NVIDIA ukázala, proč je dnes Ray Tracing ve hrách k ničemu a nemusíte se o výkon s ním zajímat! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 15 duben 2023
altCyberPunk 2077 dostal speciální verzi v kompletním Ray Tracing provedení a ukázal realitu.

 

 

 

 

Společnost NVIDIA si myslela, že když nacpe plný Ray Tracing (Path Tracing) do Cyberpunk 2077, že tím ukáže přidanou hodnotu Ray Tracingu (dále jen RT) na současných grafikách. Nicméně objektivně ukázala naprostý opak. Tedy že RT je stále jen budoucnost a u současné generace her a současné i následující generace grafických karet, nemá žádný smysl se o něj starat a zabývat se jím. Současné grafické karty jsou pro jakékoliv významné a skutečně přínosné nasazení realtime RT ve hrách, prostě slabé. A bude to platit i o minimálně dalších dvou generacích GPU.

Stále platí, že Ray Tracing není vynález společnosti NVIDIA a je to princip o hodně starší než tahle grafická společnost. Pro počítačovou grafiku je to desítky let známý „svatý grál“, kterým lze vytvořit realistický vizuál. Má však jednu pořádnou nevýhodu a důvod, proč světu počítačových her vládne dnes rasterizace a nikoliv RT. Vyžaduje ohromný výpočetní výkon! Zkrátka z hlediska HW prostředků je neefektivní pro realtime nasazení, tedy například ve hrách, kde rasterizovaná scéna dokáže vypadat stejně dobře (nebo i lépe), ale vyžaduje jen zlomek výkonu, který byste potřebovali s čistě RT scénou.

NVIDIA však už třetí generací grafik (RTX série), používá Ray tracing jako svůj hlavní marketingový nástroj a přesvědčuje zákazníky, že nutně potřebují grafiku s extra RT schopnostmi a stojí za to si na ni připlácet apod. Jenže je to lež. Neexistuje grafická karta, která by skutečně real time RT výkonově opravdu zvládala. Rozhodně to platilo o RTX 2000 sérii, kde si mnozí připláceli na RT schopnosti a dnes víme, k čemu to bylo a kde jsou tyhle karty výkonově. Platí to i o RTX 3000 a také o nových RTX 4000. V žádném případě nemá smysl se Ray Tracingem dnes vůbec zabývat, natož si na něj připlácet!

NVIDIA se nejnovější PR akcí snaží přesvědčit, že RT je dnes přínosem. CyberPunk 2077 dostal novou speciální verzi. Ray tracing Overdrive mod, kdy celá hra běhá tedy za využití RT. CD Project důsledně varuje, že jde o technologické demo. A varuje, protože moc dobře ví, že nemá žádný prakticky smysl dnes, dělat takhle hru. Současné běžné GPU to ani náhodou neutáhnou. Navíc hra vypadá v mnoha směrech i hůře, než normální verze dokonce bez Ray Tracingu. Ano, máte realističtější odrazy a nasvícení, ale jako celek to často nevypadá zdaleka tak dobře a v mnoha detailech mnohem hůře než rasterizovaná scéna, jež vyžaduje zlomek výkonu, co plně RT verze jinak stejné scény.

  • Nezvládá to ani až 450+W grafická karta

Jedním z důvodů, proč se doposud objevovaly v plném Ray tracingu (Path Traicingu) jen jednoduché hry s velmi základní grafikou, je zkrátka náročnost. A i tam to byl problém, protože hry, které normálně ve své rasterizované verzi zvládne i kalkulačka, tak v Path Tracingu musíme mít RTX 4090 se 450+W a ani to vám nezaručí kdovíjak vysoké FPS. Takže udělat v RT výrazně graficky bohatší a náročnější hru, jako je třeba CyberPunk2077, vyžaduje ještě mnohem více.

Není problém v tom, že by to technicky nešlo a nebo to nemělo mít hezčí vizuál ve věcech, které RT zvládá prostě lépe, opakuji že RT není žádná nová věc. Problém je v tom výkonu. A přes výrazný výkonový posun, který GPU pravidelně co generaci dělají, stále není výkon ani současných grafik tam, kde by měl být, aby RT bylo jakkoliv použitelné v plném rozsahu ve hře. V případě technologického dema CP2077 dává RTX 4090, tedy šílená nejvýkonnější „herní“ grafická karta současnosti se spotřebou strašných 450W v základu a až 650W pro některé OC edice, zhruba 76FPS v nativním 4K. Jakmile ale plný Path Tracing zapnete, FPS spadnou pod 20!

Samozřejmě nebyla by to NVIDIA, kdyby nezačala pohádkami o tom, jak její zázračné DLSS všechno zachrání. Jenže DLSS (a FSR) není technologie která vám zvyšuje výkon, je to technologie, která zvyšuje FPS tím, že vám sníží zpracovávané rozlišení a snaží se to upscalovat zpět za použití algoritmů pro dohnání ztráty kvalit obrazu z nativního rozlišení. Jinými slovy, když v nastavení nativního 4K (3840x2160) zapnete DLSS, už nehrajete v nativním 4K ale jen v 2560x1440 (při Quality nastavení DLSS) nebo jen 1920x1080 (při nastavení Performance)! To je ten důvod, proč máte více FPS, ne že by vám DLSS přidalo výkon, protože výkon karty je pořád stejný, jen ta karta počítá ten obraz v tom nižším rozlišení a upscaluje jej do 4K. DLSS a FSR proti dosavadním technikám (které už roky existují, takže konkrétně ani DLSS vlastně jako takové ke stejnému výkonovému výsledku nepotřebujete), přináší ten prvek vylepšování obrazu tak, aby ztráta detailů proti nativnímu rozlišení byla co nejméně poznat. A k jejich dobru nutno říci, že ano, funguje to, ale kvalita nativního rozlišení je stále lepší.

 NVIDIA navíc nedávno uvedla ještě DLSS 3, což je speciální verze DLSS, která k tomu „snižování rozlišení“ přidává ještě generování extra snímků navíc. Ty jsou ale falešné, AI si je domýšlí, nepřesně protože je negeneruje samo GPU a přidává je do řady těch skutečných. To sice zvyšuje celkový počet FPS, ale protože těch FPS vlastně není více, tak to nemá ten efekt z hlediska takové plynulosti obrazu atd. Tedy 100FPS vytvořených částečně pomocí DLSS 3 není to samé jako 100 skutečných grafikou počítaných FPS. Těch 100FPS DLSS pořád působí plynulostí jako třeba 60-70FPS se vším co to znamená + jsou tam různé obrazové nepřesnosti a "ruchy".

Pokud tedy ve 4K zapnete DLSS, už to není 4K, ale 1080p (Performance DLSS) nebo 1440p (Quality DLSS) upscalované do 4K. A tomu odpovídá počet FPS. Takže místo nativního 3840x2160 a těch 20FPS najednou má v Quality DLSS = „2560x1440 upscalované zpět do 4K“ a ta RTX 4090 má tak celých 39,7FPS. V Performance DLSS, což je „1920x1080 upscalované do 4K“ ve 4K nastavení, má pak 61,6FPS. Pokud zapnete ty falešné „AI generované“ FPS v rámci DLSS 3, tak to tedy dokáže mít ještě více FPS a je to tedy s RTX 4090 s DLSS 3 „hratelné“. Jenže pořád platí, že ta hra moc dobře nevypadá, a hlavně to prostě není 4K rozlišení atd., což na 450+W grafické kartě za téměř 50 tisíc korun není to, co by mnozí očekávali.

  • Nemá smysl se dnes Ray tracing výkonem

                                                                    u současných grafik zabývat!

RT je skvělá věc, široce využívaná v počítačové grafice, designu atd., ale většinou ne realtime, ačkoliv posun na poli výkonu GPU značně zkrátil dobu renderování, takže pokud máte pořádný pracovní PC s několika GPU, tak to realtime jde. Ale udělat moderní hru v komplexní grafice plně v Ray tracingu je úplně o něčem jiném. Není problém v tom, že by to technicky nešlo (to není problém už mnoho let), problém je v tom, že to žádná běžná normální herní grafická karta prostě nedá.

Ray Tracing se tak ve hrách dnes používá jen v minimálním množství, jako doplněk ke stále nesrovnatelně efektivnější rasterizaci. RT se dnes nejčastěji používá na nasvícení, stíny a odrazy, ale v tak malém množství, že na obrazovce tvoří jen jednotky % celé scény, přesto i to málo sráží výkon (počet FPS) o 40 - 50%. Ve většině scén je přitom prakticky neviditelný a rasterizační techniky umožňují natolik kvalitní zpracování nasvícení a odrazů, že použití RT je sice efektivnější z hlediska tvorby těch věcí, ale není efektivní z hlediska vizuálu efektu samotného a jeho HW nároků. Proto je hloupé, že se dnes o RT vůbec bavíme, ba dokonce podle RT výkonu někteří vybírají grafické karty. Žádná současná grafická karta nemá prostě dost výkonu, aby RT rozsáhlejším skutečně přínosném a smysluplném nasazení ve hrách zvládla.

A NVIDIA to nechtěně s Cyberpunk RT Overdrive jasně dokazuje. Šílená (hloupá) 450W+ grafická karta jako RTX 4090 dokáže v nativním 4K jen 20FPS. Jenže nikdo by RTX 4090 neměl kupovat, protože 450W grafická karta je prostě nesmysl. Přehnané a neefektivní. Nicméně ukazuje, jakou grafiku bychom potřebovali, aby moderní graficky detailní hra typu Cyberpunk2077, mohla v plném RT běhat.

  • RT je budoucnost aneb jak výkonné GPU potřebujeme

                                                                        a kdy ho běžně budeme mít?

450W RTX 4090 24GB v nativním 4K dává 19,7FPS v průměru a kolem 16FPS jsou minima. Takže abychom měli hratelných 60FPS v průměru, musela by RTX 4090 mít cca 3,5x vyšší výkon. Kdy takový budeme mít? S ohledem na to, že RTX 4090 je o cca 70% výkonnější než předchozí RTX 3090, tak pokud NV udrží podobné mezigenerační výkonové skoky i v dalších generacích, tak bychom se 3,5x výkonnější karty proti RTX 4090, měli dočkat nejdříve za 3 – 4 generace. Předpokládejme, že NV najde další možnosti jak navýšit výkon speciálně pro RT, i tak bych počítal nejméně 3 generace grafik, než budeme mít v ruce kartu, která těch 60FPS ve 4K nativně dá. Dejme tomu tedy budoucí RTX 7090 by měla být schopná to rozběhat hratelně bez velkých potíží a bez berliček. Jenže to se bavíme o kartě, která dorazí tak v roce 2028 nejdříve. Jenže to pořád nestačí na to, aby mělo smysl RT do her výrazně dávat a dělat kompletně celé hry v RT …

RTX 4090 ten 70% nárůst výkonu proti RTX 3090 má i dík výraznému navýšení spotřeby z už tak hraničních 350W na šílených a neakceptovatelných 450W. A je otázkou, zda další generace vůbec budou moci vykazovat podobná navýšení výkonu bez toho, aby ta budoucí RTX 7090 v roce 2028 neměla třeba 1000W. Druhou věcí je, že aby mělo smysl RT do her skutečně dávat, tedy aby ho drtivá většina uživatelů mohla požívat a bylo opravdu jednodušší hry vyvíjet, tedy dělat jen v RT, toho se v této dekádě 100% nedočkáme. Proč? Protože výkonový posun v nižších třídách GPU je mnohem menší, protože je limitovaný tou spotřebou. Například nová RTX 4070 má jen o 20-25% lepší výkon než RTX 3070. A RTX 4070 má zhruba poloviční výkon proti RTX 4090. A s ohledem na cenu nelze RTX 4070 považovat za mainstream, ta cena je přepálená, ač technologicky o mainstream jde. A parametrově jde o třídu GPU, která pohání i konzole. Takže otázkou je, kdy takovéhle GPU budou mít dost výkonu, aby plně RT hry zvládaly hratelně ve 4K (což za několik let bude základní rozlišení jako je dnes 1080p).

RTX 4070 má v tom nativním 4K v plném RT zhruba 7FPS. Takže kolik generací budeme muset čekat, než mainstreamová grafická karta bude mít dost výkonu na 60FPS ve 4K v plně RT hře jako je CP2077 Overdrive? S ohledem na ten menší generační posun u mainstreamu, bych řekl tak 5 možná až 6 generací. Takže možná budoucí RTX 9070 bude dostatečně silná, což znamená v současném tempu vývoje NVIDIA tak rok 2032.

  • Ray tracing ve hrách dnes neřešte – jen z vás tahají peníze

Je úplně jedno, jak výkonné jsou v Ray tracingu současné grafické karty, protože na žádný smysluplný RT ve hrách dost výkonu nemají. A nemá smysl si tedy na „lepší“ RT výkon dnes připlácet, protože v drtivé většině her nemá smysl RT zapínat, jen vám snižuje FPS. Až náročnější hry plné RT přijdou, současné karty budou maximálně použitelné na nejnižší detaily bez RT a s DLSS/FSR. NVIDIA asi nechtěla ukázat tuhle realitu, ale přesně to ukazuje. Ray tracing je budoucnost, ale právě že budoucnost. A na tom se nic nezmění. Už před několika lety platilo, že bude zapotřebí dalších několika generací GPU a platí to stále.

Dokud RT ve větším rozsahu nebudou zvládat i mainstreamové karty včetně těch v konzolích, nemá to však valný smysl vůbec řešit. A na to si zjevně počkáme možná ještě dekádu. Nepochybuji o tom, že za pomocí technologií jako DLSS/FSR a jejich variant generující falešné FPS (DLSS 3 a FSR 3), to možná v nějakém trochu použitelném stavu poběží dříve jak za tu dekádu, ale stejně bych se RT u současné ani té nadcházející generace grafických karet, vůbec nezabýval.

Pro nás hráče a zákazníky je to v současnosti jen ztráta času a placení za něco, co není ve stavu, aby to mělo skutečný smysl a přínos. A až bude, tak současná generace karet bude svým výkonem ultra low end. Zajímavější to podle mě bude nejdříve tak u generace RDNA 5 (Radeon RX 9900 XTX) nebo konkurenční RTX 6090. Tedy zase jen u high end variant, které budou tvořena několika čipy na čipletu a budou mít 650+W běžně. Ty už by mohly skutečně mít trochu použitelný výkon s FSR/DLSS i bez generovaní falešných FPS. Tedy rok 2026/2027 by měl být zajímavý ;). Nicméně kvůli běžným mainstreamovým grafikám včetně těch v konzolích očekávám, že plně RT hry rozhodně hned tak nebudou. Naopak stávající kombinace rasterizace s několik RT prvky bude běžná následujících možná až 10 let. U high endu jako budoucí Radeon RX 9900 XTX nebo RTX 6090 v roce 2026 bych už výkon v RT řešil, protože by měly být použitelné, ale u současných karet je to ztráta času a peněz.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 10:57:28
avatar
Ray tracing je pouze zneuzivan v ramci marketingu nic vic.. Kdo tohle jeste nepohopil mel by si zajit k ocnimu... Proto o nem AMD nikdy nemluvi, je zajima vykon vsude jinde a ne jenom v par hrach kde to pak stejne bezi v nesmyslne nizkej FSP tj ani nema smysl to zapinat.. Proto se do toho vyvijari ani zatim moc nehrnou a vice mene 80% Her je tlacenka Nvidie ktera si to tam zaplati a pak to vyuziva v marketingu ...
Malmsteen1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 11:56:56

Predpokladám, že hráte často so zapnutým RT inak by ste toto asi netvrdil. Osobne som donedávna bol tiež rovnakého názoru, až po dobu, keď som kúpil novú grafiku a ten RT si zapol. Niektoré hry mi vyrazili dych a to som mal na nich už predtým nahrané napr. 150h (BF V). Takže návštevu očného som neabsolvoval a usúdil som, že RT je skutočne super technológia, avšak ako článok spomína, kvôli výkonu dnešných GPU je to budúcnosť, aby to bol nejaký štandard.

Nepríde mi však vhodné to celé osierať a zatracovať. Odporúčať návštevu očného proste RT je vidieť v hre a kto to nevidí ten to s RT proste nehral. Na screenshotoch to človek nepochopí (sám viem o čom hovorím, mal som tiež taký názor). Každá nová technológia si začiatky pretrpí a nebyť nadšencov (podľa DDW nazývaných kokotov), ktorý nebudú valiť peniaze do drahých grafík a slintať pri RT tak jednoducho ten posun nenastane nikdy, pretože všetko je v konečnom dôsledku biznis. Čiže keď si niekto chce kúpiť grafiku za 2000€, aby mal zapnutý RT tak mu nenadávajte, ale buďte radi.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 12:03:29
avatar
byl bych rád, kdybyste se vyvaroval lhaní o DDWorld.cz a o tom co píše .... DDW neoznačuje lidi za k**** a d*** jen za zmatené pokud platí za něco, co zjevně za ty peníze nestojí to je celé... (BTW: Jan Belka nemluví za DDWorld.cz ani není členem jeho stále redakce)

Nicméně fakt je, že s tím RT značně přeháníte, já testuji všechny hry, které vyjdou a mohu objektivně říci, že kromě her jako PORTAL a Minecraft v Path Racing verzí, nikde není RT takovým přínosem proti běžné verzi bez RT, aby to zapnutí RT za to stálo ... u současných grafik je to prostě jen technologická ukázka, ale nic, co by mělo smysl. za 2-3 generace možná ...
Malmsteen1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 12:47:52

Tu je článok, treba si pozrieť 7. odsek Odkaz kde je síce napísané ******, pričom slovo "zmatený" mi tam nepasuje, ale tak neviem no. Možno nám to vysvetlí autor čo si tam máme doplniť. Takže neklamem, sry.

Tiež nikde nehovorím o niečom či za to stoja tie prachy alebo nie. Tam nie je vôbec témou pomer cena/výkon. To je zbytočné sa o tom vôbec baviť. Je to drahé jak sviňa. Ani sa nebavme o tom či stojí za to 40% pokles výkonu. Žerie to výkon jak sviňa. Áno pre simple hráčov je to jedno, ale v "technologickom médiu" by som očakával proste také skôr nadšenie k novým veciam... ale ok, je to Váš názor.

Okrem toho, na 1440p sa dá hrať s RT úplne plnohodnotne.
maiob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 13:08:07

z toho clanku si urob screenshot radsej
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 14:10:52
avatar
to že jsou tam ***** neznamená, že tam někomu sprostě nadáváme ...

Já jsem nadšený pro technologické novinky, což Ray tracing není a těžko mohu být nadšený z desítek let staré technologie ;) ... nejsem ale nadšený z herní grafiky se 450+W to považuji za technologický nesmysl.

sorry ale 1440p je dnes nízké rozlišení na které jsou určeny karty jako RTX 4070 nebo RX 7800 a ty to zvládat hratelně nebudou ... takže není o čem se bavit. RT je dnes prázdný marketing, který jen hráče stojí peníze, bez valného užitku, protože bude trvat ještě několik generací běžných grafik, než to budou skutečně zvládat ... to je mé objektivní technologické zhodnocení a doporučení ..
Malmsteen1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 22:11:21

No ja do 4K hrania zatiaľ nejdem... radšej som stále na 1440p a 165mhz, všetko na ultra a vrátane RT (4070ti). Vyzerá to krásne, šlape to plynulo a komp je relatívne stále tichý a nepotrebujem k tomu 450W+, ale 260-max 300W (GPU). Keby prejdem na 4K tak tlačím 60-70 fps a znižujem detaily a bez RT samozrejme... čiže 4K + RT je stále utópia pre bežných ľudí a v tom prípade ten RT nemá fakt zmysel. Preto mi príde smiešne trochu tvrdiť, že 1440p je dnes nízke rozlíšenie bavíme sa o gamingu, riešime tu GPU, nie photoshop a content creating, tam je 4K jasné. Čiže top hranie v 1440p je dnes dostupné kľudne za nejakých 2000e bez problémov, čo stále nie je zlé. Pamätám si doby, kedy boli počítače oveľa vyšší luxus v porovnaní s bežným príjmom človeka. O hraní na FHD ani nehovorím, to stačí pár stovák €. Tam by som skôr hovoril o nízkom rozlíšení na hranie (aj to je relatívne, lebo záleží na akej uhlopriečke človek hrá a ako ďaleko od toho sedí) a nie 1440p, ktorý je podľa mňa aktuálne zlatý stred.

p.s. konečne chápem postoj DDW k RT, hráte v 4K...ok, tam to s AMD nemá zmysel
Patrik Jech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 21:42:26

Já nerozumím, proč označujete rtx4090 za kartu s "šílenou a neakceptovatelnou spotřebou" a ne 7900XTX.

přitom na dosti videích má 7900xtx horší výkon a větší spotřebu.
https://www.youtube.com/watch?v=_gTO4oKCcB8
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 23:42:57
avatar
Oficiální specifikace jsou jednoznačně uváděny, 7900 XTX určitě nemá vyšší psotřebu než 4090. A protože mám obě karty doma a jedna má spotřebu 450W a druhá 365W a obě je nepříjemné, ale těch 400W je naprosto neakceptovatelné v běžně velké místnosti, v zimě musím větrat ...

jinak to že někdo měří spotřebu u 7900XTX vyšší než u RTX 4090 je divné, když objektivně obě firmy uvádějí celkem přesně tu spotřebu a mám doma edici 4090 která má normálně 485W, zatímco má referenční 7900 XTX nepřekročí 365W nikdy ...
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-19 12:25:45
avatar
ja ale nepisu rozdil bez RT a s nim.. Ja rikam ze kdo nevidi tu vec ze Nvidia RT zneuziva jako nástroj ke svemu prospechu je slepy.. a mel by navstivit ocniho (vubec jsem nenarazel na to ze nekdo nepozna rozdil pokud je ray tracing aktivni) to jsme se celkem spatne pochopili..

Velmi podobne Nvidia zneuzivala kdysi tessalace, kdy pouzivala tuto technologii v mire ktera byla 3-10x narocnejsi nez mohlo lidské oko vubec zaznamenat, nebo dava tessalacni efekty mimo zaber sceny nebo i schovavala tessalacni efekty pod uroven terenu viz neviditelna tessalacni hladina 2 more 2 metry pod texturou zeme, ktera ovsem neustale vytezovala tessalacni jednotku AMD a tim padem snizovala vykon v jinych efektech.. Nvidia tehda mela tessalacni jednotku znacne predimenzovanou takze to neresila...

Jinak rozdil bz RT a s nim je obcas do oci bijici.. Pokud ma moderni hra s vypnutym RT horsi nasviceni sceny nez Crysis 3 ktery vysel na trh skoro pred 10 lety tak je asi neco spatne... Viditelne vyvojari na popud Nvidie hru bez RT udelaji opravdu hnusnou aby byl rozdil s RT co mozna nejvetsi.. Coz je samozrejme spatne..
Malmsteen1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-19 19:39:37

ok tak to sme sa nepochopili pohoda, peace
Patrik Jech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 22:44:14

Je úsměvné, když mě člověk, co má několik dioptrií posílá k očnímu. Chodím pravidelně každý rok na kontrolu a zrak mám dobrý. Jako fotograf bych řekl, že i dobře vnímám charakter světla jako odrazy, barevná teplota, difuze atp.

K očnímu většinou chodí ten kdo rozdíly nevidí, ne ten, kdo je vidí)

Hrál jsem několik her s RT plynule a viděl rozdíl k lepšímu, tak proč bych si to měl jako vypínat?
https://www.youtube.com/watch?v=lWFBchtnbDM
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-19 07:17:39
avatar
Mám dojem, že dokud bude AMD v RT slabší než NV, tak rozdíly vidět nebudou.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 12:27:05
avatar
No za mne, pokud ta hra je opravdu celá v RT, tak mi ten výkon přijde hodně dobrý a jako výrazný pokrok. Hratelné to bez DLSS berliček moc není, ale někam se konečně dostáváme. Já žil pořád v tom, že při použití jen RT by byl výsledek zlomky snímků/s. A je dobře, že to tlačí NV s AMD v závěsu. Snad se to tak rychleji prosadí.
Malmsteen1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 12:30:27

Konečne rozumný názor
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 13:29:07

Já bych to FSR a DLSS nezatracoval. Třeba teď jsem dohrál The Last Of US Part1 s FSR na Quality ve 4K na Ultra a často jsem porovnával scény s nativním 4K a až na pár případů jsem prostě rozdíl neviděl. Ono to fakt dokáže ze 1440p vykouzlit kvalitu na úrovni tak 95% 4K. Jediné problémy jsou tam, kde vznikají rušivé elementy, čili shimmering a různé blikání na místech, kde jsou přechody a podobně, tam ale ani 4K nevypadá dobře, když tam obraz hapruje. FSR s tím pak nic moc nenadělá. Jinak kdekoli jinde je to v pohodě.

Zajímavé bylo i tady to porovnání na Hardware Unboxed, kde DLSS vykazuje větší stabilitu obrazu, dokonce i proti nativnímu 4K!!

https://www.youtube.com/watch?v=1WM_w7TBbj0
https://www.youtube.com/watch?v=O5B_dqi_Syc

Za to sice většinou může blbě implementované TAA, ale i tak. Já už jsem dohrál pár her s FSR a přijde mi to v pohodě použitelné...
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 13:41:11

Za mna ten raytracing je dost poznat v tych hrach a proste vyzeraju o kus lepsie. Uplne mi stacil teraz naposledy Hogwarts kde s raytracingom ide o inu hru co sa tyka vizualu, no moja 7900xtx tam v rtx nema sancu a sielane seka, dokonca mi mrzne cele pc, vzdy ked dam teleport niekam tak zacne blykat obraz a dost casto sa zasekne, daky problem so shadermi na dolepenom windowse. To iste mi robilo Na life is strange true colors kde som tiez zial raytracing musel na 7900xtx vypnut.

Na buducu generaciu grafik sa dost tesim a budem sa rozhodovat podla vykonu v raytacingu lebo ta grafika je proste idne orpoti tomu ked sa nepouziva.

Cyebrpunk, Metro, Hogwarts, Battlefield...mne sa to tam proste paci.

Ja ked zrovnavam konzola vs pc co sa tyka grafiky tak je to doslova identicke, kde na pc vyhodou su nvidie s raytaracingom kde konzola ide vyplut dusu, ale to kvoli tomu ze ma v sebe amd a tomu moc raytracing nejde.
Malmsteen1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 15:17:09

Presne tak, je to tam proste vidieť, človek to jednoducho cíti, že áno je to fakt krajšie. Hlavne na hre, ktorú dlho hráte najprv bez RT a potom zrazu upgrade a bum zapnete RT a že fúúha ja som si povedal, keď mám do toho dať prachy tak nech mi už ide aj ten RT, preto som nešiel do AMD, takže chápem. Keby však hrám nejako súťažne nejaké FPS a potrebujem milion fps tak beriem AMD a RT neriešim. Hogwarts som ešte nehral, vždy čakám pár mesiacov pokiaľ vyjdú patche prvé lebo hrať niečo hneď po vydaní je dnes celé zle...
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 14:49:46

S článkem souhlas, jenže se tu mluví jen o high-endu.. a kolik lidí dnes hraje ve 4k, minimum. Kupodivu světu stále vládne FullHd, případně 1440p a zde už je to jakž takž hratelné i s raytracingem. I když zrovna tento CP 2077 beru jen jako technologické demo a ukázku, jestli si někdo kvůli tomu koupí drahou grafiku a čeká jak si plynule zahraje, tak to je mi líto.
Jinak mám takový vnitřní dojem, že s příští generací AMD značně boostne výkon pro RayTracing, no pokud ne, tak ji v tom hodně ujede vlak.
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 17:02:03
avatar
Ten RT znát je hlavně na odrazech tam je to poznat nejvíc.. Stíny a to ostatní už takovej rozdíl není v běžným hraní já ten RT teda vypínám a radši mám víc fps možná za 10 let když zpětně něco zahraju a budu mít tolik fps a výkonu , že nebudu vědět co stim,tak to tam zapnu
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 18:17:04

To RT ma aj AMD, na rozdiel AMD sa priznalo že to je pesnička buducnosti. Skusiť si RT môžu nielen majitelia Nvidie ale aj AMD, na druhej strane ak si mam vybrať či mi hra pobeži 75fps bez RT alebo 19fps s RT... Skusil som ti to RT, ak sa na to sustredim aj si to všimnem, ale ak nie vobec ho nevnimam.
Kto vie možno ked Nvidia o dva generacie dorazi s čipletom o 50 000SP už to RT nebude len reklamny marketing, lenže dnes pri cca 10 000SP je to malo fps.
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 20:42:45
avatar
AMD to neumí tak dobře jako Nvidia, AMD je pozadu jak v RT , tak i v Upscalingu , takže jim ani nic jinýho nezbývá než říct tohle.. když by měli vyšší výkon v RT jak Nvidia určitě by to dali jasně najevo jak je to skvělá featura
Každá firma se chlubí tím v čem je lepší před konkurencí nic neobyvyklýho
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-18 23:01:11

Pravda, predtým som mal 3080ti a používal som dlss 2 a vyzeralo to pekne. Žiaľ to fsr 2 na amd je hneď poznať. Amd má take free, lacnejšie technológie ale to sa dá čakať. Nvidia má 90% trhu amd len 10% nemajú peniaze…
Nvidia prináša vkuse dáke nové technológie a amd akurát tak doháňa dáke free alternatívy k tomu čo nie tak dobre funguju.

To bolo aj hneď vidieť keď som pozeral zrovnanie dlss a fsr. Proste Nvidia to ma lepšie. Za mna tie hry s raytracingom v dlss vyzerajú dobre a aj ten cyberpunk je dosť hrateľný. Žiaľ amd o tom radšej mlčí lebo v raytracingu je dosť slabé a v kombinacii s fsr to nielenže vyzerá zle, ale má to aj slabý výkon.
TurboCmelak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-19 11:34:24

Bez urážky, ale si hrozný k*k*t. Nejdříve zjisti fakta, než napíšeš takové kraviny, že AMD má nejlačnější technologie . Obě firmy jedou rozdílné filozofie.

Zkoušel jsem cyberpunk (verze 1.5) ze kterého si NV udělala takový nástroj svého marketingu, měl jsem RTX 3060ti a vyzkoušel jsem si DLSS / FSR a paradoxně FSR vypadalo lépe a mělo méně ruchů.. tak jak je to možné, když je to tak super lacná tech? Co tě vůbec sere na FSR? vždyť to má k dispozici každý i ten co za to neplatí tvé oblíbené značce. Nikdo tě nenutí to používat, prostě to tam máš. Za to NV ti uměle udělá podmínky, abys musel mít novější HW, fakt výhra! ještě že jsou splátky tak levné!! bomba!

Jedinej fakt, který se dá akceptovat je ten, že AMD vše trvá déle a to sere i fanoušky značky.

Argumentem, že má AMD jen 10% si mě dost pobavil, zase hodnotíš jen na základě vlastní hlouposti a neinformovanosti. AMD vyrábí HW pro konzole a v celkovém počtu dodá dost slušné procento HW určeného pro hry. Těch 10% bych spíše viděl na to, že to je procento zastoupení ve tvém mozku, co tahá za kratší konec a říká se tomu rozum, zbytek je zelený sajrajt, který tě nutí nakupovat produkty značky NV.

Takových tupounů jsem zažil v době dominance Intelu a když vidím, že padají jak kráva a to AMD, kteří lidé jako ty odsuzovali za to, že krachne a že je lowcost apod.. máme kde? no světe div se a to že se divím, úplně někde jinde a to jak produkty a přístupem tak výslednou budoucností.

Dále se nebudu namáhat, ty bys koupil i hovno kdyby tam byla správná krabice a RTX a podobné kraviny.

PS: projdi si seznam technologií, které uvedla NV a jaká je jejich budoucnost, můžeš začít u PhysX apod.
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-19 16:37:32

Zial akonahle sa niekto uchyluje k nadavkam a nevie viest slusnu diskusiu tak akurat ukazuje SVOJU obmedzenost/inteligencnu slabost/nizsie IQ/jednoduchost...
Rozumiem vasu frustraciu, ze sa Vasej oblubenej/preferovanej znacke nedari a je na trhu valcovana konkurenciou (nvidiou) co sa tyka ziskov a predajov tychto firiem, ale aj tak si myslim, ze to neni dovod k uchylovaniu sa k nadavkam.
Da sa to aj slusne s vecnymi argumentami ak nechyba inteligencia.
Rohl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-20 15:42:39

To co píšeš jsou naprosté nesmysly a lži. Už to, že v každé konzoli je hw od AMD ti musí naznačit, že vykládáš somariny. Na tomto webu se už roky slejzá čobolská spodina a ukazuje svoji demenci naplno celému světu.
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-19 16:29:58

S prepacenim mi ale tento clanok vobec nerpide objektivny.

Dost ma prekvapuju aj taketo nenavistne texty na adresu nvidie:
"Šílená (hloupá) 450W+ grafická karta jako RTX 4090"

toto je moja karta:
http://www.ddworld.cz/pc-a-komponenty/graficke-karty/sapphire-nitro-amd-radeon-rx-7900-xtx-vapor-x-test-a-recenze-graficke-karty-dvou-tvari.html

To platí pro karty obou výrobců, protože i RX 7900 XTX je velmi výkonná, a ne všude plně vytížena. V případě testované Sapphire Nitro+ edice je samozřejmě zásadní, na jakém režimu/Biosu ji používáte. SILENT s omezením na 355W nebo OC s až 420W TBP. Spotřeba tomu samozřejmě odpovídá.
S ohledem na možnou 420+W spotřebu musím pochválit chlazení Sapphire. Ano, tady pochopíte, proč jsou ty nové karty tak velké. Jednoduše musí těch 420W+ TBP uchladit a musí mít i rezervu, když je tu možnost jít ručím OC výše. Z hlediska hlučnosti jde o překvapivě tichou kartu, speciálně v SILENT BIOS nastavení je prakticky bezhlučná. Ani cívky nejsou slyšet. Velmi tichá je ale také v tom OC režimu. Zkrátka výborné chlazení, za které si zde také připlácíte proti referenci.


cize 420w na moju 7900xtx je absolutne v pohode k jej vykonu ale 450 w pre podstadne vykonnejsiu 4090 uz nie? Potom preco nebolo uvedene aj pri mojej grafike ze ma sialene hlupu spotrebu 420w? Lebo vykon je podstatne nizzsi nez ma 4090.

nerozumiem.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-19 17:06:17
avatar
Mi prijde zase neobjektivni, kdyz srovnavas OC rezim s rezimem defaultnim. Asi se shodnem, ze obe karty jsou zrave i defaultu vic nez je zdravo. Pokud chces ale porovnavat nezaujate, tak je to v defaultu 350W vs 450W, to uz nejaky rozdil je a ja treba povazuju nad 300W pro domaci pouziti uz nahrane tak jako tak. Pokud chces srovnat top oc mody vyrobcu, tak se toho rozdilu porad nezbavis a jsi razem na necem jako tech 420W vs 600W - oboji mi prijde na domaci pouziti neakceptovatelne, ale jedno jeste o poznani hure. Z nejakeho extremniho pohledu ma 4090 zajimavou efektivitu, ale porad porovnavas dve ruzne veci..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-19 17:31:18
avatar
nerozumíš protože nechceš a áměrně ignoruješ, což jsem v té recenzi napsal ...

jasně jsem řekl, že v tom OC nastavení ta karta není OK a že ta 420W spotřeba není OK, jenže to ty ignoruješ, nehodilo by se ti to do krámu, že DD kritizuje AMD za spotřebu a nechce 400+W karty obecně ... a kritizují tu spotřebu nejen já a kritizuji ji z dobrého důvodu, je to velmi nepříjemné doma provozovat v běžně velké místnosti, už 350W je na hraně. A to říkám od samého začátku a říkám to pořád ...

Jinak pokud chceš OC verzi 7900XTX srovnávat s RTX 4090 bylo by fér srovnávat to s OC edicí a ty také mají podstatně více než 450W ...

Nicméně není důvod honit 7900XTX na 420W, ta karta je úplně v pohodě na těch základních 360W a jasně jsem to v té recenzi napsal, jenže to ty ignoruješ protože se ti to nehodí a pak tu hloupě plácáš o tom jak nejsem objektivní. problém není moje objektivita, problém je objektivita a zaujatost lidí jako jsi ty ... kteří ignorují co píši, záměrně vytrhávají kusy textu protože by to narušovalo jejich pohled na mě a nemohli by lhát o tom, jak je DDW zaujatý apod.
eufigenie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-19 21:09:30
avatar
Můžete udělat auto, které bude mít absolutně hladkou jízdu i na výmolech, ale pokud bude jezdit s naprosto brutálním motorem i po hladké silnici 20 km/h a bude žrát 200 litrů na 100 km, tak je asi někde problém ne? Hádám, že pro naprostou většinu lidí bude mít v takovém stavu nulový přínos. Proč bych si tedy měl kupovat odporně předraženou grafiku, která stejně nemá dostatek výkonu na hraní v kompletním RT, ač je inzerována a vychvalována výrobcem jako grafika pro hraní v RT? Technologie sice existuje desítky let, ale hardware, který by ji dokázal provozovat nikoliv. Proč tedy nejprve nevyvinout hardware, který bude schopný RT provozovat a teprve s tímto hardwarem uvést do praxe i technologii? Chápu, že nVidia musí vydělávat, ale proč zrovna vždy na technologiích, které v jejich uzamčené specifikaci nemají žádný větší přínos oproti univerzálnímu ekvivalentu a pouze stojí hromadu peněz navíc?
Elulen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Díky bohu za AMD a intel 2023-04-19 22:28:44

Souhlasím s názorem, že nvidia je prostě lídr s nejlepší technologií. Uvědomte si ale, že nebýt AMD a teď i intelu, tak na highend grafiku od nVidie byste šetřili třeba pul roku. Monopol je hnus.
Sagi27 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-20 19:38:41

To o com sa tu bavime ci 350 ci 450w sak to je jedno. Aj keby bol medzi nimi rozdiel 100w a komp by isiel 10hodin na plne pecky tak ak dobre pocitam bolo by to 30kwh tak rozdiel v cene za elektriku bude zopar eur....takze ten co fajci vyfajci o dve skatulky menej ten co vela je zje o jednu pizzu menej atd....ale ten co ma 4090 sa nemusi nijak obmedzovat narozdiel od amd mam suprim 4090 a som spoko. Akurat som monitor vymenil za msi optix meg381cqr plus a spokojnost....poviem to takto ked si kupis BMW M5 Competition nemozes cakat ze bude papkat ako daewoo matiz
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-20 20:28:15

Kto chce hrať a zaleži mu na spotrebe i stači mu Full HD rozlišenie 120Hz, Asus mu ponuka možnosť
Konzoli Asus ROG Ally pohání Phoenix / Ryzen 7 7840U
8 jadier 16 vlakien bost 5GHz ZEN4 4nm k tomu GPU 768SP 2,7GHz RDNA3 s maximalnou spotrebou 15W, Windows 11
Cena 680 dolarov. Na tych 15W ponuka extremny vykon, aj tak sa to da ked sa chce
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 258x
Komentářů: 0
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1313x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1039x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1137x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3723x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1445x
Komentářů: 0