TESTy NVIDIA TITAN X 12GB (PASCAL GP102) - Je o 30% výkonnější než „mainstream“ GTX 1080 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 03 srpen 2016
alt16nm grafický high end nové generace dorazil a je to masakr. Výkonový i cenový.

 

 

 

 

Mysleli jste, že GTX 1080 za 20 tisíc je high end? Mysleli jste špatně (ostatně to nástupce GTX 980 nikdy nebyl). NVIDIA před pár dny velmi překvapila a vydala i nástupce GTX TITAN X, ačkoliv není tím, co jsme si mysleli, že bude.

Nový NVIDIA TITAN X (neplést s GTX TITAN X) nemá největší jádro GP100 a HBM2 paměti, ale nese zbrusu nové jádro GP102 přizpůsobené i pro použití co by herní grafiky v kombinaci s 384-bit sběrnicí a GDDR5X paměťmi.

I tak je nové GP102 jádro velké. Má 471mm2 a 12 miliard tranzistorů. Pro srovnání „mainstreamová“ GTX 1080 s GP104 má jen 314mm2 a 7,2 miliard tranzistorů. NVIDIA ale neprofiluje TITAN X jako vyloženě herní grafiku, umí totiž výpočetní funkce, které GTX 1080 neumí a také chybí v názvu GTX označení. Nicméně i na hry samozřejmě použitelná je a bude. A to tak, že hodně. Ostatně parametry karty jsou skvělé.

Jádro běhá na 1417MHz v základu a 1530MHz v boostu. Výkon karty činí 11TFLOPS. Paměti mají 10GHz na 384-bit a je tu hned 12GB. Napájení karty obstarává 8+6pin a TDP je stanoveno na 250W. Karta se už dostala do prvních recenzí a je to podle očekávání masakr:

Hratelných 40-60FPS ve 4K? Žádný problém! Ano, TITAN X je „pouze“ o 30% výkonnější než GTX 1080, jenže těch 30% ve 4K rozlišení znamená hodně a velký rozdíl mezi použitelností a nepoužitelností.

Ano proti OC edicím GTX 1080 je TITAN X jen o 15% výkonnější, ale i TITAN jde taktovat. 1,9GHz na jádře a 11GHz na pamětech posune výkon karty o dalších 15%:

Ano, referenční chlazení není vůbec tiché ani nemá dobré teploty - vlastně je to výsměch takové mizerné chlazení na 1200 dolarové kartě, ale dá se to řešit vodním chlazením, které na kartu bude v podobě fullcover bloků určitě brzy k dispozici.

Spotřeba karty je vysoká, ale je podobná jako u GTX 980Ti/GTX TITAN X/FURY X, které ovšem výrazně překonává výkonem. Bohužel ale i cenou.

V tuto chvíli nevím, jestli budou existovat i nereferenční edice, případně zda kartu budou prodávat i výrobci grafik, protože zatím je k dispozici ke koupi jen z NVIDIA webu, ale doufám, že ano. Stejně jako že snad přijde nereferenční GTX 1080Ti ještě letos. Problém TITAN X je cena a to mizerné chlazení. Karta stojí neuvěřitelných 1200 dolarů, tedy zhruba 35 tisíc korun, a ačkoliv ji NVIDIA cílí na výpočetní nasazení, budou si ji kupovat i herní domácí nadšenci a musím říci, že to chlazení je za ty prachy vážně mizerný. Vodní blok sice dost vyřeší, ale to jsou další náklady a samozřejmě ne každý má doma kompletní vodní chlazení, i když je nadšenec.

TITAN X je tedy pravý nefalšovaný high end, cena je opravdu exkluzivní, poměr cena-výkon hrozný, ale prostě nic lepšího na trhu v podobě grafiky s jedním takto výkonným GPU není. TITAN X je také doufám budíček pro AMD, kdy Radeon PRO DUO je sice výkonná grafika (stále i nejvýkonnější na trhu), ale v testech jej nikdo skoro neviděl a na trhu to platí také. Hlavně je to duální karta s provozními vlastnostmi úplně jinde. AMD nutně potřebuje nový 14nm high end v podobě VEGA modelů a už to začíná být až trochu trapné. Chápeme, AMD na rozdíl od NVIDIA chce využívat nejmodernějších technologií, takže čeká na HBM2 (což bylo oficiálně potvrzené), ale od tohoto měsíce jsou HBM2 oficiálně ve výrobě. Doufáme, že tedy AMD uspíší příchod nového high endu, protože ukazovat v testu výkon již vlastně neaktuální FURY X, kdy TITAN X má až o 70% více výkonu … ano, chápeme 200 dolarový segment tvoří většinu trhu a RX 480/470/460 jsou sázka na dobrého koně pro většinu z nás, ale úplně ignorovat high end a nechat ho NVIDIA, která teď řeší jen to, kolik si až může naúčtovat, než ji i ti nejvěrnější pošlou do ****, není úplně dobré pro image.

Každopádně TITAN X se mě výkonem moc líbí, mohl by mít i na to, utáhnout použitelně 3x 4K monitory v Eyefinity/Surround systému. Uvidíme, zda se nám ho podaří získat do recenze (zatím na to moc nesázím) :).

Zdroj: Recenze na hardwarecanucks.com

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
jalav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 13:47:54

Quantum Break je evidentní podvod pod DX12, kolikpak nvidia dala "vývojářům"?
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 14:07:02
avatar
Konečne poriadna karta. Len ešte nejakú konkurenciu, nech trocha zrazia ceny a je z čoho vyberať.

btw.: ak je GP104 mainstream, tak čo je potom Skylake 6700k? Má len low-endových 120mm2 a pritom sa predáva za 400€, mali by ho zlacnieť na 100-200€, alebo nie?
komplik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 16:50:03

i7-6700k je mainstream CPU. High end jsou extreme procesory.

Jinak předchozí Titan byl za 1000USD, 20% navýšení ceny přineslo cca 60% výkonu navíc, při stejné spotřebě, to je fér deal.
Král Pavel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 14:14:47
avatar
Ode mne pochvala za citově nezabarvený článek.
Cena karty je vyloženě brutální, ale holt za výkon se platí.
Doufám, že se AMD brzy vytáhne s dalšími kartami, jelikož situace na trhu je jak říkáš "trapná".
PS: Alespoň víš DD, co si pořídit na 4k
fobius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Profi clanek 2016-08-04 07:05:31

.... po dlouhe dobe smekam za neutralitu clanku take... clanky jsou zde vzdy technicky kvalitni ale tento je i profi a nikoho nevyzdvihuje ani neponoruje do hanby ... tleskam
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 14:28:39

Citace:
mohl by mít i na to, utáhnout použitelně 3x 4K monitory v Eyefinity/Surround systému

DD, upřímně. 3x4K monitory, co na nich vydíš? To si musíš buď ukroutit krk, nebo používáš mikroskop?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 14:35:42
avatar
to uvidíš brzy ....
Bobulak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 14:49:04
avatar
Vyzkousej:-) pak uz se na to ptat nebudes.

Veliky posun je 2K proti FHD a to samy 4K proti 2K.

Vubec nechapu, ze dnes jeste nekdo hraje jeste na FHD??!

Nepocitam se mezi majetne a ani mezi parmeny, ale na 2K jedu uz pres 3roky na sve 27"
Tyrael888 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 15:40:37
avatar
no sú aj veľmi nemajetný ľudia a kupujú čo si môžu dovoliť
osobne sa ešte nechystám na upgrade monitorov
mám 3x 24" Dell monitory a nesťažujem si. Rád by som ich vymenila za niečo ultra široké a zahnuté a pokiaľ možno 4k ale keď už to má byť herný monitor tak nech má aj parametre a na trhu je ich asi ako fialiek v zime a čo lepší monitor tak je tam natrepaný GSynk ktorí na AMD grafike fakt nepotrebujem oplácať
a navyše grafika má prednosť nakoľko maja stará HD6970 už nedáva nové hry ako kedysi v plnom rozlíšení na 3 monitory ako kedysi ale aj tak klobúk dole že toho ešte hodne zvládne
nap Division na stredne detaily vo full HD tak na 30-40fps
len ma štve blikanie obrazu v miestnostiach a ani nový ovládač mi to nevyriešil holt stara technika
Ale Vega mi to na vianoce istí
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 16:52:50

Ze by Vega tieto Vianice existovala, alebo ak aj ano, tak bola dostupna v obchodoch zial nie je vobec iste...
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 15:55:42

To víš, pořád je to nejlevnější (normální - nepočítám nižší rozlišení) možné řešení pro hraní. Investice do 2k je úplně jinde, nemluvě o 4k. Ne nadarmo je Full HD stále nejpouživanější rozlišení. Ale jak jde člověk výš, zpátky už je to nemyslitelné.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 16:09:25
avatar
Nematlejte prosim dohromady dojmy a pojmy.
2k znamena rozliseni 2048x1080. Pokud myslite 2560x1440 tak to je pekne prosim QHD (quad HD a je to oproti 2k o 67% vice bodu). Dal v poradi mame 3840x2160. To je pekne prosim UHD. Pro ty, co zajima 4k, tak to je 4096x2160.
Neznam nikoho, kdo ma doma 2k nebo 4k zobrazovadlo. 2k ma nejblize k FHD a ne k QHD. Rozdil to je samozrejme velky. Castokrat musim z kontextu zjistovat, o cem vlastne autor komentu pise. Prosim respektujte spravne znaceni. Kdyz to nebudeme respektovat, tak zrovna muzeme psat normal, jemny a jemny jak svina.

Dekuju
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 16:33:39

Jo, mám to blbě zažité, díky za opravu!
komplik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 16:51:59

chce to vyzkoušet a pak člověk pochopí, hraní na 3 monitorech je naprosto jiný zážitek, zvlášť když hry nabídnou SMP. Alternativně hry, které umožní hru renderovat ve více nezávislých kamerách. Pak jde pro 4k použít tři tyhle karty bez SLI, jednoduše co monitor to karta.
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - HBM2 2016-08-03 14:57:02

Někde jsem četl (nemůžu to teď dohledat), že celou sériovou produkci HBM2 má rezervované NVIDIA pro GP100 čipy a že AMD stále nemá možnost si zajistit dost dodávek pro svoje herní čipy. Argumentem bylo to, že NV je schopna za paměti "královsky" zaplatit, protože je bude prodávat na "královsky" drahých produktech, kdežto AMD bude potřebovat držet cenu dole, protože bude tyto paměti dávat do herních grafik, které budou stát mnohem méně, než TESLA karty. Pro výrobce pamětí je tak údajně výhodnější se upsat NV.

Nevíte o tom něco víc? Nebo to byl úplný blud?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 15:16:24
avatar
nesmysl ... produkce HBM2 je velká, vyrábí je SAMSUNG i HYNIX a HYNIX HBM s AMD vymyslel ... určitě neodstřihne svého hlavního partnera ;). NVIDIA by ani nebyla schopna na tak drahých produktech využít kapacity HBM2 výroby ... navíc HBM2 se vyrábí i ve specifikacích, které na TESLA nemíří ...
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 15:21:19

AMD se tuším na vývoji HBM pamětí podílelo, tudíž jej nejde vyšoupnout z dodávek. Problém vidím čistě na straně AMD na základě těchto indicií: zdlouhavý náběh dodávek nereferenčních verzí RX480,470,460 s čímž koresponduje co nejdříve vydělat co nejvíc peněz a mít konečně pořádný kvartál, ne pouze lepší kvartál dávající naději do budoucna. Výsledek: rezignace na dodání high endu co nejdříve. Z hlediska peněz tam prostě nevydělají tolik, kolik je třeba (v tomto segmentu jde vlastně o reklamu typu: podívejte co máme za výrobek!) a něco jako marketing bohužel zaměstnanci AMD neznají. Taky čekám na Vegu

PS: S podílem na vývoji HBM mne evidetně DD předběhl. Právě jsi si DD po.ral mládí!
komplik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 16:55:07

tak HBM pro tenhle segment nejsou nutné. Tenhle Titan má skoro tu samou přenosovou rychlost co FuryX s HBM. Mít to 512bit sběrnici tak z toho tlačí dokonce víc 640GB/s

A to jsme pořád u těch nejpomalejších GDDR5X
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 16:56:04
avatar
pozor FURY má HBM "1", které jedou na poloviční původně plánované rychlosti a jsou to vlastně prototypy. HBM2 budou jiná liga ;)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 20:20:06
avatar
Fury nemělo dost ROP. A zapomínáš taky na to, že HBM ušetří desítky wattů oproti GDDR5X, takže HBM karta může využít TDP karty tak, že GPU má víc šťávy -> větší výkon. A v neposlední řadě menší zábor místa HBM umožňuje konstrukce kratších karet (miniITX)
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-04 21:05:04

Ona hlavně Nvidia od Maxwellu používá tile based rendering, takže potřebuje podstatně menší datovou propustnost na stejný výkon, oproti čipům AMD. Velkou část operací díky tomu zvládne přes interní cache v jádře. Což je jeden z důvodů, proč najednou Maxwell a i nyní Pascal tak moc utekli AMD v otázce energetické efektivity.

Takže proto si Nvidia vystačí s malou propustností pamětí, zatímco AMD potřebuje rychlé paměti na širší sběrnici pro stejný výkon. AMD nedokáže scénu dělit do malých částí, nevejde se tak s operacemi do cache v jádře a musí proto sahat do grafické paměti.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-05 13:18:28
avatar
Hezké povídání, nic to ale nemění na faktu, že paměťová propustnost na Fury je zbytečný overkill ( i přesto, že AMD ten super-duper Nvidiácký rendering nepoužívá )
matox01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 16:43:28

a stále to není dost na 4k hraní jen z jednou grafikou snad se to zmení až tam nahodí ty HBM2 paměti
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-04 12:22:54
avatar
Máš bohužel pravdu, je to taková paradoxní situace - 4K monitory jsou už skoro mainstream, ale potřebuješ k němu absolutní hiend GPU nebo více čipů. A pokud máš požadavek, aby ti karta vydržela 2 roky, tak je 4K nerealizovatelné dnešními grafikami. Můj plán je kompromis - čekám na Vegu, slibuji si výkon Titanu X za 20 tisíc, k tomu snížím rozlišení na 3440x1440, takže by to celé mohlo tak nějak klapnout, ty 2-3 roky vydržet a cena bude do 45 tisíc (monitor a VGA). S drahou Nvidií by to samé vyšlo na 60 tisíc - 10 navíc za grafiku a 5 za gsync monitor oproti freesync
Jinak Titan X je nefér už principielně v tom, že za takové peníze bych očekával to nej - a Nvidia to nej vyrobit umí - má profi grafiky s HBM2, na consumer Titan je ale stejně nedá. Titán je prostě jen další obyčejná grafika jako 1080, s nejspíš stejně mizerným chladičem. Za takový přístup nejsem ochoten platit prémiovou cenu.
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-05 13:01:36
avatar
Nvidia má GP100 ale to je úplne iný segment. Predáva sa v štvorčipových serveroch s cenou $120K.

Takže ak by ho predávali v desktope, tak by museli nasadiť cenovku aspoň 25 000 dolárov, inak by konkurovali len sami sebe. A za takú cenu by to v desktope kúpil málokto. Preto sa rozhodli nasadiť ešte jedno osekané jadro.

Je to podobná situácia ako s FPGA, kde je dnes tiež len jedna firma, takže si môžu pýtať viac ako $100K za jediný čip (ktorého výroba sa ráta v stovkách dolárov).

Nepáči sa to asi nikomu, ale kým nepríde Vega tak s tým asi nik nič nenarobí.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-05 13:26:00
avatar
Naprosto souhlasím, chybí konkurence. Napsal jsem to hlavně pro ty, kteří si myslí, že snad cena 1080/X je v pořádku - není, je to hiend cena za další ořez, přesně jak jsi napsal. Přístup AMD mi přijde poctivější - v minulé generaci nabídli ten nej čip co měli a k tomu revoluční HBM paměti už za 12800,- (na Fury Nano). Očekávám že svůj největší čip a k tomu HBM2 nabídnou opět za ne více než 20tisíc. Přístup Nvidia se mi principielně nelíbí právě z těch důvodů, že za tak nehoráznou cenu TitanuX bych nedostal ani GP100
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-05 14:07:40
avatar
Ale ruku na srdce, kto by to nevyužil?

AMD je možno poctivejšie ale ich problém je, že Vega tu ešte dosť dlho nebude. Tým Nvidii darovali praktický celý performance a high-end úplne zdrarma a Nvidia si tam môže robiť čo chce.

Kto vie ako by to vyzeralo, ak by AMD malo Vegu na trhu už dnes. Servery s GP100 by stáli desatisíce namiesto státisícov. GP104 a GP102 by boli za dostupné ceny a v Titane by museli použiť GP100.

Takáto situácia by bola určite oveľa lepšia, ale bohužiaľ Vega tu bude až za pol roka a stále sa nevie, aká výkonná bude, a akú bude mať spotrebu.

Citace:
v minulé generaci nabídli ten nej čip co měli a k tomu revoluční HBM paměti už za 12800,- (na Fury Nano).

Mimochodom, tuto je vidieť aké lacná výroba dnes je. 600mm2 kremík, 1200mm2 interposer, 4x HBM plus doska/napájanie/skladanie... Predávať to za tak nízku cenu je niečo neskutočné
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 19:44:58
avatar
Tak tahle grafika opravdu není pro normální lidi

BTW Bude zítra recenze RX 470?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 19:51:11
avatar
mohla by být, ale nebude ... výrobce nás požádal o zveřejnění až příští týden ...
vandaL [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 19:57:19

A jak to vypada s testem rx 480 vs gtx 1060?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 20:03:33
avatar
ještě před tím vydáme test samotné GTX 1060 ... a pak v rámci testu STRIX 480 bude srovnání se STRIX 1060 ;)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 20:14:17
avatar
Historie se opakuje - AMD nemá venku hiend, takže se pár nedočkavým pitomcům prodá X za nehorázné peníze a až AMD bude mít venku Vegu, vyrobí se "1080Ti", která bude stát stejně jako Vega a 1080 klesne na cenu kam patří. Takže kdo rád vyhazuje peníze z okna hurá do obchodu. Ten výkon Titanu X je ok, teď už jen ať mi ho někdo nabídne na ITX kartě do 20 tisíc
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-03 23:10:36
avatar
ja bych ten vykon chtel max do mobilu (pod 4", ale spotřeba max 50mW).

chapu ze si nechces/nemusíš kompenzovat mindrák, ale nevěřím že více než 0,2% lidi (co ho koupí) by titan do ITX chtěla
Montr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-04 02:14:11

Kdyz to reknes takhle tak to opravdu zni jako ze jsou ti lidi hloupi ale ta situace je torchu jina.

1080 je tu realne ted a vime jak je vykonna a Vega bude mozna za pul roku(kdyz vidim jak rychle vychazi nereferencni verze tak typuju nejaka pekna nereferencka az tak v unoru a taky stejne jako u nvidie neni pascal jedna karta takze kdo vi kdy vyjde ta vykonejsi/nejvykonejsi Vega) s tim ze obecne o vykonu Vegy muzem jen spekulovat.

Nemyslim si ze kdokoliv z tech co si koupili ted 1080 by za pul roku breceli ze meli pul roku pockat a mohli mit za stejny prachy mozna o 20-30% lepsi kartu.
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-04 08:47:11
avatar
souhlasim, nerreference titanu ale asi nikdy nebude (nebo max jako u minuleho 1 s jinym chladicem na stejnem PCB)
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-04 14:24:52

Nvidia mozno vyda vylepseny alebo novy Titan po Vege.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1128x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2034x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1910x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1287x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1280x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3896x
Komentářů: 0