NVIDIA dělá ze zákazníků blbce? G-SYNC nepotřebuje drahý speciální modul. Funguje bez něj. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 02 únor 2015
altGSYNC byl od začátku podezřelý. NV se stále brání uznat AdaptiveSync, i když jej už testuje.

 

 

 

Jsem zvědav, kolik lidí to dočte až na konec, kde na otázku, zda dělá NVIDIA ze zákazníků blbce nebo ne, jasně odpovídám. Ale nepředbíhejme ...

Kromě svých nejvěrnějších fandů si to NVIDIA v posledních týdnech u zákazníků pěkně rozházela. Nakonec se skutečně potvrdilo, že GTX 970 nemá parametry, jaké měla udávány a hlavně že nefunguje tak, jak by fungovat měla, tedy že fakticky jde o 224-bit kartu s 3,5GB paměti, což v kombinaci s tím dodatečným 32-bit +0,5GB dělá v nových náročných hrách problémy ala microstuttering. Nejen kvůli tomu, ale hlavně kvůli "lhaní o parametrech" mnozí zákazníci GTX 970 grafiky vracejí. Lhát o parametrech se zkrátka nemá a i když potvrzujeme že GTX 970 má v určitých hrách problémy, potvrdit musíme i fakt, že je stejná, jaká byla od vydání. Ale že někdo chce GTX 970 vracet, protože nesplňuje to, co na papíře bylo uvedeno, zcela chápeme a každý solidní obchodník určitě také a je jasné, na čí straně vznikl problém a kdo by to tedy měl zaplatit.

Po "kauze" GTX 970 má ale NVIDIA další vroubek. Aktuálně se totiž objevily již z více stran potvrzené informace o tom, že G-SYNC, vyžadující speciální drahý modul, už jej vlastně nepotřebuje. Existuje totiž speciální ovladač, který to co G-SYNC umožňuje, tedy synchronizace snímkové frekvence grafiky a obrazovky, dokáže bez toho speciálního modulu. Podařilo se to otestovat na mobilních PC se speciálním ovladačem 346.87 se skrytou G-Sync podporou. Fungovat by to mělo na mnoha nových mobilních PC s GTX 900 grafikami. Některé redakce dokonce notebook do šroubku rozebraly, aby potvrdily, že tam ten drahý G-SYNC modul skutečně není. Jak je to možné, že to funguje? No jednoduše! NVIDIA používá stejný způsob, kterým AMD před časem odstřelila jeho G-SYNC - dnes už NVIDIA může využít standard AdaptiveSync, který vzešel právě od AMD a jeho FreeSync.

Nicméně v současnosti se sluší dodat, že to NV ještě moc nefunguje. Jsou tam velké problémy s blikáním a nízkými FPS.

  • G-SYNC od začátku byla blbost

Zatímco v minulosti NVIDIA tvrdila, že bez G-SYNC technologie to jinak nejde, po té, co AMD předvedla, že ano, NV přiznala, že za určitých okolností to jde. Nicméně současně trvala na tom, že nemá žádné plány využívat FreeSync (tedy standard AdaptiveSync) a to až do doby nedávno minulé. Před pár dny totiž na opakovaně pokládaný dotaz už nezněla odpověď tak striktně. Samozřejmě jde o hraní si se slovíčky a uživateli. NVIDIA si nechce odstřelit prodeje G-SYNC předčasně, i když sama ví, že celá tahle technologie a její provedení byla od začátku pitomost.

A říkali jsme to jako jedni z prvních od začátku. Je prostě hloupost přidávat drahý elektronický modul ke vší té elektronice v monitoru, když by to mělo jít bez toho. Vývoj potvrdil naše slova. AMD totiž téměř souběžně předvedlo FreeSync, ze kterého se velmi rychle stal univerzální průmyslový standard AdaptiveSync. Na konci loňského roku pak výrobci hlavních komponent pro monitory zahájili výrobu upravených řídících jednotek, které technologii "synchronizace snímkové frekvence" podle standardu AdaptiveSync umožňují bez dalších komplikací a letos bylo představeno již několik řad monitorů od různých výrobců, které AdaptiveSync umožňují. Většina prošla certifikací a schválením AMD jako "FreeSync kompatibilní", kdy tak AMD chce zajistit maximální funkčnost. Již nyní v únoru dorazí první tyto monitory skutečně fyzicky do obchodů a na trh a nebudou o moc dražší, než monitory bez této technologie (není k tomu totiž žádný důvod). AMD jednak FreeSync (AdaptiveSync) nezatížila žádnými licenčními poplatky, a náklady na úpravu potřebných komponent pro monitory jsou v řádu několika dolarů a časem pochopitelně půjde o standardní záležitost zcela.  

Není tedy divu, že NVIDIA je tlačena do kouta a ví, že G-SYNC prostě končí. Nicméně souběžně je na trhu a v prodeji několik drahých monitorů, takže tomu nechce podkopávat nohy dříve, než najde dostatek bláznů, kterým to prodá. Nutno říci, že samo G-SYNC trpí problémy. Jako nestandardizovaná technologie je 100% závislá na podpoře NV a ta musí dělat profily pro hry a SW. V mnoha hrách tak technologie pořádně nefunguje, objevuje se hlavně velmi nepříjemné blikání a nedaří se to vyřešit. Fakticky pochybujeme, že se to vůbec řeší, jelikož při existenci standardu AdaptiveSync (FreeSync) je prostě pitomost dlouhodobě držet slepou cestu jménem G-SYNC naživu a dávat do toho peníze. NV sice stále oficiálně odmítá, že by G-SYNC bylo u konce a měla i ona používat AdaptiveSync(FreeSync), ovšem striktně a zcela už to nevyvrací. A fakt, že se na používání AdaptiveSync chystá a připravuje, dokládá i právě případ nových mobilních PC s GTX 900M grafikami. Pochopitelně u mobilních PC to začíná (stejně jako to předvedlo AMD), protože tam je to nejjednodušeji realizovatelné i z hlediska displaye + má to tam největší přínos (omezený výkon mobilních grafik a navíc tato technologie umožňuje i snížení spotřeby celého stroje). NV ale určitě nechtěla, aby fakt, že G-SYNC bez modulu je možný, vyšel najevo tak brzo.

Abychom byli objektivní a féroví, musíme dodat, že NV ani nemohla dříve G-SYNC jinak realizovat, než bez toho modulu v monitorech - rozhodně ne v desktopu. Pravda, mohl být rozhodně o dost jednodušší a levnější, ale technicky to realizovat nešlo, protože neexistovala ona upravená elektronika monitorů. Na druhou stranu u NV museli stejně jako všichni, kdo situaci trochu rozumí, vědět, že drbat se pravou nohou za levým uchem, což realizace technologie vyhlazování/synchronizace snímkové frekvence v podání NVIDIA G-SYNC přestavuje, je prostě pitomost. Rychlost s jakou AMD předvedlo FreeSync, a dnes ustanovený standard AdaptiveSync a následný rychlý příchod upravenýc jednotek monitorů, to jen dokládá. U NVIDIA tedy vědí, že čas G-SYNC vypršel, takže už jen hrají o to, prodat těch nevýhodných monitorů co nejvíce, ale už se chystají na AdaptiveSync, i když oficiálně, než to budou 100% umět, zastávají názor že G-SYNC je pro ně jediná láska.

Podpora AdaptiveSync na GTX grafikách? To se ale v případě NVIDIA lehce řekne, hůře udělá. Protože se jedná o standard vzešlý od konkurence, nemusí NVIDIA mít v aktuálních grafikách GTX 900 všechny potřebné technologie k tomu, aby to 100% fungovalo + musí kompletně přepsat ovladače. Čemuž v současnosti napovídají ty problémy. Kromě AMD totiž zatím žádné jiné grafiky tento standard nepodporují a neumí se vším všudy. Nicméně určitě Intel a evidentně i NV pracují na svých řešeních a podpoře tohoto standardu. Teoreticky by Intel měl tuto novinku podporovat u nových grafik v procesorech SKYLAKE. U NV je otázka, zda GTX 900 grafiky umí vše, co a jak je třeba, jinak by to byla záležitost až následující, snad již 16nm generace grafik plánovaných někdy na rok 2016.

  • Závěr

Každopádně G-SYNC bez modulu je možné, i když to už není G-SYNC ale právě AdaptiveSync, alias FreeSync od AMD. NVIDIA to jen oficiálně neříká (a už vůbec neříká to, že ho testuje). Zatím. Prozatím je totiž dost bláznů, kteří si předražené a od začátku podezřelé G-SYNC pořizují. A nebudu se omlouvat, že někoho označuji za blázna, protože G-SYNC prostě nikdy nebylo dobré řešení a od začátku bylo každému s trochou rozhledu jasné, že takhle to prostě není ono. Pravda, jinak to v té době minimálně u desktopu nešlo realizovat, takže z tohoto pohledu jasně říkám, že pokud si někdo myslí, že NVIDIA dělá ze zákazníků blbce, tak do doby nedávno minulé tomu tak úplně nebylo. Ano, neříkala jim vše (míra toho je u různých firem různá), ale fakticky G-SYNC jinak řešit nešlo. Pokud by ale nyní nadále zastávala postoj, jaký zastávala, pak od této chvíle už by ze zákazníků blbce dělala. G-SYNC totiž rozhodně není jediný a zcela určitě ne ideální přístup k řešení technologie synchronizace snímkové frekvence. Ne v době existence oficiálního průmyslového standardu (byť k její nelibosti odvozenému od konkurenčního AMD FreeSync) a všech potřebných komponent a produktů.

Uvidíme, zda se NVIDIA poučila z GTX 970 situace a tentokrát zareaguje v komunikaci o "správných parametrech" rychleji a přizná, že G-SYNC byla jen krátká epizodka a že budoucnost patří průmyslovému standardu AdaptiveSync (tak aby podpora byla nativně už ze strany tvůrců her atd.), který bude podporovat na tom a tom produktu tak a tak ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1191x
Komentářů: 4
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1617x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1138x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1207x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3788x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1471x
Komentářů: 0