Často slýcháme, že bez konzolí by to prý nešlo a tak kvůli nim musíme trpět ústupky z kvality. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 16 červen 2015
altČasto slýcháme, že bez konzolí by to prý nešlo a tak kvůli nim musíme trpět ústupky z kvality.

 

 

 

Nejeden vývojář her použil argument, podle kterého to občas vypadá, že jen díky konzolím nějaké hry prodají, zatímco PC platforma je jen platforma zlodějů. Naposledy jsme tento argument slyšeli od tvůrců Witcher 3, kteří, když se provalilo, že kvůli konzolím není PC verze tak dobrá jak by mohla být, přišli s argumentem, že prý jen díky konzolím mohl třetí díl vzniknout. Přitom je to falešný, téměř PC hráče urážející argument. Zejména u Witcher série, která za svou existenci vděčí právě PC platformě.

Další věcí je, že často se setkáváme s tím, že se objevují různé údaje o prodaných hrách, ve kterých ovšem PC je často poraženo konzolemi, takže to vypadá, jak jsou konzole důležitá platforma, kterou mohou vývojáři her omlouvat nedokonalosti jejich produktů, protože tvoří hlavní část prodejů. Jenže do těchto prodejů nejsou většinou vůbec započítány digitální prodeje her na PC, které se ale dnes téměř výhradně prodávají hlavně digitálně. Pochopitelně, jak MS, tak SONY se podobné zastírání faktů hodí, protože bez podobných věcí by umělá platforma herních konzolí Xbox One a PS4, které jsou ve skutečnosti velmi nevýhodná zařízení, v podstatě nemohla existovat. Samotní konzolisté si tohle platí v mnohem vyšší pořizovací ceně her proti PC a dalších poplatcích, spojených s možností hrát hry třeba hry online s kamarády, za což na PC platit nemusíte.

Každopádně v posledních letech se objevují mnohem přesnější data o prodejích a přijímech z her, ze kterých už PC platforma vychází mnohem lépe. Zde totiž PC na hlavu poráží obě herní konzole dohromady. Kromě prodejů her tvoří značné příjmy i prodej rozšíření, online poplatky v MMO a bonusový obsah a tak dále. Celkovou hodnotou už dnes PC výrazně překonává konzolový trh. V samotných prodejích samostatných her pak PC překoná konzole příští rok, kdy se předpovídá prodej za 29 miliard pro PC a "pouze" 28 miliard pro konzole dohromady. K tomu se ale na PC prodají přídavky pro hry a další věcí za 21 miliard dolarů, zatímco na konzolích už je to jen 2,4 miliardy. Sčítat asi umíte sami.

 PC platforma nadále roste a každý soudný vývojář her s ní musí počítat. Opět se ale rozevírají nůžky mezi konzolemi a průměrným PC v oblasti technických možností a výkonu. Aktuální konzole díky snaze šetřit ze strany Xbox a SONY nemají HW na to, aby zvládaly rychle nastupující 4K rozlišení a ani sety virtuální reality. Na obojí je potřeba poměrně výkonný, zejména grafický HW, který mají jen současná moderní PC. Dále se rozšiřují možnosti a popularita PC platformy v oblasti e-sportu, digitální distribuce v dalších částech světa, zejména v Asii a Indii a tak dále a tak dále. Prodeje herních PC, výkonných komponent a příslušenství stále rostou a tvoří tak trh několik desítek miliard dolarů ročně.

Bez umělé podpory, různých časových i faktických exkluzivit by se konzolové platformě žilo vedle PC velmi špatně. Ostatně spousta lidí se od konzolí vrací zpět k PC, kdy zjišťují, že když už trávit čas hraním her, tak by to mělo za něco stát a neváhají si pořídit pořádný PC, který dnes může mít mnoho podob, tvarů i velikostí a velký výkon lze dnes zabalit do krabice menší, než jsou samotné podstatně slabší a méně variabilní konzole. Takoví lidé jsou ochotni utrácet i za kvalitní hry, jenže to je právě něco, co vývojáři her nejsou často schopni poskytnout. Doufejme, že například možnost vracet digitálně zakoupené hry, což nedávno umožnil konečně STEAM, přispěje k tlaku na vývojáře, aby dělali hry pořádně. Stejně tak doufáme, že budou pořádně využívat technologických možností a výkonu, které současná PC nabízí, ačkoliv se SONY a MS nelíbí, pokud mezi PC a konzolovou verzí hry je příliš viditelný rozdíl. Pak by si totiž spousta lidí mohla uvědomit, že platit o třetinu vyšší cenu za stejnou hru v horší kvalitě na konzoli je prostě hloupé. Takže jsme svědky toho, že PC verze často nevypadají tak dobře, jak by vypadat mohly a za tím hledejte politiku ... nic víc.

BTW: na právě probíhající E3 bude mít PC platforma poprvé vlastní panel. Sledovat jej můžete online od 2 hodin v noci 17.6.2015, kdy tam určitě uvidíme pěkných pár PC novinek a toho, co PC dnes dokáže nabídnout a nabízí.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 527x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 840x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3142x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1348x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1216x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1894x
Komentářů: 1