AMD Radeon NAVI – co vlastně reálně čekat a nečekat od nové generace grafik AMD? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 29 březen 2019
altSpolečnost AMD chystá novou generaci grafik, kterou známe jako NAVI. Co mají nabídnout?

 

 

 

 

Na Internetu je celá řada spekulací. Některé jsou naprosto vedle, jiné úsměvné, ale některé přeci jen odpovídají realitě. Samozřejmě jako běžný uživatel/čtenář máte pramalou šanci poznat, která informace je která. Jsou zde média, která často o novinkách informují, ale prakticky vždy nakonec jejich informace neodpovídají skutečnosti. Jednoduše si je vymýšlí, protože čtenost je čtenost. Pravdou totiž je, že k reálným informacím o produktech, které jsou ve vývoji, má přístup jen značně omezená skupinka lidí a z té skupinky je opravdu málokdo ochotný něco pustit ven. Přesto, aby řeč nestála se tak děje, ale vždy jsou novináři z velkých profesionálních magazínů ti poslední, ke kterým se nějaká skutečná a pravdivá informace dostane.

Jsou zde ale méně významné a často přehlížené zdroje, které ty informace mají. Vzhledem k tomu že osobně vím a znám některé zdroje, odkud sem tam skutečné informace „unikají“, mohu jen říci, že ani tak neznáme celý obrázek a celou realitu. Navíc pokud neznáte tu původní informaci, ale dostanete se až k nějaké zprostředkované zprávě, obvykle už je na ní nabalena celá spousta spekulací, úvah apod. Protože už se ale přeci jen nové grafiky AMD blíží, mám tady pro vás nějaké novinky :).

Problém spekulování před vydáním zejména kolem AMD produktů, je vznik nezdravého HYPE (tedy nezdravá očekávání). Za tím nestojí AMD, ale stojí za tím diskutéři, uživatelé a někteří novináři, kteří tento HYPE využívají pro zvýšení čtenosti. Celá řada reálných informací je zkreslena a záměrně zveličena tak, že je vytržena z kontextu a výsledný produkt často ani nemá šanci dosáhnout na HYPE očekávání. Takže tohle na DDWorld.cz neděláme a nabízíme vám realistické informace.

  • Co bude a nebude NAVI?  

Velké diskuse se vedou o to, co vlastně NAVI architektura je. Už zcela něco nového proti GCN architektuře (HD 7000 až RX 500), která byla vylepena na NCU (RX VEGA – Radeon 7)? Velmi pravděpodobně je NAVI další evolucí GNC(NCU). Základ je totiž více než dobrý, ale celá řada prvků a částí má mezery, nebo dokonce dosud nefungovala/nebyla využita. Což je zejména případ VEGA, která má řadu prvků, které nejsou využívány, čímž neprospívají efektivitě ani výkonu. No a NAVI by primárně měla tyto slabiny odstraňovat.

NAVI je také první architektura, která kompletně vznikla pod vedením nově postavené grafické divize AMD pod vedením Koduriho, protože stará grafická divize přestala kolem roku 2014 prakticky existovat. NAVI je tedy do značné míry nezatížena minulostí, a zatímco VEGA vznikala prakticky na koleni s minimem prostředků, NAVI už měla diametrálně lepší podmínky, zejména poslední 2 roky. Navíc má specifičtější zaměření. POLARIS architektura byla poslední architektura směřovaná na spotřební segment. VEGA je a vždy byla výrazně výpočetně orientovaná architektura. Její nasazení pro běžné spotřební karty je prakticky plýtváním potenciálu a výkonu, který má, ale hry to nedokáží využít. AMD tedy potřebuje novou architekturu specificky zaměřenou pro spotřební segment. A tím je NAVI.

NAVI také byla od počátku navržena pro 7nm výrobní proces. Právě stav současné 7nm výroby je důvod, proč dosud není na trhu. Zatímco 7nm VEGA 20 je produkt, kdy se bavíme o maximálně statisících či malých jednotkách milionů kusů celkem, 7nm NAVI je produkt pro zbytek trhu, tedy mnoho desítek až stovky milionů kusů dlouhodobě. No a jednoduše 7nm výroba TSMC se stále ladí a je také hodně drahá zatím. NAVI architektura jako taková je již hotová, aktuálně se vyrábí snad už finální revize, se kterou půjdou první karty na trh. Jak jsem říkal už dříve, existuje varianta, že by AMD ještě vydání odložilo, protože TSMC chystá spuštění vylepšené verze 7nm procesu. Ale to by karty odložilo prakticky do konce roku, což už by mohl být problém. Aktuální zprávy tedy stále hovoří o vydání v průběhu léta.

Největší HYPE je nyní kolem předpokládaného výkonu. Nedávno se objevily informace o tom, že NAVI má údajně nabídnou výkon RTX 2080Ti a k tomu ještě lepší výkon v RayTracingu. Tohle už je problém, protože spousta lidí teď bude očekávat, že mainstreamová NAVI dokáže tohle v létě nabídnout a pokud ne, bude to prostě podle nich propadák. Potíž je, že prostě tenhle HYPE naprosto překrucuje těch pár reálných informací, na kterých vznikl. Je nutné mít na paměti, že NAVI je označení architektury, ne konkrétního čipu (AMD udělalo podle mě chybu, když VEGA označení architektury a generace použilo přímo na označení karet). A NAVI je architektura určená pro celou škálu řešení. Bude integrovaná v procesorech, budou existovat specializované čipy určené pro velká SoC, pro novou generaci konzolí no a samozřejmě pro celou škálu grafických karet od low endu po high end, tedy čipy různé velikosti! Zatímco VEGA známe jen prakticky z integrovaných grafik v RYZEN CPU a pak už jen z vyššího segmentu desktopu (existuje i mobilní), NAVI je řešení určené pro všechny segmenty. Podobně jako NVIDIA a její TURING také není jeden čip a jedna karta jakou je RTX 2080Ti, ale najdeme ji na RTX 2080/2070/2060 a také na GTX 1660/1650 atd. Tedy různé čipy s různým výkonem. To samé bude NAVI.

Dokáže tedy nabídnout NAVI výkon na úrovni RTX 2080 Ti? Nepochybně ano, možná i lepší. Ale otázkou je, o jakém jádru a na jaké kartě se bavíme. Čekat, že mainstreamová NAVI karta plánovaná na letošní léto tohle dokáže, může jen hodně velký a nejspíše i notně opilý optimista :). Samozřejmě pokud by to dokázala, tak by to přepisovalo dějiny. Ano, ještě nedávno jsme si také mysleli, že nabídnout 6jádrový/12vláknový CPU za 4500,- s výkonem ještě nedávno high endových CPU tehdy za 50 tisíc není možné, ale AMD to dokázalo. Přesto bych radši byl nohama na zemi. Realitou je, že samozřejmě AMD chystá grafiku s úrovní výkonu RTX 2080 Ti i lepší, ale to bude až druhá generace NAVI na 7nm+ a větší čipy v současnosti označován jako NAVI 20. Bavíme se o čipu minimálně velikosti VEGA 20 na Radeon 7, ne-li větší. Takže to těžko může být otázka léta letošního roku.

Letošní NAVI bude hlavně o mainstreamu, kdy se ale také chystá více než jen jeden NAVI čip. Nedávno informace a první výkonové úniky ukázaly, že od nástupce RX 580 lze čekat výkon zhruba RX VEGA 56+, samozřejmě lepší efektivitu atd. Realisticky by cokoliv méně byl problém a ani si neumím představit, že by mainstreamová NAVI a nástupce RX 580 měl nižší výkon než VEGA 56. V každém případě bude určitě lepší než GTX 1660 Ti, nic jiného prostě nepřipadá ani v úvahu. AMD chce s NAVI útočit v herním výkonu, poměrem cena/výkon, herními technologiemi využitelnými pro všechny a všude (konzole a PC).

Plán je tedy jasný, rozumný a zcela realistický. NAVI architektura směřuje do spotřebního segmentu, má vylepšit a posílit aspekty GCN/NCU architektury a odstranit slabiny. Nejdříve se chystá na mainstream, low end a také ve formě integrovaného čipu do procesorů RYZEN a do SoC nové generace konzolí. Až bude 7nm výroba více odladěná, dorazí i větší čipy pro High end grafiky s dalšími posíleními, jako právě NAVI 20, plánovaná v tuto chvíli někam do první poloviny roku 2020. NAVI má pohánět obě nové generace herních konzolí Microsoftu a SONY, ale hlavně bude pohánět i herní streamovací platformu Google STADIA atd. Jde o nejdůležitější grafický produkt v historii samostatného AMD, a možná nejen AMD, pokud se Google jeho revoluční STADIA platformu ujme. Bez přehánění tak může nakonec AMD pohánět prakticky celý herní svět. NVIDIA sice může mít v tuto chvíli ¾ PC trhu se samostatnými GPU, ale AMD má ¾ světového herního trhu tvořeným PC a konzolemi dohromady. NAVI bude tím, na co hry budou optimalizovány, i proto je návaznost na stávající GCN Radeon architekturu podstatná a důležitá (mají ji současné konzole, a tedy většina herní platformy). Řada prvků NAVI architektury vznikala za přispění výrobců konzolí a vzniká také jako součást platformy AMD, kdy ve velké většině řešení bude s procesorem AMD také párována, někdy i doslova na stejném kusu křemíku.

Každopádně pokud někdo čeká od NAVI a nástupce RX 580 jen výkon GTX 1660 Ti, tedy výkon jen o málo lepší než má RX 590, tak to trochu podceňuje. Konkurent pro GTX 1660 Ti a nástupce RX 580/590 bude mít výkon nejspíše v úrovni RX VEGA 56 a to minimálně, ale se spotřebou úrovně mainstreamu. Pokud někdo čeká NAVI kartu s výkonem RTX 2080 Ti, také se určitě dočká, ale nebude to letos v létě. Zcela určitě také nečekejte, že v roce 2020 přijde AMD s RX NAVI 20 a nabídne výkon RTX 2080Ti za těch stejných 1200 dolarů. To by samozřejmě bylo praštěné. Když AMD nabídne výkon RTX 2080Ti s high endovou NAVI kartou příští rok, bude to za 600-700 dolarů a s mnohem menším a vyspělejším 7nm čipem, než má 12nm 2080Ti. Tedy úplně jiná třída karet za úplně jiné peníze.

Aktuálně platí, že mainstreamová NAVI je stále záležitost Q3 tohoto roku, v tuto chvíli se nejpravděpodobněji jeví vydání na Gamescom (08/2019), což by bylo ideální z mnoha důvodů. Následovat bude celá řada dalších NAVI řešení, včetně integrovaných řešení. V první polovině roku 2020 bych pak očekával high endové NAVI modely a v druhé polovině roku 2020 pak uslyšíme o nové generaci GPU od AMD, tentokrát ale bude na řadě nástupce výpočetně orientované VEGA. Takhle to Raja Koduri u AMD se svým teamem naplánoval a rozjel. A i když Koduri se nyní snaží od píky vybudovat grafickou divizi u Intelu, drtivá většina jeho teamu u AMD zůstala, navíc dostala více lidí, více peněz a mimo 7nm VEGA 20 je NAVI první produkt, který od A do Z stávající grafická divize AMD sama udělala, a tedy první její nová grafická generace vůbec, na kterou staré vedení AMD, jež umělo jen škrtat, nemělo vliv. Tak uvidíme, co z toho bude. Samozřejmě očekávání nejsou malá, není ani na místě malá očekávání mít, ale zase buďme nohama na zemi. V tuto chvíli nemám žádné náznaky toho, že by NAVI mělo mít nějaký problém samo o sobě, ale zase pozor na přehnaný HYPE, který se šíří … co má NAVI nabídnout je prostě výkon nové generace, posun ve všech ohledech, a kromě herního výkonu důraz na dobrý poměr cena/výkon.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 05:51:32
avatar
Jestli tedy NAVI bude v této střední řadě určeno také do NOVÉ Generace konzolí.. Tak mi nějak nepasuje ten výkon. Do NOVÉ generace musí přijít alespoň něco v podobě a rychlosti GTX 1080TI+.Nic pomalejší nemůže vydržet ty další roky.PS5 nebo XBOX bude uz konečně opravdová 4K konzole...podporující 2 generaci VR a dosahující stabilních 60FPS.Tam nějaká plečka ve stylu GTX 1660TI nebo R590 nemá nárok.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 10:05:48

Zaleži od optimalizacie hier, malo vykonu nema ani RX580, problem je slaba optimalicazia a nizke takty RX architektury. Napriklad architektura Nvidie zvlada takti cez 2GHz, AMD zvlada 1,4GHz. Ak u NAVI vylepšia architekturu a bude zvladať takty cez 2GHz tak vykonu bude dosť.
Taky priklad, GTX1660 sa da vytočiť Až NA 2,1GHz. Keby sa dala takto vytočiť RX 580 tak jej vykon by bol na urovni RTX2080
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 21:52:17

Nechápeš SW ekosystém konzolí. Výkon GTX 1080Ti je blbost největšího kalibru. Vem si jaký GPU výkon mají současné konzole a přesto jedou bezproblému. Konzole nejsou desktop ...
ololo86 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - spotreba 2019-03-30 08:28:18

coz o to, nejaky vykon to mit asi bude, ale obavam se, ze spotreba bude stale MNOHEM vyssi, nez u nvidie a to i pri takrka polovicnich nanometrech, nez na kterych vyrabi prave nvidia
Johny_Rambo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 10:45:39

hlavne jde videt,ze maj 1-2 roky ztratu,jestli high-end bude az 2020,pak vyda nvidia něco na 7nm+ a zase jim utece
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 10:53:30
avatar
Co furt řešíte spotřebu... Když netežíte... Tak ty koruny jsou úplně bezpredmetne. Jestli vam sestava bere 350w nebo 500w..je úplně jedno
Czudik26 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 11:03:32

ono rozdíl zas není malý... 8hodin denně 30 dní v měsíci udělá za rok 5040 vs 7200kč budeme li počítat 5kč za kwh
Marcel19751 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 12:03:19

jestli někdo takhle hraje tak by se víc měl než spotřebou karty zabývat návštěvou lékaře jak se zbavit závislosti. pokud je 8 hodin myšleno hraním, protože pokud nepařím hry tak spotřeba proti Radeonu se zas tak moc neliší. já jsem přiležitostný hráč mám RX 580 a kdybych měl odhadovat tak propařím tak 100-120 hodin za rok
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 12:19:43

No jo, jenže já v zimě u počítače nemám vůbec zapnutý topení, co jsme zaizolovali dům.
steny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 17:16:43

8 hodin hraní v průměru tedy včetně nemoci, dovolených apod.
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 12:04:27

Já tedy spotřebu řeším, ne kvůli tomu, že bych neměl na elektřinu, ale
a) od grafiky chci, aby byla tichá
b) úsporu na provozu zohledním v poměru cena/výkon

Grafika mi vydrží dva-tři roky a počítač běží tak 8 hodin denně v průměru, tzn. se mi vyplatí to zohlednit i takto.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 12:26:55
avatar
To že běží počítač 8 hodin je nic neříkající informace. Pokud dnešní GK běží v režimu 2D, protože pracujete v Office, nebo couráte po netu, případně sledujete video, tak GK baští pár Watů a GK neslyšíte. Tak že příště uvádějte kolik hodin v průměru denně hrajete.
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 20:35:58

Pak bychom ještě mohli řešit, jestli omylem nehraju málo náročné hry, nedejbože staré adventury. To by totiž byla úplná tragedie, protože pak bych vlastně hrál a stále měl malou spotřebu.
Skoro to vypadá, že i kdybych napsal přesně na vteřinu kolik času jsem na nahrál, težko by se z toho dalo usuzovat na skutečnou spotřebu grafiky.
steny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 17:18:27

To by se dalo celkem přesně. Tak kolik jste tedy nehrál, stačí na minuty přesně.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 22:04:36

Já třeba "spotřebu" také řeším.
Musel bych k ceně přičíst cenu nového zdroje a jelikož se pak přemění na teplo a hluk tak i řešit novou skříň, což nechci. Ta co mám má příjemně malé rozměry a nerad bych ji měnil.
A jelikož nehraju zrovna AAA pecky tak budu doufat že v řadě NAVI vyjde něco na úrovni RX580 tak kolem 80W a 4000,- abych mohl podpořit AMD.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-01 10:13:04
avatar
finančně je to zcela jedno, je to třeba jen pár desetikorun ročně ...
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 12:37:17

No...ono když to budeš takto brát u všech spotřebičů, tak dojdeš k závěru, že máš pračku, sušičku, ledničku, PC, TV, Osvětlení, sporák...Když si ke každýmu přičteš 100W, tak budeš za rok doplácet tak 5000. Takže PC s rozdílem 150W při zátěži 4h denně (8hodin je samozřejmě nesmysl) to dělá za rok cca litr. Nehledě na to, že Vyzářené teplo se musí chladit, což souvisí s hlučností. No a v létě když zapnu PC a TV, tak za 2 hodiny se tu nedá být. Takže si půjdu koupit klimu za 20k, která mi bude žrát 2000W atd....
steny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 17:21:41

I 4hodiny hraní v průměru 365 dní v roce, včetně nemocí, dovolený, akcí, apod. a to pouze myšleno pouze hraní, nikoli zevlování na netu, koukání na film dá opravdu velmi, velmi málokdo. Pozor je myšleno 365 dní v roce, tedy nikoliv období, kdy vyjde nová hra, a sedíš u toho denně, dokud to nedopaříš...
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 17:49:58

Rozumím. Musíš brát taky v potaz, že rodina se 2 detmi, které na tom Pc sedí furt a o víkendu klidně i 10 hodin tém hrám dají. Když máš jeden PC doma, na kterém se vystřídá celá rodina....A to máš rodiny, kde mají každej svůj PC. 2 děcka - 2Pc, kde ty hry jedou 3 hodiny denně bez problému atd...
pajros [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 07:59:46

tak spotreba udava aj relativnu hlucnost chladenia a zas..ukaz mi nejaku amd kartu o vykone aspon rtx 2070, rtx 2060 v rozmeroch ITX. nvidia ich ma dost..od asus, msi, gigabyte... uz dost ludi sa snazi skladat mensie herne zostavy a kupovat rx 590 ci gtx 1660ti s 3slotovym chladicom v dlzke 31cm je premna hlupost..to iste ked som videl tie obrovske karty s vykonom gtx 1050..proste otras.. kompaktne rozmery dnes letia
myzrael [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 20:40:48

Jedno je kolečko u trakaře.

Kromě vyšší spotřeby je nevýhodou potřeba silnějšího většinou taky dražšího zdroje, dále odpadní teplo může být taky otravný.
pajros [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-01 07:59:59

tak tak, chcem vidiet ako vyskladaju malicky herny pc o rozmeroch konzoly alebo nejaky cube rozmer..napriklad so skrinkou jonsbo c2, kde daju kartu itx s vykonom rtx 2070
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 12:04:13
avatar
Nevím nevím. Vyrovnat výkon karty která tu je už tolik let mi přijde málo. Vzhledem k tomu, že se náročnost her zvyšuje by měla mainstreamová NAVI bez osekávání čehokoli zvládnout 2K i u her co vyjdou za 3 roky a to si myslím že VEGA 56 už pravděpodobně v plné palbě nedá. dle mého by ten výkon měl být někde mezi VEGA 56 a VEGA 64 ale spíš blíže k VEGA 64. Jinak to bude pro AMD malér, protože se bude muset vtírat do přízně hráčů hlavně cenou. Přece jen být v roce 2021 ještě na Full HD by byl už skoro masochizmus pro člověka co docela pravidelně hraje.
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 12:25:16

Tak FHD je pořád tak 90% trhu. Takže v tomto směru bych byl v klidu. Mám kolem sebe docela dost lidí, co si koupili nové FHD monitory 144Hz včetně mě. Valná většina lidí nekupuje karty každý 2 roky. Ale spíš tak jednou za 5 let. Takže když to dnes dá 1440p, tak za 3 -5 let to bude dávat FHD...Každopádně jsem zvědav na výkon. Nicméně je vidět, že DD něco ví a krotí HYPE. Asi to nebude žádná extra super geberace. Ale to se necháme překvapit. Jinak CZ weby o tom informovaly, že Navi 10 bude letos a Navi 20 až příští rok. Stejně tak info, že až Navi 20 by měl být hiend.
Jinak co se týče mainstreamu, tak to bude vždy výkon, co tu už dlouho je. Ale tuto frázi používá i DD, když Nvidia vydá novou kartu. Pokud by to měla být karta, která bude mít výkon jako Vega 56, tak by měla stát max 7k.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 12:45:33
avatar
Rozdíl mezi námi je, že každý si představujeme mainstream jinak. Já se na to dívám tak že v roce 2020 Full HD už v mainstreamu nemá co dělat. To by měl být nižší mainstream a tam je zase cena 7 000 Kč skoro moc. Svět jde dopředu a nelze ho zastavit mainstream by v roce 2020 měl být 2K a high-end 4K. Samozřejmě vždy budou edice které toto rozdělení budou různě prolínat, ale vždy to bude zaplaceno nějakým omezením. Rozdělil jsem to tak aby bylo použito nativní rozlišení monitoru v plné palbě nastavení a zvládat 80-100 FPS.
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 12:51:15

Právě. Každý máme o tom jinou představu. A to je samozřejmě dobře. Podle mě je mainstream to, co vlastní (nebo si kupuje) nejvíce lidí. což dle mého jsou karty za +- 5000Kč. Stejně tak monitory. Nejvíce jich je FHD a řekněme že 24" za 3-4k. Lidi si většinou chtějí zahrát. Ale jestli to jedou na ultra nebo medium je jim jedno. Hlavně na něčem zrelaxovat, pobavit se, ale zase aby za to nedali ranec. 5ekl bych, že jednou za 5-7 let si koupí rodina domů PC za 20-30k
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 15:44:31
avatar
Ono je to vlastně jen o názvu. Protože pro lidi žijící na západ od nás + japonsko jižní Korea atd má mainstream opravdu jiný nároky než východní část Evropy včetně Ruska Indie a dnes na pomezí Číny. Pro občany ČR je smůla že ceny rostou rychleji než mzdy a tak český občan ať chce nebo ne slevuje pod tíhou cen z nároků na ten námi omílaný mainstream. Protože i přes růst mez v minulém roce se mzdy v takovém Německu od těch našich vzdalují, místo abychom jak nám tady kdekdo sliboval, že se na ně budeme dotahovat. Růst mez v Německu totiž byl sice procentuálně nižší, ale díky mnohem vyššímu základu z kterého se ty procenta nárůstu vypočítávají je to více. Tak že pro lidi žijící ve východní části Evropy je růst cen za GK blbá správa.
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 23:45:05

Mate pravdu, 2k je mainstream v tomto roku... 2048x1080, cize priblizne klasicke fullHD. Pre 2560x1440 sa pouziva pomenovanie 2,5k. Kazdopadne suhlasim, fullHD tu uz je naozaj dlho a standart 1440p sa az tak nepresadzuje, mozno je to tym, ze v porovnani s fullHD to nie je az taky velky rozdiel. Ked porovname fullHD 24" monitor a dajme tomu 30" 1440p monitor, tak sa nejedna o zasadny rozdiel v hustote pixelov. MNoho ludi asi caka na dostupne 4K monitory a s tym spojeny vykonny HW. Co by sa ale mohlo vytratit su nekvalitne TN panely... presiel som na 10bit anva 1440p display a rozdiel je neskutocny.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 22:06:24
avatar
Do 4K se nevejdete s rozpočtem pro mainstream. Každému hráči tluču do hlavy, kupuj takové rozlišení monitoru na jaké stačí tvá GK. Když děláš upgrade, tak kupuj GK a monitor najednou.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 15:12:15
avatar
A proč jsi koupil FullHD na 144mhz?Protože nechceš dat 20000 za pořádné 4K zobrazovadlo.
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 15:59:44

Protože mám svoje limity za co a kolik utratím. A nemám dostatečně výkonnou kartu na 1440p, natož 4k.
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 20:43:31

Myslím, že to je rozumná volba. To, že je hra plynulejší na 144Hz monitoru si každý všimne hned. To, že na textuře novin lze číst ve 4K text je sice super, ale člověk si toho všimne až když si típne screenshot, protože ve hře ho v tu chvíli zrovna otravovala banda zombíků, které bylo třeba poslat znovu na věčnost
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-01 18:13:26
avatar
A proto jsem zvolil kompromis 3440x1440 75Hz před více než 2 roky zpátky, dnes bych volil to samé se 100 Hz.

144Hz je pro někoho kdo nehraje moc akční hry zbytečné. 4K monitory jsou všechny skoro jen 60Hz, zatímco ty 3440x1440 jsou slušným sub4k ke kterým výkonově odpovídá RTX2080/RVII a obvykle jsou skoro všechny 75+ Hz. Čili zážitek mnohem dál než fullHD a není potřeba bankrotovat koupí 2080Ti a k tomu 4K60+Hz monitoru
Mirdaa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 15:46:39

Za nadpis by stačilo napsat "hovno" a moh si ušetřit spoustu práce
Stapor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 19:42:45
avatar
Zas tak skeptický jak Mirdaa, bych nebyl. Ale zázraky taky neočekávám. Koduri je jeden z nejlepších inženýrů architektur na světě, i když je to Ind :-), takže určitě notně poupravil stávající architekturu grafického čipu, ale nemám pocit, že by navrhl úplně, něco nového od píky (to udělá v Intelu). Takže jak moc ta Navi bude , nebo nebude úsporná, to se teprve uvidí, ale velký rozdíl od NV to nebude. Jestli DD něco ví, nebo neví, neumím posoudit, ale že NV velice jasně ví, co AMD peče, o tom není sporu, to ví samozřejmě AMD i o NV. A podle posledních prohlášení "koženky" se dá velice dobře usuzovat, jaká Navi bude. Když se holedbá, že 7nm technologii nepotřebují (o výkonu ani slovo), ale že dělají "nejúspornější" GK na světě, tak když si to přečteš mezi řádky, tak ti vyjde: Navi nás výkonem dožene, ale mi budeme úspornější. Akorát velice pravděpodobně bude AMD levnější ale vybavenější. Více paměti atd. To je moje představa, ale velice se nebude od skutečnosti lišit. Pokud ano, budu jen rád, protože výkonově horší než NV určitě nebude.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 17:55:46
avatar
jsem si naprosto jistý, že NV nemá nejmenší tušení jaká NAVI bude .... ví jen to co mi. Tedy že NAVI zatím míří do nižších segmentů ne do high endu a proto je NV v klidu a hodlebá se, že 7nm nepotřebuje ...

realita je že NV neumí 7nm využít, protože na její obří monolitické čipy nejde použít ....
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 18:14:05
avatar
Tomu přece sám nevěříte. V takovém MOLOCHU jako je AMD je samozřejmostí ze nějaká průmyslová špionáž bude. Nvidia uz samozřejmě moc dobře ví jaká NAVI bude. Uz proto ze podporuje herní studia.. Ty samozřejmě uz davno mají INFO o budoucím Hardware. Hry se tvoří na budoucí Hardware.. Ne na nynější.. VELKÁ Herní studia uz davno mají Hardwarové specifikace PS5 nebo XBOX. Vše je ale určitě chráněno patentem.. Tak jim to je k h...u.Stejne uz dávno AMD dělá na pokracovateli NAVI.. To co prijde teď.. Je uz davno hotové. Stejně jako ma Nvidia uz hotové pokračování RTX Karet. Jinak by takovej podnik ani nemohl fungovat
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 19:24:20
avatar
určitě je, ale věřím že NVIDIA neví o NAVI o moc více než co se povídá ....
Stapor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-01 00:28:37
avatar
Jako že s tebou souhlasím v 99%, tak tady souhlasím s Cavemanem.
V takovém oboru jako jsou GPU, kde jsou pouze dvě firmy na světě, by znatelně rozdílný výkon byl otázkou existence, té dané společnosti. Průmyslová špionáž existuje oboustranně a velice dobře vědí obě firmy dostatečně dopředu, co příjde. Ale protože nové GPU se piplá dva tři roky a architektura léta, nedá se okamžitě reagovat na výkon toho druhého. Ono to taky ani nejde. V počátcích změny GPU i ta firma, co ho vyvíjí, má "teoretickou" představu, jak by to mělo vypadat a až při inženýrských vzorcích, je vidět realita, ale to už ta druhá společnost má taky nový čip vyvinutý a už se jen lehce doladí oproti konkurenci. Např, zvýší se výkon, bez ohlledu na spotřebu atp.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-01 00:29:38
avatar
tak teoreticky představu má, ale ta je jí na nic, dokud nemá v ruce hotový produkt konkurence a nerozpitvá jej, a to NV určitě teď nemá ;)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-30 22:57:23
avatar
kašlu na všechny hype trainy. R VII dnes to jistí. Mainstream navi Vegu20 nepřekoná, stejně jako kdysi první Polaris nepřekonal Fiji a hiend navi bude bůhví kdy, ale spíš až v druhé polovině příštího roku. Čekám jen na první zlevnění. Dost by pomohlo vydání něčeho jako 2070Ti ideál kdyby to stálo míň a zároveň podávalo stejný výkon jako 2080. R VII bude po prvních slevách dobrá karta. Však RTX už slevňují v některých zemích též. Je třeba nenechat se strhnout marketingovými žvásty a novinkovými přirážkami. Dobrá koupě byla když jsem po půl roce od vydání koupil Fiji Nano pod 12 tisíc, podobně před pár měsící byla luxusní edice Vegy64 za 11. AMD je great value, navíc future proof (narozdíl od Nv), stačí jen počkat na správný okamžik. Teď se to chystám zopakovat s R VII. Dost možná to bude moje poslední herní karta. Ale SC na tom švihá jak raketa, SC se bude hrát i za 10 let, takže pohoda
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 10:52:52

Osobne si myslim, ze konkretne u VII bych velke snizovani ceny necekal. Vypada to ze noveho high endu se nedockame tento rok a marze na R VII pry jsou uz ted nizke (16GB neni zatim moc levne). Myslim ze snaha o co nejvetsi prodeje tehle karty ze strany AMD taky neni. Kartu jsem mel na dva dny a osobne bych ji nekoupil. Hluk karty je fakt hrozny, mozna nejhorsi co jsem za poslednich 5 let mel moznost slyset. Vykon neni spatny a 16GB dela z karty zajimavou volbu a na SC asi lepsi volba nez Nvidia. Pockal bych osobne na vydeni karty od ostatnich vyrobcu nebo koupil vodni blok, ktery se jiz da koupit (bohuzel cena/vykon vs Nvidia bude potom uplne jinde).
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 17:13:08
avatar
nj když nečteš IT weby a/nebo neumíš používat google a nevíš jak si kartu podvoltovat, ztišit a snížit její spotřebu, jakože těch článku o RVII byla na netu kvanta, tak to opravdu nebyla karta pro tebe. Pro nás ostatní to problém není
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 19:14:16

. Jsem rad, ze umite cist a googlit. Mel jste vubec kartu v ruce? Nebo jste ji slysel na zivo? Ja mel jednu a kolega ma stale jednu v praci. Karta je hlucna, ikdyz ji podvoltujete i manualne snizite otacky. Novy VBios take moc nepomuze. Az si ji koupite tak uvidite. Mozna mate super skrin nebo neresite nejaky hluk ve skrini. Za mne karta je hlucna vuci konkurenci i na to ze ma docela slusne 3 vetraky. Stale si myslim ze pockat si na jine modely bude lepsi volba.
Pitrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 20:57:20

Hlavně Machina chtěl vždycky kartu, která bude co nejmíň topit a žrát a teď mu nevadí ani takovej tank jako je nová Vega .
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 23:35:48
avatar
bohužel hiend s nízkou spotřebou (relativně vztaženo k hiend) a malou velikostí skončil bohužel s Fiji Nano. Co mám podle tebe dělat, zůstat na ní věčně? To samé ohledně CPU... tenkrát si člověk koupil i7 6700T bylo to jen podtaktované jinak naprosto stejný počet threadů, cache, stejný křemík jako tenkrát herní vrchol 6700K. Kdo ti dá dnes 8jádro/16 vláken se spotřebou 35W? Svou 8,5 litrovou case musím vyměnit za alespoň něco 11+ litrového, jinak by se to upeklo, anebo by to už nebylo ani na pomezí hiendu. Má filozofie - herní mini PC na úrovni minimálně entry hiendu je se současnými komponenty na trhu neproveditelné, tedy bylo potřeba učinit kompromis a narůst na cca 11-12 litrů. Zde už se vejdu s 800W SFX Titanium zdrojem a grafikou plné velikosti, tudíž mohu osadit hiend karty typu R VII nebo 2080. Pokud víš o nějakém jiném menším a úspornějším hiendu je zajímavé že žádnou alternativu neuvádíš, jen se vysmíváš
Pitrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-01 10:10:11

No, tak minimálně co se týče spotřeby a hluku, tak je na tom RTX 2080 líp. Referenční Vegu 7 jsem slyšel a je to slušnej hukot. Pokud Vegu 7, tak bych určitě počkal na nereferenci.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 21:32:31

Pokud bych si vybíral mezi Vegou VII a RTX 2080/Ti, tak sáhnu po VII. Ty důvody napsal Machina zcela přesně a souhlasím.
Všechny důvody co vyjmenoval dávají smysl.
Ten Váš HYPE většiny zde v diskuzi ohledně spotřeby, je jen Vaše omezenost a nechápete, že všichni nemusí kupovat jen NV.
Připadá mi, jak když Vám někdo šlápl na kuří oko a melete stále stejnou písničku u všech produktů AMD ala spotřeba.
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 21:53:41

Přeci nejde o to, že by museli všichni kupovat NV. Je o to vzít si 2 produkty, spočítat si pro a proti a vybrat si. Když budeš mít vedle sebe 2 karty za naprosto stejnou cenu s naprosto stejným výkonem a stejnou VRAM a jedna bude mít o 100W višší spotřebu a bude o 5db hlučnější. Kterou si koupíš?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 22:17:44

Jenže už jen ta Vram ti tam nezapadá. Vždycky byly rozdíly mezi uživateli ATi/AMD vs NV. Někdo má radši pokročilost technologií i třeba na úkor spotřeby a také výdrž karet a také a to nemáte rádi, koukat na způsob, jak si ty firmy pohrávají se zákazníky. Záleží jak se na to kdo dívá, ale dle flame ze strany NV fan, tohle nezohledňujete.
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 22:34:18

Co mi tam nezapadá? Já jsem napsal dotaz. Schválně jsem tam nepsal žádné konkrétní karty. Odpověď jsem nedostal....
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 22:40:17

No právě, sumíruješ všeobecně. Psal jsem ohledně R VII vs RTX 2080/Ti. O tom je tento thread.
Odpověď si dostal, jen nejsi ochotný přemýšlet, jako většina z vás a nebudu se opakovat.
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-01 08:12:22

Ano sumíruju. Já chápu, že u RVII hraje do karet 16GB VRAM. Ale z mého pohledu je to tak vše. Proti hraje spotřeba a hlučnost. Zo, jestli je karta vyrobena 7 nebo 12nm je každému celkem jedno. Zajímá tě výsledný výkon. Nebo kdyby RVII měla výkon jako 2070, tak by jsi ji taky koupil, protože je udělaná 7nm? Já neříkám, že je to špatná karta. Jen tvrdím, že každý má preference někde jinde. To, že je tobě spotřeba jedno neznamená, že to neřeší druhý.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 23:46:46
avatar
děkuju, velmi si vážím Vašeho názoru z praxe... ale čemu teď věřit... najdu vám spousty článků o tím jak undervolt RVII všechno vyřešil, včetně redakce tohoto webu jsou to tedy jen lži? Nepsal bych to tu kdybych nepřipouštěl, že můžete mít pravdu. Takže jste mě přesvědčil - RVII nebudu kupovat dokud se neobjeví nějaká lepší edice s masivnějším chladičem například, bude to bezpečnější cesta. Až bude nový Ryzen tak ho klidně postavím se starou grafikou a počkám na Navi nebo nějaký nový hiend bez RTX... anebo se už konečně vykašlu na hry, tím pádem grafiku nepitřebuji - jsem už starý a z herního průmyslu se stalo to, co z filmového a hudebního...všude samé sr@.ky!
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-01 00:05:11

Víc jak 40 let Ti není, takže upgraduj a hraj
Průměrný věk hráčů stále stoupá

A hudební průmysl neupadá, filmový možná ano, herní také ne.
Pokud máš rád underground proud, tak si své najdeš.
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-01 11:23:25

Neni zac. Vetsinou co jsem cetl ja za clanky, tak vyresili spotrebu a efektivitu. A to muzu potvrdit, a grafika je fakt super. Vetsina clanku se bohuzel zminuje, ze se podarilo snizit hluk jen decentne a to je taky pravda. U nasi grafiky je to 1-2dB. Bohuzel za mne je to malo. Konkurence je mnohem dale (lepsi modely). Ono neni nic snazsiho si ji koupit a do 14 dnu vratit. Totiz take zalezi jake budete mit stesti na kremik . Take uz nehraju tak jak drive. Neni cas. A hry se mi zdaji taky bez pribehu a tak. Spise bych to ale videl problem v nas, ne v hernim prumyslu .
Pitrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-01 11:26:15

Pokud chceš hry s pořádným příběhem, tak bohužel musíš přejít na PS4, viz. God of War, všechny Uncharted, Last of Us, Detroit Become Human, SpiderMan, Heavy Rain, Red Dead Redemption 2...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-01 17:04:03
avatar
heavy rain a detroit become human byly ohlášeny že na PC budou
Pitrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-01 18:56:23

Tak třeba ještě Horizon Zero Dawn a Until Dawn. Prostě je tam toho kupa.
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 10:19:06

Bude to umět už akcelerovat H266?
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-31 11:18:26
avatar
Odkaz

I nadále však bude probíhat vývoj, finální verze standardu H.266 má vzniknout až koncem roku 2020. V polovině roku 2021 se pak objeví první hardwarové implementace.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 479x
Komentářů: 0
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 389x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 704x
Komentářů: 1
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1561x
Komentářů: 6
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydání
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydáníÚterý, 09 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1723x
Komentářů: 1
MATRIX dostane pátý film, i když ten poslední zklamal
MATRIX dostane pátý film, i když ten poslední zklamalPondělí, 08 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1541x
Komentářů: 5