Intel má samostatné GPU! Ukazuje 14nm prototyp. Na AMD a NVIDIA nestačí, ale ukazuje odhodlání. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 20 únor 2018
altStane se Intel třetím výrobcem velkých GPU? Má prototyp, který ukazuje jeho zájem.

 

 

 

 

V současné době neexistuje použitelná grafika od Intelu. Ačkoliv Intel je co do počtu největším výrobcem grafických jednotek na světě (tedy těch pro PC), je to proto, že jeho iGPU jsou přítomny v drtivé většině jeho procesorů (i když velká část z nich nikdy nebude použita). Nicméně použitelnost těchto grafik je značně omezena. Pokud chcete zobrazovat text, obrázky a videa na monitor, pak nabízí Intel vše, co potřebujete, tady opravdu není žádný problém. Pokud ale hodláte dělat cokoliv náročnějšího, hrami počínaje, je řešení Intel nedostatečné po výkonové, technické i softwarové stránce. Některé hry jdou alespoň spustit, ale jen málokterá jde vzhledem k výkonu či stavu ovladačů skutečně hrát.

Na fakt, že Intel výkonově, technologicky i efektivitou drtivě zaostává na poli integrovaných grafik, aktuálně upozornily nové APU procesory RYZEN od AMD. RYZEN 3 2200G a RYZEN 5 2400G, stejně jako jejich 15W mobilní verze naprosto zmasakrují konkurenční Intel Core 3/5/7 procesory ve stejných cenových hladinách. Při stejném TDP a často nižší ceně je integrovaná RADEON grafika běžně 3x výkonnější než i to nejlepší řešení od Intelu. AMD má dokonce tak výkonné integrované grafiky, že jsou dokonce použitelné na běžné hraní i většiny aktuálních her v 1920x1080 rozlišení!

Intel si je vědom, že za AMD a NVIDIA silně zaostává a v minulosti se už několikrát pokusil o vlastní GPU řešení. Vždy nakonec neúspěšně. Hlavním důvodem, proč Intel nyní touží po vlastním GPU, je však výpočetní segment, HPC a Deep Learning. V mnoha výpočetních oblastech Intel se svými procesory nemá co co nabídnout proti extrémně výkonným GPU výpočetním řešením AMD VEGA či NVIDIA PASCAL/VOLTA. A že se hodně snažil.  

A tak se u Intelu prásklo do stolu. Už nějakou dobu připravuje Intel vlastní GPU a zvětšuje své poměrně malé grafické oddělení. Asi vám neunikla dohoda a spolupráce s konkurenčním AMD, kdy Intel nejen používá téměř určitě patenty a technologie AMD, ale také osazuje přímo AMD GPU vedle svých procesorů. Součástí dohody pak byl i neuvěřitelně hladký přechod šéfa grafické divize AMD do Intelu na stejnou pozici. Intel opravdu chce vlastní GPU. A myslí to vážně.

Jak moc vážně? Aktuálně představuje prototyp samostatného GPU na 14nm, který má zhruba 1,54 miliardy tranzistorů rozměry 8x8mm2 a takt je až 400MHz. Nejedná se o žádný prototyp nějakého konkrétního produktu, jde o vývojový prototyp, který má ukazovat, že to Intel zase myslí s vlastními grafikami vážně. Pokud se ptáte, jak si tento prototyp stojí ve srovnání s AMD či NVIDIA, tak je to zbytečné srovnání. Ale pro pořádek, i RX VEGA 11 v procesoru RYZEN 5 má mnohem více tranzistorů a takt 1250MHz v základu.

Co nás všechny určitě zajímá je, jak rychle vývoj GPU od Intelu půjde a kdy se reálně můžeme dočkat nějakého použitelného produktu. Otázkou však také je, zda Intel vůbec plánuje samostatné herní grafiky. Osobně si myslím, že Intel plánuje v tuto chvíli primárně vlastní GPU, kterým by nahradil VEGA u svých procesorů v mobilní oblasti, a tedy nabídl něco skutečně použitelného, byť jen jako low end. Především ho ale zajímá výpočetní výkon GPU, který by dokázal konkurovat AMD a NVIDIA ve výpočetní oblasti. Do obojího má ale prezentovaný prototyp hodně daleko a nedivil bych se, kdyby aktuální prototyp byl skutečně tím nejlepším, co Intel zatím dokáže a přesně tedy ukazoval, jak daleko je Intel se svým vývojem.

Dá se říci, že nijak daleko, aby se AMD či NVIDIA mohli znepokojovat. Problém, který bude muset Intel řešit, je fakt, že i když se chce spoléhat na vlastní řešení, řada technologií, standardů atd. je v držení NVIDIA a AMD, bez jejichž patentů se zkrátka neobejde. Pokud se bude snažit vytvořit něco kompletně odlišného, může jít o projekt třeba na 10 let s tím, že výsledek nemusí být vůbec použitelný. GPU je v současnosti mnohem komplexnější a náročnější řešení než klasická x86-64 CPU. I tam Intel navíc zaostává za AMD, které dokázalo jeho monolity převálcovat výkonem i efektivitou malým modulárním multičipem. Primárně Intelu zachraňuje technologicky pozici, že jeho CPU dokáží běhat na vyšším taktu než AMD RYZEN. Navíc mu ujíždí vlak i na poli výroby, kde přitom až do 22nm měl jasný technologický náskok několik let. V současnosti o něj ale přišel, SAMSUNG, TSMC i GLOBALFOUNDRIES disponují pokročilejšími procesy než aktuální 14nm proces Intelu. Jeho nový 10nm nebude navíc v řadě ohledech plně stačit na 7nm procesy konkurence.

V současnosti si stále ještě Intel může užívat komfortu téměř monopolního výrobce, kdy navíc obrovská setrvačnost zákazníků a OEM partnerů mu velmi nahrává. Intel má peníze, o kterých si mohou jiný nechat znít, zároveň však konkurence dokáže se zlomkem finančních prostředků vyrábět procesory i grafiky, takže peníze zkrátka sami o sobě nezaručí Intelu úspěch. Nicméně evidentně se Intel snaží. Prototyp ukazuje ale zatím jen tu snahu. Od nějakého použitelného produktu jsme několik let vzdáleny. Pokud vše půjde skvěle, tak minimálně 3, reálně tak 4-5 let. A nezapomínejme na fakt, že Intel nebude soupeřit se současnými 16/14/12nm NVIDIA GF a AMD Radeon, ale o dvě až tři generace novějšími řešeními, jež budou nabízet násobně lepší výkon a vlastnosti proti současným modelům. Navíc vyvinout vlastní GPU je jedna věc, teď ještě jak ho vyrobit, což je stále větší oříšek pro Intel, který Investuje desítky miliard do procesorů a továren a stejně má jeho 10nm výroba už více jak 2 roky zpoždění.

Každopádně docela držíme palec, protože třetí výrobce GPU by se určitě hodil. Na druhou stranu nevím, jestli zrovna Intel by byl nějak znatelný pozitivní přínos pro nás zákazníky, protože jeho strategie horšího poměru cena výkon, příplatky za značku Intel a řadu funkcionalit, které konkurence nabízí „zdarma“ i u levnějších modelů atd. nejsou zrovna přístupem, který by něco výrazně vylepšil na grafickém trhu. Každopádně z technologického hlediska bude zajímavé sledovat, zda to tentokrát Intel dotáhne do konce. Osobně si myslím, že šance že Intel představí konkurenceschopné GPU v horizontu 3-5 let jsou tak maximálně 50 na 50. Zkoušel to neúspěšně už dříve, a to zdaleka nebyla GPU tak náročná a komplexní.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-02-20 18:59:03

Gpu od intelu tak to potes koste s jejich cenovou politikou.Tomu bych se vyhybal stejne velkym obloukem jako jejich cpuckam.
4Dimensions [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-02-20 19:43:05

Tak sa vyhybaj, nikto Ta nenuti kupovat.
shadowmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-02-20 21:44:32
avatar
Poslední grafika Intel co za něco stála byla v době Rivy TNT, měla tehdy 8MB paměti a byla na svou dobu dost slušná. Už si ani nepamatuju, jak se jmenovala. Tak jsem zvědav co vyplodí
Tygrous [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Intel 740 2018-02-21 10:24:09

Tu jsem měl :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel740
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-02-21 23:48:03
avatar
Kamarád ji měl. Já měl tehdy Ati Rage Pro. Ten Intel pokud si vzpomínám podporoval AGP texturing, respektive neuměl texturovat jinak než do systémové paměti. Kupodivu v některých hrách si vedl velmi obstojně. Jeho výkon byl ale značně nevyrovnaný - někde super, někde bída.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-02-28 09:17:12
avatar
A vlastně všechny iGPU co potom Intel vyvinul jsou jeho následovníkem.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-02-21 07:42:23

Vzhledem k tomu, že naprostá většina PC dnes funguje primárně na Intel grafikách integrovaných v procesoru, tak bych rozhodně nepsal, že neexistuje žádná použitelná grafika od Intelu.

Ano, neexistuje skutečně použitelná herní grafika od Intelu. Vždy narazíte v nějaké hře na problém, i když už by to výkonem celkem stačilo. Tedy na seriózní hraní to není a Intel si ani nikdy nějak nehrál na to, že by bylo. Jinak ale akceleraci mediálního obsahu to umí a jako zobrazovadlo to funguje bez problémů.

Integrovaná grafika v podání Intelu bylo vždy zobrazovadlo do kanceláře. To, že má nyní Intel ambice konkurovat AMD a Nvidii je zajímavé, ale podle mne to bude trvat minimálně 5 let, než se dostane na podobnou úroveň a podle mne to nebude přímo určené na herní oblast, ale spíše do datacenter jako akcelerátory umělé inteligence, strojového učení atd, protože tam se dělají peníze. Prostě jeho původní design v podobě haldy x86 jader narazil, tak je nutné se nakonec vydat cestou konkurentů. Marže na herních kartách jsou proti tomu nezajímavé a navíc ta ztráta v herní oblasti je celkem propastná.
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Třeba 2018-02-21 13:38:41

to Intel udělá jako Číňani. Obšlehne starší architektury AMD a Koduri tomu dá kulatý razítko, že podobnost je čistě náhodná. Pak to vylepší vlastním vyvojem. No a při množství investic bude jen otázkou času, kdy to dorovnají. :-)
pcwifi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - intel 2018-02-21 17:54:32
avatar
no nevim... kde s tim byli pred par lety ? Copak ted, mame 2 hlavni pokryvace hernich potreb a od AMD kompletni reseni cpu+grafika na kancl pc nebo lehci hrani. Proc teda Intel ?
roll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-02-22 08:45:51

Tak na jednu stranu se člověk doví jak Intel chce končit s PC trhem a na druhou, že vyvíjí nové grafiky. Tak to asi moc končit nechce ne?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 904x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 877x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1040x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3617x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1416x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1252x
Komentářů: 5