Zemětřesení potvrzeno: Raja Koduri končí u Intelu! Nespokojenost s jeho prací na GPU. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 21 březen 2023
alt6 let velkých očekávání a velkých nesplněných slibů. Za Rajou zůstávají spálené miliardy dolarů.

 

 

 

 

Téměř s okamžitou platností (ke konci měsíce března) končí v Intelu bývalý šéf (dnes už bývalé) grafické divize firmy, Raja Koduri. Není žádným tajemstvím, že Intel byl s jeho prací hrubě nespokojen. Ještě do minulého roku byl přitom Raja šéfem celé grafické divize Intelu, kterou před lety vytvořil. A chtěl ve firmě výše. Ovšem po opakovaném nesplnění jeho vlastních plánů a slibů, pokud jde o grafické produkty, vedení Intelu se rozhodlo reorganizovat věci. Raja byl degradován jen na šéfa architektů GPU a o vedení divize přišel, a ta byla rozdělena. To byla těžká rána pro Koduriho ambice a ego, kdy se mu tak fakticky uzavřela cesta vzhůru.

Do jeho angažování před 6 lety (2017) přitom Intel vkládal pochoitelné velké naděje a budoucnost firmy. A hlavně do toho investoval dnes už miliardy dolarů. Raja přitom dostal vše, co chtěl a nikdy ani u Apple ani u AMD, kde před tím působil, neměl. Dostal prakticky volnou ruku v rozhodování a tvorbě, a k tomu téměř neomezené zdroje. Slíbil tak Intelu jeho vlastní výkonné herní i HPC GPU, kdy první generace měla do všech segmentů dorazit jako DG1 Xe série v roce 2020. Obrovské peníze tak jen lítaly a Intel nestíhal vypisovat šeky. Raja přetáhl do Intelu spousta předních GPU vývojářů, včetně dlouholetého technického šéfa NVIDIA, který vytvořil většinu hlavních patentovaných herních technologií NVIDIA. Ten sebou přetáhl také tvůrce DLSS. Do Intelu přišla také část lidí z AMD, Apple a mnoha dalších firem. Samozřejmě nikdo z těchto TOP inženýrů nebyl zadarmo. Grafická divize Intelu pod vedením Raji utrácela ve velkém stylu, a velkolepými sliby a plány Raja neoblažoval jen vedení Intelu, ale také veřejnost. Jenže produktová realita byla naprosto jiná. Asi jste si všimli, že ani po 6 letech není na trhu žádná výkonná herní grafika Intel.

Slibovaná první generace Xe GPU byla více než totální propadák. Přes opakované mnohonásobné ujišťování, jak jdou věci dobře a krásné prezentace a ukázky čipů, sliby jak Intel zamává s pozicí AMD a NVIDIA od low endu po high end, vzaly rychle za své. V tichosti byla první generace Xe grafik zrušena a vyšuměla do ztracena. Nikdy se nepodařilo vyřešit zásadní výrobní problémy. DG1 zůstalo u jediného produktu, miniaturního ultra low end čipu, který se dostal jen na jedinou speciální low end kartu, jež fungovala jen na několika málo deskách a sloužila tak jako základ pro vývoj ovladačů Intel. Což se ukázalo být další nikdy nevyřešený zásadní problém grafické divize Intelu.

Raja po svém selhání s DG1 generací ale nenechal prostor vedení Intelu, investorům ani hráčům k tomu, aby si uvědomili, co se děje a okamžitě je zasypal velkolepými plány na zcela novou sérii generací výkonných GPU, počínaje ARC. Raja se snažil vymazat zmínky o názvech a existenci Xe a DG1 z myslí všech a u mnoha se mu to podařilo. Spousta lidí si myslí, že současná ARC generace grafik není takový propadák, když je to první generace herních grafik Intel. Jenže to je ten problém. Není to první generace! Je to DG2 nebo-li druhá generace. A propadák to je. Jedno že ARC A750/770 mají s DG2-512 čipem výkon na úrovni RTX 3060 a RX 6600, když jejich čip má dvojnásobnou fyzickou velikost na stejné 6nm výrobě, parametry karet jsou dvojnásobné a grafiky žerou o téměř polovinu více. To opravdu není konkurenceschopný produkt v žádném smyslu a ohledu. Intel prodává každou kartu s velkou ztrátou. Výkon je navíc jen průměrný, a ne všude fungují. Efektivita je tragická, nemluvě o ovladačích a funkčnosti samotné, kdy i rok po uvedení ARC karet na trh (s velkým zpožděním) jsou ovladače stále mnohem, ale mnohem horší než ty od AMD a NVIDIA s mnoha základními nedostatky.

A to je současný stav. ARC je propadák. Grafická divize prodělává stovky milionů za kvartál a žádný produkt, který by to v dohledné době změnil, nebyl schopen Raja Koduri přes své velkolepé sliby doručit, a ještě dlouho nepřijde. Spekulace o tom, že Raja u Intelu skončí se objevily už dříve. Nicméně podle všeho dostal právě s ARC poslední šanci. Jak to dopadlo, všichni víme. Hromada slibů a marketingových lží, kdy horko těžko dokázal Intel najít pár recenzentů, kteří ARC grafiky označily za „ne tak špatné“ ignorující jejich technickou/parametrovou/efektivní realitu a naprosto nepřijatelný stav ovladačů a SW podpory. V tichosti tak Intel loni degradoval Raju, rozdělil jeho grafickou divizi. Raja už ale dávno začal další kolečko svých slibů a velkých zaručených plánů, kdy prý Battlemage zaručeně bude ta velká věc atd.

Ze zákulisí přitom nechodí ani trochu optimistické zprávy, vývoj GPU stále polyká stamiliony dolarů, které dnes ztrátový Intel prostě nemá a žádná naděje na to, že by v dohledné době měl rozumný produkt skutečně konkurenceschopný k tomu, co nabízí AMD a NVIDIA. Podle aktuálních zákulisních informací tak Intel zásadně osekal vývoj GPU. Samozřejmě ho nezrušil zcela, ale minimálně velké herní GPU prostě nebudou, a firma se soustředí na „integrované grafiky“ a případně HPC řešení, což ale v případě těch HPC pokrývala jiná divize firmy s jiným vedením, a Raja byl tedy jen šéf architektů. Těžko mohl být vzhledem ke svým nenaplněným ambicím se svou pozicí ve firmě spokojen. Stejně jako Intel nebyl spokojen s jeho prací, kdy vše nasvědčovalo tomu, že ani Battlemage ani nic další, co Raja sliboval, zdaleka nenaplní očekávání.

O tom, že u Intelu se mění plány jsem vás informoval už dříve. Stejně jako už roky mluvím nejen já o tom, že Intel potřebuje změnu ve vedení, v politice, struktuře. Všechny problémy, které nyní firma má, produktové, výrobní, technologické a následně tedy i finanční, si přivodil sám. A mohou za to všechno stejní lidé, kteří jsou ve firmě stále a neustále slibují, že další generace chystaných produktů to zlepší atd. Přitom však věci zůstávají stejné. Firma nevyřešila vůbec žádný základ toho, proč ty problémy vznikly. Jede dál, ve stejných kolejích, a tak neexistuje žádný důvod domnívat se, že nové slibované produkty něco vyřeší natož že budou vůbec dobré. Ostatně ještě nedávno měl být 7nm METEOR LAKE druhý příchod Krista a zlatý grál, který Intel vrátí na vrchol. Dnes jej Intel potichu fakticky zrušil a jeho pozici „nové vzdálené naděje“ převzal Arrow Lake pro přelom 2024/2025…

Raja Koduri byl součástí problémů Intelu a od začátku se říkalo, že AMD, kde šéfoval grafické divizi před tím, se ho velmi rádo zbavilo. Proto ten jeho krajně neobvykle hladký rychlý přechod z AMD do Intelu na stejnou pozici, proběhl tak rychle a hladce. AMD vědělo, co v osobě Raji Koduriho Intelu přenechává a bylo s tím spokojeno. Není tajemstvím, že Raja příliš nevycházel se současným vedením AMD, kterému se také nelíbilo, že Raja hodně sliboval ale neplnil. Ač se mu obecně univerzální VEGA architektura povedla a výrazně přispěl i na prosazení a vznik technologií jako HBM, produkty zaostávaly za plány a sliby, což mělo zásadní vliv na AMD, které nebylo v dobré finanční situaci. Co nám to jen připomíná …

Pokud se teď děsíte, že po 6let plundrování kdysi zdánlivě nekonečných finančních zdrojů Intelu, se Raja vrátí do AMD a zvrátí dobrý kurz téhle firmy, tak vás mohu uklidnit. AMD o jeho služby zájem zjevně nemá. Co tedy bude dělat Raja s jeho velkými nenaplněnými ambicemi a dnes bídnou reputací člověka, který měl neomezené zdroje a volnou ruku u největší čipové firmy světa a mohl tak vytvořit nejlepší GPU všech dob, ale nedokázal dodat jediný rozumný produkt? Udělá si SW startup, který se bude zabývat čím jiným, než módním AI a jeho použitím pro hry a zábavu. Tak třeba tentokrát z toho něco zajímavého vzejde. Raja není vyloženě neschopný, rozhodně má velké znalosti v oblasti GPU, ale jeho ambice a zejména nedostatečné schopnosti řízení a plánování, jsou zjevný problém. Intel si tak jeho odchodem pravděpodobně vydechne, byť to vůbec neřeší jeho problém absence pořádných GPU, se kterými v této době na trhu dávno počítal. Raja ale nebude zdaleka jediný, kdo Intel opustí a série významných odchodů už bublá v zákulisí a brzy se oficiálně potvrdí další. Intel musí provést restrukturalizace už jen proto, že si prostě finančně nemůže mnohé stávající zaměstnance už dovolit. Nemluvě o tom, že výsledky některých divizí a naplňování stanovených plánů jsou zjevný problém …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-22 04:23:11
avatar
Raja by teď mohl zamířit úřadovat do nvidie, aby se trochu srovnal tržní podíl s AMD!
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-22 07:17:40

Nech je Nvidia aka chce, ale jeho si nezaslúži
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-22 08:22:49
avatar
Ak chceš potajme sabotovať svoju IT firmu (už z akýchkoľvek -napr. osobných dôvodov), stačí presvedčiť vedenie a najať si Koduriho do týmu
ITFan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-22 10:36:29

Presne to napadlo aj mna.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-22 16:40:01
avatar
Podle mě je to tajný agent AMD a tak teď hezky Rážínek Kodurů do Nvidie, přesně tak :-D
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-22 07:47:53

Já bych ho Raju takhle nedémonizoval ;)

Když procházím jeho životopis, přijde mi, že je to hodně chytrý a schopný inženýr, trochu nadšenec až snílek. Jeho hlavním problémem se stalo to, že vystoupal až na příliš vysokou manažerskou pozici.
Je vlastně otázka, jak dlouho by mělo trvat vybudovat herní GPU platformu prakticky z 0. Zda je 6 let málo nebo hodně. To, co má Intel dneska, je spíš funkční prototyp než něco, co by mělo být na pultech. Co by z toho mohlo být za rok dva, to už se bohužel nedovíme.
blackie333 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-22 13:23:55

Súhlasím, že výsledok určite nebola len jeho chyba.
Ale ako top inžinier/manažer mal mať dostatok súdnosti, aby odhadol, na čo stačí a čo už je nad jeho schopnosti.
Hlavne, ak v minulosti zažil podobné problémy v AMD, mal sa poučiť a neopakovať tú istú chybu...
Otázkou zostáva, či vybudovať v zatuchnutom Inteli za 5 rokov graf.diviziu schopnú plne konkurovať NV/AMD bol od začiatku realistický plán?
Ja si myslím, že nebol a hlavne po stránke software/ovládačov sa ich náskok dobehnúť nedal.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-03-22 11:16:16
avatar
Koduri je myslím jeden z těch, co si o sobě myslí, že jsou velmi dobří a nepostradatelní, něco jako takový náš český Tvrdík.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 565x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1528x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1228x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1905x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1156x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1909x
Komentářů: 3