v odezvě.. když zapnu chill tak jsou ty fps stabilni 60fps semtam 59 což předtim to skakalo jak vyšitý
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 15:18:02

No ale přece můžeš nastavit V-sync ve hře tak na 60Hz, pokud máš 60Hz monitor a máš taky stabilních 60 FPS...
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 15:50:40
avatar
Ale pokud zapneš V-sync, tak ti to při poklesu pod 60 jde rovnou až na 30, kdežto u chill ne, taky používám chill a spokojenost.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 16:42:03

To je blbost, V-sync dělá jen to, že omezí FPS shora podle obnovovací frekvence monitoru, pokud to jde na 30FPS, tak proto, že to karta nestíhá na 60 FPS, ale ne kvůli V-syncu...
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 17:03:26
avatar
To težko hele, ... a když je jako fps pod 60 tak se vsync vypne ? Právě že aby obraz byl stále synchronizován, tak se hodí jen na polovic, což je 30.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 22:43:33

Nevypne, normálně máš prostě míň FPS...dělá to akorát limit FPS na stejnou obnovovací frekvenci, jakou má monitor přece...
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 05:10:07
avatar
říkáš to špatně, když by to bylo míň než 60 tak co teda ? Si ještě protiřečíš.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 10:31:27

Já si neprotiřečím, měl jsi někdy V-sync zapnutý?!!

Normálně to funguje tak, že to omezí shora FPS na obnovovací frekvenci monitoru. Když máš 60Hz monitor, tak to víc, než 60 FPS nepojede, ale pokud grafika neudrží 60 FPS stabilně, tak jsou FPS nižší. Mě to vždycky fungovalo takhle, měl jsem třeba 60 FPS stabilně a když byl propad na třeba 45FPS, tak bylo 45 FPS a trhalo se to, ale NIKDY mi to nepřepínalo na nějakých 30 FPS nebo podobný věci, takhle to ani fungovat nemá...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 16:12:18

V-sync také používám a fps padají lineárně. Ale stalo se mi u nějaké hry, když jsem to přehnal s nastavením, že se mi zamkly fps na 30. To je ale výjimka. Odhaduju to na engine hry, ale to se mi stalo opravdu jen 1x za poslední dobu.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 16:26:52
avatar
Pokud máš zaplý obstarožní v-sync, což v dnešní době taky moc nechápu, tak ho máš zaplý ať máš fps kolik chceš, ale nemůžeš mít třeba kupříkladu 53 fps, když ti to spadne pod 60, tak ti to dropne dle nastavení na 45 nebo na 30, takhle funguje v-sync, jinak by přece fungovat ani nemohlo a tearing obrazu by si měl i se zaplým v-sync, což ovšem nemáš. Nastuduj si něco, než tu začneš mlít nesmysly. Ještě palec nahoru jsem ti omylem za to dal
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 16:31:18

Tak musí lhát o fps afterburner. Mě to taky padne na 59..53..51, ale automaticky se to nezamyká na 30.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 17:09:47
avatar
K čemu by se pak tak dlouho srali s freesyncem, g-syncem, když by v-sync fungovalo za všech okolností a za všech fps ?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 17:23:29

To si nerozumíme. V-sync je opravdu něco hrozného, pokud se neudržej fps na 60. Proto ho zapínám, jen pokud mi hra dává aspoň 80fps. Jinak raději tearing. Ta funkčnost je dost podobná s freesync, jenže ten pokrok je právě v tom, že u freesync ty snímky můžou klidně kolísat a obraz je plynulý. U V-sync se to říct nedá.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 19:23:00

To je blbost, to by ta hra musela přepnout obnovovací frekvenci monitoru, což nemůže, protože ta je napevno nastavená v nastavení monitoru v OS a už vůbec ne v Borderless Window módu...ano, v některých hrách si můžeš nastavit V-sync i na polovinu obnovovací frekvence monitoru, to je na 30 FPS u 60Hz monitoru a pak to bude každej snímek zovrazovat 2x, ale taky Ti 2x narostou odezvy, což je jaksi naprd. přičemž obnovací frekvence monitoru zůstává 60Hz...ale určitě Ti hra nenastaví 45FPS, protože to je kokotina, to by monitor musel jen na 90Hz a nebo 45Hz, aby to byl přesnej násobek a jinak by jsi měl trhání obrazu a jaksi by pak ten V-sync postrádal smysl...
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 19:46:00
avatar
Však ano, v-sync postrádá smysl, v dnešní době určitě. Už to nehodlám dál rozebírat, každý si stejně myslíme to svoje a fakt mě to nebaví.
Milan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-11 11:35:04

podla mojich skusenosti ma pravdu Tomcat22
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 17:11:15
avatar
Přesně jak říkáš stímto sem měl problém u své rtx 2070 super ten vsync mě přepínal fpska mezi 60 a 30 což je strašnej zážitek proto sem přešel k amd pač muj monitor umi jen freesync a s gsync neni vubec kompatibilni a bez vsync sem měl hroznej tearing obrazu a nešlo se toho zbavit
zilien [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 20:32:43

Je to přesně tak, jak píšeš. Z toho důvodu vsync nepoužívám. Mám 6800 RX a 4k 60Hz monitor bez freesync. Většina her jede okolo 70 fps na max. Používám amd adaptive sync a zkusím zapnout ten radeon chill na 60
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 22:44:08

Tak jestli to dělá nVidia, tak je to asi nějakej problém...Radeon to akorát v pohodě limituje...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 16:53:26
avatar
On po tolika letech freesync, alias adaptivesync, pripadne gsync, porad nekdo pouziva vsync?
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-09 22:49:39

No představ si, že ten kdo nemá FreeSync nebo G-Sync monitor...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 00:59:51
avatar
To mi prijde teda jako velika skoda...osobne bych prirovnal herni zazitek pri 60 fps s vsyncem k cca 40 fps s freesyncem. Zrovna tyhle synchronizace byly vazne velky krok vpred, na trhu uz sou dlouho a proti ostatnimu hw to dela jen zlomek penez.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 10:34:43

To ne, 60 FPS je pořád 60 FPS, ať už s FreeSync nebo V-sync, to na to nemá vliv, když to má 60 FPS...ale cokoli kolem je s FreeSync jako s V-sync...
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 12:38:12
avatar
HYPR-RX bude jako aplikace? Nebo co si pod tím má člověk představit? Kdyby to byla aplikace podobná NVIDIA Experience, tak by to bylo docela dobré, vše v jednom a to včetně nastavení streamingu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 12:42:15
avatar
??? ne je to součástí Radeon SW jako funkce ... mimochodem AMD nevyžaduje a nebude vyžadovat žádný váš email a přihlášení k účtu na orzdíl od NVIDIA a jejího Experience ;)
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-10 12:41:48
avatar
Funkce na snížení FPS je dneska již docela zbytečná, jelikož v každé novější hře lze targetovat určitou hladinu a nastavit si kolik FPS chcete, mluvím především o remasterech starších her a nebo tech novějších hrách, ale proč ne, když už to tam je
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-11 16:44:35
avatar
ano, to je prakticky to samé, AMD Chill však funguje prostě všude bez nutnosti ladění hra od hry a dokáže fungovat dynamicky ;)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 427x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1503x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1206x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1891x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1145x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1904x
Komentářů: 3