ARM představilo CorteX – A15 : až čtyřjádrový procesor do našich telefonů!? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 09 září 2010
altARM zažívá v poslední době opravdu zlaté období. Zájem o procesory této architektury roste a poroste i dále.

 

 

 

ARM je společnost, která je tvůrcem architektury procesorů, které sice x86 nepodporují, ale zato umí všechno, co je po procesoru žádáno s výrazně nižším odběrem energie než u X86 procesorů. A to je důvod, proč jsou procesory ARM tak úspěšné a nedá se říci, že by je AMD nebo Intel v dohledné době mohly nějak výrazně ohrozit.

ARM samo procesory nevyrábí, ale prodává licence na výrobu procesorů podle jeho návrhu, takže pak se setkáváme s procesory značek Apple, Toshiba, Samsung apod. Základem je ale architektura ARM a nově se představuje nová verze, která nese označení Cortex A-15.

Ta v nejvyšší specifikaci umožňuje až čtyřjádrový model procesoru na frekvenci opravdu závratných (na poměry běžných ARM mobilních čipů) 2,5GHz. Jak asi tušíte, v mobilních telefonech se jich zatím v dohledné době nedočkáme. Přeci jen odběr energie by byl velmi vysoký. Ale na blížím se 28nm výrobním procesu od GlobalFoundries, kdo ví. Nicméně primárně jsou čtyřjádrový modely určené do serverů a NAS boxů. Pokud jde o běžné mobilní procesory, tak už se ale více jader dočkáme.

Na 40nm to budou běžně v lepších smartphone dvoujádrové ARM na frekvenci kolem 1GHz, v případě jednojádrových verzí to bude pak 1,5GHz. To je dosti slušný posun proti současnosti, kde 1GHz na jednom jádru dosahuje ARM procesor jen v několika málo SmartPhone. Lesto ale budou představeny nové, které již budou disponovat dvoujádrem na stejné frekvenci.

Každopádně vícejádrová budoucnost u procesorů je jasná a to nejen u x86 čipů Intel i AMD, ale i u mobilních ARM čipů. Myslím tedy že už možná za dva roky ten čtyřjádrový ARM procesor klidně v nějakém mobilním telefonu uvidíme, u větších Tabletů by to klidně mohlo být i o rok dříve. Každopádně ARM je stále významnější společnost a to je trnem oku zejména společnosti Intel, protože nebezpečí pro jeho x86 architekturu je více než zjevné. Už dnes se procesorů architektury ARM prodá více než procesorů do stolních PC a s rychlým rozmachem chytrých telefonů a tabletů počet ARM procesorů jen roste. Spolu s tím rostou i softwarové možnosti a využití a velmi nebezpečný pro klasickou Wintel (Windows + Intel) je Google se svým Android, který raketově roste a to zdaleka neukázal veškerý svůj potenciál. Osobně si myslím, že klidně za 3-4 roky by Android systém na nějakém 4, v té době už možná 8 jádrovém ARM procesoru, klidně mohli pracovat i v nějakém běžném stolním PC. Je otázka, kdy to bazírování na x86 architektuře a Windows přestane a zkusí se to jinak. Myslím, že právě spojení ARM + Android je to, co masově může oslovit a ukázat jinou možnost. Následující roky ukáží …

Zdroj: ARM, DDWorld.cz

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-09 21:00:00
avatar
Nasledujici roky ukazou, jestli to tem zabednencum dojde nebo spise nedojde
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-09 23:36:12
avatar
A čo chceš ako ukazovať? Väčšina návštevníkov tohto webu frčí na Wintel platforme (alebo WinAMD )... Proti AMR nič nemám, držím im palec, ale zároveň sa držím hesla: Nie je nad dobre nataktovaný multicore!"
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 07:25:53

Hodláš na tabletu hrát Mafii2??
Anonymní  - z pohledu rodiny 2010-09-10 10:24:01

Otazka je spis jak to bude z pohledu treba cele rodiny. Jestli mit doma 5x desktop PC, nebo 1 x server a 5x arm tablet..
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 12:07:34

To je velký rozdíl. Ale záleží co od toho čekáš. Brouzdání na netu a psaní je tablet + server ideální, ale na co čtyřjádro? Ale když k tomu chceš WOWko, nebo CS tak touž potřebuješ CPU + GPU + RAM + HDD.
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-11 01:28:21
avatar
Uf, ja som myslel štvorjadro v desktope, prípadne laptope... Zle som sa vyjadril, sorry. Tablet ako platformu a novú Mafiu ako hru moc nemusím... Poriadny desktop, vyladený do posledného MHz, to je moje potešenie. Do toho indického šmejdu za liter by som ale išiel hneď, na rýchle prezeranie internetu či mailov, ako si napísal, to za tú cenu beriem! Na mobilné hranie uprednostňujem DS.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-11 08:06:04

V tom s tebou souhlasím. Každá platforma je určená k něčemu jinému. Ladit deskop je krásná věc.
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-09 21:16:33
avatar
furt to tu píšu dokola, vize je jasná, tak už to po příchodu domů jenom zadokovat a bezdrátovou myší a klávesnicí to ovládat a na full HD lcd na to koukat, desktop zahodit a kdo stříhá video nebo nevím co, ať si ten desktop nechá nebo posbírá ty vyhozené desktopy, budou jich hromady
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-09 21:20:12
avatar
desktop tu bude ještě pěknou dlouhou dobu
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-09 21:38:15
avatar
Píšeš to pořád a pořád je to nesmysl.
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 06:30:24

šak na to stačí Tegra 2, takže příští rok už tohle stopro půjde, co říkáš....taky se na to těším.....jenže na moje HTPC ať mi nikdo nešahá budu to používat souběžně.....na HTPC si budu pouštět u sebe, na Tegře 2 při cestách....resp. jen a pouze pokud vydrží více jak 12 hodin, bude mít microsdhc se filesystem, který dokáže víc jak 4GB, atd...
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 09:13:58
avatar
Takže přijdu domů, zadokuju Cortec A-15 a budu si užívat výkon sestavy z roku 2004? To bude super
Řek bych, že za dva roky by to ani na net nestačilo (flash)
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 10:30:41

jsi náročný, budeš mít náročné sestavy.....např. já si vystačím na mobilu s operou mini
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 14:22:57

http://www.osnews.com/story/22704/Intel_Atom_vs_ARM_Cortex-A9

Cortex A9 500MHz (2 jadro) vs 1.6GHz (1 jadro) atom.

Nepripada mi, ze 4 jadro na 2.5GHz a jeste o neco novejsi architektura bude nejak pomala. Navic zrovna u flashe bude hardwarova video akcelerace prez integrovane DSP, ktere je ted nalepeny prakticky na kazdym rychlejsim ARM CPU. (pokud jeste neni tak Adobe ani Google to tak dlouho nenechaj)
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-09 21:48:33
avatar
google nepotahne z androidem mimo smartphony, tablety a treba i jine ultramobilni zarizeni...jinak by nevyvijel chrome os. arm je pak do klasickych desktopu a notebooku asi tak vhodne jako x86 architektura do smartphonu...
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 06:31:35

chrome je do budoucnosti, až nastane čas....nyní maj Android, který bude na tabletech, tedy přístrojích, které dokáží nahradit počítač pro běžného člověka.....ne pro nás, co děláme s kompem psí kusy
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 08:29:41

"mimo smartphony, tablety a treba i jine ultramobilni zarizeni."

vidíš, už teď nemáš pravdu, android je v TV, které zrovna mobilní není, že? (možná nahradí v domácnosti i počítač pro základní operace), takže ti to celé spadlo
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-11 13:24:26

Fyzikálně je velká (TV), ale užitím je v kategorii "Tablet."
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-11 13:33:25

Google by potáhl, ale to by musel vytvořit úplně novou platformu jako je PC (IBM kompat.) a Apple. OS všechny potřebné aplikace (vůbec nemluvím o hrách) jako Apple, které přežívá jenom proto, že mu daří profilovat se jako exkluzivní a prestižní třída.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Maemo 2010-09-09 22:40:44
avatar
Momentálne Android valí a určite je to pre smatphony aktuálne to najlepšie možné, ale osobne fandím oveľa viac systému Maemo a myslím si, že to bude lepšie ako Android. Rozhodne ale nový mobil chcem jedine na Maeme Inak ale s týmto systémom nemám moc skúsenosti a zatiaľ má tento systém jediný mobil na trhu, tak ako ho niekto máte a máte s ním skúsenosti, tak si ich veľmi rád vypočujem a kľudne môžte porovnávať s Androidom a najlepšie aj so Symbianom, keďže donedávna to bol najpoužívanejší systém a i ja ho poznám úplne do bodky, takže si to podľa neho viem dobre predstaviť, keď sa bude k nemu prirovnávať ;)
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-09 23:45:09
avatar
Najprv pozerám, že čo to má ako byť to Maemo, potom som to vyhľadal a keď som zbadal Nokia, úplne mi stačilo. Viem že podostávam mnoho palcov dole, ale Nokia, Symbian a nové Maemo... ani zadarmo!

EDIT: Ale čo by si čakal od človeka, ktorý v živote nemal iný telefón, ako Ericsson a neskôr Sony Ericsson.
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 08:32:16

maemo nemůže být lepší než android....za androidem stojí celý internet.....operační systém nemůžeš dnes omezovat pouze na základní funkce OS.....musíš brát v úvahu i integrace celého internetu, v čemž nic od Nokyje či Intelu nikdy googlu konkurovat nebude
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-11 01:32:41
avatar
Pozerám, že už sa aj verejne píše, že Maemo sa veľmi nepresadilo. Takže za mňa R.I.P. Maemo...

Odkaz Posledný odstavec v článku...
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 10:26:26

Citace:
ARM samo procesory nevyrábí, ale prodává licence na výrobu procesorů podle jeho návrhu


Sranda, mal som v tom, že ich aj sama vyrába a ona len predáva licencie
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 07:33:20
avatar
Co mě se na tom líbí je to že to funguje jako skládačka.Samozřejmě jsem pro více jader ale pokut budou tikat na 7GHz nebudu se zlobit.
SeriousGeorge [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 08:35:17
avatar
oni si ten výkon zvyšovat budou to je jasný, ale x86 platforma spát nebude, takže až budou mít 8jádro a nekdo je tady z toho na větvi a uvidí ten výkon, tak at si veme, kde bude výkon zase x86 platformy. Maximálně se dostane do netbooků a padů, ale dál ne.
V3N3C [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 09:17:46
avatar
Je krásně vidět jak se i zde bojuje o budoucí podobu počítačů. Jelikož všude se cpe nenáročný HW s nižším výkone, což je opak minulosti. A to navazuje na nástup cloudu. Myslím si že vyvrcholení nastane s příchodem Chrome OS, ať si o něm myslíme co chceme. Jinak ARMu fandím, ale pokud bude chtít být v netboocích tak musí několika násobně zvýšit výkon i za cenu spotřeby, která by asi byla pořád o řád lepší než u x86.
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-13 09:54:48
avatar
Suhlasim
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 10:07:13

Souhlasím s článkem, ale Intel vyrábí také procesory pro mobilní telefony (jiné než x86 architektury) a se svými penězi si jistě nenechá ujet vlak. MS navíc stále tlačí svůj Windows Mobile... takže asi tak super to nebude. Bohužel.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 14:33:01

Njn uvidime jak dopadnou ty posledni mobilni widle.

Myslis Intel XScale? Mam jeden na 520MHz v telefonu a je to ARMv5 (cortexy jsou ARMv7) s necim podobnym MMX. Pokud vim tak je uz Intel nevyrabi.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-10 10:26:30

no ARM vyzera byt fajn zalezitost.. nech sa im dari..
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-11 08:13:17

Nejdůležitější u mobilních zařízení je BATERIE!!! Veškeré zařízení je tím limitováno. Pokud se podaří výrazně zvýšit kapacitu a nezvýšit hmotnost, potom můžeme popustit otěže fantazii.
Jokon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-11 16:51:33

Přesně, taky nějak nechápu na co se u mobilního telefonu hnát za výkonnějšími procesory. Už takhle jsou mobily tak nějak čím dál tím míň mobilní (ať už co se týče velikosti či výdrže). Kdyby se ale nevymýšlelo nic nového, lidi by neměli důvod foun pravidelně měnit za "lepší" a to by se výrobcům asi moc nelíbilo.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 903x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 877x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1040x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3617x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1416x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1252x
Komentářů: 5