AMD oficiálně uvádí 8 až 12 jádrové procesory – 12 jader za 744 dolarů Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 29 březen 2010
altVelká jarní serverová ofenzíva AMD oficiálně zahájena. Zbrusu nová platforma přichází ….

 

 

AMD dlouho dopředu oznamovala příchod procesorů Magny Cours a dnes jsou zde a píše se nová kapitola v serverových dějinách AMD. Po mnoha letech přichází opravdu nová serverová platforma AMD a střídá tu letitou, kde dominovaly NVIDIA čipsety, 65nm procesory a staré ECC DDR2 paměti.

Základem jsou samozřejmě nové 45nm procesory. AMD uvádí dvě úrovně serverových platforme. Starší Istambul, je nahrazena novou Lisabon a zde se nachází procesory Opteron 4100 s paticí C32, které mají 4-6 jader. Konkrétně z 10ti dostupných modelů je hned 8 šestijádrových. To nejlevnější šestijádro stojí pouhých 174 dolarů, což nám dává jistou představu o tom, kolik asi budou státá desktopové verze. To nejrychlejší serverové šestijádro má 2,9GHz a vyjde na 455 dolarů.

Největší novinkou je ale královská platforma s procesory Magny Curs, což jsou velká 45nm osmi a dvanáctijádra určená do patice G34. Frekvenčně neatakují žádné rychlostí rekordy a tikají od 1,8GHz do 2,3GHz. Cena nejlevnějšího je 744 dolarů (16 800 včetně DPH). Typická spotřeba je 80-105W, což není mnoho na dvanáct plnohodnotných jader a v serverech budou mít určitě využití.

Nová serverová platforma AMD nabízí mnoho možností. Nejšpičkovější variantou je osazení čtyř dvanáctijader na jednu desku. Velkou novinkou jsou samozřejmě také DDR3 paměti, které jsou rychlejší a žerou méně energie a samozřejmě také jsou tu vlastní čipsety AMD, postavené na základu nových AMD 8xx a SB800.

Hlavním přínosem není ani tak vyšší výkon nových procesorů na jedno jádro proti starším, přeci jen architektura K10 je to pořád, ale více jader, více výkonu a jeden procesor tak zastane práci třeba tří starých s třetinovým energetickým odběrem, takže výrazně lepší efektivita a to se v serverech sakra počítá.

Samozřejmostí jsou i ceny nastavené tak, aby platforma AMD, podle mínění AMD, nabízela nejlepší poměr cena-výkon, což je také věc, která se při nákupu serverů, které stojí opravdu hodně, zvažuje. Uvidíme, zda to bude tak zajímavé i pro zákazníky, jak si AMD myslí.

Potěší také informace, že na příští rok se chystá z brusu nová architektura procesorů AMD, které pro servery budou mít označení Interlagos, ty budou mít 12-16 jader a Valencia s 6-8 jádry. Tyto procesory budou stavět na architektuře Bulldozer a budou vyráběny 32nm. Měly by se také objevit vůbec jako první z celé architektury a to už přesně za rok. A budou plně kompatibilní s nově uvedenými deskami a čipsety, takže dnes zakoupený nový serverový základ, vám zase může pár let sloužit.

Pokud by vás zajímal výkon nových procesorů ve specifických aplikacích, tak se dá najít pár testů za pozornost stojí, že dva 2,2GHz 12ti jádrové AMD Operony si často poradí s velmi rychlými dvěma 6ti jádrovými Intel Xeon procesory na 3,33GHz! Jinými slovy dvanáct jader je prostě často více, než 6 fyzických +6 simulovaných a na výrazně vyšší frekvenci. Servery jsou zkrátka hodně specifický segment, kde rozhodně nedostatkem softwaru schopného využít vícejádrových procesorů netrpí. Zajímavý test je třeba zde.

Zdroj: AMD, Computerbase.de

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-29 18:05:46
avatar
"Cena nejlevnějšího šestijádra je 744 dolarů" když tam jsou vydávány 8 a 12jádra tak to bude to 8jádro, ne??

Jinak u AMD je příjemný že patice nějakou dobu vydrří ne jako u Intelu na jedno použití, vic mainstreamová LGA - jsou k ní fajn procesory ale další generace už tam nepůjde
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-29 18:05:05
avatar
pardon ... ne je to 12ti jádro
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-29 18:18:22
avatar
Za X let nam tohle nebo neco podobneho bude tikat doma. Jinak se mi libi, jak tu bylo zmineno, ze patice nejakou dobu vydrzi. Jen tak dal!
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 08:47:05

Patice vydrží, ale jinak to cos napsal má nulovou informační hodnotu. Samozřejmě, že za X let budeme mít vícejádrové procesory. To je jako bys napsal, že za X let budeme o X let starší. To jsou prostě fakta. Ale nic ve zlém. Občas také napíšu podobný příspěvek.
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 10:22:36

za to ten tvuj prispevek je k tematu ...... neres lidi res tema .... hlavni jeho prispevek byl o te patici coz je dost podstatne

ale musim ti dat za pravdu s tou posledni vetou...:-)
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 23:01:38
avatar
za 1. vícejádrové procesory už máme ted nějaký ten rok
za 2. taky Ti dávam za pravdu s poslední větou.
za 3. o info se tu stará převážně "DD", my jen komentujeme
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-29 18:36:00
avatar
líbí se mi, že bulldozery budou kompatibilní s těmahle novýma deskama...
Orten [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 20:07:03

to sice jo, ale s jakou efektivitou ?
RomyTM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-29 18:52:58

DD neměly teď na konci března přijít desky s 880G? Máme 29.3. a nikde o nich není slyšet.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-29 18:56:05
avatar
vidíš měly .... teda pokud jsem se nekoukal špatně do plánů ... ale moc si od nich neslibuj ;) v podstatě je to HD 4200 s SB850 tedy upravená AMD 785G ... je to poslední integrovaný čipset od ATI, protože FUSION už je hotov a vyjede v Q1/2 2011
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-29 18:58:40
avatar
Takže AMD na serveru nepoužije něco jako HT? Každopádně za ty peníze to neni vůbec špatný!!!
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 07:58:36

Ale to víte, že AMD by použilo v procesorech hyperthreading, kdyby ho ovšem v současné architektuře měli. Hyperthreading plánuje AMD uvést až s novou architekturou někdy příští rok.
Orten [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-31 20:08:08

Hyperthreading- něco obdobnýho
Technological.Fan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - vyuziti v OnLive 2010-03-29 19:33:13

OnLive -konecne procesory, ktere tato sluzba potrebuje jako sul a pak ze nebude schopna utahhnout ten napor, se special ediciemy procesoru si s tim budou schopni poradit raz dva
dido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-29 21:01:32

ale pro hrace nepouzitelny ... Tak ako 980X
Dixie_ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ... 2010-03-29 21:28:44
avatar
Proč ? 980X je přesně to co potřebujou dva HD 5970
Artheros [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-29 21:34:16
avatar
Super,konečne.Nakoniec bude tak,ako raz AMD predpovedalo.Boj o jádra a nie frekvencie.Ale to už dávno vieme že. To som zvedavý ako to bude vyzerať o 5 rokov.Len tak ďalej.
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 07:54:42

To není úplně pravda. Vyšší frekvence a více zpracovaných instrukcí za takt se vždycky hodí. AMD má horší architekturu i horší výrobní technologii a tak mu nezbývá nic jiného než navýšit počet jader na dvojnásobek. Proti sobě teď mezi serverovými procesory stojí dvanáctijádro Opteron 6176 na 2,3GHz s plochou křemíku 690 mm2 a šestijádro Xeon W5680 s HT na 3,3 GHz s plochou chipu 248 mm2. Někdy je rychlejší AMD, někdy Intel, rozdíly jsou cca +-20% viz. recenze na Anandtechu. AMD má ale skoro 3x větší prochu chipu, tzn. i výrobní náklady. Nepřipomíná vám to trochu situaci s Fermi? Naštěstí ceny CPU v serverech jsou trochu jinde než ceny GPU, takže AMD si může např. za Opteron 6176 chtít $1400.

Škoda, že Intel také neuvede dvanáctijádro složené z 2 šestijádrových chipů. To by teprve byl pořádný trhač asfaltu. Ale nic ho k tomu zatím nenutí, osmijádrový Nehalem-EX bude s přehledem nejrychlejší serverový procesor.
koren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 08:36:11
avatar
Souhlasím s Vámi, že vyšší frekvence přináší vyšší výkon, ale u masivně paralelního zatížení, které nese většina web- a databázových serverů je tento přínos sporný. Pokud totiž zatížím jedno jádro mnoha procesy, nutím ho k častým změnám kontextu, což ale něco stojí. Mimochodem nikoliv málo, jak se ukázalo na výkonu Intel P4 versus AMD Opteron 1xx/2xx. S novou platformou totiž AMD přineslo především rozšíření počtu sady stínových registrů, aby zlevnila context switching. V serverovém sektoru jsem si tenkrát dělal výkonostní testy MySQL databáze P4@3GHz/HT a Opteron 165 (dvoujádro) na Linux a na AMD jsem u steného testu (komplexní performance test, který je součástí MySQL) dosáhnul v průměru 10x vyšší propustnosti a v některých specifických částech i 50x.
Pro mě je tedy závěr, že AMD si poskládalo svoje klady a aby si otevřeli dveře k novým serverům, vypustili z toho co už mají něco přínosného, kompatibilního s budoucími novinkami. Takže jestli to bude za slušnou cenu, nebudu váhat a klidně to koupím za cenu výměny CPU někdy za 2 roky, až Bulldozer spadne s cenou.
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-29 22:35:01
avatar
Za pět let? Si na mobilu budu puštět Crysis nebo Metro ve full texturách jako dneska na kompu :-) A místo velkýho bigtoweru tu bude jen malá škatulka s procesorem co nebude z křemíku a bude se chladit malým passivem, bude mít 36 jader na 15GHz.A v pprocesoru bude integrováno grafické jádro o výkonu 4x HD 5970 a 4x GTX 480 :-D Spotřeba 50W :-) Moc SCI-FI :-) jenom mám dobrou náladu, tak to berte s rezervou
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 09:36:56
avatar
No tak za 5 let asi ne, ale dejme tomu za 10 už by tomu tak i mohlo být.
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 11:52:47
avatar
za 5 let nikdo Crysis hrát nebude, hry se budou hrát samy a my se na ně budeme dívat (renderované filmy)
koren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 08:26:25
avatar
Pokud by vás zajímal výkon nových procesorů ve specifických aplikacích, tak se dá najít pár testů za pozornost stojí, že dva 2,2GHz 12ti jádrové AMD Operony si často poradí s velmi rychlými dvěma 6ti jádrovými Intel Xeon procesory na 3,33GHz!
Tak s tím po zkušenostech z hostingu souhlasím na 100%. Naše servery měly nastaven maximální počet procesů webserveru na 700 a běžný počet běžících procesů ve špičce byl kolem 100. HT má pro dva nezávislé procesy s vlastní logikou predikce skoku v podstatě zanedbatelný přínos, kdežto fyzické jádro je plnohodnotným výkonostním článkem. Už aby byly hotové platformy. Víc pruhů, víc Adidas ;o)
koren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 08:57:01
avatar
A hele, už něco je Odkaz 8xSAS, 4 patice, max 512GB DDR3. K tomu šasí pro 8x2,5" SAS HDD a virtualizační server je na světě. Odkaz
koren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 09:10:17
avatar
A mimochodem tenhle procík už je v mém oblíbeném velkoobchodě za necelých 6kKč bez DPH. AMD Opteron 6128 - 2.0 GHz - socket G34 8core,12MB L3, 80W, WOF
Takže 32 jader v 1U serveru, 64GB RAM a 8xSAS 73GB 15k disk za necelých 200kKč bez DPH je víc než slušný DB server s dostatkem výkonu na ustálených 2500-3000 transakcí za vteřinu v MySQL 5.x a nebo opravdu nabušený server pro portál typu DDW. Navíc s možností rozšířit jak diskovou, tak paměťovou kapacitu a časem vyměnit procík za silnější model.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 09:39:54

coskoro sa dostaneme do stavu, ze navysovanie poctu jadier nebude mat skoro ziadny vykonnostny narast.. co potom? zasa zacne vojna frekvencii?

ide mi skor o desktop segment.. serverove zalezitosti asi maju velmi slusne paralelizovatelne ulohy..
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 10:07:47

Myslím že do toho stavu jsme se už dávno dostali. Nedávno jsem vyměnil notebook s Core2 2,2GHz za Corei7 2,66GHz. První dojem byl, že nový notebook je vlastně stejně rychlý jako ten starý, při běžné práci se 2x větší výkon nějak moc neprojevuje.
koren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 11:39:06
avatar
Naprosto souhlasím, dokud se nenajdou vývojáři aplikací, kteří umí psát pro mnohojádra, bežný člověk na desktopu výkon nepozná. Celou situaci pak navíc komplikuje přirozené úzké hrdlo každého počítače - pevný disk. Tady někde se imho také skrývá důvod úspěchu netbooků.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 13:08:48

Me by zajimalo jestli ma ten radic pameti v Opteronu i funkci moznosti prace bez ECC(dneska uz pameti problemy s "odumiranim bunek" temer netrpi, takze by se pak dali stavet dost pekne workstationy za hodne rozumny peniz, ty ecc pameti jsou pro takoveto ucely zbytecne drahe)....
koren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-30 13:49:50
avatar
Podle všeho potřebujete pouze registered paměti, ECC by nemělo být nutné. Otázka ovšem je, zda se Vám vůbec podaří takovou kombinaci sehnat.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1325x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1772x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2327x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2063x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1364x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1335x
Komentářů: 1