Také NVIDIA chce vstoupit na pole Windows zařízení, ale jeho N1 procesory mají potíže a zpoždění.
Není to žádné velké tajemství, NVIDIA už delší dobu připravuje „CPU“ pro Windows PC. Samozřejmě nejde o klasickou x86 platformu. Jedná se o ARM SoC řešení. Cestu do běžných PC jim však před časem otevřel Microsoft, který v posledních letech vyvíjí Windows 11 a jeho nástupce tak, aby byl kompatibilní a fungoval nejen s x86, ale právě i s ARM. Ostatně první generaci ARM řešení pro klasické Windows počítače máme už na trhu v podobě Qualcomm Snapdragon X série a testovali jsme ji v praxi (v roce 2026 by měla dorazit druhá generace):
NVIDIA má pochopitelně také evidentní zájem nahradit konkurenční AMD a Intel procesory a platformy v počítačích s NVIDIA grafikami. Především v kategorii HPC tedy hlavně AI řešení, kde chce nabídnout GB10 platformu a prodávat tedy kompletně celý PC se svými čipy. To je primární cíl. Asi ale nepřekvapí, že firma chystá i „PC“ variantu na technicky stejném ARM SoC. To se jmenuje N1X. O tom, že ji NV připravuje k vydání na trh jsme informovali už před lety. A právě v roce 2025 měla dorazit. Ale nedorazí.
N1X postihl další odklad. Zákulisní zdroje hovoří o problémech v samotné konstrukci čipu, ale také ani zdaleka hotovou optimalizaci a obecně mizerný stav SW podpory a vyladění pro Windows. Jak ostatně ukázal Qualcomm a jeho SnapDragon X, je stále řada oblastí a aplikací, kde ARM SoC pod Windows běží špatně, nebo dokonce vůbec a na univerzalitu AMD/Intel platforem nemá ani zdaleka (ani mít pochopitelně nemůže a fakticky se o to ani nesnaží). NVIDIA by teoreticky měla mít nad Snapdragon X výhodu v GPU oblasti, kdy pochopitelně NV GPU zvládají a podporují plně současné standardy, což Qualcomm a jeho GPU nikoliv, takže řada her prostě nefunguje, nebo běží špatně. Na druhou stranu NV zase nemá moc zkušeností s výkonnými ARM procesory, a to přes fakt, že ARM SoC vyrábí více než dekádu. Ovšem v běžné praxi jej nedokázala prakticky nikam prosadit. Nejúspěšnějším zařízením s NV ARM řešením (Tegra) je vlastní NV SHIELD, a ten už je také pěkně starý. Pochopitelně s tím, jak Microsoft rozbořil Wintel platformu a umožnil vstup a použití i ARM vedle x86 platforem, má nejen NVIDIA doposud největší historickou a zcela reálnou šanci své ARM řešení na trhu skutečně prosadit. A rozhodně to zkusí. Nicméně letos se to nestane …
- N1X je výkonné SoC a konkurence AMD STRIX HALO?
Pokud se těšíte, že by NVIDIA nabídla skutečně plnou konkurenci klasickým procesorům Intel a AMD do patice, tak se těšíte zbytečně. N1X je SoC, je určeno „k pájení na základní desky“. Rozhodně ale nepůjde o slabé řešení. Na současném trhu, kromě přímo technologicky konkurenčního ARM Snapdragon X, bude chtít nejvíce konkurovat AMD a jeho STRIX HALO alias Ryzen AI MAX sérii čipletového x86 APU řešení.
Ten má celkem 16jader ZEN 5 s 32 vlákny (ve dvou čipech) a k tomu výkonnou Radeon 8600S grafiku s až 40CU RDNA 3.5 architektury. Jako celek má 256-bit rozhraní a není tedy určeno do běžné AM5 platformy apod. Pájí se také přímo na základní desky. Výkonem to samozřejmě není žádné ořezávátko, kdy procesorově jde o parametrový ekvivalent Ryzen 9 9950X v kombinaci s velkým GPU, které má více jednotek (40 CU) než NAVI 44 na RX 9060 XT (32 CU)! Výkon určuje celkové TDP, které je ale orientováno na mobilní platformu, a tak je až 120W. Typicky tedy určené primárně do mobilního segmentu, kde plně nahradí klasická mainstreamová řešení. Cena je pochopitelně vyšší, s ohledem na ten komplikovaný a výkonný čip i celkový výkon. Jako PC platforma nemá fakticky konstrukčně a provozně konkurenci dnes.
A právě do stejné třídy chce vstoupit i NVIDIA se svým N1X, které má mít také zhruba 120W TDP jako celek. Procesorová část má 20 jader celkem, tedy přesněji 10 Cortex-X925 a 10 Cortex-A725. Grafická část má mít 48 SM, tedy ekvivalent GB205 čipu na třeba RTX 5070. Samozřejmě výkon by byl v praxi mnohem nižší, kvůli mnohem nižšímu TDP celku. Dosavadní úniky z Geekbench 6.4.0 hovoří o výkonu 46 tisíc bodů v OpenCL, což je výrazně méně, než má AMD s Radeon 8060S v Ryzen AI 300 MAX, které dosahuje 90 tisíc bodů ve stejném testu. Nicméně OpenCL není nejsilnější disciplínou NV a současně pochopitelně nevíme, za jakých podmínek TDP byl čip testován apod. Obecně se očekává, že ve finální verzi by se výkon měl AMD Ryzen AI 300 MAX blížit.
I když jej nejspíše nepřekoná a bude mít nadále problémy s univerzalitou, kdy pochopitelně AMD a jeho x86 řešení má dekády náskoku na Windows PC platformě, což je výhoda, ale i současně i nevýhoda kvůli komplexnosti designu a tedy horší efektivitě. Současně pokud NV nevydá N1X letos a dorazí až někdy během příštího roku, tak konkurencí AMD Ryzen AI 300 MAX (STRIX HALO) sice technicky vzato stále ještě bude, ale s tím, že začátkem roku 2027 bude představen podstatně vyspělejší nástupce (RYZEN AI 400 MAX) postavený na N2 výrobě, 2x 12jádrovém ZEN 6 + UDNA grafice, který tedy bude podstatně výkonnější a lepší po všech stránkách.
Samozřejmě NV nepotřebuje AMD výkonově porážet, stačí být funkčně použitelné anebo především utlouct AMD počtem, a tedy objemem dodávek čipů OEM, na které má NV zjevně mnohem větší páky než AMD, což je největší problém AMD. Má sice skvělé CPU i GPU včetně tedy bezkonkurenčního řešení jako je STRIX HALO. Ovšem co do objemu dodávek čipů nemá šanci porazit NV v oblasti GPU a Intel v oblasti CPU současně, protože AMD má na všechny své čipy menší objem výrobních kapacit, než má NV jen na GPU a Intel jen na CPU … takže fakt, že bude od NV existovat alternativa je samo o sobě dostatečné k případnému úspěchu a konkurence to prostě bude. Pokud tedy NVIDIA dokáže N1X opravit a vyladit tak, aby se dalo v roce 2026 funkčně vydat.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|