Nová SONY PS5 Pro má výrazně výkonnější AMD Radeon RDNA3 grafiku. Xbox v problémech? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 18 březen 2024
altPůl-generační vylepšení PlayStation 5 se blíží. SONY zapracovalo s AMD hlavně na grafickém výkonu.

 

 

 

 

Opět se dostáváme do bodu, kdy současná generace herních konzolí už výrazně brzdí technologický a herní vývoj. Jejich platformy byly sice na úrovni mainstreamových PC v době uvedení, ovšem to už je hodně dlouho. PlayStation 5 vyrazil na trhu už v listopadu 2020, tedy před téměř 4 roky a technologicky designem je pochopitelně ještě starší. A od té doby se mainstreamový výkon v rámci PC výrazně posunul. 4K rozlišení se stává standardem a firmy si pomáhají FSR/DLSS technologiemi, aby to ve „4K“ běhalo i se slabším HW. Do her se dostává stále více RayTracingu a další technologie, které před 4 lety byly v plenkách. Do vydání zbrusu nové generace konzolí je ovšem stále hodně daleko a ta stávající generace je už tak brzdou. SONY se naštěstí rozhodlo udělat opět půl-generační vylepšení. Jeho nová PlayStation 5 Pro dorazí v listopadu tohoto roku. A co nabídne?

  • Výrazné navýšení grafického výkonu!

Samozřejmě SONY spolupracovalo s AMD na vytvoření fakticky zcela nového výkonného SoC čipu. Nepřekvapivě se soustředili na podstatné zlepšení grafického výkonu a grafických technologií, což u herního zařízení je pochopitelnou prioritou. Základem SoC ovšem překvapivě zůstává stále ona starší AMD ZEN 2 procesorová architektura. Tedy RYZEN 7 3000 procesor s 8jádry/16vlákny. Dostává ale vyšší takt. Ze současných 3,5GHz se posouvá na 4,4GHz, což prakticky odpovídá specifikacím desktopového RYZEN 7 3700X. Určitě solidní zlepšení, nepochybně souvisí i se změnou výrobního procesu celého čipu, kdy můžeme myslím bezpečně předpokládat, že půjde o řešení vyráběné na N5/N4 TSMC výrobě místo původní N7, dnes N6, v případě aktuálního řešení pro PS5/Xbox X.

Hlavní pozornost se soustředila na zcela novou grafickou část. Tam nezůstal kámen na kameni. Podle věrohodného informačního úniku má novinka rovnou 60 CU místo dosavadních 36 CU. Tedy 67% nárůst. Takt sice klesl z 2,23 na 2,18GHz, ovšem kromě toho, že těch výpočetních jednotek je mnohem více, mají také výrazně novější architekturu RDNA 3. To je výrazný posun proti hybridu mezi staršími RDNA 1/RDNA2 u stávajícího řešení SONY. Celkový nárůst FP32 výkonu ze strany GPU je tak působivý. Z aktuálních 10TFLOPS skáče SONY na 33,5 TFLOPS. Tedy více jak trojnásobný výkon! Hlavní přínos tohoto zlepšení však bude v oblasti AI akcelerací, RayTracingu apod. kdy nové SONY/AMD řešení údajně používá část výpočetních jednotek nové RDNA 4 architektury. Tam lze očekávat realisticky trojnásobné zlepšení možností a schopností. Pokud jde o klasický rasterizační výkon, nejsou výkony FP32 v TFLOPS srovnatelné mezi RDNA 2 a RDNA 3/4 architekturami, protože jsou výrazně rozdílné.

Nepřekvapivě SONY zachovalo sdílenou paměť pro celý systém. Bohužel zůstává u „jen“ 16GB kapacity celkem, což je obvykle dnes využíváno 4-6GB jako RAM a zbytek jako grafická paměť. Ovšem i tak naroste o téměř 30% propustnost celého řešení, protože SONY použilo dnes již standardní 18GHz GDDR6 proti dosavadním pomalým 14GHz GDDR6 u současné PS5.

Pokud jde tedy o klasický herní grafický výkon, lze očekávat že nová GPU čas u „PS5 Pro“ bude mít zhruba 1,8x – 2x výkonu současné grafické části v „PS5“. Ovšem bude mít také jiné možnosti zlepšení.

  • Hraní ve 4K nebude už žádný problém

Obecně se SONY soustředí na posun toho grafického výkonu kvůli tomu, že televize s 4K rozlišením jsou dnes naprostou samozřejmostí a běžným mainstreamem. Lze tedy předpokládat, že by většina potenciálních uživatelů ráda hrála v tomto nativním rozlišení své TV. Současná generace konzolí má však omezený výkon, který pro 4K prostě není úplně dostatečný. Nemají také technologie jako FSR, se kterými starší architektura jednoduše moc nepočítala. Nová PlayStation 5 Pro nejen že bude mít v praxi cca až 2x vyšší grafický výkon, tedy bude s typicky sníženými konzolovými detaily pro 4K použitelná už sama o sobě, SONY se však navíc postará, aby díky RDNA 3 měla i kvalitní upscalovací technologii.

Jmenuje se údajně PSSR a jde o něco jako FSR, ovšem se zapojením strojového učení. Výsledkem má být tedy lepší kvalita než u aktuální verze FSR2. Je však nutné dodat, že FSR 2 (ani FSR 3) v současnosti strojové učení (ML ani AI) nevyužívá. Ovšem tohle se letos změní, kdy AMD již ohlásilo že pracuje na nové verzi se strojovým učením a AI akcelerací. Nebylo by velkým překvapením, kdyby SONY a její PSSR bylo vlastně v základu právě tohle. Tedy nová verze „FSR“ ovšem už s ML/AI algoritmy, které by měly zaručit vyšší kvalitu obrazu. Současně obě technologie na rozdíl od DLSS nevyžadují ladění a implementaci pro každou hru individuálně. Fungují univerzálně. Lze předpokládat, že SONY bude tlačit všechno k výslednému „4K“ rozlišení ve formě spíše nativně zpracovávaného 1440p následně upscalovaného a vylepšovaného do 4K výstupu. Z hlediska praktického výkonu PS5 Pro by tak neměl by být tak žádný problém s hraním v tom výsledném „4K“ při 60FPS+ a to třeba i s aktivním lehčím Ray tracingem pro některé věci. SONY by tak mělo mít výrazně lepší detaily a obraz než konkurenční Xbox … 

  • SONY bude mít nejvýkonnější konzoli, Microsoft v problémech?

Souboj této generace konzolí je zdá se zcela rozhodnut. SONY se svým PlayStation 5 jasně vyhrává v celkových prodejích a nová PS5 Pro varianta bude už i výrazně výkonnější s pravděpodobnou možností lepších grafických detailů. Tedy jasná volba pro všechny hráče, kteří dávají konzolím přednost. Pro ostatní je tu PC. Microsoft a jeho Xbox X tak přestává mít poněkud smysl. Asi se ptáte, kde je tedy odpověď Microsoftu? Kde je půl-generační upgrade ve formě Xbox X Pro?

Původně byl v plánu, ovšem Microsoft před časem vývoj zrušil s tím, že raději akceleruje vývoj další zcela nové generace na zcela novém hardware AMD. Je to celkem pochopitelné rozhodnutí, když Xbox X jednoduše prohrává s PS5 už o desítky milionů prodaných kusů, takže MS to zkusí prostě znovu a jinak. Jeho novinka by měla používat AMD ZEN 5 architekturu pro CPU část a RDNA 5 architekturu pro Radeon GPU. Je zde ovšem drobný háček. Příchod tohoto nového Xboxu je plánován až v druhé polovině 2026. V tomto směru bude mít ale zase Microsoft náskok, protože jeho novinka bude za ty více jak 2 roky nepochybně mnohem výkonnější než i letošní PS5 Pro. Nový PlayStation 6, který by věci zase posunul, je navíc plánován až na rok 2028. Evidentně se nám tedy na poli konzolí současná velmi HW vyrovnaná situace, trochu změní a budou zde velké rozdíly.

Pokud jde o cenu vylepšené nové konzole PS5 Pro, stále jde o kompromisní řešení. SONY se nepochybně snažilo, aby udrželo cenu v cenově přístupné kategorii mainstreamu. Nový pravděpodobně 5nm čip od AMD/TSMC bude nepochybně o něco dražší. Současně se SONY jako firma snaží dostat k vyšším příjmům a hlavně maržím. A protože zjevně bude novinka jasně lepší, než jakákoliv jiná současná konzole na trhu, určitě toho SONY využije k nějakému zvýšení ceny. Snadno ji totiž obhájí. Zatímco stávající PS5 stojí/stála 499 dolarů a dnes už se prodává i za méně, tedy kolem 12 tisíc korun v základu, nová výkonnější PS5 Pro bude podle mě stát nejméně 599 dolarů. Tedy tak 16 tisíc korun vč. DPH. Ale uvidíme. Vydání má proběhnout v listopadu 2024. Bude tedy nový výkonnější PlayStation 5 Pro jasný hit a trochu popožene herní vývoj, který je už dnes bržděný současnou starší platformou konzolí?

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-18 16:22:18

MS podle mne Xbox pomalu ale jistě zařízne. K čemu mít konzoli, kde si zahrajete naprosto to samé, co na PC s Windows? Konzole měly smysl, dokud měly svůj oddělený herní svět od PC a především od konkurenčních konzolí. Dnes máte většinu AAA titulů na PC a všechny konzole, dokonce včetně Nintenda.
Ale dalo se to čekat. Vývoj HW dospěl svou náročností do stadia, kdy se nevyplatilo vyvíjet samostatný HW pro konzole. Dnešní konzole kromě Nintenda jsou v podstatě jen převlečená PC a od PC se liší jen proprietárním operačním systémem. Hry pak není problém portovat mezi jednotlivé systémy a konzole začínají ztrácet smysl. Nintendo přežívá, protože zvolilo odlišný přístup a PS nejspíše přežije jen proto, že její konkurent to zabalí a zůstane na trhu jako jediná plnotučná konzole.
Navíc generaci sněhových vloček stejně stačí na hry mobily, protože na složitější PC hry bez walk-through návodu nemají mozkové buňky.
dafcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-18 18:30:59

"K čemu mít konzoli, kde si zahrajete naprosto to samé, co na PC s Windows?"....
Pravděpodobně nedokážete vystoupit ze své bubliny, když tohle nechápete a je to vlastně úplně prosté.
Lidé, co si chtějí občas (i často) zahrát přijdou domů, zapnou konzoli, velkou TV a HRAJÍ! Nechtějí řešit nějaké blbosti s počítačem, jsou dokonce lidé co ani stolní počítač nemají, mají firemní notebook a stolní bednu prostě nepotřebují.
Microsoft konzoli Xbox zatím nezařízne, to nedává smysl v situaci kdy investuje do herních studií tolik peněz, na Xboxu má úplnou kontrolu nad cenami, marží, nemusí tolik řešit marketing a neřeší pirátství. Domnívám se ale, že MS časem umožní vývoj i ostatním firmám a aby to pro firmy bylo atraktivní, tak jim nechá z prodeje SW na jejich konzoli třeba 10 %, jemu zůstane zbytek. Příští Xbox bude ještě plně v režii MS, další už přejde na ARM a budou ho moci vyrábět a prodávat i jiné firmy (Asus ROG Xbox? Xbox Legion? :-). MS je docela podobný s AMD, nemá špatný HW, ale prodat ho prostě neumí a netýká se to jen Xboxu, ale třeba i řady Surface. Rozdíl je v tom, že MS na HW nestojí a nepadá, ale AMD je na prodeji HW existenčně závislé.
"Nintendo přežívá, protože zvolilo odlišný přístup" Ano Nintendo má odlišný přístup, to není nic špatného, o přežívání bych moc nehovořil, když se podíváme na poslední finanční výsledky, tak o přežívání se nedá mluvit, zisk za fiskální rok 2024 (končí 31.03.2024) je očekávám ve výši cca 2,8 miliardy $, je to 3x více než AMD, tržby očekávají ve výši cca 10,58 miliardy $, což je přibližně polovina tržeb AMD...tolik k přežívání Nintenda :-)
Někdo nemá mozkové buňky na hraní bez návodu, někdo mozkové buňky nepoužije při tak jednoduché otázce do pléna :-)
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-20 07:35:11
avatar
Já myslím, že mu jen nějak nedošlo, že když nemají mozkové buňky na hraní bez návodu, tak asi těžko budou mít mozkové buňky na trápení se s instalací her na PC;-)
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-28 09:56:58

Kliknout na "instalovat" ve steamu/epicu/uplay atd je trápení vyžadující více mozkových buněk než zmáčknout X na tlačítku instalovat na konzoli ?

...Né opravdu hraní her na pc v dnešní době není nic náročného nebo složitého (jako to bylo před 20 lety) co by nás vyvyšovalo inteligencí nad hraní na konzoli
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-19 08:22:53
avatar
Já bych si třeba zahrál NHL na pc.. nemůžu... ale krabičku kvůli tomu kupovat nehodlám, zas tak dobrá hra to není
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-21 12:03:53
avatar
Vyzerá to že ešte nejakú konzolu chystajú.

https://www.sector.sk/novinka/299465/microsoft-prave-certifikoval-novy-xbox-dev-kit-nevieme-na-aku-konzolu.htm
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-21 16:21:02

Ono neviem ci vykonna konzola by bola pre Microsoft zaujímavá lebo aktuálne 70% ich predajov je zo slabého Series s a o ich vykonnejsi Series x neni nejak záujem. Takze či vôbec majú záujem spravit ešte výkonnejšiu konzolu o ktorú bude ešte menší záujem.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Vývoj Cyberpunk 2077 skončil – CDPR chce zrychlit vývoj
Vývoj Cyberpunk 2077 skončil – CDPR chce zrychlit vývojPondělí, 27 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 372x
Komentářů: 0
Seriálový Zaklínač se ukazuje s novým představitelem
Seriálový Zaklínač se ukazuje s novým představitelemNeděle, 26 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 895x
Komentářů: 1
Beetlejuice 2 – druhý film po 36letech!
Beetlejuice 2 – druhý film po 36letech!Pátek, 24 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1178x
Komentářů: 2
Na základech Witcher 3 můžete vytvořit zcela novou hru!
Na základech Witcher 3 můžete vytvořit zcela novou hru!Čtvrtek, 23 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1165x
Komentářů: 1
Jak se vyrábí počítačové čipy?
Jak se vyrábí počítačové čipy?Středa, 22 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1533x
Komentářů: 0
Vychází Hellblade 2 – vizuálně působivá psycho akční adventura
Vychází Hellblade 2 – vizuálně působivá psycho akční adventuraÚterý, 21 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1578x
Komentářů: 3