Jak moc INTEL zaostává? Potřebuje 2 procesory na výkon 1 AMD. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 24 duben 2021
altPlatformy se dvěma procesory EPYC ZEN 3 proti dvěma Intel XEON Ice Lake. Rozdíl je ohromující!

 

 

Stále je neuvěřitelné, že na trhu s procesory dnes nemáme co do vlastností, natož výkonu, dvě srovnatelné společnosti. A kupodivu to není mnohonásobně větší a bohatší Intel, který je bezkonkurenčně v čele. Světu výkonu, efektivity a technologií na x86 trhu dnes jednoznačně dominuje AMD. A to dost možná s větším náskokem, než jaký kdy měl 3 dekády díky výrobním kapacitám dominující Intel. Bohužel opět také vidíme, že ani když máte bez přehánění 2x lepší produkty a za lepší cenu, automaticky to neznamená, že jich prodáte více než konkurence. Nebo že konkurenční prostředí na trhu skutečně funguje. Jaký je ale tedy ten skutečný reálný rozdíl dnes?

Nedávno se AMD postaralo o nový světový rekord, když prohnalo přes CineBench R23 svou novou platformu s dvojicí nejvýkonnějších procesorů EPYC 7763 aktuální ZEN 3 architektury. Dva 64jádrové procesory s normálním chlazením a bez přetaktování, kdy procesory samotné žerou v tomto testu dohromady přes 400W, dokázaly udělat 113 631 bodů.

Mnohé tak určitě zajímá, jak je na tom Intel, který velmi nedávno uvedl na trh zbrusu novou konečně 10nm generaci XEON procesorů v čele s Intel Xeon Platinum 8380. Tento jeho nejlepší a nejvýkonnější procesor má 40jader/80vlákne a takt 2,3GHz – 3,2GHz při udávaném TDP 270W (to reálné je mnohem vyšší). V současnosti jsou tedy AMD EPYC 7763 (ZEN 3) se 64jádry/128vlákny na až 3,5GHz s 280W TDP, to nejlepší od AMD, za což si účtuje 7890 dolarů (206 tisíc korun vč. DPH). Překvapivě je ale mnohem slabší Intel stále dražší. Jeho nejlepší procesor, tedy Xeon 8380 stojí 8099 dolarů (212 tisíc korun vč. DPH). A jak si proti sobě stojí?

V závislosti na chlazení se výkon systému dvou procesorů Intel Xeon 8380 pohybuje od 64 587 bodů v CB R23 s normálním chlazením, po nějakých 74 630 bodů s výkonnějším systémem chlazení. To nejlepší od Intelu je tak zhruba na 60% výkonu toho nejlepšího od AMD za stejných podmínek. Přestože si za tenhle výrazně nižší výkon Intel stále účtuje více. Ohromný je pak rozdíl v efektivitě a spotřebě. Systém Intelu totiž spotřebuje kompletně téměř 1200W energie na ten výkon. Ovšem systém AMD si vystačí s o několik stovek W nižší spotřebou.

 

 

To by byl dost zásadní rozdíl i pokud by ty platformy měly stejný výkon, jenže protože AMD je současně o desítky % výkonnější, je rozdíl v efektivitě naprosto brutální. A když si uvědomíte, že serverové systémy běžně tvoří desítky či stovky takovou dvou procesorových mašin, bavíme se o tisících kilowatech, milionech peněz za energii u Intelu navíc a za nižší výkonu, nemluvě o dalších nákladech kolem atd. A připomínám, že srovnáváme to nejlepší od obou společností. Tedy produkty, které dokonce teď v těchto týdnech aktuálně vyšly jako novinky na trh. 7nm AMD ZEN 3 procesory a 10nm Intel ICE LAKE-EP procesory, obojí pro technicky srovnatelné 8kanálové DDR4 a PCIe 4.0 platformy. Tedy tak srovnatelné, jak to dnes vůbec lze.

 

  • Surová realita: Intel potřebuje 2 CPU na dorovnání výkonu 1 AMD

Ten praktický rozdíl výkonu a efektivity je opravdu neuvěřitelný. A absolutně neodpovídá finanční, tržní podílové, ani zdrojové situaci a postavení obou společností. Intel je nyní produktově tak daleko za AMD, že ty dva jeho nejnovější už konečně 10nm XEON procesory, dohromady za více jak 16 tisíc dolarů (420 tisíc korun vč. DPH) s těmi 64 587 až 74 630 body výkonu v CB R23, jsou stěží výkonem na úrovni jediného desktopového AMD RYZEN ThreadRipper 3990X! Ten v normální desktopové TR40 desce s normálním vzduchovým chladičem bez taktování, udělá 74 422 bodů. Jenže stojí „jen“ 100 tisíc korun a systém s ním sežere tak maximálně třetinu toho, co na ten stejný výkon potřebuje Intel se dvěma svými nejnovějšími a nejvýkonnějšími 10nm procesory, za více než čtyřnásobnou cenu!

Tak daleko je dnes Intel reálně za AMD, když vynecháme marketingové preznetace a speciálně vybírané případy. Potřebuje prostě dva 40jádrové/80vláknové procesory dohromady s 3x větší spotřebou a 4x vyšší cenou, aby nabídl podobný výkon jako jediný desktopový 64jádrový/128vláknový procesor AMD RYZEN. To prostě není normální a neodpovídá naprosto finančním ani tržním podílovým pozicím obou firem. Zda se na tom v následující generaci něco změní? To je otázka, protože Intel zůstává a dlouho zůstane na 10nm, AMD ale jde na 5nm (ZEN 4) už příští rok …

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-24 21:39:22
avatar
no jo, ale srovnávat serv xeon s hi-end desktop konkurencí je trochu mimo mísu, když AMD konkurence je pro servr taktovaná níže. Ale to nic nemění na tom, že intel ostrouhá vždy...
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-25 08:26:37

Je pravda, ze srovnani nejlepsiho serveroveho intelu a high-end desktopu amd neni pro intel zrovna priznive. Tak to zkus porovnat obracene - nejlepsi server amd a high-end desktop od intelu:-).
BarbarH3MAN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-25 10:56:30
avatar
mimo si ty a to poriadne....

ta ako keby si povedal že je mimo zrovnavat auto na baterky a benzin....

intel je v perdeli a on to dobre vie
iba ovce si idu stale svoje

sa uz zobud
knock knock nee
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-25 13:44:58
avatar
On má bohužel pravdu a mimo jsi ty. Srovnávat desktop high-end a server CPU je jako porovnávat závodní tahač s běžným silničním kamionem.
Ten serverový jede na efektivitu, ne na rychlost...

Ale to nic nemění na tom, že je teď AMD lepší. Jen je dobré neporovnávat jablka s hruškama.
BarbarH3MAN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-25 17:17:41
avatar
ale furt je to auto čo ma 4 kolesa a ne motorka
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-26 17:01:23
avatar
No jo, ale Epyc 7763 je serverový a o tom je tento článek, že se Intel nechytá. To s tím Threadripperem je srovnání v tom, že co se týká efektivity je i Threadripper efektivnější než serverové Intely a to už je fakt na pováženou, když CPU které není dělané úplně na efektivitu je efektivnější než CPU, které by mělo být dělané na efektivitu. O ten výkon tam tak nejde.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-29 09:29:35
avatar
Hmm, takhle mě nenapadlo na to koukat, ThreadRipper je o výkonu, ale máš pravdu.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-25 13:41:09
avatar
Máš pravdu, že to srovnání není fér (servery tikají níže), ale on ani jeden ten serverový AMD procesor nebude o moc slabší než dva Intelácké...
Klaurung [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-26 19:31:39

No nevim kde co vidim ja jinak nebo ty ale vidim tu Xeon a Epyc a to si myslim ze ani jeden neni Hi-end desktop.......nebo ze bych se pletl ?!?!?!?!?!



Sorry toto byla odpoved na tvuj blabol nize
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-26 00:41:55
avatar
Já nevím jak tobě, ale mě teda cituji: "AMD RYZEN ThreadRipper 3990X" přijde spíš jako ten high-end desktop...
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-26 08:00:05

az na to, ze tento threadripper je prakticky epyc len kus vyssie taktovany
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-29 09:32:21
avatar
Ale o to taktování tu přece jde v první řadě. Na to přesně narážím!
Klaurung [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-26 19:30:30

No nechcu ti do teho nijak kecat ale ja tam vidim na 1. miste EPYC 7763 a ten thrdrpr az jako jen takovy dodatek v testu takze prrrrr mala prrr ten clanek taky srovnava server CPU vs server CPU
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-29 09:39:25
avatar
Aha, tak ono to není jen o tom, že neumíš číst...
Nikdo tu neřeší o čem je celý článek
DD v jednom místě porovnává XEON s tím ThreadRipperem a demonstruje na tom srovnání jak hluboko je Intel za AMD. A my se tu pozastavujeme nad tím, že takové srovnání není fér, páč ten desktop CPU nejede na efektivitu, ale jede na max. frekvenci a výkon. Smutné ovšem je, že i ten na výkon orientovaný čip, který efektivitu moc neřeší, je při stejném výkonu pořád výrazně úspornější než ten serverový Intel...
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-25 12:25:49
avatar
Toto srovnání je brutální ukázka reality až na kost Jen člověk, který je zaslepen Intel značkou, může ještě říct, že je na tom Intel dobře.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-25 13:09:12
avatar
Pred rokem jsem si delal podobne srovnani, vidim, ze se toho moc nezmenilo Odkaz
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-26 17:05:02
avatar
Ale změnilo. AMD je ještě o něco lepší.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 241x
Komentářů: 0
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1459x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1837x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2354x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2086x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1381x
Komentářů: 0