AMD potichu vylepšilo výkon s posledními verzemi ovladačů v mnoha hrách u mnoha Radeonů.
Narazili jsme na to nedávno, když jsme kompletně přešli na novou testovací sestavu. U řady her jsou najednou Radeon grafiky o něco výkonnější proti konkurenčním modelům NVIDIA karet, než bývaly. Aktuálně nám tak vychází některé modely AMD v průměru jasně výkonnější než NVIDIA modely, přičemž průměr výsledků z jiných starších recenzí je jiný. Dokonce jsme kvůli tomu některé testy mnohokrát opakovali i v různých částech hry, protože u řady případů prostě najednou AMD Radeon grafiky vycházely výkonnější, než i některé obvykle vůči nim dražší konkurenční NVIDIA RTX karty proti testům, které jsme sice na jiné sestavě dělali o několik měsíců dříve. A hlavně proti mnoha recenzím, které na internetu vyšly před měsíci.
S ohledem na fakt, že se u řady soubojů AMD a NV modelů bavíme o jednotkách % pokud jde o to, kdo je ve výsledku lepší nebo horší, je posun v případě vylepšení ovladačů i o více jak 10% výkonu, v řadě her prostě zásadně znát a úplně obrátí výsledek souboje. Ptal jsem se i jiných testerů a recenzentů a mnozí potvrzují, že u řady i dlouhodobě testovaných her, se skutečně výkon a pořadí karet za posledních několik týdnů změnily. Mnozí ovšem současně přiznávají, že často v grafech používají staré výsledky, takže bude trvat, než to přetestují a projeví se to v nových článcích a videích. Někteří však dělají nové testování všech karet častěji a tam už se „ledy hnuly“. Jeden z nejaktivnějších testerů, Hardware Unboxed, přinesl aktuální jasný důkaz, že situace se změnila a AMD potichu vylepšilo výkon svých karet přes ovladače u řady her. NVIDIA sice také, ale zdaleka ne tak výrazně, kdy v řadě titulů AMD dosáhlo zlepšení přes 10%. Je pravdou, že legendární a pověstné „FineWine“ v případě AMD je celkem známá věc, zatímco u NV k vylepšován výkonu přes ovladače po vydání karet dochází v mnohem menší míře a často i u předchozích generací AMD v průběhu času vylepšila výkon natolik, že zatímco při vydání v případě soubojů AMD třeba o pár % prohrávala, po několika měsících už vedla s větším rozdílem, než o kolik prohrávala. A zdá se, že i u RX 9000 série se v souboji proti RTX 5000 se bude situace opakovat:
Samozřejmě nadále záleží na skladbě her v každé recenzi, v našem případě se snažíme vybírat cíleně různé herní engine a záměrně netestovat jeden engine ve více hrách jako třeba Hardware Unboxed, což pak výsledky může zkreslovat. Ale zase testuje více her. Každopádně konkrétně v souboji RX 9070 XT 16GB vs RTX 5070 Ti 16GB v době vydání karet dopadl s tehdejšími ovladači souboj tak, 5070 Ti o několik % výrazně levnější Radeon RX 9070 XT porážela. Nyní se však situace zcela obrátila:
Je to proto, že u řady her prostě AMD vylepšilo ovladače a výkon. Mohu také potvrdit, že vyšší výkon nemá jen 9070 XT, ale všechny RX 9000 i RX 7000 karty (u těch starších je posun o trochu nižší, ale je). Velkým problém však zůstává fakt, že řada již vydaných recenzí a testů je tak nyní vlastně neaktuálních, nicméně zůstává na čelních pozicích vyhledávání a čtenosti. Mnozí zákazníci tak nyní budou vybírat karty podle starých a zjevně již zcela neplatných závěrů. Bohužel, mnoho recenzentů a testerů dnes staré výsledky karet používá i dlouhé měsíce, a nové testy nedělá. Na DDWorld.cz jsme aktuálně testy dělali kompletně znovu, a tak naše výsledky jsou aktuální a odpovídají tedy i aktuálnímu stavu vylepšení ovladačů. A budeme brzy testy doplňovat o další nové modely a srovnání s předchůdci. Každopádně pozor na některé testy a recenze, pokud jde o grafické karty, kdy i jen několik týdnů staré testy a výsledky už zjevně neplatí a situace se změnila a s nimi i hodnocení a doporučení.
Jenže to jim moc nepomůže v recenzích při vydání karty...zbytečně tak mají horší čísla, než nVidia...nevím, proč si nedají víc záležet na ovladačích, když karty vydávají, aby pak nemusely "zrát"...
Je to tak, pokud nad investicí do GK člověk uvažuje ještě nad dozráváním ovladačů, tak zcela oprávněné se na tu investicí může víte co. Je to přesně taková výhoda, která ukazuje slabost a ne přednost… doděláme později hmm
Vím, že to bude znít jako knížecí řada (už proto, že sám mám problém se jí držet), ale obzvlášť s tím jak pomalý je technický pokrok poslední dekádu, dává největší smysl si prostě počkat 6-12 měsíců od uvedení a teprve pak kupovat.
Člověk dostane vyladěné ovladače a HW za cenu, která už je většinou výrazně nižší než při uvedení.
Jak už stárnu, tak můžu odpovědně říct, že kdykoliv jsem selhal a téhle rady se nedržel, tak jsem toho pak většinou litoval.
Už dávno nejsme v situaci jako na přelomu milenia, kdy za 12 měsíců měla často nová grafika skoro dvojnásobný výkon
Popravdě mně je šumák nějaké to procento v pozdějším doladění ovladačů. Pokud jsou ovladače stabilní jako že jsou oproti dobám kolem milénia ;), tak je to v pořádku. Ale je mi rozhodně sympatičtější, když hw jede od vydání s "naplno" využitým potenciálem, než když tam jsou ještě rezervy.
Copak my, ale mladá generace chce mít všechno hned a právě tam je největší kupní síla, kterou AMD potřebuje. Za mně tedy méně dozrávání a raději tu dobu co nejvíc zkracovat. Nejlépe eliminovat :-)
To by bylo samozřejmě nejlepší, ale AMD to buď neumí, nebo prostě nemá dost vývojářů grafických ovladačů, aby stíhali dodávat odladěné ovladače s vydáním karet...
Presne, rozdiel medzi RTX5070Ti 850€ a RX9070XT 750€ je zopár % (13%) ako výkonovo tak aj cenovo, vyhráva to ten čo ma lepši marketing a tu AMD prehráva na plnej čiare, vidno to na podiely AMD už sa prepadlo pod 8%.
Osobne nechápem prečo sa AMD až tak vykašlalo na GPU diviziu, od dob ATI, AMD na to ešte nikdy tak zle nebolo.
Nvidiu chápem ma 92% podiel u GPU tak 70% marža je normálna aj tak ľudia im tie GPU idu urvať aj s rukami, ale prečo AMD musí držať 60% maržu? Držia sa hesla čim viac im kremíka ostane tým viac vyrobia AI GPU a budú mať väčšie zisky?
AMD ma už podiel len 8% a cenu držia len o 13% pod Nvidiou... to fakt chce AMD svoj podiel u GPU počítať na prstoch jednej ruky? ale s 60% marži nepoľavia ani cent?
AMD se na nic nevykašlalo ... má objektivně o něco lepší produkty ve většině cenových hladinách a současně za lepší/výhodnější ceny než NV a dnes i lepší/méně problémové ovladače a nepotřebuje k tomu lhát o výkonu, co více tedy chceš? Co má AMD dělat?
Já bych nerad, kdyby šlo cestou NV ... tedy přidalo násobič FPS na počitadle, cpalo to do výkonových grafů, zdražilo všechny GPU o třídu až dvě apod.
Pokud chceš urvat tržní podíl musíš konkurenci deklasovat buď cenou, nebo výkonem.
AMD má sice lepší poměr cena výkon, ale výkon je často velmi podobný, občas i nižší a cena je jen o trochu nižší. Nikde to není rozdíl třídy a tak jejich tržní podíl spíše upadá.
Očividně jim stačí paběrkovat na tom zbytku trhu, co jim NV přenechá. Nemají potřebu agresivně zaútočit.
Každý, kdo neřeší takové detaily, jako že NV je asi největší zlo na PC HW trhu a nekalé obchodní praktiky jsou v podstatě jejich motto, tak si tu NV koupí, protože nevidí důvod ušetřit pár korun a koupit si AMD, kde neví, zda ho to šetření nekousne časem do zadku a nebude pak litovat, že si nepřiplatil.
Já mám roky AMD only sestavu a při představě, že bych měl dát peníze NV se mi otvírá kudla v kapse. Navíc jsem šetřílek, takže jsem spokojenej, protože výkon to má za ty peníze dobrej. Ale chápu, proč většina lidí, kteří o tom nic neví nebo etiku neřeší, koupí radši NV...
Kde si vzal těch 13% vykonově ? Vždyť je to dá se říct plichta. AMD má stejný výkon za lepší cenu, tak to vždycky bylo a je, akorát zákazníci holt dají na NVidia marketing.
FSR 4 je stejně dobré nebo lepší než DLSS 3+ takže pro ty, kteří musí hrát v upscalovaném rozlišení je to stejně použitelné.
Pokud máš ve 4K rozlišení s NVIDIA a zapneš DLSS +MFG tak už nehraješ ve 4K ale ve 2K upscalovaném do 4K a po zapnutí MFG ti sice počidtadlo snímků ukáže 200FPS ale ve skutečnosti máš pořád třeba těch 50FPS protože MFG žádné reálné FPS nepřidává .... nepřidává vůbec žádné FPS navíc, maximálně lehce vyhlazuje snímkovou frekvenci, takže 30FPS působí jako 60FPS ... rozhodně to ale nepůsobí jako 200FPS když máš jen reálných 50FPS ... MFG je prostě čistý marketing, nemá to ale ten přínos, který marketing tvrdí, že má. Je to vyhlazovací technologie, nepřidává žádný výkon ani žádné reálné FPS ...
fsr4 ale neni lepsi nez dlss s transformer modelem. fsr4 se dotahlo na cnn model, ale taky je podporovano pouze na rx9000 kartach, dlss transformer bezi na vsech rtx.
FSR i DLSS jsou kompromisní technologie pokud je musíš použít, tak máš horší vizuál než bez nich/nativní rozlišení ... takže pokud máš výkonnou grafiku, snažíš se DLSS/FSR nepoužívat. Pokud nemáš, je rozdíl mezi FSR4 a DLSS3/4 ve vizuální kvalitě i výkonu zanedbatelný .... ano FSR4 běží jen na stávající generaci Radeon ... ta stará už se ale prakticky neprodává, takže když si jdeš dnes koupit kartu kupuješ RX 9000 a FSR4 má tedy stejnou funkčnost jako DLSS3+ u NV ...
kdyz nechces dat 17k za alespon rx9700, tak bohuzel fsr i dlss bude relevantni uz i pro 2k rozliseni. nova generace karet je 2 roky daleko a AAA hry budou jen narocnejsi, jak jich par ted nedavno predvedlo...a kdyz nechces lowend rx9600 za 10k, tak ti zbyva jen bazar a tim ze nejlepsi dlss jede na vsem od rtx2000 tak je to proste vyhoda a faktem je ze dava mnohem lepsi vysledky nez fsr3.
Horší vizuál moc není. Zkoumám rozdíly u každé hry a s FSR na Quality je obraz na 90-95% stejnej jako v nativu...častokrát i lepši, protože se v nativu používá rozmazávací TAA...
??? tak to by sis měl zajít k očnímu ;) sorry, ale DLSS/FSR "4K" i v Quality režimu (natož performance) je proti nativnímu 4K jako noc a den a pokud ten rozdíl nevidíš, je s tebou opravdu něco hodně v nepořádku.
Já uznávám z DLSS jen režim, který nativně dělá 5K+ a zmenší ho do 4K, bohužel tento režim ve většině her není k dispozici
Ale prd, vidím dobře Jak říkám, skoro každou hru zkoumám, hledám rozdíly porovnávám, dělám si screenshoty a přepínám mezi nimi a opravdu to zkoumám z blízka. Rozdíl je často zanedbatelný...nativ většinou bývá o trošku ostřejší, ale při hraní je to nepostřehnutelný...jak říkám, často TAA vypadá hůř, než FSR, musí se doostřovat, protože je by default rozmazaný...horší je ale u TAA shimmering kolem vlasů, chlupů, na stínech a někdy i tohle s FSR zmizí, nekdy to tam zůstane...neříkám, že FSR je bez problémů, záleží na hře, někdy tam jsou artefakty, ale hrál jsem s tím už hodně her a jak říkám, je to 90-95% kvality nativu...
Si to zkus někdy porovnat, je to jak říkám...já jsem na kvalitu celkem ras, proto než začnu hru hrát, tak strávím celkem dost času laděním kvality a výkonu...třeba teď naposled jsem jsem hrál The Last Of Us II. Porovnával jsem rozdíl v několika lokacích na různých objektech, v pohybu i staticky, mezi nativem TAA, FSR Quality i XeSS a bez doostření je TAA neostrý, FSR ale taky, jenže TAA se ve hře doostřit nedá, FSR jo...se zostřením na 80% je rozmazání to tam, obraz ostrej a detailní, víc, než s TAA a hlavně stabilnější bez mihotání, shimmeringu a podobně...TAA je v pohodě, pokud se ve driverech nastaví zostření, pak to vypadá dobře, ale v základu ne...při přepínání screenshotů mezi takto nastaveným FSR a TAA i FSR AA není běžně viditelnej rozdíl...musí se fakt hledat, což při hraní vidět není...to stejný v KCD II, strávil jsem už snad 2 hodiny porovnáváním a je to úplně v pohodě, rozdíl se musí hledat...
Toto je uz na psychicku poruchu a nik normalny toto nerobi. Maj si svoje porovnavacky, ale nechaj si ich pre seba. My, normalni ludia nemame cas sledovat, screenshotovat a porovnavat blbosti trvajuce 2 milisekundy. Chceme si uzit hru. Nie 2h porovnavat a ladit. Zavolaj Chocholouskovi.
Ano viac informacii...pre blaznov, co hodiny riesia, ci cierna v kute miestnosti je ozaj cierna, alebo ci je antialiasing dokonaly na elektrickom drate 100m pred postavou v hre
Namiesto toho, aby si uzivali hru.