DirectX12_2 ohlášeno - zásadní inovace Microsoft API pro AMD RDNA 2, Intel XE i NV AMPERE Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 28 srpen 2020
altSpolečnost Microsoft oficiálně vydává nejnovější generaci svého API se zásadními novinkami.

 

 

 

 

Přes všechnu snahu mnohých a existenci slušného otevřeného API standardu založeného dnes na AMD API MANTLE, nyní známého jako API VULKAN, které dnes pohání i ANDROID platformu, je zdaleka nejdůležitějším API pro hráče to od Microsoftu. Nicméně díky AMD i tady jsme se dočkali zásadních inovací. Microsoft právě na základě API MANLE vytvořit DirectX12, které odstranilo opravdu zásadní nedostatky a omezení DX11. A protože Microsoft velmi úzce spolupracuje s AMD díky Xbox platformě, a AMD pro něj udělalo novou RDNA 2 grafiku, pokračují i vylepšení na poli samotného DX12, které samozřejmě Microsoft cílí na potřeby her a herních technologií.

Microsoft tak s předstihem oficiálně ohlásil, že nové ještě neuvedené generace grafik všech tří výrobců, budou podporovat nejnovější DirectX12_2 standard. Zde nastává mírný zmatek, protože existuje něco, jako DirectX12 Ultimate, jehož hlavními novinkami jsou věci kolem RayTracingu, Mesh shader, Variable Rate Shading atd. Z nějakého důvodu prý ale DirectX12_2 a Ultimate nejsou to samé, i když vše, co DX12 Ultimate obsahuje, dostává právě i DX12_2. Neptejte se mě, proč to tak je :). Neví to nikdo. Většina lidí si myslí, že DirectX12 Ultimate je jen marketingový název, protože vypadá lépe než DirectX 12_2, které je ale pravděpodobně technickou definicí toho, co DirectX12 Ultimate je. To je nejlepší vysvětlení celé situace, které jsem slyšel.

  • DirectX12_2 je důležité pro hry nové generace a využití RayTracingu

Co je zásadní, že jde o opravdu výrazná a důležitá zlepšení, technologie, které budou zásadní a používané u nové generace her často dělaných právě na míru RDNA 2 architektuře AMD (díky tomu že je v Xbox X i PS5), a které velmi výrazně ovlivní grafiku ale i funkčnost her samotných. Co je zajímavé, že Microsoft sám oficiálně ohlásil, které grafické karty splňují specifikace, a tedy podporují nejnovější DirectX12_2 standard.

Obvykle si totiž tohle privilegium nechávají výrobci. Každopádně kvůli požadavku na HW akceleraci RayTracingu, mohou splnit DX12_2 pouze grafiky, které HW akceleraci mají. To znamená ze zatím aktuálních karet jen NVIDIA RTX 2000 série. Aktuální NVIDIA GTX 1600 řada a Radeon RX 5000 modely mají jen DX12_1, protože HW akceleraci RT nemají. Nicméně vzhledem k výkonovým nárokům a dalším změnám to budou DX12_2 novinky ve hrách aktuální a využitelné pro skutečně novou generaci GPU, kde jsou právě vylepšení kolem RayTracingu a dalších prvků tím nejzásadnějším a zejména pokud jde o RayTracing, tak budou násobně lepší než RTX 2000 série.

Microsoft tedy ohlásil, že dosud neuvedená AMD architektura RDNA 2 (Radeon RX 6000) plně nový standard podporuje (samozřejmě i RDNA2 v jeho Xbox X). O podporu se prý také snaží Intel u samostatných Xe grafik, ale tady stále probíhá vývoj. Samozřejmě plnou podporu mají také nové NVIDIA AMPERE RTX 3000 grafiky. A pozor, Microsoft se o podporu snaží také ve spolupráci s QualComm na jeho ARM SnapDragon platformě. Proč o to má Qualcomm najednou zájem? Protože jak jistě víte, AMD RDNA 2 architektura je integrována v nové generaci SAMSUNG ARM SoC, takže je pravděpodobné, že podpora DX12_2 je i u nich (minimálně nebylo řečeno, že by nebyla). Qualcomm by tak mohl být v nevýhodě. Microsoft to totiž se svým Windows na ARM platformu myslí hodně vážně (nemá vlastně na výběr) a svého DirectX se samozřejmě nehodlá vzdát. Ostatně proč taky?! Po letech je konečně DirectX API skutečně k něčemu a nezdržuje vývoj a nebrzdí výkon CPU a GPU. Tak snad to vydrží.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-28 22:31:42
avatar
Konecne aj amd bude mat gpu s podporou posledneho api lebo nejak zaspali dobu v tomto

Tesim sa na next gen hry a asi najviac na CB a Atomic
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-28 22:40:03
avatar
nezaspali, MS to připravoval na RDNA 2 ... nemělo smysl přidávat HW akceleraci Raytracingu před tím, než to bude ze strany konzolí a mainstreamových grafik podporováno, protože nikdo z herních vývojářů nebude dělat podporu něčemu, co je na několika málo % TOP PC grafik .... a to se ukázalo, RTX je jen v několika málo hrách, a jen tam, kde to NV prakticky zaplatila, nebo jako testovací mula ... největší efekt má Raytracing paradoxně ve vizuálně jinak jednoduchém MineCraftu, což je počin Microsoftu ;)

No a AMD jasně řeklo už velmi dávno, že RayTracing a jeho akceleraci podporovat bude, až to bude mít smysl a to je právě s nadcházející generací GPU, kde díky AMD a jeho RDNA 2 bude i v konzolích nové generace a tedy možné i na mainstremamových grafikách a tvůrci her to tedy budou mít možnost a hlavně smysluplný důvod používat .... AMD tedy zvolilo správnou strategii, cpát RTX do RX 5700 řady by byla ztráta času a vyhozené peníze, ani RTX 2000 nebudou mít dost výkonu se svou akcelerací RT první generace, aby to smysluplně zvládali, speciálně 2060/2070 série ne. Byl to nesmyslný marketing ...
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 13:07:34

Jenom dva roky
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Žádné zaspání, ale kvalitní PR 2020-08-29 14:42:34
avatar
PR u AMD doznalo v poslední době výrazné zlepšení. Zpoždění podpory RT zdůvodnili vyčkáváním až to bude mít smysl. A tu cenovou komedii při uvedení 5700 uhráli na léčku. Asi k nim nastoupil někdo z NV.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 15:11:47
avatar
AMD řeklo že RT vydá až to bude mít smysl už před 2 lety a evidetně to byl správný přístup ...

jediná karta kde má RT dosud nějaký smysl z hlediska výkonu GPU je 2080Ti .... naopak 2060/2070 série jsou podvod, nemají dost GPU výkonu, aby RT u nových her skutečně použitelně zvládaly ....
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-30 18:14:24
avatar
Jasně že řeklo. Co jiného taky mělo říct? Jsem zvědavý, jaký bude mít teď RT v podání AMD smysl.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-30 11:55:23
avatar
Jsem presvedcen o tom, ze to bude pouzitelnejsi, nezli implementace od nvidie. Uz jen proto, ze bude shodna technologie v obou nejvetsich konzolich a beznych gk od amd.
Tak nebo tak to je a jeste peknych par let bude hlavne reklamni technologie a takovy nastroj na oblbovani koncaku..je prece nezbytne dostatecne zvedat narocnost titulu, a prece by nebylo vubec dobre, kdyby tem lemram zakaznickym mohl na nejnovejsi herni tituly stacit hw nekolik generaci stary..

Takova moje uvaha, to jak posledni dobou "vyhrozuji" nekteri vyvojari hernich titulu se zdrazovanim, je taky primym dusledkem slavnych implementaci techto hybridnich RT efektu - svoje tituly totiz budou nove muset delat prakticky dvakrat "s a bez", pac si nejakou dobu nemohou dovolit ignorovat starsi hw. Zaplatit to samozrejme nemuze nikdo jiny, nez ten koncak - a uplne nejlepsi prece je, kdyz ho hezky oblbnem a on sam to po nas bude chtit
PS: cerstve zverejnene naceneni noveho dilu z te jiz leta smesne herni serie Call of Duty to vpodstate potvrzuje.
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-30 18:54:54
avatar
Bol to len cisty marketing zo strany amd ze pocka s rt nakolko nemala hw v danej dobe nato a nv ich pekne dobehla. To iste ako nv dristala ze 7nm je nezaujímavá pre nich a to len preto lebo nemala gpu v fanej dobe na predmetnom procese. Takto fungujeme aj my a to sme obrovský korporat cize nepriznat nic co by pohlo akciami co i len o 1cent. AJ amd aj nv su v prvom rade akciove spolocnosti a natp netreba zabudat pri ziadnom ich vyhlaseni.
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-28 23:01:08
avatar
Je to super ze aj amd naskocilo na vlak lebo nv ma podporu rt uz dlho a na celej turing rade

Len nezabudajte ze prave nv s ms pripravili dxr
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-28 23:28:12

To si myslím nikdo nezpochybňuje. Ano Nvidia nakopla ray tracing éru. Bylo taky načase, aby zaválela a něco přinesla do světa technologií.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-30 13:12:02
avatar
Bohužel jejím klasickým uzavřeným způsobem.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-28 23:39:09

S tym RTX od Nvidie si robiš srandu dufam. Za dva roky kolko hier ma to RTX? Že ich spočitam na prstoch jednej ruky? Je to uplne mimo štandard čisto len marketingovi piesoček Nvidie, ktora musi danu hru vytvoriť (prerobiť) aby to ich slavne RTX fungovalo, ked sa Nvidia bude velmi snažiť možno dalšich par hier budu vedieť to ich slavne RTX využiť, ale čo s toho ked hier su miliony... Ak Nvidia sa bude hrať len na svojom piesočku bez štandardov, ktore by mohli využiť programatory hier a zaimplementovať to do tisicok novych hier, do vtedy to bude len marketingovi nastroj.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-28 23:42:52

Zapomínáš na podporu RT AMD. Díky Nvidii se to rozjelo.
Ať už start byl jakýkoli, tak s RT se počítá u obou výrobců a to je do budoucna +
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 00:09:29

Ale RT AMD počita inak ako Nvidia, a je dosť otazne či budu navzajom kompatibilne. Ani by som sa nedivil keby Nvidia si svoje samostatne RT jadra patentovalo a kto by ich chcel použivať by za to Nvidii musel ešte aj platiť.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 00:13:25

Osobně si myslím, že za AMD stojí konzole které mají podporu RT. To je obrovský trh a Nvidia si dovolí max vyšší stupeň RT v pár exkluzivkách, ale už z podstaty věci nemůže moc vybočovat ze standardu.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 06:37:51

Snajprik... Prosím tě. Celý RTC běží pod MS DXR standardem. Takže to není nic uzavřené jen pro Nvidii.
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 08:09:08
avatar
Rt je standart dxr cize nie je to only nv zalezitpst jedine nv to pocita cez hw pri rtx a cez sw cez gtx alecstale je to dxr
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 11:10:23
avatar
Snajprik> Ty ses opravu nemyslící hovado. Máš tady článěk o tom co je DX 12.1 12.2 a DXR a že se jedná o standartizovanou záležitost a ty tu napíšeš takovou blbost. Přesně popírající vše co je uvedeno v článku

Představ si, že až si jednou někdy v budoucnu koupíš tu AMD kartu tak ti na ní bude to Metro exodus v RT fungovat taky. No to je co? Neuvěřitelný že?
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 13:21:20

Dobrý den, myslíte, že je fér kohokoliv cizího nazývat nemyslícím hovadem? Pan Jan Stach se začíná obklopovat lidmi, kteří mu dělají skvělou reklamu pro jeho web. (Vycházím tak z vašeho aura čísla rovno 100, pokud se pletu, tak pardón pane Stachu)
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 14:01:16
avatar
Nemám s Panem Stachem nic společného A pokud se někdo tak chová a jedná tak si to oslovení zaslouží. Mě klidně můžete nazvat vulgárním hovadem třeba.

On totiž Mr. snajprik se těmito výroky prezentuje po všech It webech.

Má sice nick Snajprik ale bystrý moc není.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 15:33:38
avatar
jediné hovado jste tu zjevně vy pane ... pan Stach tu žádná nepěstuje ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 15:15:59
avatar
Děkuji já jsem si toho vědom, nicméně si nemohu odpustit jednu věc. Kdybych se naprosto v opačném znění vůči vašemu článku vyjádřil já. Určitě by to nezůstalo bez odezvy tak jako v případě tady bystrého hocha. Čím to je?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 15:33:54
avatar
pracuji na tom ...

samozřejmě DDWorld.cz nebude trpět žádné podobné výstřelky ...

nicméně platí to i pro vás, s hovady jste začal ... tkaže se to laskavě zdržte ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 16:03:36
avatar
Dobrá budu se příště mírnit.
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 16:48:42

Shrňme to...
1/ nikoho jsem nenazval hovadem, ani Dextera, ani Vás, ani Snajprika

2/ Myslel jsem, že Dexter je na stejné úrovni s vámi (redaktor, testovač vašeho hardwaru) a proto má auru 100 stejně jako pan Belka nebo vy. Proto jsem psal, že "pokud se v tomto mýlím, tak pardón" a má-li Dexter tu auru na 100 jen díky palcům nahoru, tak to bohužel nepoznám, ale problém s tím nemám. Nepochybuji o jeho znalostech, ale na potkání někoho hanlivě titulovat mi nepřijde fér.

A teď vy.... za co u mě aura 0 ?
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 16:59:54
avatar
Já myslím, že se ukliknul.
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 17:18:42

Fakt tu 100 máte za palce nahoru ? Potom všechna čest... ne všichni čtenáři zde hodnotí příspěvky (palec nahoru/dolu) podle skutečné hodnoty obsahu, ale vám se to očividně podařilo, proto palec nahoru a přeji pohodový víkend.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 17:21:27
avatar
Asi mě mají uživatelé v oblibě )
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 17:29:59

Hloupý nejste, jinak byste neměl 4x 80Ti v PC. A do nabubřelosti podle toho, jak jste přijal mou kritiku na vaši osobu, máte očividně taky hodně daleko. Bývaly časy, kdy jsem zde relativně aktivně přispíval. Časy se mění....
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 22:38:56
avatar
Jsem svůj. Stojím si za názorem, ale dovedu ocenit když někdo podloží jiný názor.

Odkaz
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 17:27:44

Když se podíváte na jeho plusy u komentu výše, tak nejvíc jsou u příspěvků kde někoho uráží. Tolik asi věrohodnost zdejších plusů a jeho digiaury. Celá jeho historie růstu
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 17:36:50

Za poslední minimálně rok nejsem znalý zdejších poměrů, ale tu moji kritiku přijal s nadhledem ne? To zde tehdy býval shadow rog (ten byl dobrej, nejdřív aura 100 za nějaký článek, pak spadnul na 0 - se chytl s adminem a se mnou vlastně také a pak už nebyl) , ferrariF50, vy vlastně také, armagedontek nebo jak měl přezdívku, hodně nových lidí za poslední rok...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 22:39:09
avatar
Ale ale. že by to bylo tímhle? Že bych dostával ty plusy za urážky? Nemyslím si.

Odkaz
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-30 13:15:34
avatar
To si nemyslím.
Pitrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 17:14:35

Auru 0 má kde kdo.
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 17:21:15

A co jste v minulosti napsal vy?
OnGameOff [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-29 05:12:58
avatar
Ferrari je tedy připravené, super. Jen se obávám, že do něj nasedne vývojář, který má papíry na skůtra
Surda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Flight simulator 2020-08-30 12:36:33

Microsoft vydává nový Flight simulator, ale proboha proč na DX11 platformě?
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-30 20:25:23
avatar
je mozny ze ho meli rozpracovany uz hodne davno, pak roky kdy se venovali svetu a pak to zkombinovali a mezitim to zastaralo, tezko rici, snad se objevi DX12 verze az se to dostane i na XBOX
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1365x
Komentářů: 6
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1133x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1845x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1124x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1895x
Komentářů: 3
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!Úterý, 12 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1858x
Komentářů: 1