Intel nemá Netbooky rád a přiznává, že je podcenil Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 02 prosinec 2008
alt Společnost Intel se vždy nedívala na netbooky s nadšením a nedívá se ani dnes. Přiznává však, že je podcenila …

 

 

   Intel ATOM není produkt, který by Intel vyráběl s velkým nadšením. Důvodem je jeho nízká cena a pro Intel malé výdělky. Někomu se může zdát trh s netbooky, kde má Intel se svým ATOMem dnes vlastně monopol, jako vynikající příležitost vydělat. Jenže Intel to vidí jinak. Netbooky nemá rád, protože mu ohrožují tradiční levné notebooky, na kterých vydělával více, díky vyšším prodejním cenám procesorů i čipových sad. Problém je to proto, že Netbooky slaví velký úspěch na rozvíjejících se trzích právě kvůli své ceně, čímž však právě snižují prodeje klasických levných notebooků. Intel tedy upozorňuje zákazníky na to, že netbooky je jen stěží náhradou za běžný notebook. Zkrátka netbook podle Intelu není něco, co byste chtěli používat den co den.

asus-eee-3

   Překvapivě Intel a AMD se na netbooky dívají stejně. AMD se do netbooků vůbec nehrne, i když procesory i čipset by na to v nabídce mělo. Důvodem jsou stejné věci, jako u Intelu. Netbooky ohrožují prodeje tradičních levných modelů klasických notebooků, na kterých obě firmy vydělávají více. Obě společnosti ale zároveň mají plány na procesory s integrovaným grafickým jádrem a další věci, které jsou pro tyto malé levné mobilní přístroje jako stvořené. Uvidíme, jak se bude situace dále vyvíjet, avšak i díky ekonomické a hospodářské krizi zájem o netbooky jen tak nepomine, naopak poklesne zájem o klasické dražší notebooky. Intel také už oznámil snížení hospodářských očekávání pro Q4 letošního roku, stejně jako řada dalších společností. Intel ATOM je tedy něco, co Intel nechce, ale zároveň je to dobrý produkt pro současnou situaci, kdyby měl ale vydělávat jen na něm, tak by to z dlouhodobého hlediska nebylo pro společnost jako je Intel to, co by chtěla a potřebovala.  

Zdroj: Xbitlabs

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
BoSpring [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 13:44:57
avatar
Intel, AMD a já netbooky nemáme rádi. Pro mě je to jenom psací stroj s displejem. Možná děti do 10ti let budou nadšené, ale starší (mám doma) by mě s ním asi rychle vyprovodily z baráku. Nechci vyvolat flame, berte to jenom jako osobní pohled na tuto IT platformu.
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 14:16:03
avatar
Pro me je notebook praci stroj, netbook ani neradim mezi pocitace, spis tluste kalkulacky.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 14:31:08

Naopak , prodali jsme několik EEEček, sám mám doma jednu 901 a je to úplně super. Samozřejmě to není náhrada PC, nebo silného noťasu, ale je to super doplněk. Přítelkyni se vejde do kabelky, může kdykoliv pracovat, chatovat, hrát si casual hry apod. A na dovce se hodil taky. A kdybychom je omylem rozflákali, tak kvůli tomu nezbankrotujeme.
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 16:01:26
avatar
Ja jsem pro tuto platformu pouziti nasel - vymenil jsem "vykonny" NTB za mnohem vykonnejsi desktop + netbook a jsem naprosto spokojen. Jeste poradny file server s RAID 5 NAS a budu spokojen do doby, nez mi pres nos prelitne nejaka dalsi nova hracka
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 15:35:29
avatar
naprosto souhlasím.. vyměnil jsem klasický 15,4 notebook s centrinem za výkonný desktop s quadcore a 22´ a k tomu netbook když opustím kancelář, místo 5 kilové tašky přes rameno strčím netbook do kapsy a jdu Výkon mimo kancelář nepotřebuji a na běžnou kancelářkou práci, muziku a filmy je úplně v pohodě. Připojení přes wifi a 2-3 hodinky v pohodě bez jediného kabelu, bez wifi i déle.

Na dovolené byl super, přítelka ho tahá po kabelkách, a jak psal někdo výše, pokud na něj někdo šlápne, no tak v tesku koupíme další
Half [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-03 14:45:21

presne tak... ja mam tiez vykonny desktop s quad core a aj 15,4" klasicky notebook, ale asus eee 1000H s intel atom sa mi zapacil na prvy pohlad... najviac ma na nom fascinuje vydrz baterie - pokial si clovek vypne wifi a bluetooth, znizi trochu jas displeja - kludne sa dostane na uroven 6-7 hodin... pri zapnutej wifi a surfovani po nete cca 4 hod... nuz, ale to robi ta 6 clankova bateria... a na cesty je to uplne idealny spolocnik - maly, lahky s velkou vydrzou na bateriu - takze nic viac clovek nepotrebuje...
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 20:58:58
avatar
jo sam ted přemýšlím že se zbavím svého nemotorného 17" notebooku a nahradim ho něčim malým a roztomilým s atomem. Přeci jen u přenosného pc málokdo potřebuje nějaký extra výkon.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-03 10:04:28

Asi bys měl tady popovídat o svých vychovacích metodách, abychom neopakovali tvé chyby.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 14:10:36
avatar
Ale AMD by mohlo konecne nabidnou vlastni platformu pro netbooky. Lidi bud koupi netbook s Intelem nebo VIA a AMD stejne sve levne procesory v klasickych noteboocich neproda, takze vydela jeste mene...
vmb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 14:12:37

Tiez nie som priaznivcom netbookov. Je to podla mna len taky modny trend. Pracovat sa na tom neda, zobrazovacia plocha mala, vacsinou maly ulozny priestor (myslim zaklad), pomalsi CPU ... atd. Jedine + vidim v nizkej spotrebe. Aj ked ten chipset, co k tomu strkaju - tiez zere relativne dost oproti CPU.
Ja proste tiez tie netbooky nemusim.
Ale uznam, ze je to len subjektivny nazor.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-03 10:01:12
avatar
No právě. Nízká spotřeba... Furt jsem řešil nějaký levný poč. na stahování 24/7 s nízkou spotřebou, prťavý a skladný... No a dovedeš poskládat něco za pět a půl tisíce vč. DPH, s Widlema a nějakým displejem v ceně?
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 14:29:07
avatar
Zajimave, ja mel za to, ze marketing Intelu Atom uvital jako dalsi CPU, ke kteremu muze bundlovat 945GE a generovat tak sice nizke zisky, ale s minimalnimi naklady a soucasnym upevnovanim pozic na trhu. A bud ma Intel 954GE plne sklady a toto je nejlepsi cesta, jak se jich zbavit; nebo je stale vyrabeji na svych starsich vyrobnich linkach (65nm/90nm ?) s minimalni chybovosti (prece jen uz jej nejaky ten patek vyrabeji).
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 20:55:11
avatar
nu trochu se jim to zvrtlo. Intel sám nikdy nepředpokládal tak velký úspěch atomu a ted ho musí vyrábět obrovské množství za nic moc zisky.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 14:33:32

No do netbooků se naštěstí dává verze čipsetu 945GSE, která tak nežere, můžu potrvdit že EEE 901 vydrží těch 5-8 hodin práce. Tu 945GE používaji jen na ty malé MB, ale ty se tolik neprodávaj
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 16:22:09
avatar
945GSE tak nezere... u meho Gigabyte M912 je to jediny cip, ke kteremu vede heatpipe a je tak v celem netbooku jediny aktivne chlazeny cip. To mozna malinko svedci o pristupu Intelu - jinak by totiz v takovych netboocich stacilo pasivni chlazeni - Atom se svymi 4w ho proste ani nezahreje. Holt, chce to konkurenci a kdyz te se nechce
Menethor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 14:46:53
avatar
No netbooky prece nejsou na praci. Jde spise o kilovou hracku, na ktere si zahrajete stary fallouty, starcrafta ci TTD, koukne te se na film a nebo si prohlidnete net. K nicemu jinemu bych to nevidel. Psat na tom nejake dlouhe scripty bych nevidel jako zrovna pohodlne. Ale k vyse zminenym vecem se mi to zda jako celkem pouzitelne a pokud mate 6-ti clankovou baterku, tak to ty minimalne 4 hodky muzete delat i bez stavy.

Ja sem si pred par dny koupil MSI Wind U100 s 120GB diskem a lepsi baterkou. Doma mam plnohodnotny pocitac a kdyz nekam jedu nebo se musim nekde nudit, tak na zabiti casu je takovahle hracka naprosto idealni.
superja [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 17:44:54
avatar
Přesně tak. Nelze srovnavat netbooky s notebooky. To je jako rict, proc mas mobil bez qwerty klavesnice.Vzdyt na tom nejde pracovat. Proc asi - je mensi, lehci a levnejsi (vetsinou).
Netbooky jsou urcene na prenaseni, jsou pro lidi, co chcou mit zarizeni s plnohodnotnymi Windows vsude. Netbooky nejsou na praci, pokud vam nekdo rekl, ze ano, tak se tezce myli.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-03 08:53:40

Nekdo pracuje tak ze chodi casto na porady atpdb., takze pro ne je to idealni pracovni nastroj(word, excel, atpdb.), stejne tak se hodi i na vzdalenou spravu a dalsi ciste adminovske zalezitosti(jestli ti nejaky radobyadmin tvrdi ze potrebuje na praci HD4870 ci GTX280 tak to je cokoli jineho jenom ne admin) ci stejne tak bude idealni na dovcu jako ulozne centrum pro fotaky a kamery... Ne vsichni jsou programatori ci grafici...
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 14:52:04

jojo, kdo nemá neuvěří. Je to prostě doplněk PC, něco jako chytřejší a kompatibilnější PDA s klávesnicí
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 15:50:42
avatar
taky to tak vidim.....nema to byt plnohodnotna nahrada ale jen ultramobilni pocitac a nebo super PDA. Idealni doplnek ke stolnimu PC.
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PC a Notas 2008-12-02 17:50:38

Jak říkám podle mě je ideální mít doma pořadnej Deskop a ktomu opravdu mobilní nějakej malej Notasek na meily icq atd.(neco jako Asus eee).. Kterému aspon chvíli vydrží baterka a je lehký... Na co vám je notas 17ctka displey velkej těžkej... To není mobilní stroj ,protože stejně potřebuje napajení po 30 minutách ,to je jak kdybyjste měli záložní zdroj na deskopu.. Nemluvě o váze takového Noteboku .. Je mobilní maximalně v tom že si ho přenesete z obejváku do kuchyně..
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 21:01:28
avatar
o tom mně vykládej taková sednácka se řádně pronese na rameni.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-03 09:00:53

Nekdo(resp. na neco) potrebuje velkou pracovni plochu a nekdo(resp. na neco) potreba neni, ja myslim ze je to parada ze si kazdy muze vybrat podle potreby, takze tim chci rici ze urcite si sve uplatneni najdou i netbooky i 17ky...

Mimochodem to prohlaseni Intelu neni nic jineho nez reklama a odvadeni pozornosti kdy velmi nevtiravym zpusobem nahodil tema k diskuzim a tim se zaroven dostane vice do povedomi sirsiho spektra lidi, obdiv k jejich PR, uz aby se to naucila i AMD/Ati....
Snowii [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 22:37:26

planuju vyhledove tez nejake poridit, a chci to jaky takovy to hack pc

ze na to jako zkusim tenhle linux a tamten linux, a nahodit na tom OS X a pak zahrat stary pecky (viz. vyse zminene ) a ne akci kam bych notas nebral to vzit s externakem na filmy a hudbu a tak.

Proste takovej mezikrok mezi PDAckem a notasem / desktopem, jen si to sam sobe zatim az tak moc nejsem, v dnesni dobe financni krize, schopnej oargumentovat, protoze pouzivam notas co ma pres 1,5kg a 12tku displej a PSP a preci jen ten netbook o tolik rozdilnej neni...

kazdopadne tady ty kombinace uplne volaj po exchange reseni mailu, kalendare, kontaktu atd. protoze to pak zacina byt neunosny
Chroustostroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-02 23:50:10

Vy vážně zapomínáte jaký výkon byl v noteboocích dostupný před pár lety. Eee 901 byla asi nejlepší investice do počítačový techniky co jsem kdy udělal a to mi rukama prošlo už skoro všechno (počínaje Matěm a didaktikem). Po stránce výkonu strčí do kapsy většinu 5 a více let starých strojů, které stály desetisíce a které byly rozhodně určené na práci.
Jediným nedostatkem zůstává ona "titěrnost", ale to je otázka zvyku a notebook stejně nikdy v pracovní efektivitě nenahradí desktop. Chci vidět o kolik by byli obhájci notebooků v kancelářské práci rychlejší, než já na netbooku. Pokud potřebuji doma větší komfort na rozdělanou práci, připojím 24´ monitor, klávesnici, myš.

Btw. není mi jasné proč by Intelu měl vadit úspěch Atomu. Je jedno, že je levný, protože na waffer si jich naskládá několikanásobně víc, než core2. Tudíž ve výsledku má asi větší zisk z každého wafferu.
Jediný důvod co mně napadá je, že mu teď na skladech leží spousta celeronů apod., kterých vyrobil moc.
jozka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - jen jestli to neni tak 2008-12-03 00:10:05

Ze netbooky jsou konkurenci nejen pro ty nejlevnejsi nooteboky, ale take pro lehke notebooky typu Sony Valio a spol.
Ty jsou sice vykonnejsi, ale take mnohem drazsi. A ono pokud clovek casto cestuje, tak si rozmysli, jesli sebou tahat stroj za 6 tisic nebo za 30 tisic. Zvlast kdyz vykon netbooku vetsine lidi staci (samozrejmne ze ne vsem).

A na doma stejne ma uz vetsina lidi desktop (nebo normalni notebook). Neboli PC za 10K a netbook za 6K ma vetsi uzitnou hodnotu nez Valio za 30K
Snowii [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-03 00:52:40

vadi jim to protoze maji mnohem mensi marzi a osobne bych se celkem i prel jestli maji na waffer vetsi vynosnost, myslim si ze ne.

Celeronu jim urcite schne dost, ale obecne treba s potencialem desktop eee jim znacne klesnou i zisky na entry level procesorech, kde taky drzi vetsi marzi.

v kombinaci s financni krizi to znamena ze asi moc nechcou do cen hrabat aby si "nerozhodlili trh" ale myslim si ze v obdobi 2 roky zpet by mozna Atom trosku podrazili neni totiz duvod proc to neudelat, Via je mnohem drazsi a krom VIA na danem trhu nikdo jiny nefiguruje, to ze Intel zavedl takto agresivni cenovou politiku, kterou sice ziskal velky podil na trhu ale zase si v podstate sam podrezal vetev, je ciste jeho spatna strategie
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-03 01:53:14
avatar
Intelu stejně jako microsoftu (stejně jako většině firem z IT) se jednoduše nelíbí trend málo výkoných pc s XP. Pro ně je to jednoduše méně ziskový segment trhu a stále se snaží své zákazníky ujistit že potřebují super výkonné pc se systémem s co nejvíce funkcema. Ale situace došla do bodu kdy lidi zjistili že je jim ten výkon a funkce na prd. Vše je o tom vydělat co nejvíc peněz. To je smutná realita dnešní doby
Jinak velmi se mi nelíbí linuxové verze instalované do netbooků, které jsou šíleně ořezané a dělají jen ostudu OS Linux.
Snowii [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-03 02:33:52

tady urcite souhlasim,

ale taky je treba si uvedomit ze je to takovy double-edged ostri - je fajn ze lidi vlastne zjistili ze vykon nepotrebuji, a radsi koupi levny netbook ktery poslouzi, ale kdyz se toto hodi do kombinace s krizi, ktera uz se podle me zacala na US trhu celkem projevovat a bude hur (vim, ze tu krizi si beru do pusy porad, ale podle me je dost zasadni), tak se bohuzel hodne zpomali vyvoj, prave velke zisky jsou to, co je schopne hnat firmy jako AMD a Intel dopredu...

a segment nas HW geeku to urcite nad vodou neudrzi a z pohledu intelu - mozna za rok budou radi ze neco jako levny atom maji, protoze s omezovanim utraceni za spotrebni elektroniku si asi lidi na surfovani Nehalem nekoupi...

kazdopadne toto bych tu klidne diskutoval, protoze tech ovlivnujicich faktoru je vic a je mi jasny, ze na nejaky dulezity zapominam
Half [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-03 14:53:32

ano - ohladom linuxu v netbookoch suhlasim... nechapem, preco tam uz nedali full nejake distro... mal som v rukach jeden z prvych asus eee s linuxom, ktore by sa mohlo tvarit ako privetive pre zacinajucich userov, ale k plnohodnotnemu distru to ma este daleko... samozrejme, ze skusenejsi uzivatelia si prekonfiguruju aj to predinstalovane, doinstaluju potrebny soft, ktory potrebuju alebo nainstaluju nejaku svoju oblubenu distribuciu - ale tí menej skusení useri na to povedia, ze sa s tym neda pracovat a radsej tam daju XP.. to je zial realita.. aj ked si myslim, ze aj ta predinstalovana verzia dobre posluti na bezne veci, ale predsa len je problem pre cloveka, co vidi prvy krat linux, nieco doinstalovat...
Chroustostroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-03 15:14:39

No tak pro porovnani:
Atom die size 25 mm2
45nm Mobile Conroe die size 107 mm2

Na co si intel stezuje ? Atom je zlaty dul !
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-03 01:56:14
avatar
s tou titěrností souhlasim osobně bych uvítal 12"-13" notebook s atomem nebo s VIA NANO
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-03 11:07:53

Snad neberete vážně lamentace arabského prodáváče z tržižtě na Džerbě? Tak pánové, prozradím Vám tajemství: Intel je úplně stejný. Je to standardní lamentace prodejce typu "Ve své důvěřivosti nakoupil jsem spoustu výtečního zboží a teď ho musím prodávat úplně pod cenou a ztrácím, ať se picnu!"
Je to rekláma, stará jako trh. Ale vždycky se najde naivka, který na to skočí.
Snowii [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-03 13:42:46

pokud mam mluvit za sebe ja to samozrejme neberu jako konec intelu

ale myslim si, ze intel to opravdu podcenil a z obchodniho hlediska pro nej strategii nevyresil nejlepe. Jako kazda jina spolecnost jde za maximalizaci zisku a toto mu ho urcite maximalizovat nebude.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Joker 2 je v kinech – nevídané filmové selhání a propadák?!
Joker 2 je v kinech – nevídané filmové selhání a propadák?!Pátek, 04 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 660x
Komentářů: 1
Unreal Engine verze 5.5 se představuje – nový systém nasvícení
Unreal Engine verze 5.5 se představuje – nový systém nasvíceníÚterý, 01 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1094x
Komentářů: 2
2. série The Last of Us se představuje – tvůrci tančí kolem kontroverzí
2. série The Last of Us se představuje – tvůrci tančí kolem kontroverzíPátek, 27 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 970x
Komentářů: 1
Nejočekávanější herní REMASTER - Horizon Zero Dawn brzy!
Nejočekávanější herní REMASTER - Horizon Zero Dawn brzy!Čtvrtek, 26 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1650x
Komentářů: 2
Celý systém mobilních telefonů má zásadní bezpečnostní problém!
Celý systém mobilních telefonů má zásadní bezpečnostní problém!Středa, 25 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1732x
Komentářů: 2
Dragon Age: The Veilguard – recenzenti jej chválí, fandy originálu zklame?
Dragon Age: The Veilguard – recenzenti jej chválí, fandy originálu zklame?Pondělí, 23 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1554x
Komentářů: 0