AMD RYZEN Z1 procesory pro konzole v ASUS ROG ALLY. Výkonnější než SteamDeck a SWITCH Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 24 duben 2023
altSpolečnost AMD vládne herním platformám a výrazně posiluje možnosti kapesních konzolí.

 

 

 

AMD RYZEN + AMD RADEON jen kombo, které dnes vládne světu herních platforem a najdete jej v XBOX, PlayStation, SteamDeck, velké části herních PC (zejména těch retail doma stavěných) a zjevně jich bude přibývat. AMD nyní ohlásila novou generaci ultra úsporných mobilních procesorů, které jsou speciálně vhodné a určené pro malé herní PC, tedy Handheldy. Asi nejznámější z nich je dnes SteamDeck, který používá předchozí generaci RYZEN platformy (ZEN 3 + RDNA 2 alias RYZEN 6000U). Nejúspěšnější obchodně je stále (a s velkým náskokem) Nintendo Wii, které ale staví na velmi staré a slabé ARM platformě, takže proti SteamDeck už nemá žádnou šanci a hry a vše podle toho také vypadají. Jenže NINTENDO jednoduše neumožňuje hrát jeho hry prakticky na ničem jiném (nevydává hry na jiné platformy), takže hráči nemají na výběr. Nicméně SteamDeck od VALVE už není nejvýkonnější kapesní konzolí. Tou se stává ROG Ally od ASUS.

Ta má právě díky novému AMD RYZEN Z1 výrazně vyšší výkon a možnosti. Ti znalejší asi vědí, že ve své podstatě jde fyzicky o stejný čip, jakým je mobilní procesor RYZEN 7 7840U s integrovanou R780M grafikou omezený na TDP. AMD konkrétně nabízí 5nm 6jádrový/12vláknový RYZEN Z1 se ZEN 4 architekturou a 4CU jednotkami nové RDNA 3 integrované grafiky. Ale to je jen základ nabídky.

Plně aktivní verze čipu má těch 8jader/16vláken ZEN 4 a 12CU Radeon RDNA 3 s až 8,3 TFLOPS výkonu. Tato verze se jmenuje RYZEN Z1 Extreme. A je o poznání výkonnější procesorově a hlavně graficky:

Má tolik výkonu, že zvládá AAA hry v nativním 1080p. Samozřejmě na nižší detaily, ale zvládne to. Speciálně když k tomu přidáme podporu AMD FSR, kdy pak zvládne všechny hry  naprosto v pohodě v 60FPS. Nemluvě o tom, že handheld zařízení mají obvykle malé obrazovky (7“), takže detaily tam nevynikají tak jako na velkém třeba 32“ monitoru u klasického PC.

ASUS a jeho ROG ALLY je první zařízení, které novou generaci ultra úsporných mobilních RYZEN Z1 procesorů použije, ale pravděpodobně nebude poslední. Pokud vím, není žádná exkluzivita, že by ostatní nemohli RYZEN Z1 procesory používat. Firma věnovala hodně času vývoji správného designu a tvaru a testovala mnoho možností.

Finální verze ROG ALLY již tedy byla představena. Zařízení je velmi podobné SteamDeck, proti kterému má ale masivně lepší parametry, a hlavně nativně běží na Windows a má tedy podporu Xbox, Steam a všech dalších herních obchodů a streamovacích platforem jako na klasickém PC. Kromě výkonnějšího AMD RYZEN/Radeon základu, má také mnohem lepší display. Na velikostně stejných 7“ má 1920x1080 při 120Hz. SteamDeck nabízí pouze 1280x800 při 60Hz. Překvapivě obě zařízení mají podobnou velikost i 40Wh baterii. ASUS nabízí také možnost dokoupení ASUS dokovací stanice s mobilními PC grafikami a připojení na velkou TV apod., což samozřejmě výrazně zlepší grafický výkon.

ASUS neoznámil ceny, to udělá až 11.5.2023, ovšem BestBuy „nechtěně“ zalistoval nejvyšší verzi ALLY s tím 8jádrovým RYZEN Z1 Extreme/16GB RAM + 512GB SSD za 699 dolarů, tedy v přepočtu zhruba 18 499 korun vč. DPH. A to není vůbec špatné! Osobně jsem čekal 999 dolarů. Levnější varianta se 6jádrovým Z1+16GB RAM+256GB SSD by měla být asi o 100 možná 150 dolarů levnější. Ten M2 SSD disk by měl být upgradovatelný, ale nevím to jistě jak to bude se zárukou apod.

Každopádně ASUS přináší velmi působivé zařízení na pole kapesních konzolí, kde dosud vládly hlavně NINTENDO a SONY a teprve nedávno dorazil SteamDeck. ASUS ovšem nabízí propracovanější nejmodernější design a hlavně násobně lepší výkon a univerzalitu díky Windows 11. Tedy má už v samotném základu zdaleka nejširší škálu podporovaných her a herních služeb ze všech těchto kapesních herních řešení. A ta cena je sice vysoká, ale neřekl bych přehnaná. Uvidíme, jaký bude ROG ALLY v praxi. A to poměrně brzy. Do obchodů tedy dorazí ještě během Q2 2023. ASUS vše oficiálně oznámí v průběhu května …

Tak jak se vám to zatím líbí? Uspěje ASUS?

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-28 18:47:01

“ Každopádně ASUS přináší velmi působivé zařízení na pole kapesních konzolí, kde dosud vládly hlavně NINTENDO a SONY a teprve nedávno dorazil SteamDeck. ”

Tak narovinu toto zariadenie switchu nebude konkurovať vzivote. Ten má predaných viac ako 120milion konzol. Tu Nvidia dodala veľmi kvalitne gpu v podobe tegra slávi uzastny úspech.

Sony dlhodobo handletom nevládne, víta mala predaje 16 mil čo bolo pre Sony obrovský fail.

Steam deck má predaných ubohe 3 milióny handletov a tvárime sa že je to úspech? Tento rog handlet bude mat slabšie predaje než steamdeck.
Tento asus bude mat win11, systém stavaný na milion kombinacii lepeniek ako hw, sw a softov. Ja neviem kto by si chcel reálne robiť zle na tom debugovat prečo to tak seká a má stuttering.

Na switch zapnem a hrám. Všetko krásne odladene na jeden sw a hw.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-28 21:04:18

Pozri si poriadne parametre toho železa čo je v tejto konzole
Tento čip je sen každeho notebooku, lenže notebooky s tymto čipom sa predavaju nad 1500€.
Tato konzole ma v sebe plnokrvný 8 jadrový 16 vláknový CPU ZEN4 s integtovanom RDNA3 s 12 CU jednotkami vyrobene na 4nm procese.
A že vraj bude sekať? Ta GPU ma výkon ako GTX1080 ver že ta sekať nebude
Jedine čo ma štve že tieto čipy niesu v notebookoch ale v konzole, taky notebook s tymto hardwarom za 700€ by bol besceler
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-29 08:33:44

Aktuálne mam doma 5800x3d v kombinacii s 7900xtx nitro+ a mám aktuálne ešte Rtx 4080 strix a skúšam, ktoré kombo mi pôjde stabilnejšie na win11. Niektoré hey mi sekaju a neviem si pomôcť a niektore som odladil. Niektoré sekaju na tej karte a niektoré na druhej. Veľa hier proste hľadám na fórach čo upraviť aby to šlo tak ako má. Ja toto chápem že win 11 je stavaný na milión kombinacii hw a sw a proste vývojári to nevedia odladit. Keď spustam hru musím povypínať softy na pozadí aby nemali konflikty, mám zakázané všetky overlay. V registroch zakázané niektoré softy, vsetky dx 12 hry mam nastavene cez daky flow guard aby vedela karta nacitavat správne shaderi.

Čiže za mna je jedno aký bude mat ten handlet výkon. Je niekoľko násobne slabší jak moje pc a ja viem aké mám na ňom problémy. Neviem si predstaviť debugovanie stekajúcej hry na takom handlete. Na switchi to zapnem a hram. Ja uz ani nedokazem zratat kolko x som si reintaloval moj pc alebo znamim lebo uz tomu neslo pomoct.

Nepredpokladám že sa toto zariadenie ani len priblíži k úspechu steamdecku. A ten ako som písal predal iba 3 mil zariadení co je žalostne malo.zato switch ide nad 110milionov. Tu jasne ukazuje koľko ľudí sa chce srat na tých handletoch s optimalizáciou, alebo chcú niečo co zapnú a funguje to.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-29 11:05:18

Když to tak čtu, jaký máte problémy s PC a všechny ty kroky "aby to jelo jak má", tak jsem vlastně rád za můj PC s 1/3 výkonem, který jede jak má, protože každý % dolů bych skutečně pocítil. Spíš si myslím, že si ty problémy umělé vyvoláváte aniž by jste si toho byl vědom.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-29 12:02:31
avatar
Přesně tak! Jediný důvod reinstalace Windows je chyba mezi židlí a klávesnicí. Případně ještě nákup nového železa, ale mě zvládli Windows 7 upgradované na Win10 i přenos z i5 3570K na AM4 s Ryzen 5. Takže ani přechod na nový HW už nutně nemusí znamenat reinstalaci.
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-29 16:05:13

Ono je aj dost rozdiel ak hra niekto v 50-60 fps na slabsom monitore so zlopu doozvou, to tak neciti tie prepady a zasklby, ale ak niekto ide na qd oelede s 1ms v 175fps tak daky prepad je mu ozaj neprijemny vsakze.
Ja uz som si uzil citaty tupu "Ide mi to uplne v pohode, neviem co ty s tym mas" potom som to u dotycneho videl a radsej som sa zdrzal komentaru.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-29 13:00:34
avatar
Ten problém není v OS (Win/Linux), ale v těch hrách samotných.
Sám to potvrzuješ, když píšeš, že některé hry ti sekají na NV a jiné na AMD.
Samozřejmě je jednodušší optimalizovat hru na jednu konkrétní GPU ve Switchi, než na plejádu různých karet na PC.
Nicméně pokud bude Ally nebo Steam Deck obchodní úspěch, tak každé to zařízení je také jen jedna kombinace HW, kterou má X milionů potenciálních zákazníků. To je mnohem zajímavější pro vývojáře, jako cílová skupina pro kterou se může vyplatit optimalizaci udělat. Ne jako PC, kde skoro nenajdeš dva stejné stroje.

Snažit se rozbité hry svalovat na Windows, rozbíjet je kvůli každé hře jinak a pak muset reinstalovat, mi přijde trochu hloupé ;-)
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-29 13:49:02

jo to sem tak zkusil jedi survivor a tam zas totalne odflaknuli optimalizaci na cpu. na 5900x mam zatizeni rx6700xt 60-85%, nikdy 100 jak v jinych hrach a pekne hnusny fps dropy v nativ 2k a high detaily. snizeni detailu nepomaha, fps stejny. pomuze akorat fsr, ale to i v rezimu quality ma takovy artefakty ze to je na zbliti. cal ma misto vlasu zrzavej sum a prvni souboj proti meelee ST by epileptika zabil na miste.
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-29 19:46:35

Co? ten problem je absolutne vo windose ako takom a v celej polepnej platforme kde existuje milion kombinacii hw a sw ako pisete, ze je tu tazko hladat 2 rovnako poskladane pc.

Toto neni Apple a jeho odladeny mac kde si hw a sw moduluju samy a ked im ide do store daky soft tak je kontrolovny aku ma optimalizaciu.
Nie toto je windows kde si vseko šahá a prepisuje ragistre a na pozadi bezi 100 procesov naraz co mozu mat medzi sebou akykolvek konflikt. Mame tu 10 launcherov a podobne idiotiny na vsektko zvlast v roznych kombinaciach.

"Snažit se rozbité hry svalovat na Windows, rozbíjet je kvůli každé hře jinak a pak muset reinstalovat, mi přijde trochu hloupé ;-)"

tak ake je riesenie na toto mat highendove pc a nehat to nech to seka jak fras lebo sak je to len zle optimalizovane a na pc je to tak normalne? potom rovno mozem hravat len na konzole a budem to mat aspon stabilne na 60 fps ked tie pc uz nemaju ani lepsiu grafiku ne? Vela ludi toto proste neakceptuje a preto pre tie hry su plne fora a tutorialy ako ich opravit pre vasu konkretnu platfomu lebo zial sa to neda na tak diverzifikovanych systemoch v tolkatich kombinaciach od vyvojarov....Aj ja mam niektore hry co zapnem a idu bez sekania a niektore idu ako hnoj.

"Nicméně pokud bude Ally nebo Steam Deck obchodní úspěch"

toto ani nezartujte, system s 3 mil predanymi kusmi (steamdeck) po takejto dobe nemoze byt obchodny uspech, ten rog ally nemam strach ze bude mat predajne cisla hlboko pod steam deckom.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-29 18:05:40
avatar
Ano, ta variabilita platformy je určitě výzvou, co se týče optimalizací. Ale to není chyba Windows OS jako takového.
Apple už dávno nemá odladěný OS. Je to stejně problematický OS jako Windows. V něčem lepší v něčem horší. Tyhle stereotypy z doby Win98, kdy jsme reinstalovali PC i několikrát ročně a Apple měl vlastní odladěnou a stabilní platformu, jsou hlubokou minulostí.
Od vydání Win7 jsem musel na všech PC která mám, nebo spravuju dělat všeho všudy dvě reinstalace, páč se opravdu něco v OS rozbilo a nešlo to spravit.
A pokud žiješ v naivní představě, že Linux nebo MacOS nemá ty stovky procesů běžících na pozadí a problémy se stabilitou, když se do toho začne někdo šťourat a instalovat bloatware, tak jsi hodně naivní. Je to ve všech těch OS úplně stejný...
V naší firmě o asi 300 lidech má Apple asi 80% lidí, zbytek Linux. Problémy mají všichni, jen každý jiné...
“10 launcherů"? To si pleteš Windows s Androidem, ne?
Já teda nemám High-end PC, jen ubohou RX6800 + R7 5800X, ale nepamatuji se, že by se mi někdy něco sekalo. Přesně jak píše Varin. Asi děláme něco špatně;-)
Je něco jiného najít si na fóru návod co udělat se soubory hry, aby to lépe běhalo a něco úplně jiného ohýbat nastavení OS aby ta zmršená hra byla schopná běhat. Buď jde opravit/obejít chyba v té hře (mody/úpravy konfigu/patche dll nebo exe souborů), nebo mi taková hra nesmí do PC. Nebudu si kvůli nějakému SW odpadu rozbíjet svůj stabilní OS.

To, že mají tyhle prvotiny menší prodeje než konzole značky s několik dekád starou historií a vlastním vývojem her, která má miliony věrných fanoušků a fanatických příznivců, ještě neznamená, že nejde o obchodní úspěch. Ten se měří tím, jestli jim objem prodejů zaplatí vývoj této generace, vyrobí zisk a ideálně zaplatí i vývoj té příští generace.
A z pohledu herních vývojářů jsou i nízké miliony prodaných kopií určitě velmi zajímavé.
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-30 00:43:20

“10 launcherů"? To si pleteš Windows s Androidem, ne?

What is a PC launcher?
An application launcher is a computer program that helps a user to locate and start other computer programs. An application launcher provides shortcuts to computer programs, and stores the shortcuts in one place so they are easier to find.

Takze kedze je to PC lepenka...steam, origin, EA launcher, REd engine launcher, Epic, Battlenet, Gog, Uplay, rockstar Launcher...

ano tu dvaja napisete jak vam to akoze neseka, nech vas je 5, nech vas je 10 a co potom tie tisice co su zufale a vypisuju po forach na reddite, na steame, su toho plne youtube videa co vsekto tam pomackat a zablokovat aby to ako tak slo, tam ratam ze vsekto je probelm medzi kalvesnicou a stolickou nie?

Windows a Mac maju zasadny rozdiel a to ze mac ma zavrete jadro a teda ziaden soft ho nedokaze rozbit do stavu ze ho polozi. Preco lebo ked ten imbecil Gates kradol kod macu a staval tu svoju lepenku nemal ziadne vedomosti a toto ozaj pokaslal.Dodnes sa smejem jak Jobs v priamej diskusii bvinil gatesa z kradeze jeho operacneho systemu priamo pred reporterom a on sa tem len usmieval jak dobre zrobil.

jeho najhrosie rozhodnutie bolo vytovrit v tom os registri co vsetko saha cez seba a vie ich rozbit.

Mac OS miesto toho pouziva small preference-list files ktore si ukladaju potrebne konfiguracie pre aplikacie separatne a absolutne nesahaju do jeho jadra. Preto sa tam apliakcia nemusi ani odisntalovat ale rovno sa slahne cela so vsetkym do kosa a je to jak keby tam nidky ani nebola.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-29 21:24:56
avatar
Aha, tyhle launchery...
Jo, to je koncentrované zlo, to souhlas. Mám z toho seznamu tři a i tak mi je z toho zle a nejraději bych měl max ten jeden od GOG, který ani nemusí běžet pokud nechceš cloud savy.

Ještě horší jsou hry co mají agresivní/online ochrany. Třeba je pár her od Ubi co by mě lákaly, ale tohle bahno mi prostě do PC nesmí.

Ono to bude asi jako s Antiviry. Někdo nemá žádný a nikdy si PC nezaviruje a někomu by nepomohlo ani 10 antivirů kdyby spojily své síly;-)

Takže pokud tě baví hledat po fórech hacky a instalovat si do PC kde co jen abys měl pár FPS navíc a pak žehrat na to jak hrozný je Windows systém, který je potřeba často reinstalovat, tak s chutí do toho.

Já raději některé hry vynechám a PC si nezaplevelím ničím víc než Steam + GOG a jakékoliv přídavné ochrany a spoušteče prostě znamenají diskvalifikaci.
I tak mám na Steamu a GOG nejméně 2x víc her v knihovně než dokážu dohrát za příštích 10 let, takže nedostatkem určitě trpět nebudu.
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-30 17:18:33

Toto je akurát to čo tu píšem na margo pc:
https://m.youtube.com/watch?v=uI6eAVvvmg0&pp=ygUSRGlnaXRhbCBmb3VuZHJ5IHBj

Katastrofálne porty. Ale to je hra za hrou. Hogwarts legacy seká dodnes a nevedia to opraviť a optimalizovat pre pc, na uncharted mám neskutočný jittering na mysi a nedokážem to vyriesit nech robím čokoľvek…
Keď si pozerám zrovnanie tak tie hry na 500e konzolách vyzerajú takmer identicky ako na highend pc, človek to musí pauzovať a hľadať kade tiene aby našiel rozdiel.
V skratke sa na tie pc úplne serie a absolútne sa nevyužíva ich výkonový potenciál. Tie hry sú maximálne ladené na konzole a na pc sa to nejak len vyvrhne.
Tie rozdiely sú abolútne úbohé:
https://m.youtube.com/watch?v=vloP9M1Ffzs&pp=ygUXSndkaSBzdXJ2aXZvciBwYyB2cyBwczU%3D

Ako reálne ak ma niekto 5000e na nákup nekupujte 1500e maly 34 palcový monitor s 3500e pc…kúpte 500e konzolu a 4500e godlike 85” tv a pád e vám sánka.
Pc sú prakricky mŕtve nič sa na ne nerobi len sa sem hádžu dáke porty aby si narátali dáke predaje. Ale v skutočnosti ak by tie hry na to pc upravovali pre ten potenciál tak s high end 70tflops mašín by nám mala padnúť sánka a ne hľadať dáke tiene v pozadí. V realite pri bežnej hre to nemá nitto šancu zbadať.

A ešte sa srat s optimalizáciou a dúfať, že to niekto odladi.

Jediný kto sa tam snaží je Nvidia mi to tak už pripadá vďaka ním vyzerajú tie hry na pc ozaj lepšie…vid raytracing a pod co konzole nedávaju.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-29 13:49:21

jak gtx1080? to si kde sebral? podivej se na recenze tech her, 1080 dava stejny fps ale na high/ultra v 1080p, ne na low...
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-29 10:39:21

Switch a Ally, to je jako srovnávat koloběžku s autem, ale ono kolikrát je na té koloběžce větší zábava. A o tom to je, Switch má sweet point cenu, prostě stojí tolik, kolik je ochotno za přenosnou konzoli většina lidí zaplatit. Ally je nabušená mašina, ale raději bych viděl tohle železo i v nějakém hezkém laptopu.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-04-29 20:27:49

Spíš je otázka co ještě není výkonnější jak switch, když switch má cca stejný výkon jako aktuální lowend telefony za 4000.

Telefony za 10tisic už zvládají switch emulovat a to tak dobře že na nich switch hry běží s vyššími fps jak na tom switchi.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 70x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1318x
Komentářů: 4
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1694x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1175x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1219x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3808x
Komentářů: 0