PREVIEW: Grafiky NVIDIA RTX 2080 Ti/2080/2070 – divná prezentace, Ray Tracing a vysoké ceny! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 21 srpen 2018
Přejít na obsah
PREVIEW: Grafiky NVIDIA RTX 2080 Ti/2080/2070 – divná prezentace, Ray Tracing a vysoké ceny!
Ray Tracing - bude k něčemu? A co běžný výkon?
alt

 

 

 

 

 

  • PREVIEW: Grafiky NVIDIA RTX 2080 Ti/2080/2070

                                       – divná prezentace, Ray Tracing a vysoké ceny!

Nová generace grafických karet NVIDIA, byla představena. A můžeme vám tedy nabídnout známé informace a podrobnosti. Přináší hodně zajímavého, ale také otázky. Jak se očekávalo, a jak se provalilo vše před vlastním uvedením, tak se i stalo. NVIDIA představila v předvečer Gamescom novou generaci svých grafických karet. Po více než 2 letech tedy PASCAL a GTX 1000 karty odchází do důchodu a střídá jej TURING na grafických kartách RTX 2000.

  • Podivné uvedení a kilo RayTracingu prosím … 

Hned na úvod musím říci, že to byla nejhorší prezentace a uvedení nové herní grafické generace od NVIDIA, kterou jsem od doby kdy je sleduji (8800GTX), viděl a slyšel. A zjevně nejsem ve svém názoru vůbec osamocený, jak se tak bavím s kolegy z jiných redakcí, či poslouchám první názory kolegů na youtube. Jensen evidentně nebyl v nejlepší kondici, ač hýřil vtípky a narážkami, publikum v sále bylo zjevně poněkud zmatené. A nedivím se, celá prezentace byla zmatená. Za prvé naprosto selhalo načasování. Prezentace začala o 10 minut pozdě, takže zatímco šéf společnosti vtipkoval o názvu GTX 1180, o cenách a kde si co si, a hlavně jak se prý všechny úniky mýlily, všechny specifikace, ceny a informace už dávno byly zveřejněné oficiálně na webech, v obchodech atd. Takže pokud jste jako já sledovali prezentace a průběžně informace jinde na webu, bylo ta prezentace prostě zmatená. Zejména pro běžné uživatele, kteří nemají nejmenší ponětí, jak vlastně hry fungují, co je to AI, deep learning, Ray Tracing a proč by se jako hráči, o tyhle věci měli vůbec zajímat.

Celá prezentace navíc působila dojmem, že se NVIDIA právě snaží prodat Ray Tracing, nejlépe po kilech aby si každý nějaký odnesl hned domů. Publikum zívalo, zmateně koukalo, občas zmateně vlažně zatleskalo, většina lidí v sále totiž zcela pochopitelně nevěděla vlastně čemu. Lidi byli zvědaví na konkrétní herní hardware a karty, konkrétní ukázky z her a hlavně konkrétní informace o reálném herním výkonu. Bohužel, NVIDIA zdaleka ne všechny tyto informace doručila, ačkoliv tak obvykle při uvádění novinek činí. Místo toho to byla prezentace o tom, jak funguje světlo a že ve hrách teď budeme mít hezčí odrazy. Co tedy prozradila, ukázala a předvedla?

  • TURING jako první generace GPU zvládající reálně Ray Tracing

Evidentně hlavním prvkem samotné TURING architektury a generace RTX karet, je Ray tracing, což bude i hlavní prodejní artikl. A šéf NVIDIA se hodně snažil tohle prodat a vzbudit nadšený zájem všech v sále o to, si Ray tracing hned běžet koupit. NVIDIA své nové karty nazývá znovu vynalezením grafiky. Do jisté míry to chápu. Ray tracing je považovaný za svatý grál počítačové grafiky, realistické zpracování scén za pomocí světelných paprsků je známou, leč velmi náročnou metodou, která se v praxi používá v řadě oblastí, ale rozhodně ne ve hrách, kdy je zkrátka příliš náročná a klasické renderování shadery je mnohem efektivnější, ačkoliv vzniká úplně jinak.

RTX 2000 grafiky od NVIDIA jsou evidentně prvním HW, který dokáže rozumně Ray Tracing rozpohybovat v reálném čase. Ukázek měla NV celou řadu a nemám jedinou pochybnost, o schopnostech nových grafik NVIDIA v této oblasti. Je to velký pokrok. Jensen celkem solidně vysvětlil jak Ray tracing funguje a proč je zajímavý, ale obávám se, že minimálně polovina lidí v sále při tom stejně usnula, což bohužel při pohledu do sálu bylo vidět. Pro běžné lidi to je těžko uchopitelné téma a těžko jim vysvětlíte, že ač současná grafika her vypadá vážně dobře, že Ray Tracing mát také své zajímavosti. Ono je to totiž vůbec nezajímá. Jenže Ray tracing je hlavní prodejní tahák nových karet, pravděpodobně klasický herní výkon nebude o tolik lepší, jako byl lepší u minulé generace, takže NV se snaží prodat vám Ray tracing.

NVIDIA prezentovala tedy tři hry, které Ray tracing využijí pro nadstandardní zpracování určitých efektů, jako odrazy, stíny nebo dopady světla. Battlefield 5, Shadow of the Tomb Raider a METRO Exodus budou tyto dodatečné efekty mít. Ač vypadají rozhodně přínosně a realističtěji, nějaký zásadní dopad na hratelnost hry mít opravdu nebudou. Navíc ty ukázky vypadaly hodně špatně. Aby byl vůbec vidět nějaký efekt, všechno bylo zvětšené, zazoomované a i tak byl rozdíl mezi on/off často dost malý. Až to bude všechno běžně  v pohybu a v normálním rozlišení, většina lidí si toho ani nevšimne. Proč si tedy za ten RayTracing připlácet a vůbec se jím zabývat? To je jedna z otázek druhá je, jaký bude dopad na výkon?

A tady NVIDIA je hodně tajemná. Ač efekty předvedla přímo ve hrách, neukázala, jak jsou náročné, tedy jaký mají dopad na FPS. Ale o tom až za chvíli … teď si představme jednotlivé karty.

  • NVIDIA RTX 2080 Ti 11GB (1199 dolarů/32 700 korun vč. DPH)

Nejvýkonnější grafická karta vůbec, která je trochu překvapením. leč možná nutným, pokud není klasický výkon zase o tolik vyšší jak někteří proti 1080ti očekávají. Postavena je na GPU TU102-300A, které má přes 700mm2! Obrovské jádro ukrývá 4352 klasických CUDA jednotek, ale také Ray tracing jednotky a Tensor jádra pro AI. Takt je na 1350MHz v základu a 1635MHz u FE edice. 352-bit sběrnice komunikuje s 11GB GDDR6 pamětí. TDP karty je 250W (2x8-pin).

Existuje také referenční níže taktovaná verze, která by měla být i levnější a začínat na 999 dolarech. Ale NV ji nenabízí a je otázka, zda některý z výrobců tuhle cenu dodrží (spíše ne).

  • NVIDIA RTX 2080 8GB (799 dolarů/21 999 korun vč. DPH)

Karta, kterou jsme určitě očekávali. Slabší model postavená na zatím blíže nepředstaveném TU104-400A jádru, které má přes 400mm2. Má 2944 CUDA jednotek, také TR a TENSOR jádra. Takt je 1515MHz v základu a 1800MHz v boostu pro FE edici. Sběrnice je 256-bit a 8GB GDDR6 má takt 14GHz. TDP karty je 215W (6+8pin napájení).

Existovat také bude „netaktovaná“ ref. edice, která je o něco pomaleji taktovaná a oficiálně by měla být i levnější (699 dolarů). Ale tu NV neprodává.

Je to cena od, která může, ale nemusí být od výrobců karet dodržena (většinou nebude).

  • NVIDIA RTX 2070 8GB (599 dolarů/16 400 korun vč. DPH)

Odlehčená edice, kterou jsme očekávali o něco později. Má 2304 jednotek (o více než 20% méně než 2080 verze), takt jádra je 1410MHz v základu a 1710MHz v boostu. 256-bit sběrnice a 8GB GDDR6 zůstávají. TDP karty je 175W. Napájení má 1x 8-pin.

Opět bude referenční edice s nižším taktem, vyšším TDP a cenou od 499 dolarů. Opět ji ale NVIIDA nenabízí a je otázka, zda výrobci budou.

  • SLI končí – nahrazuje jej NVLink (potřebujete nové můstky)

NVIDIA neumí vyřešit komunikaci více grafik bez můstků, jako to umí AMD, které můstky opustilo už před mnoha lety. Škoda. Pokud chcete používat třeba dvě grafiky NVIDIA, tak můstky pro propojení NVIDIA karet budete nadále potřebovat. Ale musíte si koupit nové! Staré můžete vyhodit. NVIDIA totiž u RTX karet již nepodporuje SLI, ale přechází na modernější NVLink rozhraní. Odpovídající můstek vás bude stát 2200 korun.

Jinak samotné karty si můžete nyní předobjednat už dnes. Problém je, že do prodeje fyzicky dorazí až 20.září! Dříve je tedy nedostanete. A to se bavíme jen o RTX 2080/2080 Ti, kdy vůbec bude dostupná nejlevnější RTX 2070, se neví, ale pravděpodobně se tak stane až v říjnu. Připomínám, že máme 20.8.2018, tedy dostupnost karet až za měsíc? To je hodně nezvyklí krok od NV. Má to ale i další háček … NVIDIA vůbec neprozradila reálný herní výkon ve srovnání se současnou generací … proč?

  • NVIDIA RTX 2000 aneb kupujte grafiky bez znalostí jejich výkonu!

Součástí každého uvedení nových grafik NVIDIA, byl vždy graf a podstatná informace o tom, jaký je relativní nárůst výkonu nových karet ve srovnání se starší generací napříč známými herními tituly. Tuto informaci však nyní NVIDIA vůbec nesdělila, ačkoliv stanovila cenu a poslala karty do předprodejů. V současné době tedy vůbec nevíme, o kolik výkonnější nové RTX karty jsou proti současné PASCAL generaci. A to je více než divné a krajně neobvyklé a rozhodně hloupé. Máme kupovat zajíce v pytli?

Přeci nebudu kupovat novou grafickou kartu, aniž bych znal její výkon a to, jestli se vůbec vyplatí! NVIDIA jen neustále házela čísly o tom, o kolik je TURING výkonnější v RayTracingu proti PASCAL/VOLTA, včetně toho, že vymýšlela prý nové „srovnávání“ a nové udávání výkonu. Takže nás zasypala daty o GigaRays a RTX-OPS, což nikomu nic neřekne a pro praktické použití karty jako herní grafické karty je to naprosto nepodstatné. Vůbec neuvedla výkon vlastního GPU v TFLOPS, což je a bude stále zásadní pro použití a výkon těchto grafik. Jednoduše tedy nemáme žádné informace o tom, jak jsou nové grafiky skutečně výkonné v reálných hrách. A to je nezvyklé.

Bavil jsem se v rychlosti s několika kolegy na toto téma, sháněl jsem další informace, mám vše, co je vůbec k dispozici, ale oficiálně NVIDIA žádnou informaci o reálném herním výkonu nesdělila, přitom tak vždy činila. Někteří se tak domnívají, že NVIDIA něco zásadního tají, něco, co nechce, aby uživatelé před nákupem grafiky věděli, něco, co nejspíše není tak pozitivní. Pravděpodobně na tom něco bude. NVIDIA totiž neukázala ani výkon, na kolika FPS třeba ten BF5 nebo Tomb Raider jede, když je ten malý RT prvek aktivní či vypnutý. A to je divné. Normálně se také prostě chlubí, jaký pokrok ve výkonu udělala proti starší generaci a o kolik násobek nebo rovnou FPS se můžeme těšit v té a té hře. Ale u nově představených RTX karet prostě nic. Nechává nás tápat a nemáme se o co opřít. Je to divné.

Existují tak názory, že Ray tracing efekty znatelně sníží výkon (tedy FPS) v jednotlivých hrách. Tedy že bez nich se třeba bavíme o 70FPS ve 4K a s nimi o 30FPS ve 4K. Je to možné, NVIDIA by se tímhle samozřejmě nechlubila, a kdyby negativní vliv na výkon neměly, určitě by ta čísla a výkon prezentovala. Další teorie pak říká, že TURING RTX 2000 nebudou zdaleka takový výkonový skok, jako byly grafiky GTX 1000 proti GTX 900. Mnozí očekávají třeba 50% nárůst výkonu, pod dojmem prezentací NV o násobku výkonu Ray Tracingu, třeba mnohem více. Jensen tomu rozuhodně napomáhal, když pořád opakoval, že jedna TURING grafika je 10x PASCAL apod. takže běžní užiatelé musí být dost zmateni. To všechno prostě platí o Ray tracing výkonu. Ale běžná realita bude taková, že v současných hrách může být nárůst výkonu třeba jen 25-30%. To by v kombinaci s oznámenými příšerně vysokými cenami asi příliš kladných ohlasů nezískalo. A NVIDIA vždy v prezentacích mlčí o podobných věcech, pokud jsou negativní, byť zásadní. Tak je prostě neřekne. NV obvyklý graf přínosu v jednotlivých hrách proti minulé generace neukázala, pokud by to bylo extra dobré, určitě by se tím pochlubila. Něco tu zkrátka nehraje.

Co nám NVIDIA neříká a k čemu Ray Tracing?



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1363x
Komentářů: 6
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1133x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1845x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1124x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1895x
Komentářů: 3
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!Úterý, 12 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1858x
Komentářů: 1