AMD potvrzuje: DirectX12 zlepší situaci nejen pro jeho FX procesory. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 26 březen 2015
altNení slabých procesorů, pouze špatně optimalizovaných aplikací a bohužel i některých API.

 

 

 

V minulých letech si procesory AMD FX, ale i A10 atd. obecně vysloužily poměrně nelichotivá hodnocení, a někteří je dokonce označovali za slabé. Ve skutečnosti s výkonem AMD procesorů nikdy nebylo nic špatně, to jen většina aplikací je neuměla využít. AMD totiž své architektury orientovalo na multijádrovost, což z dnešního pohledu, kdy aplikace opravdu využití vícejader CPU objevily, vypadá jako super tah a odhad situace, jenže do této doby to byl právě ten problém.

A ke smůle AMD to byl problém i v oblasti herního výkonu. Jak je možné, že procesory AMD podávající v dobře optimalizovaných výpočetně náročných aplikacích výkon i lepší než cenově konkurenční o dvě generace novější Intel procesory a v méně náročných aplikacích, nebo obecně jsou aplikace, kde výkon AMD padá tak říkajíc na hubu?! Ano, i mezi hrami existovali výjimky a některé hry opravdu dokázali výhod silných multijádrových CPU využít, takže tam to s AMD nebylo tak špatné. Před časem se ale objevilo i nové API MANTLE, která k překvapení některých ukázalo to, o čem se obecně vědělo. Že samotný DirectX je na tom s využitím a optimalizacemi vícejádrových CPU a obecně HW prostředků dost mizerně.

API MANTLE dokázalo i v konkrétních hrách, že není slabých procesorů, ale jen mizerně optimalizovaných her. Jedním z cílů AMD bylo i to, donutit Microsoft s tím něco udělat. Dnes už víme, že se to povedlo. Microsoft nejen že začal něco dělat, ale v podstatě velkou část optimalizací, které AMD v MANTLE předvedlo, přepsal do svého DirectX12! A už z prvních testů pod tímto novým API to vypadá, že využití vícejádrových CPU bude mnohem lepší.

Pro AMD to samozřejmě znamená vítanou vzpruhu, i když přichází dost pozdě. Jak ale ukazuje, zatímco DirectX11 nedokázalo optimálně využít 7 z 8 jader, které FX mají, DX12 to dokáže. Výsledkem tak bude podstatně lepší výkon pro AMD CPU, které na využití více jader spoléhají. Pochopitelně DX12 má stejně jako MANTLE využívat i dalších optimalizací, například pořádného využití nových GPU a tak dále. No a to samé jako o DX12 se dá říci i o API VULKAN, které je vlastně novým otevřeným "OpenGL" a staví přímo na základech API MANTLE.

Ono i obecně bylo dosti smutné sledovat některé hry a aplikace, které prostě nevyužívali potenciálu našeho HW, který za značné peníze kupujeme a živíme a přitom vývojáři těch her nejsou schopni je optimalizovat. Snad tomu DirectX12 atd. přispěje. Prvních her s podporou DX12 se dočkáme již letos, ono není moc na co čekat. O špatné efektivitě DX11 se ví dlouho, vývojáři navíc s API MANTLE, které dalo vzniknout DX12 i VULKAN už nějaký čas pracují a dokonce je součástí některých herních engine a tak by přechod na velice příbuzný DX12 měl být velmi hladký. Ano, DX12 bude podporován jen na Windows 10, ale to zase řeší to, že pro majitele W7/8 bude tento nový OS zdarma. A pokud jde o podporu ze strany grafických karet, tak Každý grafika zvládající alespoň DirectX11.0 bude mít alespoň základní podporu DX12. Plná HW podpora ale podle všeho bude je záležitostí GCN grafik Radeon HD 7000/R9 200.

A pokud jde o procesory, konečně by 4+ jádrové modely měly najít pořádné uplatnění a měly bychom to poznat i na plynulosti her a větších možnostech. Je opravdu zarážející, že s tím MS nic neudělal a muselo přijít AMD se svým vlastním zcela novým API, aby ho k tomu dokopal. Pro FX procesory tak na konci jejich života přichází konečně odpovídající podpora, a můžeme jen litovat toho nevyužitého potenciálu, který se ukazuje až nyní. Doufejme, že i Intel si vývoje všimne a nabídne nám tak za solidní ceny něco lepší, než dnes pouze často dvoujádrové modely Pentium či Core i3, kdy na první solidní čtyřjádro musíme připlatit opravdu hodně a na 4+4 jádra od Intelu to už je mimo možnosti velké části uživatelů.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 265x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 709x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2810x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1321x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1198x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1884x
Komentářů: 1