Kontroverzní a pravděpodobně nezákonné minimálně v Evropě. Firma chce trestat uživatele
Nový SWITCH 2 se po dlouhém čekání blíží svému vydání, které nastane 5.6.2025. Nicméně kromě „nového“ HW, který konečně posouvá Nintendo platformu do tohoto desetiletí (pravda, jen těsně), firma představila také nové EULA, tedy podmínky jeho používání. V něm se po povinném souhlasu (kromě běžných ustanovení, že té a té firmy věnujete všechna vaše data apod.) zavážete, že nebudete konzoli nijak upravovat, pokud jde o HW a SW a ochranné prvky. Jakékoliv porušení chce Nintendo trestat tím, že vám potenciálně znefunkční konzoli a znemožní tedy její další používání. Současně firma po vás v nových podmínkách chce, abyste se vzdali práva na to ji snad hromadně žalovat. Což je docela vtipné. Nintento, které samo rádo žaluje kde koho, chce brát uživatelům právo žalovat ji ;).
Nejsem, si jistý, ale podle mě některá ustanovení v nových podmínkách porušují Evropské právo. Pravda, to bohužel samo není tak jasné, jak by mělo být. Speciálně co se dodatečných úprav konzole týká. Co by majitel konzole, byste podle mě měli právo si upravovat HW a SW dle libosti a pouštět si tam SW jaký chcete. Nintento to sice nemusí podporovat, ale nemá mít žádné právo vám to zakazovat. Očekávám, že novými podmínkami spíše firma jen povzbudí hackery k rychlejší práci. Každopádně minimálně naši zástupci v EU by se měli zabývat podobnými diskutabilními podmínkami a ustanoveními, které musíte povinně schválit, a které se firmy jako Nintendo snaží u zákazníků vymoci. Určitě by měl vzniknout jasný zákon a evropské/české nařízení, podle kterého si můžete HW a SW, který si koupíte, upravovat, jak chcete pro svou potřebu. Stejně tak by mělo být právo na to si ho sám opravit a firmy by měly poskytovat plnou potřebnou podporu a díly k tomu.
- SWITCH 2 potvrzuje specifikace – starý HW ale pořád pokrok
Jinak Nový SWITCH 2 je nový opravdu jen ve srovnání se starou generací zařízení. Co by technologie je ve skutečnosti pěkně starý už dnes. Nicméně první generace byla skutečně technologický pravěk, takže novinka přeci jen posouvá věci dál, zhruba do počítačového středověku ;).
Procesor je tedy starší ARM Cortex A78C s 64bit. Má 8 jader celkem, ale jen max. 6 bude používáno přímo pro pohon her, 2 jsou pro systém. Přestože jde o starou ARM architektu z roku 2020, jde o významný posun proti předchůdci, jehož ARM CPU používá A57 generaci už z roku 2012. A efektivně pro hry mělo jen 3 jádra. Novinka má tedy kromě o generace lepší architektury a dvojnásobku jader pro hry, také vyšší takty až 1700MHz proti max. 1020MHz.

Součástí SoC čipu je samozřejmě i GPU. Tím je opět NVIDIA „TEGRA“ řešení, a zde je také masivní generační posun. Stará generace měla architekturu RTX 900 série z roku 2014 a jen 256 CUDA jader na max. 921MHz. Nová má architekturu AMPERE, tedy RTX 3000 z roku 2020. Čip má však především 1536 CUDA jader a až 1400MHz. Kromě masivně lepšího výkonu má novinka i výhodu podpory technologií jako RT, DLSS apod. I díky tomu tedy bude zvládat i současné AAA hry v 1080p, něco o čem se původní generaci už dávno ani nesní.
Přispívá k tomu také paměťové vylepšení, kdo novinka má 2x 6GB LPDDR5X na 128-bit. 3GB má být pro systém a 9GB je vyhrazeno pro hry. Předchůdce měl dnes už funkčně nedostatečných 4GB LPDDR4 se 64-bit sběrnicí. Propustnost u novinky je tak rovnou až na 4násobku. Nejmenší zlepšení nastalo pak u úložiště. Tím zůstává UFS čip, ale přeci jen trochu vylepšený na vyšší rychlosti a má mít 256GB kapacitu. K potěšení všech zůstal MicroSD slot pro rozšíření paměti až na 2TB (oficiálně) i přímo herní MicroSD karty.

SWITCH 2 se jinak koncepčně od SWITCH 1 vůbec neliší, mobilní handheld s možností dokování a používání jako klasické konzole k TV. Firma se zjevně po zkušenostech ze své minulosti nepouštěla do žádných experimentů. Používá také vlastně stále starší HW (většina technologií je z roku 2020, tedy 5 let stará dnes), což znamená dvě věci. V první řadě je prověřený a vyladěný, především jej však lze levně vyrábět. Nintendo používá starší SAMSUNG 8nm proces pro ta SoC a stejně tak ostatní komponenty využívají staré generace výroby a procesů a komponenty jsou pro ni jako výrobce laciné. Velkým posunem bude i displej, ale ani ten dnes už technologicky nijak neohromí, nicméně bude dostatečný a prostě je levný. 7,9“ LCD má 1920x1080 a k tomu 120Hz a VRR. Samozřejmě má dotykovou vrstvu. Vylepšeny byly i hlavní stále odnímatelné ovladače, jsou větší, mají magnetické pevnější uchycení a jak víte, také dokáží fungovat jako počítačová myš.
Přestože novinka spoléhá na 5 let starý HW, rozhodně nepůjde o levnou konzoli pro zákazníky a proti předchůdci výrazně zdraží. V ČR ta má být oficiální cena 12 499 korun a firma pořádně zdraží i své hry, kdy je chce prodávat za až 2400 korun běžně! Na rozdíl od první generace však tahle druhá generace má hromadu koncepčně podobných konkurentů. PC handheld zařízení jako jsou Steamdeck nebo ROG ALLY se navíc aktuálně dočkají nové generace AMD procesorů, které posunou výkon a možnosti vysoko nad to, co dokáže SWITCH 2. Nintendo však staví svůj úspěch na tom, že prostě nepovolí a nenabídne své hry na jiné zařízení, jde o zavřenou platformu. PC Handheld Windows zařízení tak budou mít nadále výkonu mnohem větší univerzálnosti a pokud se rychle podaří obejít ochrany Nintenda, bude třeba možné používat emulaci a hrát Nintendo hry i na nich ;). Uvidíme.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|