Co si AMD-ATI myslí o NVIDIA Fermi – papíroví draci nekoušou Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 15 říjen 2009
Přejít na obsah
Co si AMD-ATI myslí o NVIDIA Fermi – papíroví draci nekoušou
ATI RV870 vs NV Fermi
Papírového draka se ATI nebojí

 

  • ATI RV870 vs NVIDIA FERMI

Asi nejvtipnějším slajdem z celé prezentace je ten následující s názvem odpověď společnosti NVIDIA na HD 5870 …

Zde nelze než souhlasit, že NVIDIA jediné, na co se zmohla, byla PowerPointová prezentace a maketa grafické karty, což NVIDIA trapně musela přiznat. Nevím, jestli se zúčastnění novináři necítí tak trochu jako že si z nich NVIDIA udělala dobrý den, když před nimi šéf NVIDIA mával falešnou grafikou, jako produktem roku. Zde AMD-ATI vtipně, a nutno říci že velmi trefně, vybrala dva citáty přímo od šéfa společnosti NVIDIA. V tom prvním připomíná jeho narážku, že Intel Larrabee je jen PowerPoint slajd, produkt jako takový vůbec neexistuje. Druhý citát šéfa NVIDIA tomu pak nasazuje korunu, když v letošním roce prohlásil, „že když někdo nemá současnost, hovoří o budoucnosti. NVIDIA jako vůdce trhu tohle nedělá. Není prý dobré říkat konkurenci všechna svá tajemství“. O pár měsíců později nám „vůdce“ představil powerpointovou prezentaci neexistujícího produktu a hovoří jen o budoucnosti, protože o současnosti nemá co říci.

Následuje srovnání ATI vs papírový drak FERMi, tak jak NVIDIA dala k dispozici jeho hrubé obrysy. Samozřejmě že u NVIDIA si udělali pořádné rozbory a určitě vědí více o čem mluví. ATI zde naráží na několik důležitých faktů …

V první řadě je to opět fakt, že FERMI bude o 60% větší než RV870, ale bude mít jen o 40% více tranzistorů. Čipy jsou ale vyráběny stejným procesem. Zde se sluší připomenout to, že NVIDIA v podstatě opakuje chybu s GT200, kdy musela vysvětlovat, jaktože je její čip 2,25x větší, 2,5x dražší je ale jen o 15% rychlejší než RV770 a jeho výpočetní efektivita tedy stála a stojí za starou belu, což NVIDIA sama přiznává v materiálech k FERMI srovnáním některých aspektů Fermi a GT200.

AMD-ATI také připomíná známý fakt, že všechno jsou zatím jen úvodní řeči, FERMi čip ve výrobní verzi a ve finální výrobě vůbec neexistuje, natož grafické karty na něm založeny. V neposlední řadě tak NVIDAI upozorňuje na to, z čeho má hodně lidí obavu a to jsou některé aspekty FERMi jako podpora ECC pamětí, větší soustředění na Double Precision výkon, které ale pro herní, desktopový a vůbec běžný spotřebitelský trh jsou spíše na škodu, než k užitku. Proč?

ECC paměti jsou naprosto k ničemu, co se přínosu týká v drtivě většině případů a to platí jak na běžném trhu, tak profesionálním. ECC totiž sice přinášejí větší bezpečnost, co se kontroly přístupu dat týká, ale jako takové i výrazně snižují výkon v řádu 5-20%. Navíc hodně serverů a superpočítačů funguje i bez ECC. A pokud FERMi má ECC a nebude aktivováno, pořád je na škodu, protože samozřejmě si žádá nějaké ty tranzistory, čímž snižuje výtěžnost, prodražuje výrobu a je konzumentem energie.

Pokud jde o orientaci a změnu proporcí mezi Single a Double Precizion, tak je přístup FERMI podivný. Double precision, na které se FERi tolik soustředí, je ale využitelné jen v minimu aplikací. ATI pak dodává, že v tomto případě jsou na tom i její grafiky o něco hůře, ale ne velkým rozdílem a v současnosti v tomto ohledu GT200 zcela drtí, takže i když NVIDIA hlásí až 8násobné zlepšení, bude to naenjvíš jen lehce nad schopnosti ATI RV870 (konkrétně by to mělo být 544 vs 768). Jenže jak poukazuje ATI a většina odborníků, daleko důležitější pro grafické a uživatelské aplikace počítané přes grafiku, je výkon v single-precizion na plovoucí čárce a v celočíselných operacích. Zde AMD-ATI drtí jak GT200, tak Fermi dvojnásobným rozdílem. S nástupem standardizovaných GPGPU technologií OpenCL, by to mělo být i vidět.

AMD ale i v prezentaci odpovídá na otázku, která se vkládá hromadě z nás na mysl. Proč NVIDIA jde tímto směrem? Protože si to vydupal nový šéf vývoje NVIDIA, Bill Dally, který je zaměřením právě na výpočetní vědecké aplikace. Sám je vědcem a profesorem na Standfordu. Potvrdil, že Cílem Fermi je větší důraz na Double a podpora ECC. Jeho předchůdce, David Kirk, byl ale zaměřen právě na grafiku, ostatně samotný čip Fermi nebyl z počátku vyvíjen směrem, jakým jej známe dnes, většinu svých rysů získal až právě po nedávné výměně těchto dvou pánů, proto má také zpoždění.

AMD-ATI také uvádí citát jednoho z respektovaných odborníků na GPU, který si stejně jako řada dalších položil při svém rozboru NVIDIA FERMI, zda se NVIDIA neodchýlila od grafiky více, než by bývalo bylo zdrávo, kdy právě výkon v Double precision není nějak závažně potřebný a většina věcí, které NVIDIA s Fermi představila vlastně, nijak nesouvisí s grafikou jako takovou a samotné programování je atraktivní pro vědecké aplikace ne pro herní apod. Samotné soustředění na C++ podporu, kterou se Fermi ohání, navíc není s nástupem standardů DirectXCompute a OpenCL vlastně až tak důležité.

Jak to tedy s Fermi?



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaStředa, 15 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1190x
Komentářů: 9
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Úterý, 14 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1132x
Komentářů: 1
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNPátek, 10 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1551x
Komentářů: 1
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1120x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1867x
Komentářů: 2
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1964x
Komentářů: 3