Společnost NVIDIA stále hledá svou budoucnost. Údajně vyvíjí x86 procesor, ale bez licence …
Na internetu se objevily informace, že společnost NVIDIA vyvíjí svůj vlastní x86 procesor. Tento krok není nepochopitelný. Společnost NVIDIA je totiž vytlačována z tradičních pozic postupně platformami Intel a AMD. Musí hledat svou pozici do budoucna. Je téměř jisté, že čipové sady NVIDIA jsou dnes téměř minulostí, minimálně tak, jak je známe. NVIDIA se sice snaží bojovat jistě kvalitními i schopnými čipsety, například povedeným, ale drahým, GF9400, jenže v době, kdy Intel i AMD naintegrovaly, co mohly do procesoru a integrovat hodlají i grafické jádro, stává se čipset jako takový, ohroženým druhem. Navíc jak Intel, tak AMD nabízejí svá vlastní čipsetová řešení, které jsou drtivě zákazníky upřednostňovány - i pokud mají na výběr.
Právě čipové sady byly velkým zdrojem příjmů pro společnost NVIDIA, jenže to už dnes neplatí. Na finančních výsledcích se to také již projevilo. Poslední Q4 2008 skončilo pro společnost NVIDIA katastrofálním poklesem příjmů o 60% na necelých pouhých 500 milionů dolarů a také ztrátou cca 150 milionů dolarů. Na příjmech se projevila nejvíce samozřejmě špatná situace na grafickém trhu, ale také právě zhoršení pozice NVIDIA na čipsetovém trhu, kdy z majoritního podílu prodejů čipových sad na platformě AMD, zbyl dnes už jen sen a na platformě Intel se dražším čipovým sadám NVIDIA proti konkurenci také příliš nedaří.
Společnost NVIDIA tak musí hledat cestu, jak bojovat proti platformám Intel a AMD, kdy AMD má dokonce kompletní platformu (CPU-čipset-GPU) ve všech segmentech trhu s počítači a společnost Intel nemá kompletní platformu, jen pokud jde o herní a výkonné grafické karty. Jenže Intel na odstranění této absence pracuje a Larrabee se zdá být velice silným produktem, hlavně právě kvůli tomu, kdo za ním stojí. Už jen množství nepotvrzených informací o tom, že Intel Larrabee nahradí NVIDIA grafiku v konzoli SONY PS4, budí u NVIDIA samozřejmě obavy. Pokud by Intel skutečně uvedl konkurenceschopnou herní grafickou kartu, pak by stejně jako AMD měl kompletní platformu ve všech segmentech, což by pro NVIDIA znamenalo značné problémy a velké zmenšení operačního prostoru pro prodeje svých grafik.
NVIDIA se snaží připravit se na podobný scénář vývoje tím, že kromě agresivního marketingu (GPU je lepší než CPU, CUDA, PhysX, NVIDIA 3D apod.) a vývoje GPGPU pravděpodobně se snaží i o vývoj vlastního procesoru. NVIDIA potřebuje nutně vlastní platformu, aby mohla čelit platformám Intel a AMD. Spolupráce se společností VIA ztroskotala. Zprávám o tom, že NVIDIA hledá cestu jak dál, a koketuje s vývojem vlastního CPU, nasvědčuje i výměna šéfa vývoje, kdy na tuto pozici nastoupil místo Davida Kirka nastoupil člověk, který se vývojem GPU vůbec nezabývá, ale zato se zabývá paralelními výpočetními technologiemi, která právě v procesorech jako jsou například IBM CELL či Larrabee nachází.
Nicméně vývoj X86 NVIDIA CPU má dost háčků. Tím největším je, že NVIDIA nemá x86 licenci a tu může získat jen od Intelu. Protože výrobců x86 CPU je dost, nemá Intel důvod ani zájem licenci poskytovat a ani antimonopolní žaloba by neuspěla. Velký problém také je, že NVIDIA nemá finanční ani technické zdroje pro vývoj konkurenceschopného procesoru současným AMD Phenom II či Intel Core. Vývoj zmíněných procesorů trval společnostem AMD a Intel dlouhé roky a předcházela mu řada generací, řada let a proinvestované desítky až stovky miliard dolarů. Něco takového není v žádném případě možné v dohledné době dohnat pro tak malou společnost, jako je NVIDIA. Jediným způsobem by bylo odkoupení nějakého již hotového návrhu od někoho, což vzhledem k tomu, že NVIDIA na podobné strategii vlastně vznikla, není zase tak nereálné - problém je, že není moc koho kupovat a na koho by poměrně malá NVIDIA měla, navíc licence x86 s výjimkou té, kterou má AMD, jejíž podmínky jsou velice speciální, je nepřenosná, takže by nákup vlastníka x86 licence společností NVIDIA vlastně znamenal zánik oné licence. NVIDIA má ale licence Transmety a IBM Power, jenže ty by stěží stačily na vývoj konkurenceschopného CPU, v dohledné době.
NVIDIA samozřejmě nepotvrdí vývoj svého CPU. Pozorovatelé se však na základě současné situace i posledních kroků NVIDIA přiklání k tomu, že NVIDIA se zoufale snaží najít cestu své další existence na současných pozicích a na trzích, jako ji známe dnes. Je však otázkou, zda to vůbec je reálné udržet. NVIDIA může ale uspět na některých trzích, byť jiných než dnes. Je otázka dalšího vývoje GPU, kde ovšem AMD natož největší výrobce GPU na světě, Intel, nenechá společnosti NVIDIA ani kus prostoru zadarmo a situace se stále přiostřuje. Navíc GPU stále potřebuje ke svému fungování v PC procesor, což je výhoda AMD a Intelu a zdroj problémů NVIDIA. NVIDIA má ale platformu mini mobilní Tegra platformu se svým vlastním CPU, to ale není x86 kompatibilní ani nemá dostatek výkonu na konkurenci současným výkonným procesorům AMD a Intel. Na druhou stranu nikdy neříkáme nikdy, protože past x86 je dlouho známa a nikde není napsáno, že NVIDIA nemůže přijít se zázračným překvapením. Na druhou stranu vzhledem k velikosti firmy NVIDIA a jejím možnostem ohledně vývoje CPU, bych na zázrak moc nesázel. Když by někdo měl x86 platformu jako takovou smést z trhu, tak tím někým může být jen IBM, jenže to se pohybuje ve zcela jiných sférách zájmu a hledí někam úplně jinam a k běžným uživatelům se přibližuje jen v podobě CELL procesorů v PS3 nebo spoluprací na vývoji procesorů AMD ...
Zdroj: Xbitlabs
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|