Nový standard úsporných DDR3L pamětí s 1,35V schválen – o 40% nižší spotřeba než běžné DDR2 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 27 červenec 2010
altDDR3 dále snižují napětí a tím i spotřebu. Nový standard DDR3L schválil JEDEC.

 

 

 

Standardní DDR3 paměti si mají vystačit s 1,5V. Dobře víme, že s tímto napětím si řada nových DDR3 čipů vystačí i na mnohem vyšších frekvencích než je 1100/1333MHz. Mnoho výrobců dokázalo provozovat standardní frekvence DDR3 pamětí na nižším, než 1,5V. To však nebylo standardizováno. Od dnešního dne již je a organizace JEDEC posvětila nový DDR3 standard, který umožňuje použití napětí jen 1,35V.

Samozřejmě ne všechen HW, jako základní desky, by si s DDR3L poradil, odedneška by ale měly nové verze HW být kompatibilní i s tímto standardem DDR3. Snížení napětí na pamětech znamená snížení spotřeby. DDR3 jsou sami o sobě výrazným krokem v před proti DDR2, proto se DDR3 velmi rychle rozšířily do mobilního segmentu. Jsou rychlejší a navíc jsou o desítky % úspornější než DDR2. V případě DDR3L na 1,35V je tu další 15% úspora spotřeby proti DDR3 1,5V a až 40% proti standardním DDR2 pamětím. Vzhledem k tomu, že kapacita paměti v běžném PC roste, je to úspora měřitelná a na 4GB DDR3 proti 4GB DDR2 kolem 15W. To se samozřejmě nezdá moc, ale vynásobte si to větším počtem PC ve firmách a to už tak zanedbatelné není. A celosvětově, kdyby všechny PC používali nízkonapěťové paměti už teprve ne. Každá úspora na správném místě se cení, navíc když nás to na výkonu ani na pořizovacích nákladech vlastně nic nestojí. DDR3L se tak začnou v hojnější míře objevovat na trhu v druhé polovině letošního roku.

 
 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-27 15:00:22
avatar
Já jsem pro.Když vemu kolik PC běží ve světě jen v tu to chvíli tak každé řešení ohledně úspory energie je vítaným počinem.Teť záleží na tom jak rychle se to dostane do prodejen a jestli to osloví hlavně spotřebitele kde počítače běží po stovkách.Ale pokut bych nyní měl stavět a nebo vylepšit své PC tak do nich pudu i když to pro mě tak zajímavé nebude ale už pro ten pocit že jsem v tom to směru něco udělal.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 08:32:32
avatar
No u mě by byl spíše silnější pocit, že mám v PC něco, co většina lidí nemá.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 09:30:03

Souhlas, ale upřímně řečeno, pokrok o 40% za 7 lét (od r. 2003) mi vůbec nepřipadá jako závratně rychlý.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 11:35:54
avatar
15W úspora se mi zdá teda až moc, DDR2 nemůžou zas tolik žrát, vždyť některé DDR2 nemají ani chladič. A i kdyby, pár prodaných GTX480 či Asus Ares a je po úsporách :-D
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-27 15:57:50
avatar
Budúcnosť vidím v "plávajúcich" nastaveniach napätia a parametroch časovania.
Niečo ako Cool an Quiet či Speed Step u procesorov.
Pamäte by sa podľa potreby a nárokov nastavovali na nižšie alebo vyššie parametre, kľudne by sa mohli aj vypínať či už po čipoch alebo celé moduly.

DDR3L je dobrá vec ale budúcnosť má v kancelárskych strojoch, prípadne v lacnejších domácich počítačoch (aj to asi skôr skončia v notebookoch a netbookoch)
radvot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-27 17:29:26

To je celkem hloupost.Zadny clovek na svete nebude setrit energii pokud ji ma.Ne v tomhle stylu.Je celkem sranda jak se lidi pokousi usetrit par watu na PC kdyz se vylozene miliardy kilowathodin vyhazuji oknem.Jako clenu Homo sapiens je mi naprosto jasne ze si energie zacnem vazit az v v momente kdy nebude.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-27 17:38:53

Tak s tím, že člověk nebude šetřit energii dokud ji má nemohu souhlasit. Chceš říci, že doma svítíš 24/7 jen proto, že ti ČEZ prostě dodá tolik energie aby ti to tu žárovku utáhlo?

Ale jinak máš pravdu, v autě budeme jezdit dokud nám silnice nerozbombardují západní či východní přátelé a nebo je nezničí sprška meteoritů.
radvot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-27 20:35:37

Ne,nesvitim 24 hodin denne.Ale ruku na srdce.Vsichni mame doma nejakou tu velkou LCD televizi.Opravdu by me zajimalo kdo z vas se pri nakupu dival na spotrebu anebo lepe kdo z vas to vi dnes.Akorat u PC a v trochu mensi mire u aut se to pocita do extremu.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 07:11:19

Já mám plasmu. Ale byl to dar, něco tak žravýho bych si nekoupil. Jinak já mám docela slušný přehled co kolik žere. Všude kde to šlo jsem dal úsporné žárovky - nekupte 3ks 11W za 99Kč v Ikee :-)
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 08:44:37
avatar
Tak třeba já zhruba vím. jedna TV 150W, druhá TV 56W, moje LCD 44W, PC idle max 110W, v burn 320W, SAT settopbox 36W, DVD přehrávač zhruba 25W, jeden switch 7W, jeden router 10W, každé to má v stand by od 0,5W - 1,5W. Kolik žere lednice s mražákem a pračka to opravdu nevím, to jsem nekupoval já. A to nejsem doma.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 08:34:58
avatar
No řekl bych, že ještě 2 zimy a stejně nebude po čem jezdit.
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-27 20:02:55
avatar
Trošku apokalyptická vízia, nie? Pripomenulo mi to Matrix, najmä ako si stroje v budúcnosti vyrábajú energiu... Neviem prečo práve toto.
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-27 20:05:53

Jenže energie bude vždycky dost. A až trochu klesne cena fotovoltaických článků, tak jí bude tolik, že nebudeme vědět co s ní. Z plochy 10 km^2 při výkonu 100W/m2 je možno dostat výkon stejný jako má jeden blok Temelína, tj. 1 GW.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 11:40:11
avatar
to je sice hezký, ale temelín nemá 10km2 a může vyrábět energii i když jí někdo potřebuje. V poledne když pálí slunce není žádná velká spotřeba, tudíž ten GW je na nic a dělá jen problémy v rozvodné síti, zatímco večer když přijdou lidi z práce zapnou svoje metrový televize slunce už nesvítí a bez temelína a hlavně tepelných, vodních a přečerpávacích elektráren je to v háji. Zkrátka nechal bych chvíli zelený řídit rozvodnou soustavu, aby je už lidi nikdy nevolili
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 12:30:14
avatar
tak tohle může napsat jen "zelenej bezmozek"... Taková otázka.. Jak chceš vyrábět elektriku z fotovoltaiky, když nebudeš mít dost energie na to, aby si ty články vyrobil?? Fotovoltaika je zelenej zdroj energie jen do doby než se zaměříš na to, jak ty články vznikaj. Pokud se nějakym zázračným způsobem nezvýšila jejich účinnost, tak pořád platí, že jeden takovej článek za svoji životnost nevyrobí tolik energie, kolik se spotřebuje na jeho výrobu.
lidi by měli pohopit, že budoucnost energetiky neni v obnovitelných zdrojích, ale v jádru a začít se tak chovat..
Místo nesmyslných dotací na výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů, by radši měli ty finance investovat do dostavění Temelína. Protože v době kdy ty zbylé dva bloky bude potřeba, tak určitě ještě fungovat nebudou a bude potřeba el. dovážet...
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-27 17:36:28

DDR2 je mrtvé. Sice jej mám v PC, ale můj PC je už dlouho v důchodu.
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-27 19:57:58
avatar
Tak by som nevravel. Pre mňa tiež bude DDR2 aktuálne ešte minimálne jeden rok, do príchodu nových procesorov AMD, ktoré ma budú zaujímať. Samozrejme aj s novým podvozkom a príslušnými pamäťami...
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 07:13:32

Taky si říkám, že bych šel do nějakého 32nm CPU od AMD. Chci hlavně nízkou spotřebu a cenu. Výkon bude i u nejslabšího modelu pro mě ok. Ale spíš počkám až můj důchodce půjde do věčných lovišť a pak to vyměním. Další nákup DDR2 neplánuju.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 08:49:06
avatar
Mám 4 GB DDRII 1066MHz, takže v době kdy mi to bude málo, už DDRII stejně nepujdou sehnat za rozumnou cenu, tak bych pak stejně měnil už desku, CPU i paměti. Ale stejně to vyměním asi i dřív. Dávám tomu tak 1 - 1,5 roku.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 09:12:29

Tak tak. Kym tu nebude fushion nema moc vyznam ani u mna nieco menit.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 09:32:23

Ano. Nechápu ty "běžné DDR2" z názvu. Asi proto, že v porovnání s opravdu běžnými DDR3 pokrok nepřipadá tak úžasně.
A můj PC běží ještě na DDR... Když tvůj je důchodce, co jest můj? Zombie?
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 13:05:18
avatar
Nemŕtvy...
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-27 20:46:08
avatar
Dnes se vezeme na EKO vlne, at se to tyka cehoko-li.

elancer - mluvis mi z duse, zatim to 690G, 720BE a DDR2 jisti
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 07:14:56

No sice se vezeme na eko vlně, ale obávám se, že je už pozdě. Tahle vlna nás stejně rozbije o skaliska. Moc tuhle planetu dojíme. A její kapacita je omezená.

Jinak mám taky 690G s DDR2 a jsem spokojen.
Jano952 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-27 21:30:23

opravte ma ale celkom som tomu nepochopil. Vykon je U.I tak ked znizia napetie to zase neznamena automaticky ze klesne prikon. staci ze sa dvihne prud povedzme z 1A na 2A a hnem mame vyssi prikon. ak som nieo domotal povedzte mi to
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 07:18:09

P = U.I. Ale I = U/R. Pokud se R (odpor) nezmění, tak při snížení napětí dostáváš nižší potřebný příkon. Ke změně R není důvod. A navíc díky vztahu P = U.U/R se výkon snižuje dramatičtěji.
Jano952 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 16:28:55

jaj, odpor mi vypadol
HUHUHUgo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 07:47:56

K tomuto tématu byl zrovna nedávno pěkný článek na tomshardware Odkaz tedy 1W v idle a až 4W v zátěži. Ne, děkuji. Normální DDR3 na 1.5V my stačí.
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 08:37:15
avatar
oproti mojim ddr2 na 2,2V je to vyrazny rozdiel
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-28 13:07:24
avatar
U mňa podobne, 2,1V... ale to časovanie stojí za to!
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Vychází Men of War 2 – druhoválečná RTS není v ideálním stavu
Vychází Men of War 2 – druhoválečná RTS není v ideálním stavuČtvrtek, 16 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 168x
Komentářů: 0
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaStředa, 15 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1245x
Komentářů: 9
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Úterý, 14 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1165x
Komentářů: 1
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNPátek, 10 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1571x
Komentářů: 1
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1123x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1869x
Komentářů: 2