Souboj nové generace grafik prý vyhraje AMD – RDNA 3 (RX 7000) vs NVIDIA Lovelace (RTX 4000) Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 19 duben 2021
altPříští rok nás čeká souboj nových generací grafických karet a AMD má prý útočí na vítězství.

 

 

 

Asi nikdo již nepochybuje, že AMD se dokázalo po úspěchu na procesorovém poli, vrátit také na tom grafickém. Její současná platformy RYZEN 5000 (ZEN 3) procesorů a AMD RX 6000 grafik (RDNA 2) je zcela jednoznačně a objektivně nejlepší komplexní PC platformou na trhu. Na poli procesorů nemá dnes AMD z hlediska výkonu a efektivity vlastně žádnou konkurenci, neb ani ten nejsilnější high end procesor Intelu nedokáže porazit mainstreamový RYZEN 9 natož high endové konkurenční TheadRipper modely (a ty se navíc teprve v ZEN 3 verzích chystají na trh). O poznání zajímavější je tak souboj na grafickém poli, kde po mnoha letech máme skutečně ostrý a vyrovnaný boj mezi AMD a NVIDIA. Za normálních okolností bychom se tak radovali i z ostrého cenového boje a přetahování se o zákazníky, což měl být úkol zejména RX 6700 série (NAVI 22). Bohužel ani AMD ani NV nemohou za to, jaká je dnes situace ….

Tu teď ponechme stranou. Co je zřejmé, že když AMD slibovalo, jak chce na grafickém trhu zopakovat to, co předvedlo na procesorovém, tak zjevně nemluvilo do větru. Připomeňme si historii. Když AMD vydalo první ZEN generaci (RYZEN 1000), dokázalo s ní konečně nabídnout konkurenceschopnou odpověď. Ale nebylo zdaleka všude lepší, ani výkonnější než produkty Intelu. Ten po chvíli překvapení dokázal navíc ještě odpovědět, a i jasně sesadit RYZEN 1950X z trůnu nejvýkonnějšího desktopového CPU. Dá se říci, že AMD a jeho první RDNA generace (RX 5000) na tom byla velmi podobně s tím rozdílem, že AMD se ani nepokusilo v té generaci high endový GPU trůn dobít. NVIDIA si tak s RX 2000 sérii udržela nadvládu, i když v mnoha segmentech bylo AMD s RX 5600/5700 sérii jasně lepším produktem. Ale byla to jen první vlaštovka.

AMD se nyní přesunulo k druhé generaci RDNA 2 (RX 6000), která už je o poznání konkurenceschopnější, tedy něco jako ZEN+ (RYZEN 2000). Máme zde skutečný výkonový souboj na vrcholu a ve všech ostatních segmentech. Současně AMD má výbornou efektivitu atd. A RX 6900XT dokáže být i nejvýkonnější grafikou na trhu v mnoha případech, v jiných ale zase vítězí RTX 3090, takže tohle kolo nemá skutečného jasného vítěze. Nelze ale popírat, že AMD se vrátilo plně konkurenceschopné do hry a NVIDIA neměla na výběr a musela dokonce po letech nabídnout největší čip na kartě x080 bez Ti, což naposledy bylo před mnoha lety u GTX 780 série, a nikoliv náhodou v době, kdy AMD/ATI plně konkurovalo. Jenže tohle je prý jen začátek ….

  • AMD RDNA 3 (RX 7000) vs NVIDIA Lovelace (RTX 4000)

Jak to bude v souboji nové generace? Vzhledem k tomu, že se má na trhu odehrávat zhruba od Q3 příštího roku (2022), jsou obě architektury prakticky hotové a testují se v praxi na předvýrobních vzorcích čipů i karet. Není tedy divu, že již unikají první informace. A co říkají?

RDNA 3 prý bude přesně jako ZEN 2 na procesorovém poli! Tedy naprosto zásadní generací, která téměř určitě vrátí AMD na absolutní vrchol. NVIDIA prý už ví, že její LOVELACE, jakkoliv bude také výrazným zlepšením proti AMPERE, nebudou na AMD v této generaci, pokud jde o klasický rasterizační výkon, prostě stačit. Je si toho údajně plně vědoma a počítá s tím. Proč má AMD být v následující generaci lepší?

  • Čiplety aneb AMD nasadí multi-čipový design!

Je totiž z vícero-zdrojů potvrzeno, že NVIDIA bude spoléhat stále na monolitický design, kdy nová LOVELACE navíc má být vlastně jen výrazně vylepšenou AMPERE na lepším výrobním procesu. Jakkoliv ten posun bude prý významný v desítkách % výkonu, AMD u konkurenční RDNA 3 předvede mnohem víc.

AMD totiž nasadí stejně jako u procesorové ZEN 2 generace, čipletový design. Ale nebude to multi-GPU ala CrossFire/SLI, jak jsme znali duální grafiky dříve. Tentokrát se to bude chovat prostě jako velké GPU ovšem s výhodami výroby menších GPU a „lepením je k sobě“. AMD údajně přijde s nástupcem současného NAVI 21, který ovšem bude osazen na nadcházející RX 7800/7900 sérii hned po dvou kusech. A výsledek bude ohromující. Radeon RX 7900XT má mít praktický výkon 2,5x vyšší, než stávající Radeon RX 6900 XT! Absolutně neuvěřitelný generační výkonový skok, který jednoduše NVIDIA s jen monolotickým designem LOVELACE nebude moci předvést – musela by totiž nabídnout více než 2x větší výkonový generační nárůst, než jaký kdy nabídla v celé historii monolitických designů. A to se prostě nestane. Technicky to není možné.

Podle vícero dobře informovaných zdrojů tak poprvé po letech bude moci AMD skutečně ohlásit jasné výkonové vítězství na poli GPU a NVIDIA v nové generaci odejde na absolutním vrcholu poražena (což ovšem neznamená, že v nižších cenových hladinách nebude velmi ostrý souboj – bude!). Takže se připravte na extrémně agresivní marketing jdoucí za hranu. U téhle generace to ovšem zdaleka nekončí …

  • AMD RDNA 4 vs NVIDIA HOPPER v roce 2024!

NVIDIA ví, že bez vlastního multi-čipového (čipletového designu), nemá samozřejmě šanci AMD s jeho čiplety konkurovat (přesně jako Intel vs AMD na CPU poli). Ale zprávy o tom, že NV taková GPU připravuje, nejsou ničím novým. Původně měl být nástupcem AMPERE právě MCM design architektury HOPPER. NV však je vývojově pozadu za AMD v oblasti multi-čipového designu, vlastně vždycky byla. CrossFire a duální grafiky AMD fungovaly prostě lépe. Ale to proto, že AMD mělo vždy strategii nedělat vyloženě obří čipy, protože prostě z hlediska výrobní efektivity nejsou efektivním řešením. Až nyní je ale zjevně možné udělat konečně multi-čipové GPU bez nevýhod staršího multi-GPU. NV ví, že výroba obřích monolitických GPU nemá budoucnost, a je velmi neefektivní, s čím se ostatně potýká i u AMPERE generace, kdy nové výrobní procesy jsou na hranici použitelnosti pro obří monolity s plochou přes 700mm2.

5nm HOPPER architektura od NV má tedy zpoždění a bude ve vývoji ještě následující roky a na trh se má podívat nejdříve v průběhu roku 2024. Podle zákulisních zdrojů by však mělo být plně konkurenceschopná čipletovému designu AMD, a tedy vrátit NVIDIA do hry o absolutní výkonový trůn. HOPPER tedy bude velkým skokem proti LOVELACE. Nicméně v té době už bude stát proti RDNA 4, které má přinést kromě dalšího obřího nárůstu GPU výkonu, také nový čip zaměřený výhradně na výpočty AI a technologie typu DLSS. Tzv. MLA (Machine Learning Accelerator) není žádnou novinkou ani tajemstvím. AMD tuhle technologii použije a nasadí už u některých nadcházejících generací APU, nicméně do RDNA má dorazit právě v generaci RDNA 3 jako extra čip v rámci čipletového řešení. Nemá tedy komplikovat návrh GPU samotného, ale v podstatě sloužit jako výpočetní koprocesor, což je výhodné řešení z mnoha důvodů. AMD by tak mezi RDNA 3 a RDNA 4 mělo v určitých oblastech zvednou výkonu několika násobně, kdy dost možná tak právě RDNA 4 nebo právě HOPPER konečně nabídnou použitelný výkon i pro RayTracing, který je dnes, z hlediska nasazení a použitelnosti ve hrách, jen čistý marketing, nikoliv praktická záležitost, protože GPU na to reálně nemají dost výkonu. S přídavným extra čipem, který by kromě RT mohl akcelerovat i technologie jako DLSS/FXSS, by to ale mohla být úplně jiná pohádka ….

  • Závěr – čekají nás skvělé roky?

Ze všeho, co jsem zatím o nadcházejících generacích grafik slyšel mohu říci, že nás téměř určitě čekají možná nejzajímavější roky na grafickém trhu vůbec. Bude to ještě zajímavější, pokud se podaří vyřešit situaci s výrobou a dostupností karet, což podle všech zdrojů bude evidentně nejméně rok trvat, a tedy postihne současné generace RX 6000 s RTX 3000 téměř do konce jejich aktivního panování.

AMD se naplno rozjelo, do vývoje GPU míří rekordní finanční i personální investice a firma má přesný plán. NVIDIA tedy musí počítat se skutečnou konkurencí, kterou tady řadu let neměla. Ale jak víte, nebude to už jen AMD vs NVIDIA. Bude to také Intel, kde část původních teamů firem AMD a NVIDIA pod jeho vlajkou vyvíjí Xe herní a výpočetní grafiky, a ty zamíří příští rok na trh. A budou prý v mnoha směrech, zejména výpočetní oblasti a použití, dost konkurenceschopné. A není překvapením, že Intel jde cestou multi-čipového designu, který prostě nabídne obrovské výkonové zisky a možnost zapojit do systému různě specializované extra čipy, které tak nemusí být součástí GPU architektury a jednotek samotných, což věci značně ulehčuje.

Aktuální generaci AMD RX 6000 a NVIDIA RTX 3000 grafik, berte tedy jako takový poslední záchvěv starých časů. Časů, kdy monolitický design byl králem, kdy NV měla roky štěstí, protože AMD jako jediná konkurence měla existenční problémy a „konkurovala“ s desetinovým rozpočtem, takže o nějaké konkurenci se vlastně ani nedalo mluvit. Zdaleka jsme na trhu neměli dva investičně a výrobně srovnatelné GPU výrobce. RDNA 2 ovšem jasně ukazuje, že časy a situace se prudce mění. AMD je zpět a musí se s ním počítat. Ale až RDNA 3 skutečně ukáže potenciál a cestu, kterou se AMD a vlastně celý design grafických karet, v dalších letech vydá. NVIDIA i Intel jdou stejným multi-čipovým směrem, jen AMD má na poli čipletového designu generační náskok. Současně je však zásadně brzděno faktem, že nemá výrobní kapacity, kterými by Intel a NV dokázala dostat skutečně pod tlak. Firma skutečně hodně lituje, že nedokáže využít současné poptávky a historicky nevídané extrémní konkurenceschopnosti svých produktů a vyprodukovat jich prostě víc než Intel a NV. Nepochybně dokázala urvat obrovské části a podíly na trhu. Jenže potřebné výrobní kapacity prostě neexistují, což ostatně řeší i NVIDIA, která také nemá, jak zvednout produkci současných karet. A v případě GPU to řeší i Intel, protože jeho vlastní výrobní technologie a kapacity neumožňují výrobu velkých konkurenceschopných GPU, a tak u nich bude spoléhat na externí firmu. Což bude téměř určitě, ano hádáte správně, zase TSMC.

Právě tohle je podle mě největší Achillova pata následujících let a GPU. Jmenuje se TSMC. Firma má zdaleka nejlepší výrobní procesy, jedinou alternativou je Samsung, ale ten je dost vytížený sám se sebou a není až tak dobrý, speciálně na výrobu náročnějších čipů jako jsou GPU. AMD, NV i Intel tedy budou u GPU spoléhat často právě na TSMC, což je problém z hlediska výrobních kapacit, ale také problémů kolem. TSMC mající výrobu soustředěnou jen na Taiwanu sužovaného suchem, a hlavně vojenskou agresivitou Číny, mohou tyto faktory zásadně promluvit do skutečné dostupnosti, a především cen následujících generací grafik. Je to asi jediný „mrak“ na obzoru v jinak velmi slibném vývoji GPU a grafických karet v následujících letech. Bohužel dost zásadní …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-19 16:40:33

Téměř určitě
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - V tip je, že 2021-04-20 07:18:38

Citace:
jen AMD má na poli čipletového designu generační náskok.


To nie je pol generačný ale generačný náskok

Citace:
GPU Fiji: 596 mm^2, interposer: 1011 mm^2 a 8,5 roku práce navrch
18. 6. 2015

Odkaz

Viac menej, keď AMD končilo s návrhom Fiji
v rok 2014, niekedy vtedy sa začínal vývoj Zen2



Zen - vývoj začal 2011/2012 a skončil v roku 2016, produkt bol na trhu 2017

Zen+ - vývoj začal 2013 a skončil 2017, produkt na trhu 2018

Zen2 - - vývoj začal 2014 a skončil 2018, produkt na trhu 2019




Citace:
Architekt Zenu zmínil vývoj Zen 5
11. 4. 2018
Mike T. Clark, šéfarchitekt Zenu, v rozhovoru uvedl, že již pracuje na Zen 5. Jde vůbec o první zmínku o architektuře páté generace, která od AMD přišla…

Odkaz


A nová generácia interposeru podľa nového patentu bude asi v RDNA4 ale niečo medzi už bude v RDNA3

Citace:
Patent AMD popisuje interposer s integrovanou Infinity Cache nesoucí čiplety
6. 4. 2021
Odkaz
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-19 20:44:54
avatar
Vnutím se s dotazem - je rozdíl efektu SAM na 400 a 500 deskách? Pokud májí verze PCIe vliv, nebyl by test?
martinhr70 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - žádní vítězové nebudou 2021-04-19 22:08:32

jen a jen poražení.
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-20 10:11:37

..."nejsilnější high end procesor Intelu nedokáže porazit mainstreamový RYZEN 9"...

Aby někdo nebyl za debila a někde to neopakoval. R9 není mainstream. R5 3600 se prodalo více než R7 5800X. A R7 5800X se prodalo více než všech R9 dohromady.

Odkaz
Peter77 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-20 19:37:41

Všetko je to pekné, Lenže tie grafiky zase len skončia v počítačoch bezohľadných ťažiarov. Keby tie Výpočty aspoň slúžili na niečo užitočné, lenže výsledok sú nejaké pochybné bytcoiny či ako sa to píše a hromada jadrového odpadu. Obchody prázdne a v bazároch karty za majland. myslim že AMD aj nvidia by mali prejaviť viac snahy aby sa tie karty dostávali predovšetkým ku grafikom či hráčom a vramci možnosti zablokovať pre ťažbu. A AMD by si mali dať aj viac záležať na ovládačoch.
adal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-21 07:46:54

Normálním lidem je to úplně jedno, stejně si nic nekoupí. Pokud s tím nehodlá AMD a nVidia něco opravdu dělat.
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-21 09:10:23

Vyhraje ten kdo jich víc vyrobí
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-21 12:29:05

Názov by malo byť: Ktorá karta vyťaží viac gaycoinu AMD (RX 7000) alebo nVidia (RTX 4000)
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Těžaři 2021-04-22 14:55:31
avatar
Přidám svůj hlas k ostatním diskutujícím ohledně těžařů.

Jsem fanoušek ATI, ale bez ohledu na to, jakého výrobce čipu běžný člověk podporuje, je mu to prakticky znemožněno těžaři a překupníky (... kteří karty z běžných e-obchodů zkoupí, a pak je za 3násobek prodávají po bazarech...).

Na toto běžný člověk nemá šanci reagovat. Ano, může dát přeprodejci nesmyslně vysokou částku, ale většinou na toto lidé nemají rozpočet.

Je tedy sice krásné, že se chystají nové technologie a budou mít úctyhodný výkon, ale toto vše je k ničemu, když se to nedostane k zamýšleným hráčům a karty nebudou sloužit svému původně zamýšlenému účelu.

Zatím netuším jaké by mohlo být řešení. Nějaké omezení by muselo být natolik dobré, aby jej nebylo možné obejít jiným algoritmem, ale zároveň by nesmělo snížit vlastnosti a výkon karty. To vše by muselo zajistit finanční nevýhodnost těžby. To se jeví jako protichůdné požadavky.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 783x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1384x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2136x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1944x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2715x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2195x
Komentářů: 1