NVIDIA konečně oficiálně přiznává problémy grafiky GTX 970 s pamětí - příště to vyřeší jinak Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 25 únor 2015
altPokud čekáte větu: "omlouváme se, že jsme lhali" nedočkáte se, problém je prý jen komunikační.

 

 

 

Marketing a PR, což by neměly být stejné věci, v případě společnosti NV ale stejné jsou, a funguje trochu zvláštně proti většině jiných firem. V podstatě se řídí dvěma pravidly: 1. naše produkty jsou dokonalé. 2.pokud se někde objeví že ne, platí pravidlo číslo jedna. A podle toho se NV řídí, chybu uznává jen v minimech případů a když už, tak to celé navlékne tak, že problém vlastně není, je to vlastnost, či případně to celé způsobil někdo jiný, nejlépe zákazník, který to tak chtěl, nebo neví, co chce. Pokorná omluva a přiznání chyby a jasně popsaný plán kompenzací, to zkrátka není styl, který NV má, a právě tím je mnoha lidem trnem v oku.

Docela dlouho jsme čekali na oficiální vyjádření NV k problémů parametrů a funkčnosti grafické karty GTX 970. Dlouho jsme tak měli věci takříkajíc na vodě a mnozí si mohli dovolit tvrdit, že GTX 970 vlastně žádný problém nemá. Nyní jsme se ho konečně od šéfa firmy dočkali. Ale je takové, no ... nevím:

Někteří z vás jsou zklamaní, že jsme jasně nepopsali segmentaci paměti GeForce GTX 970, když karta vyšla. Dovolte mi to napravit.
Pro Maxwell jsme vyvinuli novou paměťovou architekturu. Byla navržena tak, aby omezené konfigurace Maxwellu mohly mít větší grafickou paměť. Například tak GTX 970 není omezena na 3GB, ale může mít ještě další 1GB. GTX 970 je 4GB karta. Ale 512 MB z dodatečného 1GB je samostatných a má sníženou paměťovou propustnost. To je dobrá věc, protože jsme díky tomu mohli vybavit GTX 970 dalším  1GB paměti a naši vývojáři mohou použít tu paměť navíc pro méně důležitá data.
Bohužel jsme tuto věc nepředali správně do marketingového oddělení a recenzentům. Jonah Alben, náš šéf hardwarového vývoje, připravil technický popis tohoto řešení, který byl vysvětlen i několika novináři. Namísto nadšení z toho, že se nám podařilo vyvinout způsob, jak zvýšit kapacitu paměti GTX 970 ze 3GB na 4 GB, byli někteří z vás zklamaní, že jsme lépe nepopsali segmentaci posledního GB paměti.
To je pochopitelné. Ale naším jediným cílem bylo vytvořit pro vás tu nejlepší grafickou kartu. Chtěli jsme, aby GTX 970 měla 4 GB paměti, protože této paměti využívají hry čím dál více. GTX 970 požívá 4GB paměti je využitelná pro dosažení vyššího výkonu. Naši inženýři budou pracovat na dalším zvyšování herního výkonu, které je vám dostupné prostřednictvím aktualizací aplikací GeForce Experience. Nová vlastnost Maxwell architektury měla být jasně popsána od začátku. Neuděláme stejnou chybu znovu. Příště to vyřešíme lepším způsobem.

  • Shrnutí

Celé vyjádření nemá takové prvky omluvy, jaké bychom čekali. Nicméně je důležité proto, že oficiálně přiznává, že GTX 970 není tak úplně 4GB karta, jak jsme si mysleli, a rozhodně tak nefunguje. Co jsme se však nedozvěděli je, proč NV trvalo tak dlouho to takhle oficiálně vysvětlit a přiznat, když tvrdí, že tak byla GTX 970 navržena od začátku. Rozhodně to také nevysvětluje mylně uváděné další parametry, jako počet ROP, velikosti vyrovnávací paměti, či zcela špatně uvedené propustnosti pamětí, kdy spousta toho má ještě stále NV na webu. Pokud byl tedy problém způsobený tím, že vývojové oddělení nepředalo správné parametry do marketingového, tak evidentně ani část vývojového oddělení nevěděla, jaké ty parametry jsou. A zjevně to nevěděli ani výrobci grafických karet, ani GPU-z atd.! Ba co více, i mnozí recenzenti úzce napojeni na NV o tom zjevně také nevěděli, protože jinak by těsně po objevení problému netvrdili, že GTX 970 žádný takový problém nemá. Vtipné je také to, že oficiálně GTX 970 nemá problém, ale je to prostě vlastnost - špatně uvedené parametry jsou tedy prý vlastnost :). Zkrátka a dobře oficiální vysvětlení šéfa NV, že to celé je jen nedopatření v komunikaci, kulhá na obě nohy, obě ruce a je slepé. Jediným vysvětlením by bylo, že NV má ten nejneschopnější marketing na světě, neschopný udat správné parametry vlastního produktu ani poté, co se objeví v testech a recenzích. Hmm ... tomu jako máme věřit?!  

Je to mnohem prostší. Jednoduše NV lhala a parametry si na papíře trochu vylepšila, a doufala, že se na to nepřijde, protože se to v praxi snad moc často neprojeví. To je totiž jediné skutečné vysvětlení, které všechno opravdu vysvětluje a pokrývá všechny neznámé. Rozhodně nemám problém uvěřit, že NV se snažila udělat kartu, jak nejlépe to šlo, nicméně MAXWELL GM204 prostě není ideální jádro na ořezávání (ořezané už totiž je na maximum - dát k velmi velkému 400mm2 jádru v základu už jen 256-bit sběrnici, je na hraně všeho). Snaha o 4GB paměti místo 3GB je také chválihodná. Ovšem lepší funkčnost? Jasně, ale tu určitě nepřinese segmentace paměti s jednou extrémně pomalou částí. Řekněme si na rovinu, že ty fyzicky přítomné ale ne zcela funkční 4GB jsou tam proto, aby to dobře vypadalo v očích zákazníků, ne aby to lépe fungovalo. Jak NV přiznává, hry dnes využívají i ty 4GB paměti, takže vydat grafiku za 9-10 tisíc s jen 3GB by bylo prostě málo v očích mnoha zákazníků. Byl to zkrátka chladný kalkul, jak kartu papírově pozvednou a neupozornit na reálnou slabinu. Výsledkem jsou statisíce prodaných karet, které by možná prodány být nemusely - lež bohužel v tomto případě krátké nohy neměla.   

Oficiální vyjádření tak nezmění fakt, že GTX 970 není taková, jaká se tvářila, že je. Segmentovaná paměť nemá a nemůže mít výkon jako paměť v celku. GTX 970 je sice 4GB grafika, protože nese fyzicky 4GB ale jak NV sama potvrzuje, nefunguje tak. Těch 0,5GB paměti je možné využít jen pro méně potřebná data. V praxi to znamená, že u náročnějších her, vyšších rozlišení kde se využívá více než 3,5GB paměti, což začíná být standard u nových her, bude u GTX 970 docházet vždy k problémům. Přinejlepším jen drobný pokles výkonu, v horším případě bude (a stává se to) karta vykazovat jev známý jako "microstuttering" a podobně. To už bude záležet hlavně na aplikaci samotné.   

Řekneme to ale na rovinu, správné uvedení parametrů není věc marketingu, ale technického oddělení, a pokud se objeví tak závažná chyba, jako že GTX 970 se prezentuje s 256-bit a 4GB paměti a dalším bezpočtem špatně udaných parametrů, je náprava věcí otázkou maximálně hodin po vydání prvních recenzí. Fakt, že ale tyto špatné parametry byly/jsou i na webu NV, v recenzích i obchodech měsíce, a že po objevení toho všeho samotnými uživateli trvalo mnoho dní do prvního, zdaleka ne plně oficiálního přiznání, a že to oficiální od šéfa firmy přišlo až po dalším měsíci, dokazuje, že ani nyní šéf NV prostě neříká pravdu. Problém rozhodně nevznikl v komunikaci s marketingovým oddělením - pokud by to byla první GPU kterou kdy NV vydala, věřili bychom tomu, ale prostě ne. Byl to zcela záměrný kalkul proti uživatelům a jejich záměrné uvedení v omyl. Šéf NV se také vyhnul tématu reklamací karet, na které při uvedení špatných parametrů mají zákazníci právo. Vyhnul se tedy přiznání odpovědnosti NV za to všechno, což je asi proto, že se v již podaných soudních žalobách bude snažit o dohodu, a nechce dávat munici pro ty, co se dohodnout nebudou chtít.

  • A co GTX 970?!

Pokud jde o samotnou grafiku, ta se nezměnila. Byla taková od začátku, jen nám byly některé věci zamlčeny, pravděpodobně proto, abychom se nesoustředili na ty slabiny a grafika v našich očích vypadala prostě lépe. NV doufala, že se případné nedostatky projeví později. Projevily se ale dříve, protože hry jsou náročnější a nástup 4K je rychlý. GTX 970 na to prostě není ideálně parametrově vybavena, což u tak drahé grafiky je problém, který by část zákazníků odradil od nákupu - proto to zamlčení skutečných parametrů. GTX 970 bude mít vždycky problém při větších nárocích na paměť grafiky, ale asi bychom to neřešili, kdyby karta stála úměrně tomu, co nabízí. Kvalitativně je to totiž karta mainstreamová, patřící tak někam do cenové kategorie kolem 6000 korun. Není to karta za 9-10 tisíc. To fakticky není ani GTX 980. Ovšem díky kompletně zničené strategii AMD/NV, za což můžeme poděkovat TSMC a jejím nesplněným slibům ohledně výrobních procesů, se časové i další strategie výrobců GPU tak rozešly, že tu máme, co tu máme a být to tady ani nemělo. 1,5 roku staré univerzálně zaměřené grafiky vyvinuté na ne úplně doladěnou 28nm výrobu, stojí proti zcela nové poslední generaci 28nm GPU, úzce zaměřené na herní segment. Prostě věci nejsou, jaké by měly být, ale AMD ani NV za to úplně nemůžou. GTX 970 v současnosti nabízí stále atraktivní výkon vzhledem k nízké spotřebě, ovšem výbava prostě není ideální, cena rozhodně také neodpovídá tomu zpracování ani výbavě karty. Není o zdaleka nejlepší koupě v segmentu grafik do a kolem 10 tisíc.... 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 860x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1776x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1856x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1246x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1264x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3869x
Komentářů: 0