Konečně vysvětlení Simultaneous Multi-Projection – způsob jak snížit nároky na 3 monitory i VR!? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 19 May 2016
altJak funguje ta simultální multi-projekce, jež má GTX 1080 dát dvojnásobek výkonu GTX TITAN X?

 

 

 

 

Asi nejzajímavější technologií, kterou nová GTX 1080 (PASCAL) nese a kterou NVIDIA představila, je Simultaneous Multi-Projection. Tahle na první pohled úžasná technologie pro zobrazení na více monitorů a pro VR, má totiž přinést podstatné snížení nároků na výkon. Principiálně jde o to, že nyní když chcete zobrazit obraz pro tři monitory, zobrazí se to z jednoho bodu pohledu a deformovaně s výrazným nárokem na výkon. To samé VR, kdy jedna grafika musí počítat dva obrazy (jeden pro každé oko).

Simultaneous Multi-Projection dělá to, že vyrenderuje tu scénu jednou, celou. U zobrazení na více monitorů to znamená snad o malinko nižší nároky na výkon (asi ne o moc) a hlavně žádné deformace bočních obrazů. Pro VR to znamená ještě podstatnější snížení nároků, kdy místo renderování dvou obrazů to vyrenderuje jen jednou a opět bez deformací, tedy s lepším výsledkem.

Obojí vypadá skvěle a asi jste se mnozí, stejně jako já, ptali, zda to tedy v praxi funguje. Video s lepším vysvětlením této technologie na to odpovídá:

Bohužel má tahle technologie hned několik háčků. Tím prvním je, že to zatím funguje jen na GTX 1080 (tedy i GTX 1070), tedy PASCAL architektuře. Je to totiž hardwarová záležitost a je na to prý nutná speciální výbava, takže majitelé starších grafik mají smůlu. Na co bohužel PCPER neodpověděl, či nenašel odvahu se NVIDIA zeptat, jaká je šance, že to bude fungovat i na AMD, které dnes hraje prim ve vývoji her, díky přítomnosti v konzolích atd. Takže se na to budeme muset zeptat AMD.

Faktem totiž je, že pokud to funguje jak NVIDIA tvrdí, tak prostě tohle je cesta a nelze to nepoužít. NVIDIA tvrdí, že nasazení do praxe není nijak vzdálené. Jako první to prý bude nasazeno u toho více-monitorového zobrazení, je to prý jednoduché. O něco později dorazí tato technologie i na to VR, kde by měla hrát opravdu zásadní roli. A ano, podpora musí být jak ze strany HW, tak ze strany aplikace (tedy hry). Ta na to musí být upravena tuto technologii používat.

Je tedy na místě se ptát, zda tohle umí i AMD grafiky, protože jestli ano, bylo prosazení tohoto, jako standardu, velmi snadné. A protože AMD je v konzolích a hry jsou pro něj primárně dnes optimalizovány a vyvíjeny, vývojáři her by to do her dávali opravdu hned a v základu. Bohužel nevíme, zda to AMD umí, pokud ano, zatím jsme o tom neslyšeli (našel jsem jen něco, co se jmenuje "multiple view port" ). Takže možná něco tomu nasvědčuje, i vzhledem k tomu jak potichu (a bez grafik pro otestování) AMD vydalo Radeon PRO DUO, který měl svou dualitu využívat právě pro VR, kdy jedno GPU pohání jedno oko, druhé druhé (tedy stávající způsob práce s VR). AMD minimálně muselo vědět o NVIDIA a její Simultaneous Multi-Projection technologii a moc by mě nepřekvapilo, kdyby s ní také počítalo. Architektura GCN se totiž dlouhodobě ukazuje jako extrémně povedená, myslící dlouhé roky dopředu, podporující věci, které se teprve standardy stanou a o nichž jsme neměli ani tušení, že dorazí. Opravdu doufám, že AMD na tuto techniku zobrazení použitelným způsobem myslelo také. Pokud ne, pro NVIDIA by to byla obrovská výhoda pro použití ve VR i pro vícemonitorů a mohla by tím eliminovat velkou část nevýhody špatné podpory DX12, která jí ubírá na výkonu.

Uvidíme, jsem napnutý jak kšandy, protože prostě chci přejít z 3x 1920x1200 na minimálně 3x 3840x2160, ale nechci kvůli tomu nutně provozovat dvě grafiky v CF/SLI.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-05-20 07:06:31

Na 2D pohlad pre 3 monitory to moze byt dobre, ale pre 3D pohlad kde potrebujem vykreslit pre kazde oko nieco ine...
K viac monitorom, za dob 19-24" FULL HD trebalo viac monitorov, proste sa to tam nemestilo, ale teraz ked su 48" zahnute 4K monitori a ked si k nemu sadnes na 0,5m už je to lepsie
PS: DD nechcelo by sa ti zavolat do LG, ci by ti neposlali na otestovanie toto? https://www.alza.sk/55-lg-oled55c6v-d4026441.htm?catid=18857545 Keby si tento TV krmil s GTX 1080 v nativnom rozliseni, ako by sa to spravalo ,nejaka hra a tak
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-05-20 08:05:41

Nuz tie zahnute 48" zahnute su viac TV ako PC monitor. Ale budiz ked sa zmierime s nedostatkami tak ano da sa to pouzit ako monitor. Pre mna osobne je to stale prilis draha sranda
CharlieV [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2D/3D 2016-05-20 09:07:58

Podívejte se na to videjko ještě jendou a pořádně, páč jste ho očividně nepochopil.

jediný rozdíl mezi 2x1 monitor a VR je ten, že ve VR máte obrazovky tak blízko očí, že každé vnímá jen tu jednu.

Pokud tedy tahle technologie dokáže udělat několik projekcí jedné vyrenderované 3D scény, je úplně jedno, jestli ten obraz nakonec poteče do několika monitorů nebo do VR setu (což jsou vlastně jen dva minimonitory s dodatečnou optikou).
Montr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-05-21 02:48:16

Nevim jestli si ten clanek cetl, ale prakticky rikas ze je lepsi nesetrit vykonem a pro 3d pohled to renderovat 2x nez efektivne jen 1x.
A to porovnavani 3 monitoru vs jeden nejaky prohnuty 48" 4k monitor(nebo spis televize?) je uplna blbost. Leda by sis tam zapl hru v rozliseni 2x fullHD cili 3840x1080. Tim bys mel teda nahore a dole celkem velke cerne pruhy ale zase se pak dalo mluvit o tom ze te ta hra obklopuje. Protoze jinak na cemkoliv co ma normalni pomer 16:9 tak to muze byt velke jak chce a muze to mit rozliseni jake chce a muzes to ohybat jak chces ale pokud si k tomu sednes blizko tak porad jen budes sedet kurevsky blizko u hry a efekt obklopeni hrou tam samozrejme bude ale hrat se to dat nebude pokud nejsi zvykly hrat hry s dalekohledem pred ocima A pokud se budes chtit podivat na nejaky UI prvek co je v rohu tak budes muset otocit i hlavou.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-05-20 12:23:17
avatar
Nvidia vyjímečně palec nahoru. Za předpokladu, že si to nenechali patentovat
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-05-20 18:11:20

Najvatsi problem vidim vtom ze samotna aplikacia musi byt nacodovana pre smp. A zatial som nikde nenasiel ci sa bavime len o nejakej drobnej uprave alebo otom ze cela hra musi byt robena v zaklade pre smp.
Lebo ak to bude ten dryhy priklad nakoniec sa z tej technologie stane len prazna bublina bez vyuzitia. Dnes ani o mesiac a dovolim si povedat ze do konca roka nebude na trhu realna hra ktora by vyuzivala smp.
Koneckoncov sama nvidia neprezentovala jedinu hru vo vyvoji ktora by smp vyuzivala.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-05-20 21:35:43

no moji oblibenou hru hraju ve vokne ktere je roztazene pres tri monitory, ne od kraje ke kraji, tak to mam asi uz taky ne?
suchanr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-05-21 04:10:55
avatar
Podle dokumentace k GameWorks VR primo od nvidia umi multiple viewports i MAXWELL!
Metoda se nazyva Fast Viewport Broadcast a jedna se formu multi-projekce, kdy render az do vypoctu geometrie probyha pouze jednou nezavisle na poctu vyslednych pozorovacich uhlu/bodu.
Tedy presne to same co nvidia prezentuje v SMP (prestoze tam jsou vylepseni jedna se porad o to same).
Protoze to neni novinka, AMD bude mit zcela jiste to same a minimalne meli rok, aby na tom mohla pracovat!

K povaze takove techniky je temer nutne, aby se jednalo o standard k zobrazovani a podle me by neco podobneho dalo i velmi tezko patentovat.

zdroj:
http://bit.ly/1YKhJZa
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1209x
Komentářů: 4
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1622x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1139x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1208x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3790x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1471x
Komentářů: 0