Díky novému RDNA 3(4) Radeon GPU je novinka SONY o poznání v praxi výkonnější a lepší.
Půl generační update PlayStation 5 byl představen, novinka dorazí jako PS5 Pro a největším vylepšením je výrazně lepší zejména grafický výkon. Současná generace konzolí je totiž už dlouho na trhu, a samozřejmě PS5 a Xbox X jsou postavené na základech odpovídající roku 2020. To znamená že mají procesory RYZEN ZEN 2 série, konkrétně 8jádrový/16vláknový ekvivalent RYZEN 7 3700. V případě nového PS5 pro má však posunutý takt z 3,5GHz na 3,85GHz. Původní PS5 pak využívá Radeon RDNA 1(2) grafiku o 36CU na 2,23GHz s celkovým výkonem 10TFLOPS. Konzole má také 16GB sdílené paměti GDDR6 na 14Gbps. U nové PS5 Pro největší změnou prošla právě GPU a paměť. Ta je sice nadále sdílená a má 16GB, ovšem takt se posunul z těch 14Gbps na 18Gbps, tedy velmi zásadní zrychlení.
GPU však dostalo novou architekturu, hlavní část je RDNA 3, ovšem podle všeho minimálně části GPU starající se o RayTracing už jsou verze RDNA 4, proto o ní SONY ani nemůže v prezentaci mluvit, protože samo AMD novou RDNA 4 ještě nepředstavilo. Kromě architektury však došlo k citelnému nárůstu počtu jednotek z těch 36 na 60CU a tak je až 2,35GHz. Celkový FP32 výkon tak masivně stoupl z 10 na až 36TFLOPS!
K čemu to připodobnit. Je to jako byste si ve starším PC vyměnili starý Radeon RX 5700XT 8GB za nový Radeon RX 7700 XT 12GB. Právě RX 7700 XT je zhruba rasterizačním ekvivalentem nové GPU v PS5 Pro, ovšem Raytracing výkon bude mít mnohem lepší, protože jde o RDNA 4, kdy AMD nám předvede jeho vlastnosti až s chystaným vydáním Radeon RX 8000 série v lednu.
- Jak výkonný je nový PS5 pro vůči PS5?
SONY zatím novou konzoli neprodává (začne s tím až 7.11.2024), ovšem samozřejmě je široce dostupná vývojářům her. Nepřekvapí tedy, že unikají podrobnosti o výkonu, kdy tvůrci ladí vylepšené profily a nastavení detailů existujících her, které využijí výkonu PS5 Pro. Herní tvůrci tedy tvrdí, že výkonové srovnání ve stejných hrách je zhruba následující:
Stávající PlayStation 5 dokáže v nastavení dynamického rozlišení 1080p až 1600p v mixu středních a vyšších nastavení detailů dávat zhruba 45 – 60FPS.
PlayStation 5 Pro dokáže ve stejné hře jet v dynamickém rozlišení rovnou 1600p až 2160p (bez PSSR) ve vysokých detailech na zamčených 60FPS bez jakýchkoliv propadů. Tvůrci tak dokonce zkouší v tom 2060p (4K) dostat se až na 120Hz, což by s nastavením středních detailů neměl být v mnoha titulech velký problém. A při dynamickém rozlišení nebo s použitím PSSR už by 4K 120Hz měl být naprosto bez potíží i lepšími detaily než na PS5.
Z hlediska konzolové praxe se tedy bavíme o masivním praktickém rozdílu. Samozřejmě ona obrázková srovnání detailů, jak je udělalo SONY, kdy mnozí hledají rozdíly lupou, nedělá ten správný dojem. Bohužel to je maximum, co mohlo SONY pro videopředstavení udělat. Jsem si ale jistý, že až bude možné PS5 a PS5 pro vyzkoušet vedle sebe na stejné TV, tak už to nebude jen o hledání rozdílů v detailech, ale i o těch FPS a rozlišení, ve kterém to pojede. Prostě je rozdíl mezi středními detaily na 30FPS a vyššími detaily na 60FPS a přesně to bude rozdíl v praxi mezi PS5 a PS5 Pro.
SONY rozhodně mělo přidávat minimálně ten stojánek …
Oznámených 700 dolarů a dokonce 800 Eur, je opravdu vysoká cena. Upřímně jsem si jistý, že kdyby součástí ní byl i ten stojánek a optická mechanika, asi by kolem toho nebylo až takové negativní halo, jako je. Nepřidat ten stojánek a mechaniku k tak drahé konzoli, působí prostě zbytečně hamižně …
Podle zákulisních zdrojů a analytiků SONY bude mít na PS5 Pro tak o něco vyšší marži, než má na PS5. Bohužel na rozdíl od minulých generací cena PS5 s časem neklesá. V minulosti klesala, jak klesaly náklady na výrobu stárnoucího zařízení. Jenže u současné generace k poklesu nákladů jaksi nedošlo. Naopak. Náklady jsou na některé věci dokonce vyšší (výroba čipů i pamětí je mnohem dražší než před pár lety), a SONY dokonce v některých částech světa už muselo i původní PS5 zdražit.
Těch 700 dolarů za novou PS5 Pro tak bohužel odpovídá faktu, že má podstatně dražší SoC, které vyrábět v době, kdy je tu AI horečka, stojí prostě mnohem více peněz. A cena starších výrobních procesů tak vůbec neklesá. K tomu má novinka dražší paměti, kdy bohužel právě poptávka po AI žene dnes ceny pamětí výrazně vzhůru (takže jsou opět znatelně dražší než před několika lety). Novinka má také 2TB SSD místo jen 1TB, ovšem to je dnes rozdíl v praxi jen tak 1500 korun. I tak by se do těch 700 dolarů a speciálně 800 Eur rozhodně vešla cena mechaniky i toho stojánku ve výsledku s podobnou marží, jakou má SONY na stávající PS5. Jenže jak víte, firma je po katastrofických investicích do herních live service propadáků, v horší situaci. A tak se snaží o zvýšení marží, kde se dá. Ovšem nedat k tak drahému zařízení ten stojánek a mechaniku, působí prostě špatně, to si i u SONY musí uvědomovat …
Největší výtkou k nové PS5 Pro však vlastně není ani tak ta cena, jako částečně související věc s tím, týkající se naprosté absence nových PlayStation her! Celá prezentace byla dělána na několik let starých PS hrách, které má většina majitelů PS5 možná už rovnou několikrát dohrané, takže že na PS5 Pro poběží lépe, už většinu lidí vůbec nezajímá. Úplná absence nových graficky zajímavých SONY her byla tedy největším zklamáním, pokud jde o prezentaci nové konzole a mnozí se tak ptají, proč si novinku vlastně kupovat …
- Vysoká cena zákazníky nedoradí …
Přes tu velmi vysokou cenu, která už je rozhodně mnohem blíže výkonem solidnímu hernímu PC, než tomu bývalo doposud a než by bylo ideální, podle analytiků nejspíše novinka u cílových zákazníků uspěje. Firma rozhodně nečeká, že by prodejně nová PS5 Pro překonávala stávající PS5. ovšem prodeje stávající verze už výrazně zpomalily, cenu SONY nesníží, takže vydat výkonnější i když dražší verzi je pravděpodobně jedna z mála šancí, jak vůbec zájem o platformu oživit. Podle analytiků se v následujících letech tak prodá minimálně 13 až 15 milionů těchto konzolí, což při ceně 700 dolarů za kus rozhodně není zanedbatelné. Pokud to navíc SONY podpoří nějakou vizuálně a herně zajímavou novou hrou, nebo stihne vyjít GTA 6 jak se předpokládá, možná budou prodeje ještě vyšší, protože prostě to nové Radeon GPU v PS5 Pro je výrazně lepší. A bude to vidět a znát nejen v detailech, ale hlavně v tom že PS5 Pro zvládne stabilních 60FPS ve vysokých detailech a rozlišeních což stávající konzole prostě nikoliv a budou mít 30FPS v řadě nových her. To prostě může konzolové zákazníky nakonec přesvědčit. Kromě pořízení výkonného PC nemají na poli konzolí vlastně jinou možnost. PlayStation 5 Pro je nejlepší a nejvýkonnější klasickou konzolí. A minimálně do konce 2026, kdy možná Microsoft představí nový Xbox postavený na ZEN 5 a RDNA 5 (pokud se na vlastní konzoli nevykašle úplně) nebude mít žádnou konkurenci …
SONY sice chystá regulérní novou PlayStation 6, kdy aktuálně je potvrzeno, že na ní opět spolupracuje s AMD a bude tedy využívat nejnovější architektury CPU i GPU, ovšem verze, které ještě nejsou ani ve finálním vývoji v tuto chvíli. U PS6 se předpokládá minimálně použití ZEN 6 ne-li spíše ZEN 7 spolu s novou generací pamětí a nástupce RDNA architektury, protože konzole se 100% neobjeví na trhu dříve, jak v roce 2028, tedy za 4 roky. Do té doby je tedy PlayStation 5 Pro nutným upgradem, protože stávající PS5 je už hodně slabá a bude mít s novými hrami stále větší potíže …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|