Nejúspěšnější konzolový čip ATI se jmenuje Hollywood a je vyráběn 90nm.
50 000 000 grafických čipů ATI už tepe v herních konzolích Ninntendo Wii, která neočekávaně zcela suverénně ovládla novou generaci konzolí. A to i přes to, že Nintendo Wii je z trojice Wii, Xbox360 a PS3 jednoznačně nejpomalejší. Nintendo nabídlo konzolí Wii něco, co konkurenční konzole nové generace ne – hratelnost, zábavnost pro všechny. A to není Wii nejlevnější – jeho cena je vyšší, než cena základní verze Xbox360.
Společnost ATI oznámila, že dodala již přes 50 000 000 grafických čipů ATI Hollywood. Ty ve srovnání se současnými grafickými jádry RV770 nebo novým RV740 rozhodně nevypadají nijak zvlášť pokročile. Nemají ani jejich výkon. O to však ani nejde. ATI Hollywood je vlastně duální čip, který obsahuje grafické jednotky a také základní I/O a zvuk. Takt grafického jádra je pouhých 243MHz. K jeho výrobě se také užívá 90nm výrobní proces, který už má nějaký ten pátek za sebou. Samotné Nintendo je ale se spoluprací s ATI trvale velice spokojeno. Ostatně ATI poskytuje herní grafické čipy společnosti Nintendo už 10 let a současný úspěch konzole Wii spolupráci mezi oběma společnostmi jen posílil a ani světová ekonomická krize prodeje Wii nesnížila. Dokonce se předpokládá pravý opak. Wii je levné a zábavné a to je to, co lidé v krizi prý hledají – dostupnou zábavu. Samozřejmě při ceně konzole a výrobním procesu čipu a jeho výkonu nikdo nepředpokládá, že by to pro AMD-ATI byl nějaký velký vývar, ale rozhodně bude významný a vítaný zdroj příjmů. Například při marži 5 dolarů za kus by AMD-ATI vydělalo na 50 milionech čipů 250 milionů dolarů a ty na ulici určitě nenajdete. Samotné AMD-ATI je totiž jen návrhářem čipu, produkuje je ale tradičně pravděpodobně společnost TSMC.
ATI má rozhodně na co být hrdé. Kromě nejpopulárnějšího Nintenda Wii se čipy ATI nacházejí i v druhé nejúspěšnější herní konzoli současnosti – Microsoft Xbox360. I zde se mluví o desítkách milionů kusů grafických čipů ATI s označením Xenos. Ty už mají současným grafikám o něco blíže. Tato herní konzole je pro ATI poměrně důležitá, protože Xbox360 tvoří spolu s Windows pro PC obecně hlavní herní platformu podporovanou Microsoftem. Kompatibilita obou platforem a jednoduchý vývoj her pro obě platformy je hlavním zájmem společnosti Microsoft a AMD-ATI, které dodává grafické čipy pro Xbox i herní PC, se samozřejmě veze spolu s tím.
Smutek naopak panuje v táboře SONY, kde asi nikdo nepředpokládal, že starý PS2 bude mít ještě i v této době téměř stejné prodeje jako PS3. PS3 bitvu o současnou generaci herních konzolí definitivně prohrála – je nejdražší, vývoj her pro PS3 je technologicky obtížný a trnem v oku mnoha herním vývojářům a na hrách to navíc není vidět! V prodejích za oběma rivaly výrazně zaostává a ani na domácím Japonském trhu to není to, co by SONY čekalo. S neúspěchem PS3 není ani moc veselo v táboře NVIDIA, která pro tuto konzoli dodává grafický čip. U NVIDIA panují poměrně opodstatněné obavy o budoucnost svých grafických čipů na poli herních konzolí, což by se také negativně podepsalo na počítačovém trhu vzhledem ke stále většímu zvyku vývojářů vydávat herní tituly na všechny platformy. Nahlas se totiž mluví o tom, že z nové generace konzole SONY Play Station (PS4) vyšoupne grafický čip NVIDIA společnost Intel se svým Larrabee. Intel by tím získal opěrný bod i pro útok na PC trhu. Poměrně v klidu mohou být u AMD-ATI – vzhledem k úspěšnosti Nintenda Wii a Xbox360 se výměna výrobce GPU u nových generací těchto konzolí, neočekává. Na straně společností Nintendo a Microsoft není zájem měnit něco, co funguje. Každopádně 90nm grafický čip ATI Hollywood se stává nejúspěšnějším konzolovým herním čipem společnosti AMD-ATI …
Zdroj: Xbitlabs.com
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|