Potvrzeno: současné NVIDIA GTX 900 grafiky neumí část DX12, špatně zvládají i VR sety Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 06 říjen 2015
altNVIDIA tlačí na vývojáře, aby nepoužívali část DX12 technologií hlavně Asynchronní Shadery.

 

 

 

 

To, o čem se už delší čas mluví a někteří označovali za HOAX a výmysly se nakonec potvrdilo. Grafické karty NVIDIA GTX 900 neumí pořádně DirectX12, zejména jednu z klíčových technologií jakou jsou Asynchronní Shadery, které výrazně využívají schopností paralelní architektury a výpočetního výkonu GPU a jsou tedy významným přínosem z hlediska využití výkonu grafické karty jako takové a to nejen v DirectX12, ale i v API MANTLE/VULKAN.

NVIDIA přiznává, že tuto technologii nelze v případě jejích grafik efektivně používat. MAXWELL prý sice tuto technologii také obsahuje, ale přepínání mezi grafikou a výpočty nezvládá a to způsobuje problémy, na které upozornili tvůrci hry Ashes of the Singularity, kteří DirectX12 ve velkém nasadili. Stejně tak to potvrdila i nové FABLE, kde se přišlo na to, že technologie Asynchronních shaderů je potlačena na minimum, ačkoliv grafiky AMD by z ní mohly těžit, ale protože je NVIDIA neumí, vývojáři tuto technologii omezili. Sama NVIDIA nabádá vývojáře, aby nyní tuto oblast DX12 nevyužívaly a nepřepínali mezi grafikou a výpočty, ačkoliv grafiky AMD a dokonce i nové integrované grafiky Intel, ji zvládají.

Potvrzuje se tak, že současné grafické karty NVIDIA GTX 900 zdaleka nejsou tak technologicky pokročilé, jak se myslelo. Je to paradoxní, vzhledem k prodejům vůči evidentně výrazně modernějším a technologicky lépe připraveným grafikám Radeon s čipy AMD. A bude hůře. Problémy hlásí také výrobci setů Virtuální reality, kteří mají problémy s fungováním VR setů na NVIDIA grafikách, protože architektura není dostatečně technologicky připravena. Je to paradoxní, protože se zdá, že kromě AMD, nemá problém s novými technologiemi také nová generace integrovaných grafik Intel.  Výrobci VR setů se tedy v současnosti soustředí zejména na spolupráci s AMD, které se dostává do situace, kdy jako jediný výrobce nabízí výkonově a technologicky schopná řešení pro VR sety. Aktuálně se s AMD spojil vůbec největší hráč na poli VR setů, Oculus Rift. Grafiky AMD budou pohánět první generaci počítačů dodávaných spolu s novým setem, který za pár měsíců dorazí na trh. Samotné AMD pak vyvíjí technologii LiquidVR, kterou by rádo prosadilo jako standard pro VR obecně. A vzhledem k posledním úspěchům AMD na poli prosazování vlastních cest jako standardů (FreeSync jako AdaptiveSync, API MANTLE jako API VULKAN a řadu technologií v DX12 atd.). by se mu to mohlo podařit i tentokrát. Ku prospěchu všech uživatelů.

Je však k nevíře, jak firma, která má objektivně parametrově, technologicky nejlepší grafické karty na trhu, často i s nejlepším poměrem cena-výkon, může prodávat tak málo vůči NVIDIA, jejíž grafiky technologicky evidentně předběhl i Intel. Avšak fakt, že NVIDIA už roky ujíždí technologický vlak, je poměrně jasně viditelný už delší čas, jen je pro mnohé úmyslně zakrýván. NVIDIA se mnohem více soustředí na to, jak prodat, než co její grafiky skutečně nabízí, takže z nesmyslných a jinak běžných technologií dělá PR skvělé revoluční unikátní věci a nedostatky zapírá jak dlouho může a když se všechno provalí, tak je to svedeno na tiskovou chybu a jede se dál. Jak jinak si vysvětlit, že třeba mizerná GTX 970, která je špatně technologicky navržena, špatně funguje v kritických situacích a nemá ani ty parametry, které NVIDIA slibovala, má lepší prodeje, než Radeon R9 290/390, který je nejen výkonnější, ale i výhodnější a mnohem lépe vybavený. A tak můžeme pokračovat. Takhle to zkrátka dopadne, když dáváte víc peněz do PR a marketingu, než do vývoje grafik samotných (řečeno pochopitelně s nadsázkou). Jak jinak si vysvětlit, že když se přijde na nějaký problém u NVIDIA grafik, vždy je ten, kdo o něm píše označen za AMD fandu, nebo je to celé označeno za hoax a často se to rychle zamete pod koberec, zatímco jakýkoliv problém u AMD, ač sebemenší se rozmazává do nekonečna a přežívá v "legendách" jako AMD má mizerné ovladače atd. Když se na všechny ty věci podíváte s odstupem, ale i na to, jak vypadají současné grafiky, současné technologie, tak nelze nevidět, kdo dělá všechen vývoj a kdo se jen veze a kupodivu se mu to násobně vyplácí.

To nejhorší, co můžeme udělat, je o tom mlčet. Takže řekněme na rovinu, že nově objevené problémy NVIDIA grafik neovlivní jen majitele NVIDIA grafik, ale i všechny ostatní, protože ano, někteří vývojáři skutečně omezí používání nových výrazně přínosných standardizovaných(!) technologií, které normálně fungují na současném HW s výjimkou NV. Proč jej prostě pro NV nevypnou a s výhodami nenechají běžet na HW AMD a Intelu, který jej zvládá? To je otázka za milion ... či spíše za mnoho milionů a na to bychom se měli ptát. Objektivně vzato, NVIDIA brzdí vývoj a škodí nejen vlastním uživatelům, ale všem. A není to jen současný případ. Je to i případ prosazování vlastních technologií jako GSYNC či PhysX na úkor standardizovaných technologií se stejným přínosem pro uživatele ale výhodami pro všechny. Stejně tak prznění her vlastními NVIDIA GameWorks nástroji, které hry nejen neoptimalizují, ale zhoršují jejich chod i pro uživatele NVIDIA grafik a tak můžeme pokračovat. Je smutné, že když na tyhle věci upozorníte, jste vy ten špatný a házíte prý špínu na NVIDIA protože ji prý nemáte rád a milujete AMD, protože prostě zkrátka nemůžete chtít jen aby věci fungovaly optimálně, když je to možné a bez komplikací ať je na tom logo koho chce. Ne, tím byste vypadl ze škatulky, do které se vás někdo snaží nacpat. Prostě musíte být fanda AMD nebo NVIDIA, nic mezi tím.  

V současné době tedy můžeme doporučit jediné: koupi grafické karty NVIDIA GTX 900 výrazně zvažte, tedy pokud neměníte grafiky jako ponožky. Doufáme, že nová generace grafik NVIDIA část problémů vyřeší, i když opět si nelze nevšimnout, že NVIDIA se veze na technologickém vývoji AMD. Pokud ale chcete současnou grafiku používat déle než 1-2 roky pro následující hry, moderní SW a VR sety, je jasné, že GTX 900 nejsou dobře vybaveny proti AMD Radeon grafikám. Otázkou je, co s počítači, typicky notebooky, kde nemáme na výběr a výrobci tam osazují pouze GTX grafiky. Já jsem jen zvědav, zda na tyhle problémy, které NVIDIA připravuje uživatelům a vývojářům alespoň trochu NVIDIA jednou dojede, zatím na tom paradoxně nejvíc vydělává, což nevyhnutelně vede k otázce, jak tohle mohli nechat zákazníci (nejen koncoví běžní uživatelé, ale i výrobci OEM počítačů a notebooků a programátoři her a SW) dojít tak daleko. AMD, které evidentně táhne vývoj GPU a technologií a nabízí skutečně funkční a výhodná řešení se potápí a NVIDIA, které vývoj brzdí a ještě si za ty na-polofunkční grafiky nechává extra připlácet prodává jak vzteklá? Tady se někde stala opravdu velká chyba. Osobně se bojím, že dokud NVIDIA nedostane pořádně přes prsty a tím myslím velké finanční trable pár kvartálů, tak jí situace náramně vyhovuje. Teď si spousta lidí na "své" GTX 900 zanadává, zandává si na NVIDIA a příští rok si poběží koupit novou GTX, což s jistou pravděpodobností může vést k problému s budoucími technologiemi, tedy opakování současné situace ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 637x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 804x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 994x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3538x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1404x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1244x
Komentářů: 5