Apple se pouští do aut a plánuje iCar - objevují se i spekulace o odkoupení automobilky TESLA Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Čtvrtek, 19 únor 2015
altModerní auta, zejména elektromobily jsou vlastně počítače, takže Apple se do nich pouští.

 

 

 

Společnost Apple hledá nové směry vlastního vývoje. Jedním ze zvažovaných směrů jsou elektromobily a dokonce počítačem samostatně ovládaná auta (tomuhle konceptu na rozdíl od mnoha jiných, ale moc nevěřím, to by vyžadovalo vybudování zcela nové infrastruktury provozu, což je v horizontu následujících minimálně 20 letech velmi nepravděpodobné). Nasvědčují tomu poslední kroky společnosti Apple, která najímá stále více inženýrů se zkušenostmi z automobilového průmyslu a něco potají kutí na svých vývojových pracovištích. Že by auto od Apple, tedy potencionální "iCar" nebylo nereálné, o tom svědčí řada zkušeností. Zejména pokud by mělo jít o elektromobil, například po vzoru těch od společnosti TESLA.

Právě TESLA je jedna z firem, která dokazuje, že tvorba vlastního auta ala "vyspělého počítače" dnes už nemusí být výsadou klasické a zavedené obří automobilky. Ano, samotná TESLA není příkladem finančně zdravé firmy, ale její automobily představují absolutní špičku ve své kategorii. Ano, stále jsou tu problémy, zejména s dojezdem a pořizovací cenou, ale pokud bych ty peníze měl, dnes bych si s klidem pořídil TESLA S P85D:

Model P85D je novou verzí stále vylepšovaného plně elektrického sedanu TESLA S. Tahle nová verze má ale pohon všech kol a výkon 515kW (165kW pro předek a 350kW pro zadek)! Výsledkem je 691 koní při 930Nm a zrychlení z 0-96km/h za 3,2s! Maximální rychlost je omezena, ale pořád je více než dostatečných 250km/h. Maximální dojezd auta činí v běžných podmínkách 406km, což pro mnohé z nás je více než dostatečná hodnota pro běžné denní používání. Využitelnost a použitelnost podobného auta se stále zlepšuje, například je budováno stále více rychlo-nabíjecích stanic. Poslední nevýhodou tak zůstává pro uživatele pořizovací cena (a případné náklady na výměnu baterií po čase). Za běžnou verzi Tesla S P85 se zadním pohonem a výkonem 422koní (dojezd 426km) dáte v ČR zhruba 2,8 milionu a víc (je navíc ihned k odebrání). Ta super verze P85D stojí v přepočtu zhruba 3,3 milionu. Vadou na kráse vedle ceny je i fakt, že společnost TESLA není zrovna nejspolehlivější firma. Stojí na hodně vratkých nohou, ve velkém využívá masivní státní dotace v USA, a přestože o zájem zákazníků nouzi nemá, se svými finančními i vývojovými plány trvale zaostává.

Právě firma TESLA je ale prý v hledáčku Apple, který by měl na to, ji odkoupit. Apple má totiž něco, co TESLA nemá. A to jsou peníze. Obrovské peníze. Apple se povaluje volně na účtech 178 miliard dolarů, a na pořízení TESLA automobilky by stačil jen zlomek té částky. Pro Apple by již funkční a už poměrně známá platforma elektromobilů spolu s již zkušeným vývojovým teamem a zázemím, včetně nově budované obří továrny, mohlo být velmi zajímavou investicí a ideálním krokem ke svému "iCaru". A proslýchá se, že ani TESLA by se podobné akvizici nebránila. Nejedna ze současných velkých automobilek tak sleduje situaci s mírnou nervozitou.

Jak jistě dobře mnozí víte, elektrická auta sama o sobě nejsou novinkou, dokonce už v samých počátcích automobilismu byla auta s elektrickým pohonem. Výhody proti konvenčním spalovacím pohonům jsou značné - hlavně je to jednoduchá konstrukce s vlastně jediným pohyblivým článkem v motoru a pak mnohem větší efektivity využití energie produkované motorem. Nevýhodou zůstávají nároky na uskladnění energie a tedy baterie. Problémem už není dojezd, který díky již solidní kapacitě baterií a hlavně systémům zpětné rekuperace energie, je už slušný. Problémem je však ekologie. Jsou tací, kteří si myslí, že elektrické auto = ekologické auto a tvrdí to zejména ochránci přírody. Bohužel řada z nich si neuvědomuje, že ekologická zátěž pro výrobu, energetická zátěž při výrobě a potřeba drahých vzácných materiálů (a tedy zátěž na přírodu při jejich získávání), je násobně větší, než u klasického běžného auta se spalovacím motorem. A ani následná efektivita elektrického auta proti tomu se spalovacím motorem v provozu, to nevyrovná. A to nemluvíme o tom, že drtivá většina elektrické energie se vyrábí v uhelných elektrárnách apod. Toto jsou objektivní technické důvody, proč nejsou elektromobily rozšířené a jejích rozšiřování probíhá pomalu.

Ano, pravdou je, že klasické automobilky a hlavně ropný průmysl nemá zájem na větším a rychlejším vývoji elektromobilů a obnovitelných zdrojů. Ropa neznamená jen peníze, ale hlavně vliv. Zrušte vybudováním velkých slunečních elektráren část energetického průmyslu, vybudováním infrastruktury a použitelných čistě elektrických aut velkou část automobilového průmyslu jak ho známe a ropné a uhelné velmoci budou mít problém, protože mnohé státy jako Rusko, Arabský svět, Afrika a tak dále, nic kromě ropy nemají a na tom staví svou existenci a ekonomiku (z našich peněz). To není žádná konspirační teorie, to je čistý fakt. Opravdu by nebyl problém nacpat do vývoje baterií, obnovitelných energetických zdrojů a dopravní infrastruktury pro použití elektroautomobilů ve velkém, obrovské peníze a mnozí by na to slyšeli, ale jsou zde velmi mocné vlivy snažící se tomu zabránit, protože na energii ze sluníčka či atomu, a na autě co nepotřebuje benzín, vystačí si s minimem maziv a nepotřebuje klasický servis, jak ho známe s hromadou náhradních dílů, vydělají co? Nic! Nemluvě o nemožnosti ovládat ekonomiku = ovládat lidi = ovládat dění kolem sebe.

(Tahle červená verze P85D na 21" kolech s prosklenou střechou - stojí 114 170 dolarů)

Nicméně je to jen otázka času, protože spalovací motor proti elektromotoru? Tady je vítěz jasný. TESLA ukazuje, že to jde, čím dostupnější podobná auta budou, tím více se rozšíří, tím více firem se na tom bude snažit vydělat, tím rychleji poběží vývoj včetně snižování ekologických dopadů výroby potřebných komponent, tím rychleji výstavba infrastruktur (hlavně energetických) a změny budou velké. Vstup Apple do tohoto odvětví by mohl hodně změnit a posunout věci vpřed a vzhledem k váhání velkých automobilek a jejich ropných partnerů, by to pro Apple mohlo znamenat zlatý důl a pro svět jak jej známe ještě významnější dopad, než vstup Apple na pole počítačů, mobilních telefonů atd. Pochopitelně je to běh na delší trať, ale pokud se najdou miliardy dolarů na vývoj toho všeho, kolem roku 2020 už by měla být změna světa aut jak jej známe minimálně jasně patrná a směr vývoje nezastavitelný.

Nejsem žádný zelený šílenec, miluji vůni benzínu (nebo rychlého dieselu), ale řekněme si na rovinu, 600+ koňové elektrické auto ala Tesla S P85D pro běžný provoz bude fajn v každém úhlu pohledu s dostupnou infrastrukturou nebude omezením v žádném ohledu. Obzvlášť, když umí tohle:

Pochopitelně benzín, hlavně zvuk a vše co k tomu patří, prostě nějakou klasiku, si klidně nechám jako druhé auto pro občasnou zábavu. Elektrický pohon je však prostě efektivnější s větším potenciálem na efektivní využití zdrojů tedy ekologii (i když ne dnes). než pálit ropu a foukat si to v ulicích pod nos.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1049x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1524x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1126x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1192x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3777x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1464x
Komentářů: 0