Fámy o nových AMD Radeon grafikách: údajně se chystá 12nm RX 680 s GDDR6 a několik 7nm NAVI Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 02 červenec 2018
altZajímavé, nicméně zatím nikým dalším nepotvrzené informace o nových AMD Radeon grafikách.

 

 

 

 

Zatímco na poli procesorů se AMD dokázalo skutečně vrátit a konkuruje Intelu, kdy dokonce v řadě oblastí Intel překonalo (čehož si bohužel velká spousta zákazníků stále nevšimla a setrvačnost hraje do karet Intelu) na poli GPU se na nějaký Radeon produkt s „RYZEN“ efektem čeká. Pravdou je, že grafická divize AMD je budována od začátku v podstatě na zelené louce poté, co minulé vedení AMD ji v podstatě zlikvidovalo. Od roku 2014 se tak Radeon grafická divize AMD staví znovu, čemuž odpovídá i menší počet produktů které vůbec mohla vyprodukovat, na což navíc měla velmi omezený rozpočet, kdy konkurenční NVIDIA má několikanásobek. Přesto se AMD snaží a současná nabídka karet s přihlédnutím k tomu v jakých podmínkách grafická divize AMD byla, není vůbec špatná.

Ale samozřejmě do ideálu má daleko, zejména pro hráče, kteří byli zvyklí na výraznější konkurování Radeon a GTX modelů, což však náležitě neoceňovali vyrovnaným nákupem grafik obou společností. Chce se říci, že zkrátka zákazníci si konkurence moc nevážili (stejně jako si jí řada lidí neváží dnes na poli CPU) a svým rozhodováním a nakupováním aktivně bojovali proti tomu mít konkurenci a výběr. To jim však nebrání po konkurenci volat ;). AMD samozřejmě chce mít konkurenční a špičková GPU, má je i dnes a bude mít spoustu novinek. Firma má jasnou strategii, vedení a postupuje vpřed.

Přesto nám není úplně jasné, co vlastně AMD chystá a víceméně vše co víme je, že AMD přechází na 7nm výrobu, kdy má 7nm VEGA 20 jádro, které je však určeno pro HPC/profiy modely Radeon karet a pak že chystá herní 7nm NAVI modelovou řadu na příští rok. To je tak vše, co víme. Jak ale bude vypadat konkrétní nabídka karet a kdy se novinek dočkáme, to už je ve hvězdách s tím, že POLARIS série už má dva roky a nabídka RX VEGA karet se od minulého roku také nijak nerozrostla, i když AMD má minimálně jeden VEGA čip, určený pro mainstream. Nyní přichází zcela nové spekulace, které pochází přímo z Číny, od člověka, který byl zodpovědný i za poměrně přesné úniky informací o chystaných AMD produktech v minulosti. To samozřejmě novým „Fámám“ a spekulacím nedává ještě 100% jistotu pravdy, ale minimálně dávají smysl. Co se tedy údajně chystá:

  • 12nm Radeon RX 680 „POLARIS 30“ ještě letos?

Úplnou novinkou je, že AMD prý chystá ještě jedno POLARIS GPU označené jako POLARIS 30, tedy novou verzi POLARIS 10/20 které používají RX 480/580 grafiky. Tentokrát bude vyráběno 12nm, což by dokázalo samo o sobě zvýšit výkon o cca 15%, díky vyšším taktům. Nutno dodat, že ani o RX 580 se nevědělo dopředu, takže fakt, že jsme o POLARIS 30 dosud neslyšeli, nemusí znamenat, že je to nesmysl. Smysl totiž dává a velký.

RX 570/580 grafiky mají za sebou už více než rok, takže něčím nahrazeny být musí. Přejeme si a věříme, že by tím něčím měla být 7nm NAVI, která údajně by mohla být hotová už na konci Q1 2019, tedy za ¾ roku a měla by mít výkon, jaký dnes mají GTX 1080/RX VEGA 56/64 samozřejmě s mnohem nižší spotřebou a cenou. Technicky s použitím 7nm je to určitě realizovatelné, ale je zde problém s cenou. 7nm výrobní proces bude velmi drahý, mnohem dražší než 14/12nm výrobní proces, takže i když bude mainstreamové NAVI poměrně malé GPU (střední velikost), pořád bude mnohem dražší výrobně než stejně velké GPU vyráběné 14/12nm. K tomu stále nevíme, zda stejně jako RX VEGA není NAVI děláno čistě pro HBM paměti, což je a bude drahé řešení.

Jinými slovy, za současného stavu věcí nevěřím, že by vůbec bylo možné prodávat 7nm NAVI s HBM2 co by nástupce 14nm RX 580 s GDDR5 za podobnou cenu! Výrobní náklady na NAVI řešení by byly téměř dvojnásobné. AMD tedy stále potřebuje i levnější řešení. A tady přichází tedy smysluplnost udělat ještě 12nm POLARIS 30 tedy RX 680, kdy nejen že by AMD mohlo poměrně snadno s minimálními investicemi udělat výkonnější a efektivnější POLARIS, ale ještě třeba udělat pár dalších malých změn k posílení výkonu, a ještě ty karty vybavit třeba jen u RX 680 verze novými GDDR6, kdy i třeba jen ty nejlevnější 10GHz nebo 12GHz modely by byly znatelným upgradem proti maximálně 8GHz GDDR5. Bavíme se o třetinovém nárůstu propustnosti při relativně rozumném nárůstu výrobních nákladů (GDDR6 jsou sice dražší než GDDR5 ale pořád mnohem levnější než HBM2).

Můj názor tedy je, že 12nm POLARIS 30 pro RX 680 je reálnou možností, zejména má-li to být nadále produkt určený pro nižší a střední segment (tedy grafika za 170 - 250 dolarů). Nárůst výkonu sice pravděpodobně neohromí proti současnosti, ale znatelný být může a jde především o dostupnou cenu. 7nm NAVI prostě bude dražší záležitost, pokročilejší, výkonnější, ale znatelně dražší, takže pro hlavní prodeje, které tvoří právě grafiky kolem 150 – 250 dolarů, se spíše hodí zůstat u levnější 12nm výroby a GDDR6 maximálně. Zatím bohužel nemohu potvrdit z dalších zdrojů, zda je 12nm POLARIS a tedy potenciálně RX 680 na něm založený, reálnou věcí. Dává ale prostě smysl.

  • 7nm NAVI bude v několika verzích. High end ale později.

Ať už bude nebo nebude POLARIS 30, 7nm NAVI je hotovou věcí a nejnovější nepotvrzené informace hovoří o tom, že NAVI 10 pro mainstream+ je stále plánováno na první polovinu roku 2019 a měla by nabízet výkon současných vyšších modelů, ovšem za nižší cenu. Následovat by v další průběhu roku mělo NAVI 14 řešení, tedy menší čip. Nakonec prý AMD chystá i high endový NAVI 20, ale prý dříve než v roce 2020 to nebude. Pro tuto chvíli tedy stále nevíme, zda AMD vůbec novou generaci high end grafik pro příští rok nabídne.

Nové spekulace tak nepřináší kromě POLARIS 30 vlastně moc nového a stále nevíme, jak to bude vypadat ve vyšším segmentu. Co víme je, že minimálně nižší segment a střední segment bude mít AMD velmi schopný. Stejně tak nabídka profesionálních a výpočetních modelů se 7nm VEGA 20 je skvěle pokryta. Chybí tedy informace o tom, co bude AMD nabízet tak mezi 450 – 1000 dolary, tedy v herním high endu, což je sice velmi malá část trhu, jak ukázali poslední roky, není vlastně důležitá ji vůbec mít, ale prostě je to trh, který je hodně vidět. AMD jej určitě nevzdává, ale zdá se že má v tuto chvíli zdaleka nejnižší prioritu ze všech produktů, které AMD připravuje.

Mainstreamová řešení pro konzole, PC a mobilní segment jsou naprostou prioritou pro AMD následované HPC řešeními. Je to smutné pro nás herní nadšence, ale je to tak. AMD se navíc tlačením DX12/VULKAN API a vývojem na tomto poli snaží ukázat, že současná moderní GPU mají dost výkonu, jen ho současné hry špatně používají. Jak právě ukazují některé VULKAN API hry, i RX 580 dokáže hratelně utáhnout i 4K rozlišení a nemusíte hrát na nejnižší detaily, takže řešení jako RX VEGA 56/64 by měly být více než dostatečná pro 4K 60FPS. Takže popravdě z HW hlediska AMD ani výkonnější GPU nepotřebuje, stačilo by hry dělat pořádně a optimalizovat a zjistilo by se, že toho výkonu je prostě více než dost a nevyužíváme zdaleka možnosti a potenciál současných GPU, zejména těch nabízející plné využití DX12/VULKAN, jako je právě RX VEGA. Výhodou AMD je, že v současnosti může na vývojáře tlačit a minimálně je ovlivňovat více, než kdykoliv dříve a tak, jak NVIDIA nemá vůbec šanci to dělat. AMD dodává GPU pro současné konzole (POLARIS generace) a bude dodávat i pro nové (NAVI architektura). Pomalu ale jistě se tak vývojáři optimalizovat učí a nová generace herních engine prostě přichází. A právě kvůli konzolím ale i většině PC uživatelů je dnes pro AMD mainstream a nižší segment prioritou číslo jedna ve spotřebních GPU řešeních. A je to tak dobře. High end je fajn, ale mainstream prostě používá mnohonásobně více uživatelů a AMD se rozhodlo soustředit se primárně sem.

Nejsme nadšeni (jako HW nadšenci a high end nadšenci), ale vzhledem k finančním možnostem AMD a pozici co by hlavního dodavatele CPU i GPU pro konzole, kdy AMD tak ovládá herní vývoj, je podstatně důležitější pro všechny hráče, aby AMD mělo vynikající mainstream, kdy konzole nebudou brzdit vývoj PC a technologický PC her, než aby nutně soupeřilo za každou cenu s NVIDIA o to, koho grafika za 20 až 30 tisíc korun je více okázalá. Pokud by AMD měla finanční možnosti jaké má NVIDIA čistě na vývoj GPU, byla by to zcela jiná situace, než když má AMD méně než má NVIDIA a musí za to dělat CPU a konkurovat Intelu i dělat GPU pro PC a konzole a konkurovat NV. Mnozí tak nadávají, že AMD nekonkuruje NVIDIA ve všech segmentech, zejména v high endu, ale už moc neberou v potaz, jak odlišná je situace obou firem a co AMD dělá mimo GPU. Pokud je strategie AMD taková, jaká si myslíme že je, a jak ji popisuji výše, tak si naopak myslím, že konečně AMD dělá věci správně a investuje svůj čas a omezené prostředky tam, kde to má největší smysl.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-03 12:54:33
avatar
Do roku 2020 čekat nehodlám, doufám že to mainstream Navi nabídne výkon Vega64 v mini ITX s rozumnou spotřebou (150W) a cenou do 10 tisíc. Musí, jinak to nemá ani cenu vydávat. Snad to bude na moje 3440x1440 ok

EDIT: tak nakonec možná přeci jen pořídím tu Powercolor Vegu56 Nano. Upgrade to výkonnostní je a na 3440x1440 to aktuálně stačí. Problém je, že nevydrží ani 2 roky. V Německu ji už mají 14 tisíc je ok cena
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-03 06:38:19

Nechapem prečo sa spomina vyrobni proces 12nm ked nim sa vyraba už cez rok, pred rokom nim NVIDIA vyrabala teslu GPU.
Pred par tyždnami (jun) bol spusteni do plnej prevacky 7nm vyrobny proces, ktorym prv vyraba pre apple po ňom nasleduje AMD s NVIDIA. Na buduci rok v jeseni je už naplanovani 5nm.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ono je to primárne o SW 2018-07-02 17:15:12

jednak Hry, ktoré sú v podstate naprogramované
v ovládačoch 1. a jednak Vega ešte stále nefunguje naplno 2.

1. ex-inženýr Nvidie: Každou hru vydávají rozbitou, opravujeme to v driverech
11. 3. 2015

„Téměř každá hra je vydána rozbitá. Řeč je o významných AAA titulech od výrobců, kteří patří k nejznámějším v branži. Někdy řešíme i donebevolající porušení pravidel APU - jedna D3D9 hra se ani neobtěžovala s voláním BeginFrame/EndFrame. Leccos jsou chyby nebo přehlédnutí - jeden titul byl vydaný s chybnými shadery, které silně snížily výkon našich ovladačů. Takové záležitosti jsou na denním programu bug-trackeru. Pak se na to někdo podívá, zjistí, co je v té hře zvorané a vytvoří záplatu, aby si s tím ovladač poradil. V ovladači už existuje dlouhá řada volitelných záplat, které prostě pro jednotlivé hry zapínáme nebo vypínáme - a pak jsou tam hacky specifičtějšího rázu - až po kompletní náhradu původních shaderů za verzi připravenou našim softwarovým týmem."
https://diit.cz/clanek/bugy-ve-hrach-resi-ovladace-graficke-karty


2.
Neoficiálně: V roce 2018 přijde nová verze Vegy
11. 12. 2017
Klíčovým problémem situace má být určitý rozpor mezi hardwarovou a softwarovou sekcí grafického oddělení. Hardwarová sekce sice vyvine požadovaný hardware, ale už nezohledňuje, jak složité bude v rámci dané architektury pro softwarový tým zprovoznit všechny její prvky. Výsledkem toho má být spor, podle něhož hardwarový tým z výsledného chování produktu viní softwarové oddělení a to zase poukazuje na komplikace ze strany hardwaru. Podle uvedeného zdroje chystá AMD na příští rok refresh produktů s architekturou Vega, který by měl upravit implementaci některých technologií tak, aby bylo pro softwarový tým možné jejich zprovoznění v širším spektru aktualizací.
https://diit.cz/clanek/vega-refresh-prijde-v-roce-2018


Vega ešte stále beži na Vega native pipeline a NGG Fast Path funguje len tan ,kde to naprogramovali výrobcovia aplikácie/hry, teda skoro nikde..

https://diit.cz/sites/default/files/siggraph_vega_architecture_28.png


Exkluzivně: Vega Frontier Edition nemá aktivní tile-based rasterizér
30. 6. 2017
https://diit.cz/clanek/radeon-vega-frontier-edition-nema-aktivni-tile-based-rasterizer


Primitive Shaders Radeonu RX Vega jsou stále neaktivní, HBCC nevyužitý
25. 8. 2017
https://diit.cz/clanek/primitive-shaders-vegy-jsou-neaktivni


Radeon RX Vega zatím nepodporuje ani FP16 pro grafiku
7. 9. 2017
https://diit.cz/clanek/radeon-rx-vega-zatim-nepodporuje-fp16

AMD mění plány s Primitive Shaders, vrací je na začátek
24. 1. 2018 | no-X | Hardware, Novinky, Grafiky, Technologie
AMD po skončení CES rekapitulovala podporu technologií podporovaných na GPU architektury Vega, a tak došlo i na Primitive Shaders…

Když AMD poprvé hovořila o technologii Primitive Shaders, která umožňuje namísto standardní fixní geometrické pipeline použít alternativní cestu, která díky využití potenciálu unifikovaného jádra může zvýšit výkon při vyřazování skryté geometrie, předkládala ji jako technologii, kterou musí využít herní vývojář.

Později přišla s myšlenkou, že by standardní kód pro fixní geometrickou pipeline mohl být automaticky „překládán“ a k využití Primitive Shaders by mohlo dojít automaticky u všech aplikací bez potřeby nasazení ze strany vývojáře. Během podzimu se o této cestě hovořilo jako o poměrně obtížné; nakonec zřejmě AMD dospěla k závěru, že se stávajícími personálními možnostmi není možné v rozumném časovém horizontu zajistit dostatečně univerzální implementaci, která by fungovala ve všech situacích a stabilně, takže dochází ke změně: Primitive Shaders budou k dispozici vývojářům a záleží na nich, zda této technologie využijí
https://diit.cz/clanek/amd-meni-plany-s-primitive-shaders
del42sa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 18:55:22

jo Vega.... to je opravdu případ za všechny.....

a citovat tady Součkovy závěry jako nějaké slovo boží ? Většina článků postavených na doměnkách autora nikoliv faktech nebo přepsané slátaniny z WCCFTECHu. To snad ne.....

On ještě někdo pořád čeká, že Vega ty "papírové draky" zprovozní ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 19:17:35
avatar
proč ne? je to zbrusu nová architektura od píky .... POLARIS je pořád evoluce GCN .... současná NVIDIA PASCAL i VOLTA jsou jen modifikované a evoluce MAXWELL a předchůdců ....

VEGA je něco zcela nového, a to jsme na GPU poli neměli už pěkně dlouho ... takže pokud čekáš že to bude šlapat hned od začátku naplno, když pro to hry a další SW ještě nejsou pořádně optimalizovány tak fakt nevím ...

Jsem toho názoru, že není problém ve fámách a spekulacích, jako v tom, že lidi jako ty nemají absolutně ponětí, o čem je vlastně řeč ...
del42sa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 19:23:16

žádná nová architektura to není, sorry... Je to GCN 5 generace.

PS: vymlouvat se na to že to je nová architektura, co AMD dělalo poslední dva roky ??? To jako navrhnou GPU pro které neumí napsat ovladače ? Sorry jako.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 22:04:50
avatar
VEGA nemá s GCN nic společného! VEGA je NCU architektura má zcela odlišnou stavbu jednotek a vlastně úplně každé části čipu. Což ví každý, kdo alespoň základům GPU rozumí ... ty zjevně ne.

Tak proč vůbec mluvíš o něčem, čemu absolutně nerozumíš?! .... nejde o ovladače, jde o to, že VEGA umí věci, které musí nejdříve používat hry co by součást DX12/VULKAN a to nedělají ... to nejsou žádné výmluvy, ale realita a daň za novou architekturu, která je nejpokročilejší na trhu a je dělaná pro několik dalších generací grafik a let ...

každopádně poslední varování ... rozhodně tu nebudu tolerovat lži o tom, že VEGA je GCN a vytrhování věcí z kontextu. Je to hloupost, lež a má to být co? Snaha o flame? Pokud chceš tyhle blbosti plácat v diskusích, prosím dělej tak na žumpawebech, kde si můžeš s dalšími notovat a udržovat se ve své omezené hlouposti. Náš magazín DDWorld.cz je seriózní uživatelský web, kde rozhodně nebudeme lhát a překrucovat a to ani v diskusních příspěvcích ... mít názor je jedna věc, ale i ten má být podložený fakty a že VEGA je GCN 5.0 není názor ale totální blbost ....
del42sa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 20:26:50

jasně já lžu a vůbec ničemu nerozumím, zatímco ty rozumíš všemu.

Odkaz

strana 35

Odkaz

PS: Vega z velké části vychází z Fiji, má stejné uspořádání bloků SE, jediné co má Vega navíc je 2xFP16 RPM , HBCC a nějaké nové instrukce. Není jisté jestli vůbec má funkční DSBR. Všechno ostatní jsou jen pěkné omalovánky v prezentaci AMD....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 20:48:36
avatar
už z té prezentace je jasné, že VEGA nemá s GCN nic společného ... a to netvrdím že rozumím všemu.
N0NECZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 21:07:06
avatar
Samo AMD ji tak uvádí na svých stránkách evidentně.


Odkaz

Pokud přihlédnu potom k Wikipedia "Vega is the first to use the new Graphics Core Next 5th generation..."
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 22:12:53
avatar
tak to má někdo v marketingovém oddělení špatně, protože VEGA je NCU architektura, zcela odlišná věc proti GCN ... POLARIS je GCN ... pokud by VEGA byla GCN byla by to velká POLARIS a to není v žádném ohledu ... stavba jednotek i celého čipu je zcela odlišná od GCN .... proto je to NCU architektura ... nevím proč to marketing má špatně označeno ... v prezentacích AMD je jasně napsáno, že je to nová generace a nová architektura (GCN nová určitě není)

trvám na tom, že VEGA není GCN ale NCU s odlišnou stavbou jednotek. proč je to někde označeno jako CGN a někde NCU nevím, ale GCN jako POLARIS/FIJI VEGA určitě není, na to je výrazně odlišná ve všech částech jádra i základní funkčnosti jednotek ... označení jako GCN 5 je hodně přitaženo za vlasy vzhledem k tomu co všechny VEGA umí a jak to zpracovává proti všem GCN kartám .... to by bylo jako tvrdit, že GTX TITAN V s VOLTA V100 je přeznačená GTX 780Ti ....

na druhou stranu pak už chápu proč máme RX 560/560D a GT 1030 GDDR5/DDR4 ... jestli stejné oddělení marketingu píše i stránky a označení architektur, pak se není čemu divit. VEGA prostě není GCN 5 je to NCU 1 ....
N0NECZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 22:51:45
avatar
"to by bylo jako tvrdit, že GTX TITAN V s VOLTA V100 je přeznačená GTX 780Ti ...."

Což si téměř udělal o pár příspěvků výše
"...současná NVIDIA PASCAL i VOLTA jsou jen modifikované a evoluce MAXWELL a předchůdců..."

Ono v těch materiálech, co pastoval "del42sa" a na které se odklikáš z hodně stránek, a i mimo ně, se prostě mluví dost o tom, že VEGA je GCN gen5 která používá technologii zvanou "NCU". A jestli jsem to pochopil správně, tak právě NCU je nejspíš hlavně o těch slavných 16bit výpočtech nebo jak tomu chcete nadávat ->
Vega_Shader_ISA_28July2017.pdf strana 10,11 - "Differences Between VEGA and Previous Devices".
Strana 12 potom ukazuje obrázek s popiskem "The figure below shows a block diagram of the AMD GCN Vega Generation series processors".
A tohle nevypadá uplně jako marketingový dokument, spíš jako dokument pro někoho, kdo s tím bude nakonec dělat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 23:14:34
avatar
ne, pořád nechápu jak by to mohla být GCN když prostě pracuje odlišně a má odlišné jednotky, zatímco GCN GPU fungují prostě jinak ....

je škoda, že evidentně někdo neodlišuje fakta jak by měl. Pak se nedivím že jsou z toho takovéhle diskuse. VEGA prostě není GCN a mělo by to být jasnější. na druhou stranu co prostě chtít po firmách, které dovolí označovat jednu různé karty stejným názvem
del42sa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-03 07:54:14

ježíši Honzo. NCU je jen takový hezky znějící marketingový název pro pro RPM. to znamená že umí 2x FP16 + nějaké nové instrukce, nic víc nic míň. Porovnej si sám jak vypadá Fiji CU/polaris CU a Vega NCU

Odkaz

Odkaz

Odkaz

pořád stejné jednotky i celkové uspořádání jednotlivých bloků vychází z velké části z Fiji:

Odkaz
Odkaz

Jinak mám pro tebe novinku i NAVI bude GCN 6th generace a AMD ji tak od začátku prezentovalo.

PS: podle všech možných testů a indicií není Vega nic jiného než přetaktované Fiji s podporou 2x FP16 převzatou z PS4 PRO a podporou několika nových instrukcí ( pro výpočty )Nic jiného bohužel.
Průměrný výkon je bohužel i po roce od vydání na úrovni Polarisu, takže proto se ani neobjevila RX Vega 11 coby nástupce RX580, protože výkonově nedošlo k žádnému posunu. Viz testy z května 2018: Odkaz Nové drivery Veze trochu pomohly ale jen se dotáhla průměrným výkonem na rok starší Polaris. Pro zajímavost ještě minulý rok dle měření Hard Cop měla Vega clock/clock jen o 5% vyšší výkon jak Fiji Odkaz

K ostatním "revolučním " featurám Vegy :
Všechny ostatní "omalovánky" z původní Vega prezentace nefungují nebo je nikdo nikdy nedokázal změřit (kromě pár vyvolených lidí z AMD laboratoře), protože neexistuje způsob jak to udělat. Ke slavnému Primitive Shaderu AMD dodnes nevydala žádny SDK, podle kterého by se dalo něco naprogramovat. Vliv DSBR taky nelze nijak změřit, protože neexistuje způsob jak ho vypnout, vlastně ani nevíme zda tam ta funkcionalita opravdu je nebo není.Takže nechám na posouzení čtenářů, jestli AMD záměrně lhalo a vymyslelo si pro Vegu featury, které nikdy neměly a vlastně ani nemohly fungovat jen pro to, aby v očích potencionálních zákazníků vypadala Vega dobře.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-03 15:56:35
avatar
No ono asi oboji je spravne, vychazi to z GCN, ale tech zmen je tam tolik, ze si to klidne novy jmeno NCU zaslouzi, faktem je, ze to ale defakto porad GNC je, neni to zmena jako treba mezi VLIW4 a GCN ... anandtech o tom pise takto: The interesting thing is that even with this significant number of changes, the Vega ISA is not a complete departure from the GCN4 ISA. AMD has added a number of new instructions – mostly for FP16 operations – along with some additional instructions that they expect to improve performance for video processing and some 8-bit integer operations, but nothing that radically upends Vega from earlier ISAs. So in terms of compute, Vega is still very comparable to Polaris and Fiji in terms of how data moves through the GPU.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-03 16:15:32
avatar
OK
del42sa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 07:50:36

ale NCU není název architektury, to je jen pojmenování "compute unit" Architektura je GCN ať se to komu líbí nebo ne

Anandtech v té tvé citaci v podstatě popisuje to co už tady píšu.

Citace:
So in terms of compute, Vega is still very comparable to Polaris and Fiji in terms of how data moves through the GPU.


PS: jistě že po grafické strance je ve Vega více změn než u předchozích GPU, však také už bylo na čase nějaké větší změny udělat. Problém těch změn je to, že nepřinášejí kýžený nárust výkonu, takže Vega je herním výkonem na urovni o generaci strašího Polarisu, který žádné z vychytávek Vegy nemá. Buď mají v tom návrhu nějakou botu, nebo se výkon ztratil optimalizacemi na vysoké frekvence, nebo někdo jen špatně predikoval. Každopádně Vega měla být po všech stránkách výkonem alespoň 15% na Polarisem clock/clock. Bohužel u Vegy se veškerý výkonový posun realizoval pouze navýšením taktů za cenu brutální spotřeby.....
N0NECZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 18:00:42
avatar
Podle mého by nemělo pro AMD smysl držet výrobu Polaris, Vega a Navi najednou, obzvláště co se týček klasických karet.

Imo musí jedna architektura z řady ven.
Pokud bude NAVI nahrazovat Vegu, dávalo by spíše smysl až koncem 2019 nebo až ve 2020. Jinak by nemělo tolik smysl dělat Vega 7nm. Ale to musí Vega 7nm být docela rychle venku, alespoň tak v Q3 tohoto roku (nevím jak je teď na tom).

Pokud bude NAVI nahrazovat Polaris, tak s přihlédnutím toho, že by AMD opravdu uvažovalo o další generaci Polarisu, platilo by pro ně to samé. Musí být tak v Q3 tohoto roku nejpozději, aby tak rok mohly být venku v prodeji a Navi by bylo opravdu zase až konec 2019, začátek 2020 nejdříve. Potom by ale Polaris 7nm byla vyplňující a Polaris 6xx karty by dávaly prostor pro to, vyjít s Navi až v roce 2020.

Na druhou stranu, se proslechlo, že snad vývojáři pracující pro SONY už dostali jakési vzorky samotné Navi. Otázka co vůbec opravdu dostali.

Potom by optimistická situace vypadala tak, že ve 2019 na E3 SONY trochu pod tlakem Nintenda a MS řekne, že vydá PS5. V Q4 2019 dojde k ofiko ohlášení NAVI karet, které to tak tak stihnou na konec roku, spíše ale až začátkem 2020 (reference vs nereference) a SONY si na podzim 2019 vydá nového Playstationa akorát na vánoční prodeje, což by se jí jistě hodilo.
Pasimistická verze je, že se celý tenhle kolotoč skoro posune o rok. Což by byl trochu masochismus ze strany AMD, ale občas se nedá nic dělat. Nicméně by potom NAVI byla venku snad nejpozději v půlce 2020 a s tím spojená PS5 by mohla být říjen/listopad opět venku uplně v klidu.

Bohužel zpráva o Polaris 7nm je spíše horší. Znamenalo by to, že s Navi není uplně něco v pořádku a nebude tu s námi tak rychle, jak bychom si představovali, protože by právě Polaris 7nm opět převzal otěže proti novým Nvidia (minimálně dočasně), za předpokladu, že Nove Nvidia karty výjdou kolem Q2 2019 nejpozději. Jelikož Nvidia určitě bude opět začínat 80 a 70 kartama, Vega 7nm by jim mohla při troše štěstí konkurovat (Tady ale už hodně spekuluju, nevíme co přinese Turing a nevíme jaký efekt bude mít přechod na 7nm). 7nm Polaris by potom mohl stát proti "turing" architektuře v mainstreamu.
Pokud by s obojím AMD přišlo ještě tento rok (jak jsem zmiňoval nejlépe asi Q3), tak by to bylo pro AMD nejvýhodnější. Mělo by +/- soupeře proti Nvidia kartám a nepodkopalo by si zároveň ani jednu architekturu s tím, že bude neprodejná.
del42sa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-03 08:15:26

o 7nm Polarisu nikdo nikde nemluvil ( tedy v tom opriginálním článku určitě ne) a je to pěkný nesmysl....

celý ten udajný refresh Polarisu nedává smysl, protože AMD právě ten 12nm refresh grafik úplně zrušila a přechází rovnou na 7nm. Proč je snad zřejmé každému kdo se koukne na spotřebu a výkon těch GPU....

btw ten článek je pěkná slátanina všech možných drbů slepených dohromady
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 19:31:46
avatar
nevíš o čem mluvíš ...

spotřeba a výkon POLARIS GPU je zcela v pořádku, nejde jen o herní výkon jde i o výpočetní výkon a RX 580 má sice podobný herní výkon (v DX11 hrách) jako GTX 1060 ale v novějších DX12/VULKAN hrách je i o 20% lepší než GTX 1060 a výpočetní výkon má výrazně vyšší ... zároveň umí FreeSync tedy adaptivní vyhlazování FPS bez nutnosti drahého přídavného modulu v monitorech má také 256-bit a 8GB zatímco GTX 1060 má jen 192-bit a 6GB.... takže celkově univerzálnější výkon, vyšší výpočetní výkon a lepší výbava takže vyšší spotřeba je zcela v pořádku a celkově je karta vlastně efektivnější než 1060 ...

jenže to se stěží vysvětluje někomu jako ty co o věcech moc neví nebo ignoruje fakta, či si vybere jen to co se mu hodí ....

12nm POLARIS dává perfektní smysl v současné chvíli, smysl by dávala i 12nm VEGA pokud by AMD VEGA nepoužívalo výhradně ve spojení s drahými HBM2 .... 7nm NAVI také může využívat výhradně HBM jelikož z VEGA vychází. POLARIS naopak je snadné předělat pro GDDR6, navíc AMD jej má hotové optimalizované a udělat dieshrink ze 14nm GF na 12nm TSMC je levné a přináší řadu výhod (skok ve výkonu by byl minimálně 15% a také by se zlepšila efektivita k tomu by AMD mohlo udělat další změny GPU, třeba udělat jej větší o 1-2 bloky a přidat GDDR6 což vše by bylo cenově únosné řešení, snadno realizovatelné a vyrobitelné a dokázalo by to AMD prodávat za mainstreamovou cenu). A minimálně pro rok 2019 by to bylo cenově dostupné výkonné GPU, které by mohlo být velmi zajímavé a konkurenceschopné zejména pokud NV nic více než 12nm neplánuje (jako že pravděpodobně 7nm GPU od NVIDIA pro GTX kartu neuvidíme v roce 2019). 12nm POLARIS dává perfektní smysl za této situace i z dalších důvodů. Samozřejmě to neznamená, že bude, protože vše je zatím spekulací na základě informací jediného zdroje, byť se v minulosti ukázal jako překvapivě přesný ...

7nm POLARIS samozřejmě nebude, to je nesmysl, pro 7nm proces AMD od počátku určila NAVI architekturu a vyzkoušela si jeho adaptaci na VEGA 20, na kterém NAVI staví. Nicméně 7nm výroba je a bude drahá proto dává 12nm POLARIS i 12nm NVIDIA karty smysl i když je evidentní že 7nm lze začít vyrábět finální GPU ještě letos ....
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-03 14:04:24

Ono Polaris 10, respektive 20 vyrobené na 7nm procesu by mělo již problém s paměťovou sběrnicí. Ten čip by prostě byl moc malý na 256bit sběrnici.
Každopádně 12nm Polaris v podobě jen dieshrinku nebude velký zázrak. Pouze půjde o další OC verzi původní RX 480.

AMD potřebuje vydat něco na nové architektuře. Bohužel se pořád drží GCN, která je poměrně náročná na počet tranzistorů a topí. Vega byla GCN 5. generace, kdy to navíc vypadá jen na přeleštěné Fiji, Navi bude GCN 6. generace. Nvidia si tak žije celkem v klidu a výsledkem jsou už 2 roky stále ty samé karty.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-03 18:24:25
avatar
GCN je vyspelejsi nez ma nVidia, ono AMD uplne staci kdyby nejak funkcne zakomponovali Tiled rasterization (Draw Stream Binning Rasterizer) snad se toho dockame u Navi. A taky uvidime s cim prijde nVidia v generaci 11, sam jsem zvedav jestli to bude revoluce nebo evoluce, ma tam byt podpora pro raytracking snad.
del42sa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-03 18:59:57

to je snad už vlastnost Vegy nebo ne ?

Odkaz
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 02:03:21
avatar
V te je to bohuzel nefunkcni.
del42sa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-04 07:45:29

Odkaz

AMD tvrdí že funkční je, ovšem přínos je od 2-10% takže žádná sláva....
N0NECZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 20:15:12
avatar
Jo, jak jsem byl v tom myšlení nad tou 7nm výrobou, tak už mi to zůstalo i u Polarisu. Omluva a díky za opravu, myslel jsem 12nm Polaris, co je zmíněn v článku.
del42sa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-03 19:00:22

v pohodě, i mistr tesař se utne
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-05 20:35:32
avatar
...to je všechno moc krásné onanování nasd "úžasným MAD" - mě by víc zajímalo, jak odstraním příšerné zasekávání bluetooth myši po aktualizaci AMD ovladačů (Ryzen7 + RX580), jak jsem na webu zjistil, nejsem zdaleka sám a táhne se to v různých podobách v podstatě roky...! Tohle na NVidii neexistovalo... Abych kua celý den řešil a brouzdal, jak zprovoznit myš po aktualizaci ovladačů gr. karty? WTF???!!!
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-05 22:06:09

Předpokládám, že máš W10. Tam tento problém existuje, ale je jedno zda máš NV nebo AMD.
Problém se dá řešit buď přeinstalováním driverů myši, přeinstalací driverů GK, kontroly místní sítě nebo přeinstalováním zvukovky.
Vypadá to na problém w10, nikoli "MDA".

Naopak update driveru GK by měl pomoct, nikoli to zhoršit.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-06 11:15:51
avatar
Navíc s bluetooth zařízeníma je tolik problémů, že mě nenapadá důvod proč se s tím otravovat u desktopu. Maximálně jako naprostá nouzovka u notebooku s málo výstupama.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-06 14:17:27
avatar
Já jsem s nimi nikdy žádné problémy neměl, až teď vinou AMD. Nenapadá mě důvod, proč se otravovat s kabely všude kolem, nejsem dráteník...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-06 14:37:34
avatar
mě by zajímalo, proč za to může zrovna AMD, a co má co AMD dělat s bluetooth? Nevidím v tom žádnou logiku. AMD BT ovladače určitě nedělá a její ovladače jej nemají jak ovlivnit ...

problém hledej laskavě jinde, nejlépe u MS je to jeho OS ... AMD a NV nemohou za to, jak MS má nebo nemá BT vladače ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-06 16:41:31

Osobně bych dal přednost switchi na více vstupů USB pokud je málo USB portů a k tomu klasickou bezdrátovou myš.
Bluetooth je nespolehlivé a samotného by mě zajímalo jak je to s odezvou. Každopádně této variantě bych se obloukem vyhnul a to i bez problémů, které RiMr má.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-06 14:16:20
avatar
Ale když tam dám 1080ku tak je po problému - zkrátím to, problémy způsobuje ReLive a to i když je vypnutý, nesmí se ani nainstalovat. Chápu, že snazší to hodit na Mrkvosoft, ovladače a já nevím co, hlavně aby modla AMD byla bez poskvrnky, ale tohle je prostě jejich chyba.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-06 14:38:23
avatar
používám AMD a ReLive používám BT a žádný problém nemám ... karty měníme a nikdy jsem si podobného projevu nevšiml ...

přijde mě hloupé to házet na AMD (nebo NV) když jde o W10 tedy MS záležitost .... chápu tvou frustraci a vybíjej si ji na tom, kdo za to může a pokud součástí těch ovladačů od AMD/NV není ovladač pro BT, tak pláčeš na špatném hrobě ...
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-06 17:17:02
avatar
To že problém vy nemáte ostatně neznamená že neexistuje.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-06 17:24:28
avatar
to je sice možné (jenže protože máme otestovánu skoro karou grafiku na trhu, ovladače instalujeme často a na různé desky a platformy, tak bychom existenci takového problému určitě objevili), na druhou stranu víme určitě, že bluetooh ovladač pro Windows není součástí AMD Radeon Software, takže jej nemůže nijak ovlivňovat a je to záležitost MS Windows.
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-06 17:48:25
avatar
Ano BT určitě AMD nedělá, ale ovladač může ovlivnit i jiná zařízení. Mě třeba dříve způsoboval SF raptr (dříve součást AMD ovladačů) to, že PC se nechtěl probouzet ze spánku, prostě vytuhl.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-06 18:07:52

Je to určitá HW alchymie a spousta věcí může ovlivnit chod.
Některé ramky si také nesednou s určitými MB, CPU ...
Zrovna tak neaktualizovaný systém/HW ovlivňuje spousty věcí a vždy se najde nějaký spotřebitel, který narazí
Nejde to odsuzovat plošně. Je to prostě HW a SW, který si bud sedne nebo né. Je spousta uživatelů, kteří nemají problém, ale to snad není nutné zdůrazňovat.
Je tolik možností, že k určitě kolizi dochází a je nutné se s tím smířit a najít východisko.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-07 13:46:44
avatar
Jestliže něco (myš) funguje a po instalaci nových ovladačů VIDEOKARTY ta myš fungovat přestane jak má a po navrácení staré verze ovladačů ta myš zase fungovat začně, tak za to opravdu viním výrobce těch ovladačů videokarty...
...mimochodem Relive to není, je to prostě verzí ovladače videa (nebo HDMI?). Jsem teď na verzi 17.12 a tam je to bez problémů. Jakmile přejdu na 18.6, nebo 18.5. nebo 18.4. (dál jsem nezkoušel) tak myš začne zasekávat. Vrátím tam čistým reinstalem 17.12. a je po problému. Zlobí to na tomto počítači s BT. myšemi Cherry, Logitek i MS.
TOhle není žádné házení něčeho na někoho, jen pohled nezkreslený faktorem "naši" a "oni"...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 500x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1520x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1217x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1899x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1150x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1907x
Komentářů: 3