Intel ARC A380 – první herní grafika od Intelu v oficiálních testech. Výrazně prohrává s AMD RX 6400 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 23 červen 2022
altS velkým zpožděním, a jen v Číně. Důvod ukázaly první testy. Intel ARC je nekonkurenceschopný.

 

 

 

 

Intel ARC není první generace grafik Intelu, a to ani zdaleka. Intel vyrábí GPU desítky let, jen dosud byly integrovány v procesorech, ale i tak určité věci musí mít prostě zvládnuty, jako například SW podporu a relativně vyladěné ovladače. Samotný ARC je technicky již druhá generace herních grafik Intel (DG2), kdy bohužel ta první přes všechny sliby to nakonec na běžný trh nikdy nedotáhla. Z původního uvedení herních grafik Intel na trh v roce 2020 je tak polovina roku 2022 a o uvedení můžeme mluvit jen se sebezapřením …

  • Intel ARC A380 – první herní grafika od Intelu. Tedy „herní“ je silné slovo …

Bohužel zákulisní informace se potvrdily. Intel opravdu „vydal“ první desktopovou ARC grafiku na trh v samém závěru Q2 a pouze v Číně a pouze v omezeném množství. Důvod ihned odhalily první nezávislé testy. ARC je naprosto nekonkurenceschopný …

Intel sice uvádí, že A380 je „až o 25%“ výkonnější než Radeon RX 6400, nicméně to zjevně není běžná realita. Stále více se také objevují stížnosti, že Intel manipuluje s průběhem testu v 3DMark, kde jeho karty pak vykazují nápadně vyšší výkon, než jaký mají v běžných hrách. Tvůrci 3Dmark tak ani neuznávají výsledky Intel grafik za „validní“, podle všeho Intel manipuluje s průběhem a náročností testování přes své ovladače. Bohužel se ukazuje, že na tom něco opravdu bude:

V 3DMark testech totiž ARC A380 vykazuje i lepší výkon než RX 6500 XT, tedy v DX12 testu. Pokud jde o jiná API, výkon se i v nejlepším případě propadá pod RX 6400 na úroveň stařičké GTX 1650. Nicméně 3Dmarky nejsou hry, a tak když přijde na testování her je to masakr:

Testované hry jsou League of Legends, PUBG, GTA5, Tom Raider, Forza Horizon 5 and Red Dead Redemption II v 1920x1080. A naprosto všude je A380 poražena. Často výrazně, v průměru je konkurenční AMD RX 6400 o propastných 22% výkonnější. Dokonce i GTX 1650 je o 20% lepší. Pokud si myslíte, že jde o chybu měření, nebo výsledky jsou zkreslené jen jedním testováním, tak nikoliv. Intel sám v oficiální prezentaci v podrobných výsledcích uvádí vlastní měření, a i podle toho jeho karta výrazně prohrává s RX 6400:

  • Což je velký problém. A380 má konkurovat minimálně RX 6500 XT.

I pokud bychom brali v potaz, že je to první pokus Intelu o herní grafiku, což není, protože je to druhá generace architektury samostatných grafik a současně Intel maká na ovladačích a grafických technologií celé roky s mnohem větším SW teamem, než má AMD nebo NVIDIA, tak je výsledek dost tragický.

Intel ARC A380 je totiž „plná palba“. Tedy grafika s plně aktivním low endovým 6nm(!) ACM-G11 čipem. A to znamená 1024 FP32 jednotek na 2000MHz s 96-bit sběrnicí a 6GB 15,5GHz GDDR6 paměti k tomu. To není parametrově žádné ořezávátko. Karta má 75W (ale překračuje to, v praxi má jít na 85W).

Fakt že prohrává s Radeon RX 6400 znamená naprosté selhání Intelu. Můžeme ještě ignorovat fakt, že Radeon RX 6400 (RDNA 2) je produktem na kterém ještě částečně pracoval současný team Intelu (tehdy ještě u AMD), takže moc dobře věděli, proti čemu stojí a co dělají. Nemůžeme ale ignorovat fakt, že RX 6400 není „plná palba“! To malé taktéž 6nm NAVI 24 jádro má z 1024 výpočetních jednotek v tomto případě aktivních jen 768. Karta má navíc jen 64-bit a jen 4GB GDDR6 na pouze 14GHz. Propustnost paměti je 112GB/s proti 186GB/s u Intelu! To je propastný rozdíl v parametrech. Je to jako srovnávat stejné auto s polovičním motorem.

Takže si to uveďme na rovinu. A380 má o 33% více výpočetních jednotek, má o polovinu širší sběrnici, o 66% vyšší paměťovou propustnost, o polovinu více paměti a o 41% vyšší spotřebu a stejně prohrává o více jak 20% výkonem ve hrách proti RX 6400? WTF?!

Přitom by měla konkurovat minimálně RX 6500 XT! Ta má teprve plně aktivní NAVI 24 s 1024SP, 18GHz GDDR6 a podobnou spotřebu (105W). Jenže RX 6500 XT je s tím vším o 30% výkonnější než RX 6400, takže Intel ARC A380 je v praxi rovnou o 50%(!) slabší než srovnatelná RX 6500 XT, grafika která má ten základní low endový čip plně aktivní dokonce na stejné 6nm TSMC výrobě, jen menší a grafika je o poznání parametrově jednodušší.

  • Závěr: Intel ARC A380 je FAIL … ale prodávat se bude.

Intel se to snaží zachránit cenou, ale i tak v Číně stojí podobně jako zjevně výkonnější Radeo RX 6400, což navíc není zrovna karta, kterou by hráči oslavovali. Navíc RX 6500 XT není o moc dražší, ale 50% výkonový rozdíl je v low endové kategorii naprosto brutální. Tím spíše, že Intel prostě prohrává tenhle souboj i když má čip na stejně vyspělé výrobní technologii a o 50% parametrově silnější kartě. Jedinou oblastí, kde má Intel co nabídnout je tak akcelerace zpracování videa, kde však už i jeho integrované grafiky mají dobré výsledky, takže to není žádné velké překvapení ani novinka. Nicméně Intel nám s ARC sérií sliboval hlavně výkonné herní grafiky a skutečnou konkurenci proti AMD a NVIDIA.

A tak se asi nelze divit, že Intel nechce tuhle svou generaci zrovna moc prezentovat a schovává ji v Číně. Prohrát po tom všem vývoji s přímo konkurenční RX 6500 XT o 50%, to je více než problém. Který ale nebude mít v OEM, kde nikoliv zákazníci, ale Intel určuje, co se bude prodávat, takže se nebojte, že si Intel tyhle své grafiky neprosadí na trhu. Dokud Intel bude mít tak dominantní výrobní pozici na PC trhu jakou má, tak na 60% trhu vlastně žádnou konkurenci nemáme a výběr také ne. A čekat zrovna od Intelu že bude skutečně vytvářet funkční konkurenční prostředí na grafickém trhu, je dost naivní. A na to Intel s ARC generací grafik spoléhá. ARC evidentně nezachrání žádné nové zázračné ovladače, tady je nepochybně špatně mnohem více věcí než jen ovladače …

Bohužel tedy Intel ARC žádnou velkou konkurencí a výzvou pro AMD a NVIDIA nebudou. Intel se s nimi bude soustředit na OEM trh, ale výrobci PC z nich také nejsou nadšení, fungují (ale ne na všech sestavách a ve všech hrách) a to je tak asi všechno. Rozhodně ale nejsou dobré grafické řešení. A pokud A380 nedokáže smáznout se svými silnějšími parametry RX 6500 XT, tak máme reálné obavy, že A770 postavená na tom větším ACM-G10 jádru s 4096 FP32, nebude ve skutečnosti konkurovat parametrově srovnatelným RTX 3070 / RX 6750 XT, ale horko těžko bude stačit výrazně parametrově slabším RTX 3060 / RX 6650 XT.

Uvedení výkonnější ARC variant je ale stále poněkud na vodě. Prý někdy v Q3 ale zase jen v Číně. Kdy se opravdu dostanou na trh je tak stále otázka, ale mají už rok zpoždění. Intel se tak celkem pochopitelně už zaměřuje na další generaci, protože ARC speciálně v současné situaci na trhu, těžko bude skutečně konkurencí proti AMD RX 6000 a NVIDIA RTX 3000, kdy navíc nová generace obou firem dorazí u výkonnějších modelů ještě letos a u mainstreamu nejpozději v první polovině příštího roku. Takže Intel nemůže koukat jen na konkurování RTX 3070/3060 či RX 6750XT/6650XT, ale na to aby stačil RTX 4070/4060 a RX 7700/7600 sériím, což však zjevně není v silách ARC architektury a generace.

Takže ARC je zklamání, speciálně po těch všech velkolepých prohlášeních a slibech, ale bavíme se o Intelu a navíc v grafické divize šéfuje tomu Raja Koduri, takže kdo znají firmu Intel z posledních let a znají Raju, tak vědí že jinak tohle spojení ve výsledku dopadnout vlastně ani nemohlo … jediným pozitivem je, že Intel má opravdu samostatné GPU, které dokáže sem tam nějakou hru hratelně rozpohybovat, což je něco, co jsme od Intelu vlastně ještě na trhu neměli. Tak aspoň něco. Pochopitelně nikde není napsáno, že další generace nebude už lepší. Nicméně AMD a NVIDIA na Intel čekat nebudou a ten musí udělat mnohem větší posun než oba konkurenti. Intel ale ví, že bez komplexní platformy, tedy bez CPU+GPU+čipsety atd. nemá šanci konkurovat rozjetému AMD dlouhodobě, takže nemůže prostě vývoj samostatných herních i výpočetní GPU řešení omezit nebo dokonce ukončit. Tedy pokud nechce, aby mu vyrostla ještě mnohem větší konkurence než dnes. Takže rozhodně to bude ještě zajímavé, i když nad ARC generací můžeme už zlomit hůl …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-24 12:30:09
avatar
Oprav si DD Tom Raidera a and a klidně pak ten můj koment smaž

"Testované hry jsou League of Legends, PUBG, GTA5, Tom Raider, Forza Horizon 5 and Red Dead Redemption II v 1920x1080."
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-24 14:41:42

Intel je ako Apple, nezaleži aky ma to vykon či aku ma to spotrebu urobi si vlasne testy, alebo vlasne programy, kde to na plnej čiare vyhra a bude najlepši Trochu sa Intelacky marketing zapoti, ale zvladne aj to, ved intel stale predava viacej CPU ako AMD a vieme aku ma intel spotrebu, cenu a vykon a aj tak
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-24 14:44:55

Že by se Intel na prodeje Arc vykašlal je podle mě úplná blbost.
Arc je reálně první generace dedikovaných Intel grafik. dg1 což byla ta jakoby "první generace" bylo totiž jen igpu vytržené z procesoru a uvedené do chodu samostatně, tedy spíše koncept produktu nežli reálný produkt který by se vůbec plánoval nějak víc prodávat(ikdyž se marketing Intelu snažil nalhat že to tak není). Z toho důvodu že to bylo jen vytržené igpu to taky nefungovalo s ničím jiným než pár vybranými Intel deskami.

Intel tedy doteď neměl venku žádné moderní dedikované GPU co by se doopravdy používalo a mohli to využít na optimalizaci HERNÍCH ovladačů pro reálné použití.

Intel potřebuje ty dedikované grafiky dostat k uživatelům, jinak drivery nikdy nebudou kvalitní jako u konkurence protože nebude žádné pořádné testovací portfolio.

Pokud tedy zabalí Arc tak může rovnou celý vývoj GPU ukončit protože bude v nekonečném cyklu kde ovladače nebudou stíhat.

Dále se v článku píše že Intel maká na ovladačích pro grafiky celé roky a proto je výsledek jejich HERNÍHO výkonu zklamání, což je docela úsměvně nesmyslné tvrzení.
Ano Intel maká roky na grafických ovladačích, také na cokoliv krom hraní normálně bezchybně fungují, ale jak dlouho nějak pořádně pracuje na HERNÍCH ovladačích?
S optimismem 3 roky, zatímco GPU konkurence maká na herních ovladačích už 20let. Tohle není něco co se dá jen tak nahnat "zvýšením velikosti driver teamu". Tohle potřebuje minimálně další 2-3 roky a to navíc s tím aby se ty dedikované grafiky reálně na hry používaly a byl tedy dostatek potřebných dat.
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-24 19:09:13
avatar
Jako, pokud se ta grafika bude prodávat v přepočtu za 100-120,- US$ a bude to bez problémů fungovat, nemám námitek. I takový odpad si najde své kupce. Beru to jako levné řešení pro připojení např. 4 monitorů.
Tommy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-24 19:54:48

,,...když přijde na testování her je to masakr"
Len 20% a masaker? Tá karta je takisto k hovnu ako 6400 a jej podobné, len je o 20% väčšie hovno a to nie je až tak veľa
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-24 20:30:15
avatar
??? RX 6400 má skvělý výkon ve srovnání s tím, co v té kategorii je, tím spíše s ohledem na tu minimální spotřebu ...

a jde hlavně o ty parametry těch karet s ohledem na výkon ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-24 22:12:22
avatar
Až přístě budete srovnávat nějakou AMD a NV kartu a jedna bude o 5% rychlejší než druhá za 10% spotřeby navíc oproti té druhé a dělat z toho nějaké definitivní soudy, tak nám Intel zas po dlouhé době ukázal jak až špatné to může být. Mě to pomohlo uvědomit si, že AMD i NV GK karty umí a jde spíš o naceňování produktů a marketing kolem, přitom by nás v životě nenapadlo již, že by byl nějaký produkt vyloženě "nepoužitelný". Tak ten Intelův je
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 880x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 873x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1040x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3616x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1416x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1252x
Komentářů: 5