Radeon RX 5700/5700XT v obchodech – zajímavosti, chlazení a NVIDIA rozjíždí marketing Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 09 July 2019
altNové grafiky AMD jsou venku a překvapily hodně. Přesto některé recenze vypadají divně. Proč?

 

 

 

AMD překvapilo. Překvapilo hodně a mnozí nevědí, jak se k tomu postavit. Problém mají hlavně mnozí novináři, youtubeři atd., kteří se hodně bojí, naštvat si NVIDIA objektivitou. Zatímco když v tomto postavení jasně lepších produktů byla NVIDIA, superlativy se nešetřilo, nyní ale recenze AMD grafik jsou u mnohých jen o tom, snažit se srazit jejich výkon v průměru tím, že do testování zařadím co nejvíce starých, technologicky zcela neaktuálních DX11 či dokonce DX9 her, u kterých na výkonu vůbec nezáleží.

Nové Radeony RX 5700/5700XT jsou totiž v novějších DX12 tak dobré, že často v řadě dobře optimalizovaných novějších hrách dokonce poráží dražší RTX 2060 SUPER/2070 SUPER edice! A tak v některých recenzích najdete i z více jak poloviny počtu testovaných titulů DX11 hry, mnohé starých řadu let, jen aby ten celkový průměr byl trochu vyrovnanější a nebyl vidět ten náskok, který AMD má v novějších hrách (kde ovšem na výkonu nových karet primárně záleží a záležet bude pro další roky). Proto ten velký rozptyl výsledků v recenzích.

Čím více starších her do testu nasadíte, tím snížíte průměrný výkon nové generace NAVI karet. Naopak, pokud budete testovat jen hry z poslendích 2 let s DX12/VULKAN, tím se RX od RTX konkurene vzdálí ... je samozřejmě legitimní obojí, ale je otázkou co je důležitější. 5 - 15FPS u her se 150-250FPS nebo 5 - 15 FPS u nových her s vyššími nároky, které dorazí v dalších dvou třech letech ... 

  • NVIDIA je překvapena - AMD NAVI Radeon RX 5700/5800 jsou vynikající.

Přesto jak se někteří snaží bagatelizovat povedenost nových Radeonů, nelze jen tak přejít, co AMD dokázalo. Nejen že opravilo své největší nedostatky minulých generací karet, ale poráží NVIDIA i na jejím písečku, a to nejen cenou a výhodností.

U RX 570/580 nebo RX VEGA 56/64 AMD mělo dobrý výkon, ale provozní vlastnosti byly jasně slabší stránkou, do čehož se mnozí rádi obouvali. A to i když tuhle skutečnost AMD kompenzovalo lepší cenou a o něco lepším poměrem cena/výkon. Nové Radeony jsou v jiné pozici. Radeon RX 5700 za 349 dolarů je jasně lepší, než NVIDIA RTX 2060 za 349 dolarů. Je lepší výkonem, je lepší efektivitou, je lepší výbavou, je lepší technologicky a je lepší i cenou, tedy výhodností a má větší potenciál, protože je samozřejmě modernější a novější. Radeon RX 5700XT za 399 dolarů je pak jasně lepší než RTX 2060 Super za 399 dolarů. Dokonce ještě výrazněji, protože konkuruje blíže spíše RTX 2070S, který je za 499 dolarů. AMD má lepší výkon, lepší technologii, je efektivnější a má lepší cenu.

NVIDIA má lepší marketing. Prakticky vzato můžeme jen prostě konstatovat, že NVIDIA má marketing. AMD nemá žádný. AMD není schopno zaplatit slušně ani PR zástupce. Jako novináři nemůžete čekat prakticky žádnou podporu, takže pokud si někdo myslí, že na vyzdvihování AMD se dá vydělat, tak se už roky nad tím bavím. V ČR v současnosti od minulého roku zastoupení AMD nemáme vůbec. Natož aby podporovalo novináře, obchodníky jako to dělá konkurence atd. NVIDIA to tak se svým silným marketingem, ochotným jít za hranu, má o hodně jednodušší. A bude muset napnout tyhle síly. A zatím se relativně daří, i když trhliny se objevují. Aktuálně vyšly nereferenční RTX 2060S/2070S a skoro žádné recenze se neobjevily, protože prostě tyhle karty za ty ceny nezajímají ani novináře. Na druhou stranu, NV se podařil tah s jejím Ray Tracingem RTX. V současné době máme celé tři nové aktuální hry, kde RTX efekty jsou, ve všech prakticky nestojí ani za řeč, všude znamená podstatnou ztrátu výkonu, kdy na speciálně na slabších RTX 2060/2070/2060S je naprosto nepoužitelný, protože ty karty na to nemají dost výkonu, ale pro některé uživatele je tohle důvodem tvrdit, že RTX 2060 je zajímavější než Radeon RX 5700 (ignorujeme zatím aspekt chladiče). Ano, marketing NVIDIA zjevně funguje, proto do něj investuje. Ale bude muset přidat.

Snížení cen RTX 2060 Super ze 399 na 349 dolarů a RTX 2070 ze 499 na alespoň 449 dolarů, aby to odpovídalo výkonově, kompenzovalo horší efektivitu a starší technologii, není asi na pořadu dne, AMD by mohlo jít cenově ještě níže, což už si NV nemůže dovolit a nechce snižovat své marže, protože na herních GPU je závislá z více jako poloviny svých příjmů. NVIDIA je z NAVI dost nepříjemně překvapena. AMD totiž dokázalo funkčně přejít na 7nm, kdy na 251mm2 nabízí výkon a stejný počet výpočetních jednotek, na což NVIDIA potřebuje dvojnásobně velký čip. NV nepočítala s tím, že tohle AMD dokáže. Nepočítala ani s tím, že by jí dohnalo efektivitou, či dokonce předehnalo. NV si byla jistá, že NAVI bude horší. Především jí trápí, že najednou přišla o výhody, kdy AMD srovnalo krok v IPC a NAVI má stejný výkon na takt, jako TURING a dokáže i podobně vysoké takty. A to na 7nm s mnohem vyšší hustotou tranzistorů, což je mnohem těžší než kočírovat ty takty na velkém 12nm čipu. AMD je také už efektivnější ve spotřebě a neskutečným způsobem se zlepšilo proti VEGA a současně dohnalo NVIDIA, kdy NAVI jsou často i v herním výkonu dobré tam, kde to byla vždy dosud doména NV karet. A to všechno od první dne, tedy dne nula, kdy NAVI teprve začíná.

  • Ceny a dostupnost v obchodech

Oficiální ceny karet jsou 349 dolarů za RX 5700, což v přepočtu je tedy 9590 korun vč. DPH a 399 dolarů za RX 5700XT, tedy 10 890 korun. Co je zajímavé, že zatímco u procesorů AMD RYZEN se v ČR ty procesory prodávající dokonce o pár stovek levněji, než vychází přepočet z dolarových cen, u Radeon grafik je to naopak. Velké obchody je prodávají za 9990 korun v případě RX 5700 a 11590 korun vč. DPH. Ale když jinak zapátráte, dají se v ČR koupit za 9 700/11 050 korun.

Dostupnost je překvapivě dobrá. Karty jsou. Bohužel všechny stále v referenci jen s tím BLOWER chladičem. Ten bych úplně nezatracoval, zejména na RX 5700 modelů není sice tichý v zátěži, ale šíleně hlučný taky ne a kartu chladí OK. U RX 5700XT to také není nesnesitelné, ale určitě se shodneme, že prostě měly být hned k dispozici i nereferenční tiché varianty. Na ty si ale musíme ještě počkat. Základní verze by se snad mohli objevit do měsíce, ty lepší později v srpnu. Cenově mají problém hlavně výrobci vyrábějící NVIDIA i AMD edice, kdy samozřejmě výhodnost nových AMD proti novým RTX je pro ně trochu oříšek. Nicméně ceny budou určovat výrobci exkluzivně AMD karet, tedy Sapphire, ASrock che být hodně agresivní, XFX, PowerColor, zkrátka tuhá konkurence a můžete očekávat že se bude tvrdě bojovat, takže očekávám ceny základních nereferencí běžně na úrovni referencí, možná i lehce pod. Uvidíme příští měsíc.  

  • Několik zajímavostí o Radeon RX 5700 sérii a NAVI obecně

AMD interně a s námi novináři o Radeon RX 5700 sérii a prvním NAVI mluví, že je to jako RYZEN 1000. Oficiálně má AMD stejnou strategii vývoje a vylepšování NAVI, jakou má a realizuje s RYZEN. Tedy počítejte s tím, že NAVI zamíří určitě i do high endu a AMD půjde po výkonu, stejně tak bude každý rok výrazně vylepšovat architekturu i výrobu. Práce na 7nm+ NAVI2 jsou v plném proudu.

NAVI nebude jen o RX 5700/5700XT kartách pro desktopová PC. NAVI je komplexní záležitost, už tento rok AMD představí další verze, mezi jinými i integrovanou NAVI do 7nm procesoru. Současně běží práce na dokončení zakázkové verze pro Xbox a PlayStation, které se budou mimochodem lišit. Nicméně základem bude RDNA NAVI s výkonem blízkým právě RX 5700 sérii. Oba tvůrci konzolí s AMD spolupracují velmi úzce na optimalizacích a tvorbě ovladačů a celého využití funkčních prvků architektury RDNA.

A s tím souvisí jedna zajímavost. Ovladače pro RX 5700/5700XT jsou stále ve vývoji a nejsou hotové! A tím myslím, že ta současná verze, kterou mimochodem AMD dodělalo minulý týden a poslalo ji novinářům v sobotu, a je první verze, kde víceméně všechno rozumně základně funguje. Stále ale nemá instrukční sadu a technologie přímo optimalizované a stavěné pro RDNA architekturu. Stále jede na sadách pro GCN/NCU! Ty optimalizace a přechod na RDNA architekturu a instrukční sadu i v rámci ovladačů a řízení všeho a podpory do her, dorazí později. Se vším pomáhají i výrobci konzolí, zejména SONY. To souvisí i s chystanou podporou Raytracingu, kdy AMD samozřejmě nebude podporovat RTX NVIDIA, ale přijde s vlastní technologií hybridního RT, který bude efektivnější, použitelnější, a hlavně v konzolích atd. takže podpora ze strany her a herních vývojářů přímo, ne že si ji do her bude dodělávat AMD samo, jako to dělá NV s RTX.

Každopádně co je zajímavé, Radeon RX 5700/5700XT dokáží to, co dokáží, tedy porážet přímou konkurenci s mnohem většími čipy výkonem, efektivitou i cenou, aniž by byly skutečně hotové natož vyladěné ovladače. NVIDIA a její TURING má ale za sebou téměř rok, ovladače a technologie jsou hotové. To, co teď nabízí, je maximum toho, co z nich dostanete. AMD NAVI teprve začíná, teď jsme v bodě 0. A víme z minulosti, co AMD dokáže s ovladači udělat za jediný rok, i když současně bych řekl, že to možná bude o něco těžší, protože určitě změny v architektuře snižují možnosti ladění ovladačů proti minulosti. Každopádně když už teď jsou RX 5700/5700XT srovnatelné s RTX 2060S/2070S, jak to bude vypadat za několik měsíců? Vlastně už jen nereference budou velký přínos, protože RX 5700 dokáže i ty 2GHz! NVIDIA přitom nemůže od přechodu na 7nm výrobu čekat další růst taktů, než teď má a nejspíše se ani nedotáhne na hustotu tranzistorů, jakou má už teď AMD. A 7nm NVIDIA nedorazí dříve jak v druhé polovině příštího roku nejdříve. Takže konkurence je najednou zpět, s lepší efektivnější výrobou už teď a NV s tím úplně nepočítala.

Radeon RX 5700/5700XT jsou velmi působivé a nebýt toho blower chladiče, kdy opravdu nerozumím tomu, proč si to tím AMD zbytečně kazí, nebylo by jim co vytknout. Nicméně hlučnost toho chladiče je estetická, nikoliv funkční vada. Ten blower je pro chlazení karty uvnitř PC funkčně jinak lepší řešení než axiální chladiče, co víří teplý vzduch všude kolem a ohřívají tak kartu, desku i M.2 SSD disky. Prostě škoda té hlučnosti. Pokud se tedy ptáte, kdy dorazí nereferenční modely, tak to bude příští měsíc. Zhruba kolem poloviny srpna mají být na trhu, na testy bychom je mohli mít i dříve. Mezi prvními ohlásilo svou nabídku MSI, už na Computexu ukázal prototypy chladičů ASRock, pilně ale pracují i ostatní. Nereferenční verze srazí teploty, a hlavně budou tiché, protože RX 5700 modely nejsou vlastně moc náročné na chlazení.

Vypadá to ale, že NVIDIA opět rozjíždí marketing a mnoha novinářům/youtuberům začnou krušné časy, protože prostě nezažili (nebo už na to dávno zapomněli), jak to vypadá, když NV má horší a méně výhodné produkty a musí to dohánět tlaky v marketingu. Já se těším, protože pro nás zákazníky je to stejně jako na CPU trhu příležitost, dostat lepší produkty za lepší ceny. NAVI navíc teprve začíná, a tak nějak věřím AMD, že to s tím vývojem myslí opravdu vážně. Teď už jen vysvětlit někomu v AMD, že domácí uživatelé preferují ticho, před funkčností (tedy blower styl chladiče nebyl dobrý tah) a stejně tak ventilátory na čipsetech X570 jsou akorát terčem zbytečných diskusí a pochybností a z vlastních zkušeností ani nechápu, proč tam vlastně jsou, protože slušný heatsink bez ventilátoru to bez potíží uchladí i v průměrně chlazené skříní.

Co má někdo u AMD s tím, že musí cpát, pokud možno ty nejméně esteticky vhodná řešení chlazení na produkty pro běžné domácí uživatele a hráče, to nechápu. To je asi jediná záhada, které nemůžu teď přijít na kloub. Vážně by mě zajímalo, kdo za tím stojí. AMD to ale nechce říci :).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 16:37:48
avatar
Citace:
Nicméně hlučnost toho chladiče je estetická, nikoliv funkční vada. Ten blower je pro chlazení karty uvnitř PC funkčně jinak lepší řešení než axiální chladiče, co víří teplý vzduch všude kolem a ohřívají tak kartu, desku i M.2 SSD disky.


Estetická vada? Za estetickou vadu bychom mohli označit tu vykouslinu u XT modelu uprostřed karty, ne hlučný chladič. Vzhledem k hlučnosti chladiče budou jeho výhody zajímat málo lidí.
Ono to na papíře zase tak zle nevypadá, dle zdejší recenze je proti 2060 FE rozdíl jen 5dB. Jenže to znamená zhruba pěti násobný nárůstu hluku,protože nárůst hluku není lineární, nýbrž logaritmický a komponent který má hluk kolem 45-50dB jde opravdu hodně slyšet.
Ono je to o to horší že u 5700 se povedlo zlepšit spotřebu a na hlučnosti se to nijak extra nepodepsalo. Kdybych si musel vybrat mezi 5700 a 2060 FE, sáhnul bych bohužel po 2060, protože na 5700 bych musel řešit jiné chlazení.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 16:36:32

Přijde mi, že to hrocení ohledně referenčních grafik se řeší úplně zbytečně, kolik lidí co čtou recenze si to koupí? Když na generaci grafik čekáme i několik let, tak počkat měsíc na grafiku s vymazleným chlazením je už detail. Ale ano, ten vysavač bych nechtěl ani zanic. Ale to platí i pro NV, taky bych nevzal referenci.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 16:43:09
avatar
Mám na to stejný názor, je to zbytečné. A taky bych nechtěl ani od jedné firmy referenci. Naštěstí jsem skromný, stačí mi jetá 1080, nebo 1080Ti.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 16:50:24

Mrkni do PM, jednu 1080Ti mám k prodeji.
Bartt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 17:29:10

Me zas ta prolaknina nevadi... ale ten vysavac me taky se*e. Ale zacinam rozmyslat nad tim, ze to vezmu a na to supnu full-cover od EKWB. Tim dostanu teploty a hluk do uplne jineho sveta. Soused ma Vegu64 na vode pod blokem od stejneho vyrobce a je na 50 stupnich pri plne zatezi. Ale je v tovarnim nastaveni.
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 19:30:23
avatar
Samozřejmě, jestli je tam ta proláklina a nebo ne je úplně jedno. Jenom jsem napsal příklad toho co se dá na té kartě považovat za estetickou vadu.

Pokud na to budeš dávat vodníka tak je tenhle vysavač přímo ideální.
Bartt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 19:36:59

Jop, ale asi az o vanocich, az se trochu zregeneruje penezenka :-D
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 20:40:11
avatar
Ta proláklina je výsledek toho tepla Jiný smysl mi to nedává. Jinak nechápu i to balení, to jako tka nutně potřebovali okopírovat nvidi ? A udělat stejný balení?
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-11 16:51:21
avatar
Nedávno jsem celé PC "hodil pod vodu". Ryzen 1800X, Vega 56 oboje osazené bloky EKWB. Tím pádem základ mám a klidně bych šel do nereferenční karty a opět bych na ní loupnul EKWB blok.
Mimochodem, nechcete někdo Vegu 56 s vodním blokem?
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 19:56:28

5 dB je narast/pokles o 50%, 10 dB o 100%
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 20:28:42
avatar
Každé 3dB znamenají zdvojnásobení výkonu zdroje hluku a pro 10dB je to už desetinásobek.
http://wiki.ekoporadna.cz/index.php?title=Jak_se_m%C4%9B%C5%99%C3%AD_hluk%3F

Řešil jsem teď i potřebný výkon zesilovače a pro +3dB rezervu kvůli limitaci je nutný dvojnásobný výkon.

Ale je možné že jsem něco popletl, když tak mě prosím oprav.
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 21:08:48

"Hlasitosť zvukov sa udáva v decibeloch (dB). Decibely sú logaritmickou jednotkou a počítanie s nimi je zložitejšie, postačí však, ak si zapamätáte, že nárast hlasitosti o 10 dB znamená, že budete počuť subjektívne dvojnásobnú hlasitosť. Niektoré texty uvádzajú, že pre dvojnásobnú hlasitosť stačí nárast o 3 dB, to však nie je pravda, keďže v tomto prípade ide o dvojnásobný akustický výkon a nie o subjektívne vnímanú hlasitosť."
Bartt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 22:31:14

Tady bych se priklanel k definic v audiu pouzivane:

10*log10(podil vykonu zdroju hluku)

tedy pokud pokud je rozdil 10 dB znamena to ze jeden zdroj ma 10x vetsi vykon. Pro zajimavost rozdil v logaritmu je podil v linearu

http://www.animations.physics.unsw.edu.au/jw/dB.htm
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 19:57:13

.
jar127 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 23:19:43

ano hluk nebo spíše hladina akustického tlaku používá "logaritmické" měřítko (třeba L=10*log(I/I0), ale určitě neznamená 5dB pětinásobný nárůst. Zdvojnásobením vzdálenosti poklesne hladina o 6dB, takže pokud jsem od zdroje 1m tak 2m je hladina o 6dB nižší.
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 16:47:01

Šup sem s nereferenčími grafikami a já milerád AMD koupí podpořím
Jakim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 17:18:59

Super 2070 za 15 000 Kč atakuje 2080Ti, tak to je nářez.
Pitrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 17:35:04

Kde?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 17:38:48
avatar
?!?! Ani po přetaktování se k výkonu 2080Ti ani nepřiblíží ....


co to je zase za výkřiky do tmy tady? Pokud ti to tolerují jinde tak tady to dělat nebudeme ...
Jakim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 17:50:16

Žádný výkřik do tmy, realita.
Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 17:54:43
avatar
ano, výkřik do tmy ... je to v jedné hře v nízkém rozlišení a to proto, že CPU je bottleneck .... posuzovat tyhle karty na základě výkonu v 1080p se obecně moc nedá běžná CPU už to hodně limitují.

ve vyšším rozlišení už je vše jak má být stejně jako v ostatních hrách, 2070S OC normálně ani nedotáhne běžnou 2080 bez OC, což snad musí být každému jasné ze specifikací, kdy se bavíme o fyzicky stejné kartě se stejným GPU ale 2070S má o dost méně jednotek aktivních než 2080... takže co to tu plácáš?
Bartt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 22:37:34

No v tom tovjem jeidnym pripade mi to v prumeru vychazi ze je o 9% pomalejsi... tak jaky pak atak?
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-11 17:02:01
avatar
Jediný výsledek, ještě v 1080p a ještě v jediné hře.
Výkřik do tmy mi naopak přijde jako dokona(l/v)ý výkřik do tmy

Odkaz
Jakim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 17:56:57

Hele, Ban by byl lepší ne? za to plácání.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 17:58:33
avatar
s radostí o dalšího trolla méně, více prostoru pro ostatní ...
janakulka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-10 19:19:03
avatar
Proste treba počkať na nereferenčné karty, ja som raz skúsil
HD 4890 s BLOWERom a už nikdy viac.
Pri Mass Efekte 2 mi nadvihovalo stôl.
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-11 04:21:34
avatar
Já měl 7950 s Blower chladičem a nikdy více už jenom nereferenční chlazení ale už se na RX 5700X těším
nenazranej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - RX 5600 2019-07-11 06:42:01
avatar
Takže s RX 5600 asi počítat nemám?
vondry87 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-11 08:09:38

K té skladbě her - asi by se slušelo dodat, že nVidia vydala nové ovladače 431.36, které by měly výkon pod DirectX 12 výrazně zlepšit. Takže se asi může testovat a porovnávat nanovo :-)

Každopádně situace se stává mírně nepřehlednou. Nejlepší bude počkat měsíc nebo dva a pak najít nějaký test s aktuálními ovladači. Což dává smysl, protože dřív tu Navi s použitelným chladičem stejně nebude. A uvidíme, třeba mezitím ještě dojde k nějaké drobné úpravě cen.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-11 11:26:35
avatar
zajímalo nás to, takže jsme rychle otestovali pár her a s těmi 431.36 WHQL je výkon v řadě z nich dokonce horší! U některých karet jsou ještě větší propady minimálních FPS ....
janpsar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 09:51:29

Nějaký důkaz místo slibů? Nejdřívě se nestíhá testovat AMD, ale už máte otestované nové ovladače?

Propaganda
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 10:22:25
avatar
nové ovladače máme otestované proto, že jsem uprostřed testování grafik ;) tak jsme samozřejmě vyzkoušeli, zda to má smysl předělávat když vyšly nové ovladače ;) naštěstí nemá ....
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Se zvukem je to složitější 2019-07-11 11:59:38

Jednotkou hlasitosti je Fón (Ph) a je to dáno tím, že čidlo (v tomto případě ucho) je těžce nelineární etalon, tj. při různých frekvencích je vnímaná intenzita zvuku velmi rozdílná a při komplexních signálech jako je např. hudba, řeč dochází dokonce k tzv. maskování tj. přestáváme vnímat jiné frekvence (silnější signál je tzv. maskuje). Na tomto psychoakustickém vjemu jsou založeny všechny ztrátové kompresory zvuku ... jako jeden z prvních .mp3 vyvinutý v Německu v Fraunhofer institute. V praxi to znamená, že je rozdíl, jestli naměříme slabé pískání cívek na graf. kartě na frekvenci 1kHz o síle 30dB, kde je ucho nejcitlivější a nebo větší hluk třeba na 8kHz o síle např. 33dB (tj. dvojnásobek akustického tlaku). Jinak běžně je rozdíl 3dB na hranici rozpoznatelnosti, ikdyž podle měření jde o dvojnásobný akustický výkon (nám ale může připadat ten přístrojově naměřený nižší hluk akusticky hlasitější). Hlasitost je subjektivní veličina, testy bylo stanoveno, že na 1kHz odpovídá dvojnásobnému zvýšení hlasitosti nárůst akustického tlaku o 10dB (tj. desetinásobek akustického tlaku :-) ). Navíc je potřeba uvádět, zda jde o měření akustického tlaku a nebo o korekční přepočet. Pokud udáváme veličinu upravenou pomocí korekční křivky, neudáváme už hladinu tlaku/intenzity, ale hladinu zvuku a za značku decibelu se doplní symbol použité korekční křivky. Ke všemu máme tyto korekční křivky tři (A, B, C). Tím chci říct, že jednoduchá měření prováděná hlukoměrem, nejsou zcela vypovídající, měla by být porovnávána i se skutečným vjemem. To je ale obtížné, protože by tester musel mít všechny konfigurace karet na stole a slepým testem mezi nimi porovnávat.
JHanz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - fan control 2019-07-11 22:47:32

Umoznuji nove AMD ovladace grafiky menit krivku otacek vetraku? Mam letitou GTX680 taky s blowerem a v defaultu byla hlucnejsi, ale stacilo upravit krivku otacek v ovladacich a za ty leta o ni vubec nevim. Staci tichy vetrak na bocnici mirici na grafiku.
Zvazuju 5700XT jako nahradu, naposledy jsem mel od ATI Sapphire HD 4850 Vapor-X a mam na ni dobre vzpominky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 14:39:59
avatar
ano, ventilátor je plně nastavitelný skrze AMD Radeon Software ...
yenda81 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 14:28:49

Citace:
Radeon RX 5700 za 349 dolarů je jasně lepší, než NVIDIA RTX 2060 za 349 dolarů. Je lepší výkonem, je lepší efektivitou, je lepší výbavou, je lepší technologicky a je lepší i cenou, ...


Opravdu?

Citace:
Prakticky vzato můžeme jen prostě konstatovat, že NVIDIA má marketing. AMD nemá žádný.


Opravdu AMD nemá žádný marketing?

Tady je jasně vidět tolik zmiňovaná "objektivita".
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 14:38:36
avatar
Troll detected ... RX 5700 má lepší výkon a stejnou cenu takže je výhodnější tudíž produktem za lepší cenu .... a ano proti NV AMD prakticky nemá žádný marketing ....

souhlasím, tohle je ta "objektivita" kterou předvádí někteří rádoby diskutéři a odpůrci DDWorld.cz ... fakta je nezajímají.
yenda81 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 15:16:53

Nikdy nemůže platit, že má lepší cenu, pokud je cena v obou případech shodná. Může být výhodnější, ale opět pouze za předpokladu stanovení hodnotících kritérií a stanovení jejich vzájemných vah. Pokud nejsou tyto hodnotící kritéria u výroku, že je výhodnější, vysvětlena, je takové hodnocení vždy jen "výkřikem do tmy".

Upozorňování na nesmysl není trollení a už v žádném případě se nejedná o odpor proti DDWorld.cz, ale o upozornění na konkrétní nesmyslný výrok jednoho z jeho editorů. Za nesmyslností výroku, že "AMD nemá žádný marketing", si nadále stojím.

Komentoval jsem přesné citace a je mi úplně jedno, kdo je napsal. Za to ale nemůže nikdo jiný, než Vy. V každém případě, vedle faktů zde jde snad v každém článku, který o AMD/Nvidia/Intelu napíšete, je to zejména "tone of voice", který poukazuje na Vaši neobjektivitu, která nezná hranic. Volba citově zabarvených slov, neustálé podsouvání jako, "každému je jasné", "všichni dobře víme", "nikdo by toto nebo tamto". Takové volby jazykových prostředků za mě svědčí o Vašem eminentním zájmu vyzdvihovat AMD a je mi úplně jedno, jaký důvod k tomu máte - to je čistě Vaše soukromá věc, která mne jako čtenáře nezajímá.

Každopádně krásně ukazujete, jak zde pod Vaší taktovkou funguje cenzura. Nyní jste mi sám snížil Auru, kterážto není žádným hodnocením objektivity (tedy hlasováním čtenářů), ale Vaším subjektivním hodnocením dle kritéria míry souhlasu Vámi a tím, co se Vám subjektivně líbí.
vondry87 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 18:03:15

Já ještě doplním, že směrodatné by pro nás měly být reálné české ceny. Které se ale bohužel ještě neustálily. Třeba podle CZC nejlevnější 5700 s blower chladičem je za 10 990 kč. A za stejnou cenu mají RTX 2060 Super s klasickým chladičem. Tzn. sice podle doporučených cen je 5700 přímou konkurencí pro RTX 2060 (kterou pravda drtí), ale v reálném tržním světě je přímou konkurencí RTX 2060 Super, která za stejnou cenu nabídne lepší chladič, v průměru o trochu lepší výkon a Ray tracing. 5700 pak nabídne lepší spotřebu a RIS + Anti-lag. Každý si může svobodně vybrat, co je pro něj důležitější. Z objektivního hlediska je to prostě remíza jak vyšitá, ale skoro se to bojím napsat, protože zpravidla následuje poučka "jen můj názor je objektivní a názory všech ostatních jsou subjektivní". Tento web je nutné brát jako blog a nikoliv jako HW magazín. A to myslím bez urážky. Ale prostě to, co a jak se zde píše, by nikdy žádnou oficiální korekturou neprošlo, o tom se asi nemusíme dlouho bavit..
vondry87 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 18:20:12

Teď koukám, že jinde už 5700 zlevnili na lehce pod 10 tis., ale stále platí, že nemá smysl srovnávat s RTX 2060, což už je teď prakticky mrtvá karta, kterou si za stávající cenu koupí jen blázen. 2060 Super je tedy o 10 % dražší, průměrně o cca 5 % výkonnější a má lepší chladič. Takže žádný debakl se ani tak nekoná.. Je to jen a pouze o tom, jestli zákazník preferuje ray tracing nebo RIS/Anti-lag. Podle toho bych se tedy alespoň rozhodoval já..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 19:32:37
avatar
odprvního dne stojí 5700 bez XT v ČR kolem 9900,- a RX 5700XT kolem 11 tisíc ... za ty ceny to není žádná remíza. RTX 2060/2060S jsou jen tišší, výkonem, efektivitou a poměrem cena/výkon jsou jasně o něco horší ...

navíc o remíze se nedá mluvit i kvůli tomu, jak obrovský skok AMD udělalo a v jaké pozici ...


BTW: DDWorld.cz je uživatelský magazín, není to blog. Podle vaší definice v ČR vlastně žádný HW magazín neexistuje, všechno jsou jen blogy a blogísky. Většina HW magazínů je dnes blogísek přebírající zahraniční aktuality, recenze dělá málokterý a když, tak jde většinou o postřehy jednoho člověka, co píše i na více webů, takže taky blogera ....
vondry87 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 20:33:33

No já jsem tedy první den žádnou 5700 za 9900,- neviděl, ale přiznám se, že jsem zase tak úporně nehledal, koukal jsem jen na české největší e-shopy a tam stála kolem 11 tis. Ale hádat se nebudu.

Remíza to je, protože o skok tady přece vůbec nejde. To nehraje vůbec roli. Důležitý je jen a pouze výsledek. Tím nechci shazovat AMD, ale v tomto případě je ten skok způsobený zejména tím, že AMD bylo až doposud dost pozadu. To není nic, co by si zasloužilo obdiv, AMD v podstatě nic jiného ani nezbývalo, než konkurenci dohnat či v ideálním případě předehnat.

Z mého pohledu má nyní AMD mírně navrch. Kdybych měl vybírat mezi 5700 a RTX 2060 Super, byla by to opravdu těžká volba. Resp. muset volit teď, vezmu RTX 2060 Super kvůli chladiči. V ideálním případě bych počkal do konce léta na nereferenční 5700 a její ceny. A nové ovladače. Pokud bude 5700 s nereferenčním chladičem stát pod 10 tis., vzal bych 5700.

Tím blogem myslím očividnou absenci jakékoliv kontroly či regulace obsahu článků ze strany nějakého profesionálního novináře. Ostatní magazíny respektují základní pravidla objektivní novinařiny tzn. zmiňují pouze fakta a nemíchají do toho vlastní pocity. A hlavně nespekulují! Když např. AMD oznámilo úpravu ceny těsně po oznámení RTX Super, četl jsem MNOHO zpráv a aktualit na různých stránkách a všude se uváděla pouze fakta tzn. že AMD upravilo ceny po oznámení RTX Super. Jen zde vyšel sáhodlouhý článek obdivující genialitu marketingového oddělení AMD, které mělo vše dopředu připravené a konkurenci nachytalo. To je naprostá spekulace, kterou by si žádný solidní magazín NIKDY nedovolil zveřejnit. Vlastně to ani není spekulace, je to pouhé přání autora článku. Je to způsob, jak z něčeho tak elementárního, jako je tržní ekonomika a úprava ceny podle konkurence, z AMD udělat marketingového boha. Jasně, že v AMD nejsou úplně blbí a řekli si.. když nVidia zareaguje, my zareagujeme taky.. ale představa, že AMD od začátku plánovala jiné ceny, než které oznámila (a tím ze sebe vědomě udělala před celým světem šaška), je přece tak naivní.. už vidím, že kdyby nVidia nestihla oznámit upravené karty ještě před 7.7., tak by AMD samo od sebe zlevnilo, protože to od samého začátku plánovalo..

Stejně tak se u všech ostatních testů 5700 (XT) vs. RTX SUPER čtenář dočítá, že ve výsledku nejvíc záleží na tom, jestli zákazník ocení ray tracing nebo ne. Prostě shrnují fakta a nechají zákazníka vybrat si to nejlepší v souladu s jejich konkrétními požadavky. Ale zde opět jako v jediném testu, který jsem četl, je naprosto jednoznačným závěrem, že RTX by koupil jenom blázen, protože ray tracing je kravina, kterou nikdo neocení. Což je opět jen subjektivní názor a v závěru testu nemá co dělat, natož aby se na základě toho něco čtenářům doporučovalo. A že je výhodou nový proces? Upřímně - na to, jak vyspělejší ten proces oproti nVidia je, neohromil. Vždyť spotřebou a výkonem jsou na tom vlastně skoro stejně. Že má nVidia větší jádro? To už tak nějak vyplývá z logiky věci resp. charakteristik daného výrobního procesu. Jestli v GPU máme vidět nějakou revoluci, podle mě to bude příští rok Ampere..
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 20:20:45
avatar
Hezky napsáno. Plný souhlas. Na DDworld se dá najít řada zajímavých článků. To, že je web pro mne taky spíš blog je v pohodě, beru to tak a nemám s tím problém.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 19:31:02
avatar
mě nezajímají firmy, mě zajímají fakta, vyzdvihuji to co je objektivně dobré pro nás zákazníky ... pokud to dělá AMD, fajn, pokud by to dělal Intel a NV vyzdvihoval bych to stejně ... takže je to čistě na nich. Nemohu za to, kdo, jaké a za kolik ty produkty v psolední době hlavně vydává ...

Vaše vnímání zabarvení vyjádření je váš subjektivní dojem, takže nemůžete podle toho posuzovat objektivitu nebo dokonce posuzovat co jsem si myslel ...

Já necenzuruji, já moderuji diskuse ... prostě navážení se do webu, autora, překrucování faktů apod. není tolerováno.


A já si stojím za tím, že AMD nemá marketing! Znám AMD spolupracují s ním, spolupracuji i s ostatními a když říkám, že AMD nemá marketing vím o čem mluvím ;)
Zander [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hlučnost 2019-07-14 11:07:35

Nějak moc nerozumím tomu, proč tu všichni řešíte pár dB navíc s referenčním chladičem.... ?
Pokud se grafika RX5700 fláká (office, sledování videa, a pod.. ) tak je krásně tichá a neruší. Pokud je v silné zátěži (zejména hry), tak je Blower o něco hlučnější než jiná řešení.... Ale vy jí opravdu slyšíte? Vy všichni hrajete hry s vypnutým zvukem a při hraní posloucháte zvuk ventilátoru grafické karty ??? Já tedy hraji hry se zapnutým zvukem a Blower bohužel neslyším......
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 11:25:46
avatar
protože nic jiného se těm kartám nedá vyčíst ;)
patrikm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 12:05:18

Vzhledem k tomu, že mám PC v obýváku, ve kterém nejsem sám, to řeším dost.Já mám sice na hlavě sluchátka, přes který neslyším nic ani když v nich nic nehraje. Ale manželka kouká na bednu třeba a spí tu dcera. Nicméně když zrovna nemám na hlavě sluchátka, tak mě štve už jen hluk plotnovýho disku. Těším se, až se ho zbavím...Natož abych měl blower vedle hlavy
Zander [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 13:21:26

Tak ano, v tomto případě to chápu....
Ve Vaší situaci bych tedy spíše než nad nákupem nové grafické karty uvažoval o tom, kde vzít více peněz na nájemné za větší byt, aby se celá rodina nemusela mačkat v jedné místnosti.....
patrikm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 13:38:49

Rozhodně se nemackame celá rodina v jedné místnosti. Ale trávíme v jedné místnosti nejvíce času společně. Tím, že bych si pořídil větší byt, abych mohl mít PC v jiné místnosti kvůli hlučnosti.... To bych si radši pořídil teda nereferenci, než se oddělit od rodiny. Nicméně já neuvažuji o koupi nové karty zatím. Jen se snažím o pochopení situace, proč lidem vadí blower.
Zander [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 14:04:19

Tak pokud trávíte více času s rodinou tím způsobem, že jste sice v jedné místnosti s rodinou, ale vy při tom máte na hlavě sluchátka a paříte nějakou hru, tak potěš koště... :-) Ne, nemyslím to zle jen se snažím obě věci oddělovat a když trávím čas s rodinou, tak mám počítač vypnutý...
Nicméně ano, blower je z principu hlučnější, ale zároveň by měl být i účinnější. Proč tomu tak není v tomto případě je otázka. Je použita nějaká méně kvalitní teplovodivá pasta či dokonce "žvýkačka"??? Stálo by to zřejmě za "rozborku" a za otestování nějaké kvalitní pasty... Nemá DD něco takového v plánu? Já osobně používám blower raději, protože používám hodně netradiční case, ve kterém není příliš mnoho místa a tak je pro mne velkým přínosem, že blower fouká horký vzduch ven ze skříně.
patrikm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 14:09:57

Vzhledem k tomu, že PC není jen na hraní her, ale i já i manželka na něj chodíme třeba na internet nebo přes něj pouštíme filmy atd. musí být PC v obýváku. Neznamená, že když se člověk dívá do monitoru, tak musí sedět v jiné místnosti. Víte, my si dokážeme povídat i když já sedím třeba u PC a něco hledám na netu a manželka se dívá na TV a děcka si tu hrajou. Jenže když si večer zapnu nějakou tu hru, tak by ten hluk nebyl asi vhodný. Nehledě na to, že jsou hry které hraju i bez sluchátek. A PC mám přímo vedle sebe. Holt každý má jiné požadavky na chlazení, hlučnost atd. Třeba vy máte netradiční skříň. Potřebujete blower. Já to chápu a nerozporuji. Já mám zase BigTower a blower nechci. Snažím se poukázat na to, že každý má jiné nároky a potřeby.
Zander [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 15:11:46

Ok, to beru :-) Ticho je ticho.... Také ho mám rád, ale po dvou doslova otřesných zkušenostech s pískajícími cívkami u nVidie mám možná trochu posunutý práh citlivosti, takže mi ten blower připadá v pohodě. I z toho důvodu jsem nečekal na nereferenci a koupil RX5700 rovnou. No a nelituji.... ;-) Mějte se a hezký zbytek víkendu.
patrikm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 15:53:07

Pískající cívky jsem nikdy neměl. Ani na AMD ani na Nvidii. Takže mám asi štěstí. Každopádně si vzpomínám na GTX650 kterou jsem měl od Gigabyte. Byla to jednovrtule a ten hluk nebyl zrovna příjemnej. Poslední blower co jsem měl byl na 9800GTX+. Ale to jsem ticho neřešil, páč jsem byl zavřenej v pokoji sám.
Zander [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 15:41:52

Duplicitní post
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Monday, 25 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 576x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Friday, 22 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1532x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Thursday, 21 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1229x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Wednesday, 20 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1908x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluTuesday, 19 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1159x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Thursday, 14 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1911x
Komentářů: 3