Reakce a další podrobnosti kolem SONY PS4 - kdy odpoví Microsoft se svým PC Xboxem? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 25 únor 2013
altVývojáři a vydavatelé her nechtějí čekat dalších 7 let na novou generaci HW.

 

 

 

 

Minulý týden SONY oznámila novou PlayStation 4 herní a multimediální PC stanici do obýváku, která proti mnohým očekáváním skutečně staví na 8jádrovém x86 procesoru od AMD a DX11 GCN Radeon HD 7000 grafice od stejného návrháře. Ačkoliv někteří uživatelé nebyli s prezentací SONY spokojeni, protože SONY nepředvedla nic moc, co bychom neviděli na PC (navíc ukázky běželi na PC s podobným HW, jaký bude mít finální konzole) a hlavně neukázala podobu samotného PS4, spokojeností naopak hýří vývojáři i investoři.

  • AMD představuje hardware nové PlayStation 4

Na čem se téměř všichni shodují je fakt, že nová generace herních konzolí, budou vlastně PC a tak jako tak jsou velkým úspěchem společnosti AMD. Budou mít také velký vliv na optimalizace a chod her i na samotných PC, protože HW je podobný. A není tedy divu, že AMD uveřejnilo několik podrobností o HW nové PS4.

Procesor je vyráběn v TSMC a to 28nm.Jedná se o něco na způsob SoC řešení. Základem je low-power architektura JAGUAR, která byla představena začátkem roku. Procesory s jádry Jaguar jsou určené pro nižší segment pro tablety a podobná zařízení. Jsou tedy velmi efektivní. Pro SONY ale AMD navrhla čip, který bude mít rovnou osm x86 jader Jaguar a půjde asi o modulové řešení složené ze dvou 4jádrových čipů, se kterými se jinak budeme setkávat. Je tedy evidentní, že SONY s AMD sází na fakt, že vývojáři využijí výkonu více jader, což rozhodně bude mít velký efekt i na PC platformu, kde doposud počítačové hry nevyužívali většinou více než 2 jádra.

Vedle procesoru bude grafická část. I ta je pro SONY PS4 speciálně na zakázku vyvinuta. Staví na aktuální DX11 GCN architektuře, kterou známe z grafik Radeon HD 7000. Grafika má 1152 Stream procesorů a 256-bit přístup k DDR5 paměti. Výkonově by měla disponovat přibližně s 1,84 TFLOPS, což je asi 10x větší výkon než stará PS3 nemluvě o hromadě nových technologií, která tato grafická část podporuje. Hry v 1920x1080 tak budou konečně realitou i na "konzolích". Grafika zvládne i 4K video, ale hry ve 4K rozlišení prý radši nečekejme.

AMD také potvrdilo, že SONY mělo speciální požadavek na koncepci celé platformy tak, aby procesor i grafika využívali stejnou paměť. Celé řešení má tak k dispozici 8GB sdílené pamětí formátu GDDR5. Vzhledem k tomu, že tato paměť je určena pro grafiky, muselo AMD samozřejmě přizpůsobit řadič procesorové části. GDDR5 paměti disponují vysokou frekvencí a tedy propustností, ale velkými latencemi, což tedy AMD muselo nějak vyřešit.

V neposlední řadě AMD potvrdilo mnohé úvahy, že uvidíme i velký efekt optimalizací her pro nový HW v PS4 i na našich PC. Pokud tedy disponujeme vícejádrovým CPU (nejlépe samozřejmě od AMD) a grafikou GCN HD 7000/8000. Velká oznámení v tomto duchu máme čekat tento rok i v dalších letech.

  • Podoba nové konzole není hotová - výroba začne v Q3 2013

SONY neukázalo na samotném oznámení podobu nové konzole. Potvrzuje se nejpravděpodobnější důvod, proč se tak nestalo = SONY nemá finální verzi návrhu konzole v ruce. Na návrhu se stále pracuje a není hotov. Ostatní zcela hotov ještě není ani vlastní HW, a k prezentacím i vývoji se používá podobný HW postavený na 8jádrových AMD FX procesorech a Radeon HD 7850 grafice. Nicméně SONY se nechala slyšet, že to stejně bude vlastně prostě jenom krabice. Ostatně je to malé multimediální PC s mechanikou, zdroje atd. Samotná platforma by měla spotřebovávat kolem 100W.

(současná krabice)

Finální podoba konzole by se mohla představit na E3. Ostrá výroba pak začne v Q3 2013. Datum uvedení na trh bude pravděpodobně v listopadu, ale není jisté, že konzole vyjde v celém světě, i když se SONY bude snažit, aby tomu tak bylo.

  • Vývojáři jsou spokojení - dočkáme se PS5 dříve?

Až na vzácné výjimky vývojářů, kteří se obávají zvýšení nákladů na vývoj, téměř všichni přední vývojáři a vydavatelé jsou novým HW nadšeni. Samozřejmě oni jej už nějakou dobu znají a hry na něj vyvíjejí a optimalizují, takže už moc dobře vědí, o čem mluví.

Zajímavý názor vyslovil UBISOFT, která si přeje častější update HW, protože 7 let, který, jsou na trhu současné generace herních konzol, je prostě příliš mnoho. Vzhledem k tomu, že PS4 i nový Xbox budou vlastně PC s HW, jež bude technologicky aktuální nejméně následující 3 roky a následně jeho nástupce bude udržovat zpětnou kompatibilitu, nebude problém vydat novou PS5 třeba už za 4 roky.

  • Digitalizace a konkurence

SONY také již potvrdila, že PS4 nebude vždy vyžadovat internetové připojení a také že neplánuje blokovat bazarové hry. Zpětná kompatibilita vzhledem k rozdílnosti HW samozřejmě není sama o sobě možná, ale bude se to řešit přes streamovací službu.

Všechny zraky teď směřují k MICROSOFTu. Ten pravděpodobně nečekal, že jej SONY předběhne, ale stalo se. Aktuálně už je ale vidět aktivita u MS kolem nového Xboxu a v dubnu (04/2013) bychom se měli dočkat i jeho představení. Víceméně už nyní víme, že i on má stavět na stejné architektuře procesoru i grafice od AMD s tím, že MS měl samozřejmě ohledně finální podoby svého řešení jiné představy než SONY. Rozdíl by tak měl být třeba v paměťové části. Nový XBOX také pravděpodobně pojede na Windows "8" a bude k PC mít tak ještě blíže.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 16:31:56
avatar
Docela mi prijde, ze si Sony vytvorilo platformu, ze ktere pujde snadno upgradovat na treba "PS5". Technologicky by nemel byt problem vytvorit v budoucnu konzoli s 2x vyssi frekvenci, 2x vyssim poctem jader nebo pripadne N x vyssi pameti. To by bylo pomerne snadno prepinatelne zpet do PS4 modu a mela by tim zustat zpetna kompatibilita. Tomu rikam systemovy pristup - vsechna cest.
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 17:27:35

Ala PC
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-26 16:11:38
avatar
Podobne. PC muze mit ruzne topologie, ruzne architektury kde ceho. To brani optimalizaci na konkretni hardware. U konzole by ta optimalizace mohla byt zachovana.
MikyMauz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 17:49:18

Citace:
Až na vzácné výjimky vývojářů, kteří se obávají zvýšení nákladů na vývoj...

S každou generací konzolí vždy přišly zvýšené náklady na vývoj. Např. AAA tituly pro PS1 stály plusmínus 2-5 mil. USD, pro PS2 5-10 mil. USD a pro PS3 10-25 mil. USD.
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 17:53:07
avatar
hodnota penazi klesa (inflacia) takze napr. 10 mil. USD v roku 2000 malo inu hodnotu ako 2005 alebo ako teraz
MikyMauz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-26 01:20:09

Ale v rozsahu cca deseti let to nejsou násobky. Existuje taková pěkná věc jako inflační kalkulátor, tak se můžete přesvědčit - http://www.bls.gov/data/inflation_calculator.htm. Případně je zajímavý tento odkaz, kolik stály některé hry (je tam uvedena i inflační cena) - http://vgsales.wikia.com/wiki/Most_expensive_games.
alesv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 19:26:33
avatar
a kolik dnes z te castky zere reklama a podobne ziveni prizivniku z toho? at to nakoenc nestoji taky tech 2-5 a zbytek nejsou manazeri a vedeni vseho mozneho. trochu mi ty ceny pripominaji jeden vtip o vyberovem rizeni ze tri stavebnich firem.
Anonymní  2013-02-25 22:20:05

Presne tak vymyslene náklady ako na všetko dnes .cena 2,2 milióna milión tebe milión mne a 200tisic Ukrajincovi ktorý to urobí
alesv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-26 00:01:36
avatar
presne neco podobneho si o tom myslim
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-26 21:59:12
avatar
Bez marketingu neprodáš, tak to dneska prostě chodí
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-27 09:21:45

Nemusi byt vzdy pravdou. Mozna se pletu ale byl nejak marketingove tlacen Witcher 2? Myslim ze ne a z dostupnych zdroju je videt ze se ho prodalo hodne pres milion kousku. Tipuju to nekde kolem 1.3-1.6 mega kopii.

EDIT: Takze to bylo asi je jeste mnohem vice: Obou Witcheru se prodalo pres 5mega. The Witcher 3 will be a crowning achievement for the RPG genre, but I am also proud to announce that the number of previous Witcher games sold has surpassed 5 million copies," said Adam Kiciński, CEO of CD PROJEKT

Ale uznavam ze u nekterych her to plati. Zvlaste co veme do ruky EA. Treba nerozumim marketingu na ME3. Ten byl uplne zbytecny tam to neslo nekoupit pokud jsi hral predchozi dily. Byly to vyhozene penize ktere meli vrazit do vyvoje. A taky to nemeli kreckovat jen pro Origin. Kdyby to uvolnili i pro STeam a udelali to bez nutne registrace uplne tak by to mnohem mene lidi piratilo a vydelali by vice penez. Aspon ze se SOny poucila u PS4 a nebude hrace omezovat protoze to byl jeden z duvodu proc PS3 prodelalo kalhoty. Verim ze s novym svobodnejsim pristupem ma PS4 mnohem vetsi sanci byt vydelecna. EA will have to learn the hard way
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 17:50:31
avatar
a co sa tyka optimalizacie hier a asi aj ovladacov tak to vyzera tak ze u dalsej novej gk ostanem verny AMD/ati (HD 4870 uz ma to naj za sebou), lebo davnejsie a este aj trochu posledne roky je tato vyhoda blizsie k NV
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jaguar v Cinebench R11.5 2013-02-25 19:22:34
avatar
AMD A6-1450 "Temash" (Jaguar QuadCore CPU) v Cinebench R11.5
zdroj: Odkaz
arkantos233 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-26 17:53:44

pak by 8 jádro na 1.6GHz mohlo mít 3.2B solidní výkon vzhledem k spotřebě zhruba 25w
Zajímalo by mě kolik tomu pomůžou GDDR5 paměti.
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 22:24:46

Nepredvedli nic co bychom na pc nevideli? No ja osobne som nic podobne ako Watchdogs ci Deep down(aj ked nieco z toho bol render)ukazky na pc este nevidel. A to som vcera dokonca dohral C3 na ultra. Grafika pekna ale nic z coho by mi padla sanka. A z tychto dvoch ukazok mi sakramentsky padla.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 23:22:42
avatar
Obojí bylo vyrobeno a ukázky předváděny na PC (watchdogs už dříve) ... no troufám si říci, že Crysis 3 je technologicky i graficky hodně vysoko grafikou nad oběma ukázkami a ani jedna hra jeho kvalit dosahovat bohužel asi nebude (i když určitě pěkné budou, ale na PS4 i Xboxu to pojede v horší kvalitě než to bylo prezentováno nejsou tak výkonné jako vyloženě herní PC) ;)
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-26 00:24:29

Tak asi je to len moje subjektivne vnimanie C3 pretoze ten engine na mna vobec neposobi fotorealisticky na rozdiel od watchdogs, aj ked je prespikovany technologiami, skratka ked som si stiahol full hd video z Wd tak som mal pocit sledovania filmu zatial co pohlad na c3 vo mne stale evokuje len video hru. Ale myslim ze to bude hlavne nasvietenim celej hry alebo fakt neviem cim, cely ce3 mi pripada strasne "cartoony" a to nemyslim ako flame ale proste na mna tak posobi, ja neviem ci prilisnou farebnostou ci cim to je.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DDR3 vs GDDR5 2013-02-26 08:00:36

Trocha spekulacie. Ak "GDDR5 paměti disponují vysokou frekvencí a tedy propustností, ale velkými latencemi " potom sa pripravme na sice relativne vysoke priemerne FPS (30-60 FPS lock?)ale s trhanim (velkymi Consecutive frame latency)?
Diablo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-26 14:59:00
avatar
Podla mna to ma AMD uz vychytane
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-26 19:11:31
avatar
že by obrat k lepšímu?? kéž by
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 948x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1476x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1107x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1184x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3764x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1461x
Komentářů: 0