Chystá se nová NVIDIA GTX 260? Jak je to s 55nm GT200 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 21 August 2008
nvidiaSpolečnost NVIDIA není v zvyklá být v pozici toho druhého v zadu. Samozřejmě se s tím něco snaží udělat. Co?

 

 

   Pro společnost NVIDIA je zejména nepříjemné, jak nízké ceny nasadila konkurenční AMD-ATI u svých povedených ATI Radeon HD4800. A to horší bylo pro NV zjištění, že její GT200 karty - GTX 260 a GTX 280 nejsou ani výkonově to, co se čekalo. Nepříjemné to je i proto, že jak GTX 260, tak GTX 280 jsou extrémně výrobně drahé grafické karty. 448bit a 512bit sběrnice je velice drahá záležitost. Drahé je i jádro GT200, které je v současnosti vyráběno 55nm způsobem. Nicméně ceny karet GTX 260 a GTX 280 musely velice dolů. Mainstreamová ATI HD4870 je průměrně o něco rychlejší než GTX 260 a to stojí 5000 korun vč DPH, ale běžná cena GTX 260 se pohybuje kolem 5500 korun. GTX 280 je pak sice rychlejší, nicméně na trhu už je HD 4870 X2, která stojí sice 10 000 korun, ale výkonově nemá NVIDIA nic, co by se jí alespoň přiblížilo. Průměrně je HD 4870 X2 rychlejší o 40-50%. Jenže cena GTX 280 je stále vysokých 8000-9000 korun a to ještě přijde duální HD 4850 X2, která bude taky rychlejší a stát bude 7000-7500 korun.

gtx-260-1

   HD 4870 je v současnosti opravdu hodně oblíbená grafická karta. A to jak mezi zákazníky, tak mezi výrobci, protože stojí relativně dost, ale její výroba není náročná. Vůbec většina grafických karet se prodává v cenách do 5000-5500 korun, vůbec nejvíc herních grafik pak samozřejmě kolem 3000-4000 korun. NVIDIA tedy musí být konkurenceschopná v tomto segmentu. Proto se chystá uvést 55nm variantu GTX 260, která bude mít odemknuto trochu větší část jádra, než má teď současná 55nm GTX 260. Počet jednotek by pak měl vrůst ze současných 192 na 216. I takty by měly být trochu vyšší. U této karty ale nelze čekat přechod na GDDR5 paměti. Cena této 55nm GTX 260 by měla být přibližně stejná, jako je cena současného modelu. Už právě jen proto už delší dobu jasně říkám, že GTX 260 není výhodná grafická karta a rozhodně ji dnes nelze doporučit ke koupi. Pokud plánujete nákup GTX 260, určitě nekupujte stávající 65nm model. Nový bude za stejnou cenu určitě rychlejší. Bohužel celá věc má velký háček. Panují obavy okolo dostupnosti 55nm modelů karet. 55nm výroba se zatím u GT200 jader údajně moc nedaří, společnost NVIDIA je také pod časovým tlakem, protože nečekala, že bude muset tak rychle 55nm modely vydat. Je tedy dost možné, že uvedení karty GTX 260b na 55nm bude 17.9. jen jakési papírové vydání, kdy karty se objeví v testech, ale ne v obchodech a nebo jen ve velmi omezeném množství. Každopádně na trh se také postupně dostávají rychlejší a rychlejší modely konkurenční HD 4870 a ty budou cenově velice silnou konkurencí.

gt200-2

   Pokud se ptáte, kdy se objeví 55nm varianta GTX 280, tak to to je opravdu ve hvězdách. V září to ale s velkou pravděpodobností nebude. Jestli se GTX 280 nebo GTX 260 objeví s GDDR5 paměťmi také není jasné. Pokud ano, tak dříve než v 4Q to určitě nebude. Otázka je, zda vůbec budou mít na GT200 kvůli konstrukci paměťového řadiče nějaký velký přínos. Největší optimisté si myslí, že by snad 55nm GTX280 s GDDR5 mohla překonat i R700 (ATI HD 4870 X2). Střízlivé hlasy, kterých je většina, se přiklánějí k tomu, že pro jednojádrovou grafickou kartu s 55nm jádrem GT200 na palubě je to nepravděpodobné. Už jen proto, že nějaký složitý vývoj GT200 jádra, který by k tomu byl zapotřebí, je v podstatě mrtvá záležitost, protože nové generace grafik už na konci roku budou klepat pomalu na dveře. AMD-ATI má uvést RV870 někdy na přelomu 1-2Q příštího roku a NVIDIA zcela novou generaci GF10 karet někdy v průběhu 2Q příštího roku. Práce na obou jádrech by tak měly být prvořadým úkolem a v plném proudu. Každopádně, dočkáme se alespoň 55nm GTX 260 varianty, která by měla být za stejnou cenu jako současná varianta určitě rychlejší a proti konkurenci v podobě modelu ATI Radeon HD 4870 podstatně zajímavější.

Zdroj:  en.expreview.com

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 16:59:55

Dneska s hodnocením situace souhlasím bez výhrad. Nvidia potřebuje hlavně zachránit situaci v mainstramu ..to poslední co je teď zajímá je porazit HD4870X2 ..s tou budou soupeřit až příští rok. Pokud bude GTX260+ za 6.000,-Kč s DPH bude to hodně zajímavá koupě.
Neznámý  2008-08-21 17:38:50

Příští rok už budou muset soupeřit s novou generaci X2
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 18:27:42
avatar
"448bit a 512bit sběrnice je velice drahá záležitost. Drahé je i jádro GT200, které je v současnosti vyráběno 55nm způsobem" Takze uz se GT200 vyrabi 55nm postupem, nebo je to chyba v prvnim odstavci?
Podle me by se nove jadro melo spise jmenovat GTX 270, ale jak je u zmateneho znaceni NV zvykem, tak to bude asi zase GTX 260. Stejne jako u 8800GTS
Miri37 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 19:06:18
avatar
Docela jsem si počet. Takové uhlazené zhodnocení stávající situace v oblasti GPU. Žádné silné slova jako třeba "propadák, bezkonkurenční, super karta, atd".
Bucho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 19:18:01

Mě jen překvapil výkon r700 - 40%-50% je sen - dobře 2560x1600 je výkon 25%-30% velice reálný, ale v nižších rozlišení odstupy dost klesají (max. +15%) na obou kartách prakticky nepoznáte rozdíl (GTX280 navíc jde taktovat) - lámat chleba se začne až v nejvyšší rozlišení, pak je R700 podstatně výhodnější, protože bude v klidu stačit i na další generaci her.
petrsuchy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 19:44:04
avatar
myslis ze HD4870X2 taktovat nejde ?
Menethor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 20:27:09
avatar
Prosimte a k cemu jinemu bys dneska kupovali kartu za 10tisic? Kdyz bys na ni nechtel hrat na vysoke rozliseni. Silne pochybuji, ze tam budes hrat na 1024x768.
Vykon v nizkych rozlisenich neni naprosto dulezity. Dulezity je vykon tam, kde karta dava 40-60 FPS. A to je u teto karty prave ve vysokych rozliseni.

PS: Rozdil mezi kartami pri 150 ci 200 FPS ci rozdil mezi 10 a 15 FPS nikoho rozumneho zajimat ani nemusi, pac bud to oko nezaregistruje nebo v tom druhem pripade se hra neda poradne hrat
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 23:11:30
avatar
Yep, souhlas s těma FPS. Btw. třeba já si tu X2 koupim a budu hrát v 1024x768. Ale mam dobrý CRT s vysokou obnovovačkou. A při tomhle rozlišení mi vydrží minimálně jako moje nedávno vyměněná Radeon 9800 Pro (vydržela 4 roky). Ne všichni investujou kvůli vysokýmu rozlišení, některý prostě nebaví měnit grafiku každej rok (půl rok). A s vyšším rozlišením to nastane hodně rychle..
Menethor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 00:45:11
avatar
To ja kdyz sem si koupil novej komp s 8800GT, tak moje prvni hra co sem hral bylo UFO Enemy Unknown pres DosBox. Takze pro me je te karty taky celkem skoda.
Dzouzef [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 09:29:06
avatar
Tahle přesně to bylo s mojí 1950pro když jsem ji před dávnými časy kupoval. Hrál sem Fallout 2 a kámoš mi netrpělivě mával s krabičkou call of juarez před obličejem
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 01:01:38
avatar
http://www.computerbase.de/artikel/hardware
/grafikkarten/2008/test_ati_radeon_hd_4870_
x2/23/#abschnitt_performancerating
Podle tohohle serveru to sen není. A našel bych i další. Takže 40-50% je přesně vystihnutá situace. Přinejmenším imho a podle mnoha serverů.
MAUS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 21:58:56
avatar
Díky, kvůli tobě si zase nepočtu. Můžete to někdo prosím smrsknout? Předem děkuji
Rimmerak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 19:23:09

Suprový zhodnocení aktuální situace. Chválím.
Smrtihlav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - toto je trosku OT 2008-08-21 20:24:51

mam otazku na DD-ho netyka sa sice primarne GT200 ale vseobecne aj GPU, planujes nejaky obsiahlejsi clanok v ktorom by si popisal ako to vyzera s fyzikalnymi api PhysX a Havoc? myslim tym v com je ich zakladny rozdiel, ako to vyzera s novym Havocom (nedavno som na konkurencnom webe cital co to o PhysX ale info o Havocu podla mna dost absentuje) aby som pravdu povedal o PhysX sa pise skoro furt ale o Havocu skoro nic resp. mam info. len z jednej strany kde sa stale uvadzaju len dobre veci ale nie je to s cim porovnat a hlavne ako to s nimu bude vyzerat v najblizsej buducnosti.
a este ci bude mozne pouzivat 2 GPU v PC od roznych vyrobcov nVidiu na PhysX a ATi na grafiku pripadne ake uskalia by mala tato kombinacia a pod.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 20:31:49
avatar
jj chystám se na to nicméně bohužel mám tu několik článků, které musím dodělat dříve a tak skutečně netuším kdy se k tomu dostanu ... snažím se jak to jen jde ....
Smrtihlav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 20:33:23

oki ja len keby ti nahodou chybali namety
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 08:22:29
avatar
ha ha, myslím, že námětů je až moc -taky máte pocit, že se to nějak všechno zrychluje ?
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 20:56:45
avatar
absolutně nechápu proč je GT 260 stále označována za špatnou koupi, když dnes již stojí plus minus pár stovek stejně jako HD4870, když obě karty mají plus minus 5% stejný výkon a přitom GT 260 nabízí lepší chlazení a nižší spotřebu. Osobně sem tedy spíše fandou AMD-ATI, ale co je moc to je moc. Chápu, že GT 260 moc neuspěl u výrobců karet pro náročnost výroby, ale co je mi potom. Čistě objektivně musí přece každý vidět že GT260 a HD4870 jsou rovnocení soupeři.
ssnake [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 21:20:54

stejne jako se tahlo s 8800GT ze je super kauf a kupovala se i za cenu pres 7000 (s jednoslotovym chladicem pres 95 stupnu (mam zkusenost), proc ted nekomu vadi na radeonu 80 stupnu? :-) ) a porad to byl "super kauf", tak s gtx260 se uz potahne "propadak" kterym byla pred zlevnenim... ted jsou s 4870 ve stejne cene i vykonu ale uz je proste pozde si napravovat povest.... gtx270 s vyssim vykonem,(vice SP a vyssimi takty) a za cenu gtx260 by byla nejlepsi moznost
Trefa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 22:14:25
avatar
Kua s tym chladenim ma uz fakt stvete ... Mam 4870,otacky nastavene na 30% ,karta je ticha a da max 75 C v hrach ... Zatial co 8800gt davala aj 85 C,ale vtedy o zlom chladeni nikdo nic nehovoril A na slovenskom trhu (vobec ma nezaujima ze to nieje ani 1 % z predaju kariet na svete) je medzi 4870 a gtx 260 1000SK rozdiel!!! A preto,povazujem za danu cenu,kauf gtx260 za nevyhodny ... Keby bola rovnaka cena,tak mam mozno v PC gtx 260 ale so 4870 som maximalne spokojny a nemenil by som za nic
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 23:51:35
avatar
Ja sem nepobral proc ma 4870 v klidu o desitky W vetsi spotrebu nez 4850, kdyz maji stejne frekvence (500MHz) a DDR5 by mely byt uspornejsi... Asi nekde udelali soudruzi chybu
blater [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 00:06:10

no ono to je asi tim ze spotrebu nedelaj takty ale napeti jadra..proto taky kdyz jen podtaktujes hd4850 nebo 4870 ve 2D treba na 100MHz tak se ti spotreba o moc nesnizi...musis snizit napeti.
Trefa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 09:24:21
avatar
A prave na to velkomozny pani v ATi nejak zabudli pri 4870 co je skoda ale co uz ...
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re:siddhi 2008-08-22 11:11:37

HD4870 ma nizsi spotrebu v zatezi nez 260ka, takze pokud straveny cas u PC mas 50%net a 50%hry tak te vyjde spotreba +- na stejno.... O hlucnosti a chlazeni to nemyslis vazne jako argumenty, ze ne?
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 20:38:43
avatar
nechci být otravný ale hd4870 má mírně vyšší spotřebu v zátěži než GT 260 viz test na ddworld: http://www.ddworld.cz/graficke-karty/asus-radeon-hd-4870-mainstreamova-drticka-hi-endu-61.html
coš ale není nějaký argument jen sem chtěl říct že tyto dvě karty si ted po slevách plně konkurují a říkat že koupí gt260 člověk prohloupí jen kvůli ceně zhruba o 300-400 kč vyšší je blbost.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 20:53:57
avatar
jenže GTX 260 není blbá koupě pro to že by byla dražší než HD4870 ale proto, že co nevidět přijde 55nm verze, která za stejnou cenu bude minimálěn rychlejší a možná ještě úspornější ... takže je blbost te´d kupovat 65nm verzi ...
jjiri [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 22:11:13

To bude zase další novinářská edice jako 9800+. Jinak pěkný článek.
Skeleton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 4870 za 5000 Kc s DPH? 2008-08-21 22:59:58

Nevim jestli DD sledujes pohyb cen HW, ale bohuzel musim konstatovat ze v dnesnich dnech cena radeonu 4870 se jiz pohybuje kolem 6000Kc s DPH a stale to roste.
PeT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - a GTX260?? dolar za to muze 2008-08-22 08:52:54
avatar
No to je sice pekne, ale proc se teda i nezminis o GTX 260??? Uvadis jenom jednu stranu mince. Ta se pohybuje ted uz taky uplne nekde jinde!!! Muze za to akorat dolar a oslabovani koruny.
Jen tak pro srovnani, vyberu treba "alfu":
GTX260 - od 5 970 do 6 880 Kc
(neberu v uvahu nejakou OCedici od BFG za 8 160kc)
HD4870 - od 5 490 do 6 320 Kc
Skeleton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 10:13:50

Protoze me zajima momentalne jenom radeon 4870. Samozrejmne ze roste cena skoro vseho HW, vcetne GTX 260, ale tak otazka neznela. DD zde uvadi ceny platne nekdy pred mesicem, a to uz je trochu mimo misu.
PeT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 10:59:14
avatar
Ano, mas pravdu ze uvadi stare ceny. Ale uvadi starou cenu i u GTX260 (5500kc). Je to proste mysleno jako takove porovnani. Ze tam dal trosku neaktualni cenu je fuk, nemuzes pri tolika psani myslet na vsehcno Clovek, ktery se aspon trochu orientuje v HW, respektive sleduje nejake urcite vyrobky ktere ho zajimaji (zde primo konkretni jeden produkt), ceny zna a dokaze si to domyslet, ze je to jenom porovnani a ted uz to proste koupi jinak. Proste v tomto pripade je dulezitejsi jenom to porovnani, ne aktualnost ceny. Preji pekny zbytek dne, uz asi nebudu mit cas sem zavitat. Ale kdo vi ;)
rudynko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 23:57:08
avatar
Sorry ludia nesom nejaky macher ale ked sa pletiem tak ma opravte..nieje nahodou v tejto vete preklep??? A tento preklep je v clanku viac krat.

Proto se chystá uvést 55nm variantu GTX 260, která bude mít odemknuto trochu větší část jádra, než má teď současná 55nm GTX 260.
Rimmerak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 08:35:58

Jj, je to překlep. Současná GTX260/280 je vyrobená 65nm procesem.
KUBO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ohladne teploty HD4850 2008-08-22 10:47:17

Kde by som nasiel daaky navod ako znizit teplotu, poprip. ak sa da aj napajanie v 2D(okna). Mam HD4850.

Dakujem
PeT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 11:03:49
avatar
Treba tady??? Ale je to jen o chlazeni, regulace vetracku ;)

http://www.ddworld.cz/graficke-karty-gpu/jak-ridit-otacky-ventilatoru-na-ati-hd-4870-4850.html
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 12:24:26

Na slovensku je vo velkosklade 260 o 800 Sk drahsia ako 4870 . Co sice neni vela ale ked clovek zoberie do uvahy ze ta karta ponuka mensi vykon , starsie technologie(ziaden DX10.1) myslim si ze neni ocom .
Uz to sice neni take tragicke ako pred tou zlavou ale je to ako ked niekto doporucuje Phenom oproti Q6600 (pretoze stoji len o par 100viek viac)

Mam otazku trosku pomimo DD please mohol by si spravit recenziu na VGA Palit HD4850 Sonic 512MB DDR3 PCX Na slovensku sa v ageme predava za okolo 4450 Sk (okolo 3500CZ)
A za pretaktovanu 4850 s nereferencnym chladenim a napajanim to je celkom dobra cena .
Grimlok [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-22 13:15:11

Ne vždycky se všechno povede a Nvidii se holt nepovedly tyhle grafiky. Stane se, ne každý den je osvícený.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaWednesday, 15 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 88x
Komentářů: 0
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Tuesday, 14 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 382x
Komentářů: 1
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNFriday, 10 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1117x
Komentářů: 1
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineWednesday, 08 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1040x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Monday, 06 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1820x
Komentářů: 2
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíThursday, 02 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1932x
Komentářů: 3