AMD vymazalo náskok NVIDIA? Uvádí zásadní aktualizaci FSR – „Redstone“ s AI (ML) Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 10 December 2025
altPřelomová verze FSR vychází a zapojuje strojové učení (ML). AMD maže dosavadní výhody NV.

 

 

 

 

Tak je to tady, AMD vzdává snahy dělat své FSR a Frame Gen univerzálně, tedy fungující pro všechny karty, nejen Radeony a pro všechny hráče. Výhodou tohoto přístupu byla možnost používat FSR a technologie kolem toho u všech současných karet, a speciálně v případě nových i starých Radeonů skrze ovladače prakticky u všech her, včetně těch, které DLSS/FSR normálně neměly. Nevýhodou však bylo, že to kvalitativně a přínosy samozřejmě nemohlo plně konkurovat tomu, když tu technologii uděláte na míru jen pro konkrétní jednu architekturu GPU, s výpočetní akcelerací přes ML (AI) a navrch optimalizované pro danou konkrétní hru, ideálně jako součást samotného herního engine. AMD se v minulosti snažilo FSR udělat tedy co nejuniverzálnější a přístupné pro všechny, jenže tím kvalitativně ztrácelo na uzavřené konkurenční DLSS. A dalo tak fakticky NV marketingovou výhodu a možnost tvrdit, že DLSS je prostě lepší, na což mnoho lidí slyšelo. To se nyní tedy mění.

AMD vydává slibovanou zásadní aktualizaci svého FSR. Konkrétně verzi FSR 4 s označením „REDSTONE“. Zcela mění dosavadní přístup, a prostě a jednoduše musí jít cestou NV. Ta ostatně vydává nové verze DLSS a „technologie“ kolem, které jsou výhradně určené pro konkrétní verzi pouze nových NV karet, nefungují na jiných GPU, ani na starších generacích NV karet. Současně NV od počátku využívá výpočetní akcelerace a AI. Díky tomu všemu tedy obrazové kvality DLSS a RT byly ve výsledku o něco lepší. I když nejnovější a nejlepší verze těch technologií byly vlastně dostupné vždy jen pro velmi malý okruh hráčů, výhradně uživatelů nejnovějších verzí RTX karet. A celé to tedy sloužilo a slouží jen a pouze primárně pro marketing. Drtivá většina hráčů z toho nikdy nic neměla. Úspěšnost tohoto přístupu zejména právě v oblasti marketingu a vnímání těch „technologií“ a značky, je však nezpochybnitelná. AMD s otevřenějším a univerzálnějším přístupem nemělo bohužel šanci, většina zákazníků tak svým upřednostňováním uzavřeného omezeného NV přístupu dala jasně najevo, že to tak chtějí. AMD tedy nyní mění svůj přístup k vlastnímu FSR přesně podle preferencí fandů DLSS a NV.

FSR 4 Redstone je záměrně udělané výhradně pro nejnovější RDNA 4 generaci karet, je zásadně akcelerované přes AI, přináší masivní vylepšení kvality Ray Tracingu, upscalingu a Frame Gen technologií. Vše navíc se širokou a rychle se rozšiřující podporou ve hrách. AMD také úzce spolupracuje s tvůrci hlavních herních engine a aktualizuje pro ně pluginy, tak aby tedy nejnovější FSR technologie byly v nových hrách nativně od jejich vydání.

  • Generování extra snímků nyní s výrazným zlepšením kvality

FSR Redstone se tedy zaměřuje na totální eliminaci dosavadního PR a marketingového náskoku NV v těchto herních/marketingových technologiích, jako jsou Frame Gen a Ray tracing. Pro obojí používá nově algoritmy a systémy strojového učení alias AI. To se týká zejména generování snímků. Samozřejmě kvalita výsledku se liší hra od hry, podle toho, jak jsou strojově natrénované.

Z principu se tedy bude kvalita nadále zlepšovat, podobně jako tomu je u obdobné technologie NV. Není tedy otázkou zda se ve výsledku obě „konkurenční“ technologie srovnají, ale kdy se tak stane a pravděpodobně to nebude trvat dlouho. U her, kde je to dobře natrénované, je nová verze generování snímků výrazně lepší než dosavadní verze FSR 3, značně ubylo obrazových nepřesností.

AMD zatím nepřidalo multi-frame, jako má NV, protože bojuje s tím, že jde v praxi o nesmysl. A jen tahle „technologie“ všechno zhoršuje. Jediné, co totiž současná multiframe gen v případě NV dělá, že násobí počet falešných FPS na počitadle snímků. Žádné skutečné FPS to nejsou a nemají v žádném případě přínos vyššího počtu FPS. Nicméně NV se daří přesvědčovat stále větší množství lidí, že to navyšuje výkon a je to k něčemu, takže z marketingových důvodů nebude mít AMD brzy jinou možnost, než ten násobič počtu FPS také „zapnout“.

Protože to v marketingových grafech nebude vypadat jinak tak dobře, jako NV. Základ nyní zjevně má. AMD má nyní prostě problém s tím klamat zákazníky v takové míře, jako je klame NV, přeci jen přístup k marketingu, PR a vývoji technologií samotných včetně univerzálních standardů, je u obou firem zcela odlišný.

  • Masivní zlepšení ve zpracování Ray Tracingu

Zásadní vylepšení v případě FSR 4 „Redstone“ je také vylepšení kvality zpracování Ray tracingu. Jak víte, RT je velmi náročná metoda zpracování obrazu. Pro současné herní použití nepoužitelná a nevhodná. Ideálně by totiž potřebovala velké množství „paprsků“, což ale kvůli limitovanému výkonu není možné.

Takže obvykle si u těch mála jednoduchý herních efektů, které se skrze RT do her tlačí, musí vývojáři vystačit s méně paprsky. Jenže tak vznikají různé ruchy, nepřesnosti a nekvalitní obraz a detaily. AMD s NV se to různě snaží „vyhladit“ a zamaskovat. NV měla výhodu, protože na to už používá ML/AI, AMD nyní nabízí to samé. S novým FSR 4 právě na těchto technologií hodně zapracovala a výsledek je tedy nepřekvapivě masivně lepší, zejména u snížení zrnitosti a celkové ostrosti.

Dokonce v mnoha ohledech kvalitativně i překonává současnou kvalitu detailů podobných technologií NVIDIA v oblasti RT. Pochopitelně AMD má stále deficit v absolutním výkonu, protože jednoduše nemá tak výkonné GPU, jakým je třeba RTX 5090, takže to je současný marketingový a PR deficit. Ale víme, že RX 9000 série speciálně v RT prakticky dotáhla náskok, který měla NV a FSR 4 znamená další zlepšení.

  • AMD dotáhlo NVIDIA v marketingových technologiích

                                                                       chtě nechtě, protože muselo!

Samozřejmě všichni víme, že jak Ray tracing, tak Frame Gen technologie jsou dnes ve hrách jen marketing. V praxi v současných hrách nepřináší absolutně nic skutečně přínosného pro hráče. Zapnutí RT prostě jen snižuje výkon, a fakticky i zhoršuje vizuál hry, zapnutí Frame gen pak nepřináší žádné reálné FPS navíc a počitadlo snímků pak funguje doslova jen jako placebo. Nemluvě o tom, že snižuje kvalitu obrazu, protože přidává obrazové ruchy a nepřesnosti, a ještě zvyšuje latenci. Bohužel, NVIDIA se podařilo úspěšně tyhle věci marketingově prosadit jako pozitivní „výhody“ v očích mnoha hráčů a AMD jednoduše potřebovalo marketingově srovnat krok, aby mohly přestat kecy o tom, jak má NVIDIA lepší technologickou výbavu atd. A přesně k tomu FSR Redstone slouží.

AMD udělalo, co muselo a nepřekvapivě to díky stejnému přístupu jako u NV, funguje i u AMD prostě stejně dobře (nebo má potenciál fungovat), nebo dokonce někdy i lépe (některé aspekty toho AI akcelerovaného RT). Teď jde tedy jen o rychlost rozšíření podpory FSR 4 do her, kdy AMD se snaží vše urychlit. Bohužel v praxi nadále platí, že jak Ray tracing, tak Frame gen jsou jen záměrně zavádějící marketing, a hry a hraní je, je ve skutečnosti lepší bez nich.

Jen jediná věc kolem současných FSR/DLSS technologií má skutečný přínos pro část hráčů. A tím je upscaling, který tyhle technologie dělají chytřeji a snaží se ty ztracené detaily obrazu vzniklého z nižšího rozlišení, různými algoritmy dohnat. NVIDIA měla v této oblasti výhodu, protože využívala AI/ML od začátku, nevýhodou však bylo, že nejnovější verze DLSS fungovaly vždy jen u nejnovější generace NV GPU a hry pro ni musely být také extra aktualizované. Výhodou byla prostě kvalita obrazu. Dosavadní otevřený a univerzální přístup AMD s předchozími FSR verzemi dokázal fungovat nejen na Radeon kartách, dokonce skrze ovladače dokázal s novými i staršími Radeony fungovat v každé hře. Ovšem kvalitativní výsledek prostě nebyl tak dobrý a marketing NV toho notně využíval. AMD s novým FSR 4 tak udělalo, co muselo. Fakticky kopíruje technologický přístup NV. Nejnovější verze FSR 4 přináší výrazné zapojení strojového učení. Masivně tak zlepšuje výsledné obrazové kvality ve všech rozlišeních a maže náskok, který NV v této oblasti s DLSS měla.

Nevýhodou však je to, že stejně jako u nejnovějších a nejlepších verzí DLSS, je i tahle FSR 4 Redstone udělaná jen na nejnovější konkrétní generaci Radeon GPU. V tomto případě tedy RDNA 4. Podpora starších karet není a téměř určitě ve stejném rozsahu ani nebude. Starší generace karet nemají všechny potřebné schopnosti a možnosti. AMD se tedy soustředí hlavně na současnou a budoucí generaci. S vývojem všeho významně pomáhá SONY, které upravenou na míru přizpůsobenou verzi „FSR 4“ nasadí u svého PlayStation 5 Pro (RDNA 3.5) v příštím roce a zejména u svých dalších konzolí s RDNA 5, které ve spolupráci s AMD připravuje. Na FSR také významně spoléhají jiné konzole a podobná slabší zařízení, která používají novější RDNA generace AMD Radeon a budou používat i nadcházející RDNA 4. Vývoj FSR technologie je tedy zásadní a AMD s partnery se tedy na tohle zaměřuje.

Dle našich testů a zkušeností s novým FSR 4 „REDSTONE“, tam kde zatím byl uveden a slušně vytrénován, funguje. Teoreticky lze dokonce mnohé věci použít i v oficiálně nepodporovaných hrách. A přináší významné zlepšení kvality všeho proti dosavadní verzi FSR. Tak významné, že prakticky maže (nebo má potenciál v blízké budoucnosti smazat) jakýkoliv viditelný náskok NVIDIA v oblasti DLSS atd. A to byl také hlavní cíl. Marketingově v případě jinak v běžné herní praxi dnes nesmyslných Raytracing a FrameGen technologií, ale i reálně v užitečném AI asistovaném upscalingu. Zásadní bude další AI trénování a rozšiřování ve hrách, kdy je slíbena přímá podpora více než 40 titulů do konce roku a následně podpora v nových hrách atd. FSR 4 „Redstone“ je dostupné tedy exkluzivně nyní pro RDNA 4 grafiky a vybrané hry, a to v ovladačích od verze 25.12.1.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-14 20:34:01

Citace:
nejnovější verze DLSS fungovaly vždy jen u nejnovější generace NV GPU

tohle ale neni pravda, jen jedna cast a to generovani tech falesnych snimku bylo zamknuto na rtx4000/rtx5000. dlss upscaling i ray reconstruction funguje na vsech rtx i v tech nejnovejsich verzich.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-14 22:44:43
avatar
tak to bylo myšleno ...
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-15 10:20:44
avatar
Ví se něco o podpoře starších generací AMD? Pokud vím, tak AMD na tom pracuje, ne?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-15 12:14:06
avatar
některé věci budou, některé ne, prostě starší generace nemají určité prvky výbavy jako RDNA 4 ... u NV je "výhoda" že ta architektura a konsturkce GPU je prakticky stejná už nejméně 3 generace, ostatně RTX 5000 a RTX 4000 je jedna a ta samá generace architektury a konstrukce, takže omezení některých funkcí DLSS je vyloženě umělé, protože je to primárně prostě marketing na podporu prodejů aktuální generace produktů ...

AMD má nevýhodu, že její generace jsou výrazně odlišné jedna od druhé, i proto se snažila dělat FSR univerzální, jenže prostě to nevedlo ke kvalitativním výsledkům, proto tedy REDSTONE jde cestou toho, že je fakticky jen pro RDNA 4 na míru, takže u starších generací nemůže ani vše fungovat ... jinými slovy, nezadržoval bych dech, AMD se podle mých zpráv snaží stále o rozšíření funkčnosti i na starší karty, ale některé věci prostě nejsou technicky možné ...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-18 10:56:21

ty "urcite" prvky vybavy jsou dedikovane AI akceleracni jednotky. NV je ma v gpu od rtx2000, amd je ma az od rdna4. proto jakykoli AI upscaling a ray regeneration a cokoli co pouziva AI bude u amd fungovat az od rdna4. rdna3 sice "umi" AI, ale jen pres sp a rt jadra a nasobne pomaleji nez rdna4. i kdyby povolili AI upscaling na rdna3, tak to ve vysledku bude pomalejsi nez nativ.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-15 10:20:06
avatar
Tak ono je to v článku napsané nepřesně víckrát. Třeba:

"Nevýhodou však je to, že stejně jako u nejnovějších a nejlepších verzí DLSS, je i tahle FSR 4 Redstone udělaná jen na nejnovější konkrétní generaci Radeon GPU."

U odborného magazínu bych čekal přesnější popis. Ono je dost rozdíl, jestli na starších generacích GK nechodí jedna nová fíčura z několika, nebo to nejede komplet.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-15 12:16:57
avatar
Ono je také pravdou, že NV žádnou novou generaci GPU nevydala už mnoho let ... RTX 5000 a RTX 4000 jsou stejná architektura a konstrukce GPU, RTX 4000 se od RTX 3000 také příliš architekturou neodlišuje ... RTX 2000 byla poslední skutečně zcela nová architektura a generace GPU od NV ...

Naproti tomu AMD a jeho RDNA jsou zcela odlišné architekturou i nabídkou GPU v každé z dosavadních generací a výrazně se liší technologickými možnostmi ... takže možnosti podpory DLSS a FSR technologií tomu u obou firem také odpovídají ...
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-15 18:34:16
avatar
Zaujimave ako amd rezignovalo na vlastne inovacie a v podstate len kopiruje nvidiu s odstupom 1 roka. Ako chapem, ze to je lacnejsie a s ich market share im velmi ine ani nezostava, ale je to trochu uz nuda
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Tomb Raider se vrací – Lara hned ve dvou nových hrách
Tomb Raider se vrací – Lara hned ve dvou nových hráchWednesday, 17 December 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 113x
Komentářů: 0
Larian odhalují novou hru – má být větší a lepší než BG3!
Larian odhalují novou hru – má být větší a lepší než BG3!Monday, 15 December 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 654x
Komentářů: 2
Star Wars: Fate of the Old Republic – překvapivá pecka ohlášena!
Star Wars: Fate of the Old Republic – překvapivá pecka ohlášena!Friday, 12 December 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 857x
Komentářů: 0
Total War: Medieval 3 – nový díl klasické série představen!
Total War: Medieval 3 – nový díl klasické série představen!Monday, 08 December 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1509x
Komentářů: 1
Zootopia 2 je celosvětový hit
Zootopia 2 je celosvětový hitFriday, 05 December 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1274x
Komentářů: 0
Helldivers 2 instalace na PC má najednou jen 25GB místo 154GB!
Helldivers 2 instalace na PC má najednou jen 25GB místo 154GB!Wednesday, 03 December 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1586x
Komentářů: 13