Pohon nového Microsoft Xbox odhalen – AMD MAGNUS alias čipletové APU ze ZEN6/RDNA5 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 29 červenec 2025
altAMD Magnus je podle všeho nová platforma od AMD speciálně pro nový Xbox. Kdy dorazí?

 

 

 

 

Ačkoliv Microsoft poněkud ustupuje od tradičního konzolového modelu, nadále bude nabízet i nové konzole samotné. Na konec letošního roku chystá ve spolupráci s ASUS vydání ROG XBOX ALLY handheld konzole s výkonnou AMD Z2 platformou. Současně však připravuje i nový klasický Xbox, který by se mohl jmenovat Xbox X serie 2. Aktuálně zde máme z několika zdrojů potvrzenou platformu, která téměř určitě bude tuhle novou konzoli pohánět …

  • AMD MAGNUS alias výkonné APU pro Microsoft Xbox

Už delší dobu se v zákulisí mluví o dalším výkonném APU, které připravuje AMD. Tzv. MAGNUS je poměrně velké čipletové řešení postavené na ZEN 6 a „RDNA5“. Ovšem má několik dalších zvláštností, kvůli kterým dlouho nebylo jasné, kam je vlastně namířeno. Tím spíše, že AMD má klasická výkonná APU včetně nového STRIX HALO do klasických PC platforem. S ohledem na poslední vývoj kolem Microsoft Xbox platformy samotné si dlouho nikdo nespojoval tohle spekulované APU právě s novým Xboxem, ovšem v posledních týdnech unikly nové informace, které výslovně potvrzují, že AMD MAGNUS je custom SoC/APU řešení na míru vytvořené pro Microsoft a jeho nový Xbox.

Máme tu také zpřesnění specifikací této nové platformy, která by měla už v roce 2026 vstoupit do výroby. AMD MAGNUS je tedy čipletové SoC/APU, přičemž obsahuje fyzicky dva čipy vedle sebe. SoC, které je vlastně klasickým „APU“ od AMD, kdy obsahuje procesorová jádra i výbavu včetně PCIe, paměťového řadiče atd. Chybí však integrovaná grafika. A to proto, že MAGNUS coby čipletové APU, tedy podobně jako současné STRIX HALO, bude mít vedle té CPU části rovnou velké samostatné GPU. S ohledem na určení pro herní konzoli, nepůjde o žádné ořezávátko a STRIX HALO, či jeho nástupci, byly rozhodně přímou „inspirací“ pro konstrukci MAGNUS.

Konkrétně SoC čip má mít plochu 144mm2 na N3 výrobě TSMC. Jeho procesorová část má být postavena nepřekvapivě na ZEN 6 architektuře. Ovšem má mít zvláštní konfiguraci tří ZEN 6 jader a osmi ZEN 6C. Jak víme technicky vzato jsou jádra stejná, ne jako u Intelu. Liší se pouze kapacitou L3, kdy ZEN 6 mají dvojnásobnou kapacitu cache proti ZEN 6C, stejně jako je tomu u ZEN 5 generace. Výhodou je možnost nacpat těch jader na stejnou plochu prostě více, když máte méně cache.

Není to poprvé, kdy by AMD u APU kombinovalo jádra s různou velikostí cache, současný standardní jednočipový APU Ryzen AI 300 (STRIX POINT) má 12jader/24vláken v kombinaci 4x ZEN 5 a 8x ZEN 5C. Na rozdíl od Intelu a jeho komplikovaného konceptu velkých a malých jader, kde ta jádra jsou odlišné architektury i výbavy, jsou ZEN 5 a ZEN 5C, co do architektury a výbavy stejná. A to samé bude platit i pro ZEN 6. Rozdíl je jen v té celkové cache, která má své výhody, ale zabírá dost místa, takže když ji zmenšíte, můžete na tu plochu prostě nacpat více jader, což je pointa ZEN 4C, 5C i 6C. Paradoxně ale víme, že pro hry speciálně, je více L3 lepší, což je výhoda, kterou mají a přináší X3D verze procesorů AMD. A důvod, proč jsou dnes jasně nejlepším řešením pro hry. Nicméně podle všeho AMD MAGNUS vrstvenou L3 mít nebude (i když by technicky mohlo). Každopádně konfigurace 3+8jader/6+16vláken je zvláštní, nicméně je technicky u ZEN 6 možná. I tak budou CPU část výrazným posunem proti současné generace konzolových platforem. Aktuální Xbox X i PS5 používají z dnešního pohledu stařičký 8jádrový/16vláknový ZEN 2, tedy fakticky ekvivalent Ryzen 7 3700 procesoru. ZEN 6 bude pochopitelně úplně jinde.

Nejdůležitější je ovšem ta GPU část, která tedy bude v rámci čipletu tvořena samostatným GPU čipem nové generace. A vypadá to, že tady bude podobnost Xbox a SONY nových platforem zachována. AMD totiž podle všeho nechce pro konzole dělat samostatně nějaké zvláštní GPU řešení. Místo toho navrhuje univerzální čip, který současně použije i co by mainstream pro nadcházející generaci klasických grafik.

AMD MAGNUS má mít tedy integrované GPU, které podle všeho odpovídá AT2 alias tomu novému střednímu čipu RDNA 5/UDNA architektury pro nástupce Radeon RX 9070 série karet. Fyzicky má mít 70CU, kvůli výtěžnosti bude mít v provozu prý 68CU (4352 SP). Zachována je 192-bit sběrnice a spoléhat má na GDDR7 paměti na minimálně 32Gbps. Celé SOC má tedy sdílet GDDR7, co by systémovou i grafickou paměť. Každopádně minimálně grafická část a čip by tedy měla být shodná s tím, co chce použít SONY u PS6 a designově navrhovalo přímo ve spolupráci s AMD i jako nástupce GPU pro Radeon RX 9070 sérii klasických PC grafik. Samozřejmě z mnoha důvodů dává smysl, že všechna tahle řešení budou používat fyzicky stejný čip, což hlavně z pohledu výroby je masivní usnadnění věcí.

Z hlediska výkonu AMD MAGNUS nebude žádné ořezávátko. Bude výrazně výkonnější, než současná Xbox platforma. V případě grafického výkonu, který je pochopitelně nejzásadnější, se bavíme minimálně o 3x vyšším výkonu v rasterizaci. V oblasti RayTracingu či FSR upscalingu rovnou několikanásobku výkonu/efektivity současné generace. Tedy hodně podstatné zlepšení. S ohledem na úniky informací to vypadá, že platforma je před dokončením. A bude následovat tedy testování a dostanou k ní přístup vývojáři her co by testovací a vývojové kity v roce 2026. Teoreticky by Microsoft mohl usilovat o vydání "Xbox X Series 2" s novým AMD MAGNUS už na konci roku 2026. Ovšem to mě přijde trochu uspěchané. Ale ano, vyrábět by se to určitě dalo, protože ZEN 6 procesory vyrazí na trh v Q3 2026 a ono „RDNA 5“ (UDNA) GPU už bude ve výrobě také. I když jeho uvedení na trh v desktopové podobě nástupce RX 9070 série se čeká až začátkem 2027. Z toho důvodu si tak myslím, že realističtější termín uvedení na trh v případě nového Xbox je až druhá polovina roku 2027. Technicky je sice možný konec roku 2026, ale to by musela tahle platforma být absolutní prioritou pro AMD proti jiným ZEN 6 a UDNA řešením, čemuž bych se trochu divil. Současně protože má být cenově rozumné, myslím si, že pozdějí vydání je zkrátka mnohem pravděpodobnější.

Každopádně Microsoft přes významné změny ve své firemní strategii a snížení důležitosti vlastního HW, bude mít rovnou dvě nové Xbox zařízení v nejbližší době. Handheld v podobě ROG Xbox Ally (od Q4 2025) a pak tedy přímo nový klasický Xbox (2027). Microsoft tedy pro tuto chvíli zůstává v konzolovém businessu, jakkoliv jeho nedávné kroky tento busines a klasickou konzolovou strategii výrazně upozadily ... 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-08-02 11:16:13
avatar
škoda, dúfal som že vydajú nejakú poriadnu konzolu ešte pred GTA 6.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
The Naked Gun (2025) – bláznivá komedie aneb návrat starých časů?
The Naked Gun (2025) – bláznivá komedie aneb návrat starých časů?Úterý, 29 červenec 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 490x
Komentářů: 1
Avatar: Fire and Ash v první ukázce!
Avatar: Fire and Ash v první ukázce!Neděle, 27 červenec 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 854x
Komentářů: 0
Battlefield 6 představen – neurazí ale nenadchne?
Battlefield 6 představen – neurazí ale nenadchne?Čtvrtek, 24 červenec 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1186x
Komentářů: 5
Fallout: Bakersfield aneb klasický Fallout v DOOM verzi!
Fallout: Bakersfield aneb klasický Fallout v DOOM verzi!Čtvrtek, 24 červenec 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1869x
Komentářů: 1
Wednesday se blíží v parádní ukázce
Wednesday se blíží v parádní ukázceStředa, 23 červenec 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1385x
Komentářů: 0
Predator: Badlands – ukázka z nového filmu propojuje svět Alien!
Predator: Badlands – ukázka z nového filmu propojuje svět Alien!Úterý, 22 červenec 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1903x
Komentářů: 0