Český zákazník je konzervativní, ale není hloupý - u notebooku ho zajímá hlavně poměr cena-výkon Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 29 červen 2012
altNa barvu a značku většinu zákazníků v ČR výrobci neutáhnou ...

 

 

 

 

Na rozdíl od jiných trhů, kde zákazníci často hledí na hlouposti typu značka, barva atd. v ČR mají výrobci těžší práci. Na základě průzkumu, který si zadalo několik výrobců mezi českými zákazníky a zájemci o mobilní PC vyplynulo, že zákazníci v ČR chtějí stále vědět, co je uvnitř a vybírají hlavně na základě technických parametrů.

Rozhodně nás může těšit, že si svými testy a postřehy ohledně novinek na mobilním trhu jen nemlátíme prázdnou slámu. Čeští zákazníci se totiž o testy a hodnocení vč. doporučení specializovaných stránek a magazínů hodně zajímají a slouží jako hlavní zdroj informací při výběru. Celkem zajímavě dopadla otázka, ohledně doporučení rodiny/přátel. Jen 27% mužů uvádí tuto oblast jako zdroj informací při výběru naproti 46% u žen - co to o čem vypovídá nemá moc smysl komentovat :).

Při rozhodování hraje největší roli technické parametry a výdrž baterie následované logicky cenou. Značka, barva nebo názor přátel a kupodivu i třeba hmotnost nehrají přitom rozhodování velkou roli. Ono obecně až na pár firem které mají fanatické příznivce schopné kupovat jen tu jednu značku i když má deset dalších lepší produkty, většina zákazníků jsou inteligentní lidé a věcí, že žádné logo žádnou skutečnou funkční přidanou hodnotu nepřidává. Drtivá většina lidí si také dělá minimálně několikadenní průzkumy, než nakoupí, což lze jen ocenit! Neméně zajímavou informací je, že lidé by si rádi před nákupem prohlídli fyzicky to, co budou pořizovat a nelitují návštěvy kamenného obchodu. V této souvislosti stojí za připomenutí, že v ČR neexistuje větší veletrh či akce, kde by se hromadně novinky z IT prezentovali. V minulosti fungoval INVEX, který údajně zanikl, protože lidi neměli zájem vidět naživo novinky, které si mohli přečíst na internetu. Jsem toho názoru, že je to prostě nesmysl a i tento průzkum ohledně cestování za možností prohlédnout si naživo produkt před nákupem, tomu dává za pravdu.

Snad jen bych rád dodal, že mnoho lidí se dnes nechává zlákat nákupem mobilního PC, aniž by mobilní PC vůbec potřebovala. Spousta lidí jej nikam nenosí atd. je jasné, že nabídka obchodů k tomu svádí, ale možná by pro mnoho zákazníků bylo zajímavým zjištěním, že koupě NB, pokud jej neplánujete nosit každý den apod., se prostě nikdy nevyplatí. Notebook je v průměru méně spolehlivý než desktop, poměr cena-výkon je znatelně horší, možnosti rozšíření omezené (+další finanční náklady), omezená je i ergonomie a řada dalších věcí. Doufám tedy, že čeští zákazníci vědí i toto, ale pokud bych měl soudit na základě výsledků této ankety, tak by na tom se znalostmi ohledně PC měli být skutečně dobře :). A co vy?

Zdroj: Toshiba

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
martinGT500 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-29 21:45:35

Základ je nikdy si nedat poradit od predavajuceho (aspon ja mam také skúsenosti) som bol s kamaratom mu vybrať nejaky notebook a predavač ponúkal strašne mašiny a pritom to boli 3 roky staré šitne komponenty v tom a o poličku vyššie mal uz zo SB cpu ale o tom ani nekecnul
Archik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-29 22:28:50

Prodejce totiž nepotřebuje prodat to nejlepší pro zákazníka, ale to co se dlouho válí na skladě tzv: "ležák", snad jednou doba kdy bude prodavač v krámu pro člověka přínosem a ne jen někým kdo doporučuje to co je momentálně nutné prodat příjde. Výhoda dnešní doby a tím pádem zjednodušení zjištění právě poměru ceny - výkon z různých fór o všem, že pokud chce člověk něco o té kupované věci opravdu vědět, není problém. Jen tomu chce dát čas a né kupovat z první. Sám to tak dělám přečtu mrak informací, kouknu na recenze a porovnání a pak koupím.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-29 22:34:30

to je tak, kdy je potreba doprodat lezaky...
Edit: reaguju na MartinGT500
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Invex 2012-06-29 22:36:28

Se vsi uctou DD, ale cet jsem v poslednich letech o invexu ledacos na ruznych servrech vcetne DDWordu, ale ze bys zastaval nazor, ze lidi chtej videt produkty nazivo si nejak nevybavuju.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-29 22:39:17

Když tak pozoruji okolí, tak notebooky si lidé kupovali jako náhradu desktopu dost často i z toho důvodu, že jim jednak výkonově bohatě stačil a za druhé notebook, když ho zrovna nepoužívají, prostě zavřou a uklidí do šuplíku. Jednak to nesvádí k tomu být v jednom kuse online a za druhé je to velmi významná úspora místa.

(U
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-29 23:26:52

Což taky vysvětluje fakt, že se v ČR nehledí na hmotnost. Každý kdo sebou pár měsíců či let denně vláčel notebook do práce ví, že hmotnost je často důležitější než pár MHz navíc. Hmotnost, velikost a výdrž na baterii definují skutečnou mobilitu notebooku. Pokud to někomu leží celý týden na stole a pak to hodí do auta a na víkend odveze na chalupu tak je celkem logický, že mu to kilo navíc nevadí.
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 00:27:06
avatar
"Celkem zajímavě dopadla otázka, ohledně doporučení rodiny/přátel. Jen 27% mužů uvádí tuto oblast jako zdroj informací při výběru naproti 46% u žen" - krásně se ukazuje že muži si většinou nevěří ani nos mezi očima ikdyž se tváří jako nejlepší přátelé.
atomic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 11:21:38
avatar
To nebude tím. To je tím, že muži jsou takoví hračičkové a rádi se zabývají zkoumáním a porovnáváním produktů v oblastech techniky. A zkoumání recenzí a testů na internetu je ve většině případů důvěryhodnější, než rada známého. Zatímco většinu žen technika moc nezajímá a nerozumí tomu, tak je pro ně výhodnější se zeptat nějakého důvěryhodného chlapa, který jí pomůže s výběrem. A myslím si, že to není nic špatného, podle mě to tak funguje dobře
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 14:52:55
avatar
ale kdepa - to je hlavně tím že většina si myslí že to odhadne lépe než ten co s tim dlouhé roky dělá. Pak se přijde chlubit jak "dobře" nakoupil a když mu řeknu podle pravdy jak prodělal tak se ještě urazí
Lukeee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-29 23:45:31
avatar
Tak já jsem před dvěma roky přešel z desktopu na NTB a už bych si desktop asi nekoupil. Na výkon nějak náročný nejsem a notebook mi nezabírá tolik místa. Používám ho s externím monitorem a klávesnicí s myší. Každej si říká jako že proč? Vždyť je to přece kravina mít NTB zabudovanej jako desktop ... no ale když jedu na dovolenou a nebo někam okamžitě potřebuju jít tak odpojim monitor s klavesnicí a myší a letím. Data a vše co potřebuju mám tím pádem sebou, i potřebný software. A to na pohodlnou práci používám 32" monitor, který je u notebooků nemyslitelný. ... A nehledně na nízkou spotřebu notebooku oproti desktopu.
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 08:18:17
avatar
hezké, až na to že po cestě může přijít přístroj k úhoně a pak je hlavní domácí desktop k nezaplacení.
A s tou velikostí - ono také záleží kde uživatel žije - pokud je to malý panelákový byt tak je ntb vhodnější, ale jinak desktop moc místa nezabere, stačí jeden menší stůl...
Maor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 18:31:53

dnes už existují mini itx case a dá se na tom postavit celkem nabušený dělo
pbehal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 06:22:25

Tak s tím prodávajícím máte pravdu, onehdá jsem byl v Elektroworldu kokupit notebooku pro svou mamku přiřítíl se prodavač jestli mě může pomoc a tak jsem ho schválně nechal a víte co mě doporučil? Pane vemte tenhle ten má 1G grafiku to byla jeho věta a vzápětí už raději pelášil pryč když zjistil, že nepochodí.
I.N.K [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-03 01:10:36
avatar
"jsem byl v Elektroworldu kokupit notebooku pro svou mamku"
Fajn, ale ísť kupovať NB alebo PC do elektra tiež nieje bohviečo...

Apropo k tým NB vs. PC. Tiež som si na výšku kúpil NB a už by som chcel stolný iba ak by som mal veľa peňazí a chcel skutočne hernú mašinu na grafické orgie.
Inak mám NB so slušným, vyrovnaným HW, kde mi aj po 4 rokoch idú najnovšie hry (no a čo že na low...), aj tak hrám skôr klasiky. A najlepšie je, že ho zo stola vezmem na postel, do obývačky, do kuchyne, keď ideme drtiť ku kamošovi, na chatu, do školy, do práce a kamkoľvek chcem. To nemôžem so žiadnym desktopom.
Miri37 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 11:15:13
avatar
Nechat se zlákat koupí mobilního PC je přece snadné. Poměr cena a užitná hodnota pro nenáročného uživatele je často lepší než u stolního PC. Pro náročnější uživatele je cenově výhodnější stolní PC pokud vyloženě nepotřebují mobilitu.
Mak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 11:18:26

novinky z IT prezentovaly
Shoda podmětu s přísudkem.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 11:38:36
avatar
Souhlasím že se lidé poradí nebo shání informace na netu ale to se týká lidí kteří nejsou jak se říká výpočetní technikou nepolíbení.Má zkušenost je že paradoxně se nejméně informují a radí s někým důvěryhodným lidé kteří jsou pravdu úplní amatéři.Je to paradox že ti co by to nejvíce potřebovali tak to nedělají ale když mě volají k trablům tak na otázku kdo vám poradil tohle koupit slyším vytáčky nebo úhybné odpovědi.Češi lžou a zvláště tehdy když potřebují zakrýt vlastní selhání nebo slabost,neznalost,zbabělost.Já nad tím opravdu kroutím hlavou.Čím mají lidé hlouběji do kapsy a více by měli konzultovat za co peníze utratí tak tím více člověk vidí lehkomyslnosti což je vlastně to zakrytí neznalosti.Já tomuto říkám americký přístup který lidé začínají uplatňovat i jinde.Příkladem je uchazeč o zaměstnání,na dotaz co umí tak odpověď zní v smyslu že umí vlastně úplně všechno.Tento princip má filozofii v tom že buď se to naučím během zkušební doby a mám kliku(mám práci).Nebo se to nenaučím a smůlu má zaměstnavatel který se mnou ztrácel čas.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 14:43:51
avatar
Citace:
...zákazníci v ČR chtějí stále vědět, co je uvnitř a vybírají hlavně na základě technických parametrů.

Na tomto pekne vidno, aký sú títo bežný zákazníci blbci. Kupujú podľa parametrov za čo najnižšiu cenu a potom kupujú plastové šmejdy, ktoré sa v celej kostre prehýnajú a aj v prípade, že s ním robia veľmi opatrne, tak nečakane sa väčšinou pokazí pár týždňov po skončení dvojročnej záruky. A títo dementi potom zase idú do obchodu a kúpia zase rovnaký šmejd...pardón za výrazy, ale lepšie pomenovanie pre týchto spotrebných hlupákov nemám, lebo vďaka nim je to v takej prdeli ako je a kvalita výrobkov sa v priemere stále znižuje pre čo najnižšiu cenu...
maugggly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 14:48:17
avatar
".., akí sú títo bežní zákazníci.." ak už chceme hovoriť o blbcoch a hlupákoch, snažme sa nebiť nimi samými.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 16:01:38
avatar
Jací jsou ti lidé?No většinou je poznáte podle toho že se navrčí pár údajů a jsou mistři světa.Moudrého člověka poznáte podle toho že přizná že nesežral Šalamounovo hovno a bere sebou k nákupu člověka co tomu rozumí.Já když si půjdu koupit ojeté auto tak sebou také vezmu 1 nebo 2 pro mne důvěryhodné automechaniky a na jejich doporučení dám.Když každém za doprovod a rady dám 1 000 Kč tak se mi to vyplatí protože mi zřejmě ušetří mnohem více a tak to platí ve všem.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 19:50:28
avatar
Všude se najdou blbci nebo chytrý lidi.
Mr.Paul [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-30 20:07:13
avatar
donedávna jsem dělal v datartu a musím říct, že lidi jdou spíš po tom nejlevnějším možným, než po výkonu..dokonce jsem si na každým nozebooku, co jsme měli na prodejně udělal alespoň cinebench a 3d mark a udělal si tabulku poměru cena-výkon a když jsem to těm lidem vysvětloval, tak jakože super super, ale pak si beztak vzali nějakou sračku a člověk jim nevysvětlil, že to jsou starší komponenty nebo je to líný - oni ten výkon prostě nepotřebují - na to domácí žvýkání přeci...ještě že už tam nedělám

EDIT: chytrých zákazníků a těch co o tom něco ví bylo tak 1 z 8
EDIT2: a všichni zkoumali hlavně ramky..to má 4gb ram? hm tak to je rychlý...
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-01 01:48:43

Jojo, to jsem taky zaznamenal. Ty "RAMky" jsou poslední dobou nějak v kurzu, gigahertzy jsou definitivně out.
Tom439 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-01 09:43:37
avatar
Mám kámošku, která po mě chtěla půjčit nějákou hru, ale prý neví, jestli ji to pojede. Zeptat jsem se co má za počítač a po chvíli dumání mi odpověděla, že je tam Windows , po urputném snažení nakonec dodala 98.
Perlička ze ZŠ.
IvyBridges [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-02 10:46:55

RAMky se v oblíbenosti u neznalých v poslední době dost vyšvihly no. Ale pořád lidi jedou po gigahertzích a taky hodně po grafické paměti. Spousta mých spolužáků (teď už bývalých) ze střední na oboru el. počítačové systémy mi říkalo, když jsem jim vybíral ntb, že tenhle nechtějí, že ta grafika má málo paměti, že oni chtějí aspoň 1 GB, když jsou s nimi notebooky i levnější. Marně jsem vysvětloval, že u takových grafik je úplně šumafuk, kolik mají paměti a že záleží na tom, co mají za jádro, apod...samozřejmě se jednalo o levné notebooky, ne žádné stroje s výkonnými grafikami.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-02 16:51:55
avatar
Jedna vec je výkon - s tým súhlasím, že nemusia potrebovať top výkon, to mi až tak hlúpe nepríde od tých zákazníkov, ale kupovať nejaký plastový šmejd je riadne dementné...a neponaučia sa ani keď sa im ten plasťák po pár mesiacoch rozpadne, len sa znova a znova tešia, že akú super mega zľavu zase dostali, no v konečnom výsledku dajú z dlhodobého hľadiska za počítače viac, než nejaký trebárs "Apple user" a ten je úplne inde, čo sa týka spokojnosti...
Mr.Paul [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-02 22:02:10
avatar
neřeknu, kdybych jim nabízel nějaký herní skvosty, ale pokud bylo v nabídce i3 SB, 4gb ram, nvidia 520, což by mohlo nějaký ten pátek vydržet výkonově a bylo to za 12k a vedle bylo za 10k celeron 800, 4gb ram a HD3000, tak v 85% brali celerona..ten výkon nepotřebují a nevyužíjí a zpracování neřešili...tzn dle mého jsou hlupáci
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-02 16:54:57
avatar
Tak som si zrazu uvedomil, že jaký komerčný je ten nadpis a zároveň vie dobre pobaviť

Citace:
Český zákazník je konzervativní, ale není hloupý
paul7diesel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - RAMky 2012-07-02 23:06:54
avatar
Ty RAMky asi fakt letí, zrovna nedavno se mě známej ptal, na ntb, za kolik atd. A první o co ho zajímalo byly RAMky
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNPátek, 10 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 260x
Komentářů: 0
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 765x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1736x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1888x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2300x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2050x
Komentářů: 0