Výrobci desek obcházejí limity u procesorů AMD. Snižují tak údajně jejich životnost? (Naštěstí ne). Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 14 červen 2020
altObcházejí limitů ze strany výrobců procesorů je bohužel častý jev u výrobců desek.

 

 

 

 

Na základě nové verze aplikace HWinfo se zjistilo, že někteří výrobci desek evidentně podstrkují nesprávné informace o aktuálním napájení (a tedy spotřebě), tak aby RYZEN procesory udrželi na co nejvyšších taktech a získali tak ve srovnávacích testech základních desek výhody.

Překračování limitů napájení, TDP a spotřeby u procesorů vede k vyššímu výkonu, ovšem za cenu vyšší spotřeby, zahřívání a potenciálnímu snížení životnosti čipů. Ty totiž časem degradují vlivem hlavně vysokých teplot, což je patrné v praxi třeba u některých populárních minulých generací procesorů Intel, které po několika letech přetaktování už nedokáží udržet ty vysoké takty na kterých dříve běžely. To je známka degradace čipu.

  • Výrobci desek obcházejí limity a nastavení výrobců procesorů!

Výrobci desek v neustálé snaze získat nějakou výhodu mezi sebou, i když by to měly být třeba jen desetiny %, které rozhodují o pozicích v grafech při srovnání a testech desek, hledají neustále způsoby, jak ty limity výrobců procesorů obejít apod. U Intel platformy tak některé desky už u minulé generace procesorů, měly jako výchozí režim nastaveno MCE, tedy že všechna jádra dosahovala na turbo takt, na kterém mělo správně běžet jen jedno jádro. Nebo aktuálně vypínají ten časový limit 28 nebo 56 sekund Turba u současných Core 10000 procesorů. Zkrátka výrobci desek manipulují s výchozím nastavením BIOSů a snaží se získat hlavně výkon, a to i za cenu vysoké spotřeby a zahřívání. U Intel platformy ale díky tomu, jak už k tomu dnes přistupuje Intel, mohou být praktické rozdíly ve spotřebě a zahřívání extrémní, výměnou jen za pár jednotek % výkonu, který z hlediska uživatele nic zajímavého neznamená, ale z hlediska výrobce desky řeší to, že jeho model bude v grafech nad modelem konkurence.

Úplně nejčastějším šizením ze strany výrobců desek je pak manipulace s BCLK frekvencí, kdy na mnoha deskách místo 100MHz zkouší výrobci třeba 100,5MHz apod. To zvýší o kousek takt CPU, takže ve srovnání desek vyjde prostě deska se 100,5MHz BCLK výše než deska se 100MHz! Ale výkon není vyšší proto, že by ta deska nebo BIOS byl lépe vyladěn, ale jednoduše proto, že bylo testování s procesorem na vyšším taktu. Tohle byl opravdu velký problém u Z390 a pokračuje to i u Z490, jen výrobci trochu snížili ty rozdíly, třeba jen na méně než 100,1MHz. Ale i to prostě stačí k dosažení toho, o co výrobcům desek jde. Deska s BCLK na 100,1MHz bude ve srovnání prostě výše než deska s BCLK 100,0.

  • Výrobci desek manipulují i u AMD platformy

Proč o tom mluvím. Tvůrci aplikace HWinfo přišli na to, že výrobci desek manipulují s věcmi i u AMD platformy. Jenže protože AMD je výrazně striktnější ohledně nastavení TDP a boostů, a své procesory má skvěle vyladěny tak, že dosahují nejlepšího možného výkonu prakticky pořád a nemusí proto jít ani na nějak vysoké extrémní TDP, mají proto omezený prostor. Přesto našli mezírku.

Výrobci desek jednoduše upravují své BIOS a desky tak, že záměrně podstrkují procesoru nepravdivé informace o skutečné spotřebě, napájení apod. podle čehož AMD řídí takty a spotřebu procesoru. Jednoduše mu říkají, že spotřeba a napájení v daný moment je nižší, než jaké aktuálně jsou a procesor se tak řídí na vyšší spotřebu a tomu odpovídající výkon. Procesor ale neví o tom, že vlastně běží „přetaktovaný“. Neděje se to u všech desek, ale u některých ano a výrobci tím získávají malé jednotky % výkonu. Potíž je, že ve férovém srovnání s jinak stejným CPU tak vychází jejich deska lepší ne proto, že by lepší byla, ale proto, že tajně vlastně přetaktovala procesor (ale záměrně o tom nikomu neřekla), takže rozdíl v tom měření není daný deskou, ale tím, že prostě procesor běžel na vyšším taktu.

Tenhle trik má samozřejmě nevýhodu, že některé desky pak mají nápadně vyšší spotřebu a také zahřívání CPU. Rozdíl výkonu je ale nízký, většinou malé jednotky %, což ovšem výrobcům desek stačí. Strašákem pak pro některé může být to, že samozřejmě je tu také potenciální snížení životnosti čipu. Manipulaci se senzory ze strany výrobců desek se snaží HWinfo monitorovat a odhalovat, kdy v této aplikaci nově u napájení CPU najdete položku „Power Reporting Deviation“, která označuje, jak moc se na dané desce liší informace, které dostává procesor od informací, které by dostával měl. Pokud se hodnota liší o více než 5% od 100%, výrobce desky prakticky podvádí. U některých desek se tak prý objevují i extrémní hodnoty kolem 75%. Naopak, některé desky nevyužívají limity naplno a dávají třeba 102% atd. Asi nepřekvapí, že takových desek je menšina ;).

  • Dopad v praxi a odpověď AMD …

Jaký to má dopad v praxi? Naštěstí z hlediska uživatelů minimální až spíše žádný. Největší obava některých je o životnost procesorů, ale můžete být v klidu. I v extrémním případě, pokud byste AMD RYZEN procesory dlouhodobě hnali na nastavení běžně uchladitelné jen extrémně výkonným chlazením (tedy ne běžným vzduchovým nebo AiO řešením doma), pravděpodobně byste snížili životnost toho křemíku na několik let. Ale i když u AMD využijete možnost zapnutí PBO, tedy odstranění maximálního limitu TDP, a procesor pojde s maximálními takty a na maximální výkon, jak jen to vaše chlazení doma dovolí, a kdy to bude potřeba, tak o životnost mít strach nemusíte. Bude mnohem delší, než je morální životnost daného procesoru.

Právě na to sází výrobci desek s tou svou manipulací. Jednoduše prostě využívají kus toho potenciálu, který je jinak přístupný jen se zapnutím PBO. Nejdou do extrémů, protože ani nemohou (bylo by to nápadné). AMD i tvůrce HWinfo aplikace potvrzuje, že procesory RYZEN mají řadu dalších systémů a prvků, které extrémní překračování TDP, spotřeby a napájení hlídají, takže dokáží zasáhnout. Stejně tak AMD i HWinfo potvrzují, že firma aktivně a dlouhodobě brání výrobcům desek v podobných manipulacích s TDP a řízením spotřeby obecně. Ti tak našli prostě jen mezeru za cenu podvádění, jak to trochu obejít, což je problém tedy ve srovnání desek mezi sebou. AMD se k situaci oficiálně vyjádřilo i v tom smyslu, že se uživatelé rozhodně nemají bát o životnost svých čipů, protože ty manipulace výrobců desek nejsou takového rázu a rozsahu, aby to jakkoliv poznatelně životnost čipu ohrozilo. Nicméně AMD jasně říká, že nesouhlasí s počínáním některých výrobců a bude ještě důrazněji požadovat, aby se drželi jeho specifikací.

Z výše uvedeného se může zdát, že výrobci desek získávají opravdu velké výhody a přínosy svým počínáním, ale ve skutečnosti tomu tak není. Dokonce se může stát, že výsledkem může být v některých případech nižší výkon procesoru, speciálně třeba u CineBench apod. protože řízení spotřeby je komplexní věc. Normálně se u RYZEN stává, že když vnutím CPU vyšší napětí (i když o tom třeba neví) a tak pořád jsou tu ještě další věci, kterými se řídí takt. Ve výsledku tak může být u CPU s vyšším napětím nižší výsledný takt a výkon, třeba z důvodů omezení na straně chlazení apod. Výrobci desek se tak se svou manipulací spoléhají na to, že pro srovnání CPU bude použito výkonné chlazení, protože jestli ne, mohou svým počínáním výkon nakonec snížit.

  • Osobní zkušenosti

Mohu potvrdit, že jsem narazil na některé desky, jejichž chování je trochu podivné. Nutno říci, že se to liší verze BIOSu od verze BIOSu a také model desky od modelu desky. U většiny desek problém ale není. Dokonce ani u high end desek to není tak rozšířené, ale u některých OC modelů to je. Nicméně v běžné praxi z hlediska výkonu CPU to prakticky nehraje příliš roli. Výrobci tím získávají jen třeba 20-30MHz navíc. Což ani z hlediska spotřeby, ani z hlediska chlazení ani z hlediska výkonu prakticky nehraje žádnou roli. Dá se říci, že je i těžké to vlastně změřit, protože jsme na hraně chyby měření. Což by vysvětlovalo, že si toho dosud nikdo moc nevšiml až teď, když HWinfo zavedl tu novou funkci a cíleně se na to zaměřil. Nicméně stačí to třeba na to, aby se některé modely desek dostaly o ten kousíček v grafech měření před model konkurence a o to přesně jde.

Z hlediska měření výkonu s aktivním PBO a při taktování, kdy cíleně taháme z procesoru maximum za cenu vyšší spotřeby a zahřívání, to také vlastně není problém, protože v těchto režimech jsou výchozí nastavení a limity překračovány cíleně a plným vědomím všech, především uživatele. Tady už jsme zvyklí, že se věci liší deska od desky. Potenciálně by jen byl problém v tom, kdyby výrobce lhal procesoru i v tomto OC nastavení, ale zase by to hrálo roli až v extrémním OC, kde jsou samozřejmě přesné údaje klíčové a těch pár desítek MHz hraje roli mezi dosažením rekordu a trápením proč to nejde.

Každopádně pokud se někdo někde bude snažit dělat z celé věci nějakou kauzu, tak to je k smíchu. To, co dělají někteří výrobci na některých desek není z hlediska běžného praktického významu problém. Neohrožuje to ani životnost procesoru, ani to nijak zásadně neovlivní provozní vlastnosti, a dokonce to nemusí vždy vyšší výkon přinášet. Rozhodně to ale není v pořádku!

Výrobci desek nejen že šidí AMD procesor, šidí vlastně i nás zákazníky. Je jedno, jestli je ten rozdíl ve výsledku 0,1% nebo 1% nebo 10% (v tomto případě se bavíme spíše o tom 1% výkonu), ale prostě to šizení tam je. A je zcela záměrné. Navíc AMD určitě ví, proč dává takové a takové limity a vyžaduje je dodržovat. To že výrobce desky podstrkuje záměrně špatné hodnoty napájení, aby dostal CPU o ten kousíček výše, je problém z jiného důvodu. V tomto případě není sice v praxi nijak významný a je stěží měřitelný, ale co když to v budoucnu bude hnát výrobce desky mnohem dál? Třeba jako u Intel platformy, kde výchozí nastavení u některých znamená, že procesor trvale běží na maximálním boostu (výrobce vypnul časový limit), nebo dokonce že celý CPU na všech jádrech se přibližuje na taktech tomu, na čem má běžet jen jedno jádro (tedy zapnuté MCE)? Prostě tvrdit, že OC nastavení je výchozí režim a záměrně tak manipulovat s testy není v pořádku. Prostě lhát a šidit se nemá. Mám potvrzeno, že AMD si na některé výrobce desek v tomto případě posvítí.

Každopádně z hlediska praxe to v tomto případě není problém. Je to stěží postřehnutelné, rozhodně to nijak znatelně neovlivní životnost CPU apod. Pokud o tom chcete vědět více, GamersNexus to prozkoumal před pár dny podrobněji, proměřil to a došel k závěrům, které jsem řekl výše. Největší problém v celé „kauze“ je, že výrobci desek prostě šidí. Nejde o to o kolik, ale že šidí, když prostě 1 není 1 v jejich případě ale 0,9 a vydávají to za 1. To není v pořádku. Jako uživatelé ale můžete být v tomto případě naprosto v klidu, pokud jde o reálné dopady, nemáte prakticky šanci to poznat.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - proc ne kauzu? 2020-06-14 14:06:49
avatar
Realne to je sice spise jen prkotina, ale ja bych z toho nejakou tu kauzicku i rad videl - ale vylozene proti tomu vecnemu lhani a prekrucovani kvuli prohnilemu marketingu. Vazne mne unavuje, kdyz temer zpravidla plati, ze cim vetsi vyrobce cehokoliv, tim mene duveryhodne data o jeho produktech ziskavame od samotneho vyrobce. Prece neni normalni, ze lepsi povedomi o produktu ziskavame zasadne od treti strany :/ At mi nikdo nevyklada, ze se tyhle nechutne praktiky porad nestupnuji, marketaci lzou porad vic a vic a opravdu si zaslouzi "dostat poradne pres drzku".
Taky nemam rad to relativne caste vycitani "slabeho" marketingu AMD - jsem si jisty ze nejen pro mne, je ta jejich "umirnena" forma naopak obrovskou vyhodou. Kazdy kdo se mi pokousi lhat automaticky ziskava velke vyznamne minus a na jeho produkty koukam jen skrz prsty. Stydte se!
jirka64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-15 02:03:50

Přesně, za opakované lhaní nebo zkreslování má být velice citelný trest! Třeba dát část svých akcií nebo patentů konkurenčním(poškozeným) firmám + min. rok v každé své reklamě doslovně ještě připsat, třeba že: Omlouváme se firmě xxxx, za opakované lhaní o jejích produktech. Dále se omlouváme všem našim zákazníkům, že jsme je roky obelhávali. Na základě našich lží jste si koupili náš horší produkt než by jste si koupili u firmy xxxxx.
A za pár let by byl klid.

AMD prostě slabý marketing má. Umírněná forma je pro menšinovou část lidí dobrá, o tom není řeč. Ale firma jako AMD potřebuje prodávat ve velkém(na výzkum, akvizice...), a to menšinový zákazníci nezajistí.
Protože je AMD v některých segmentech trhu mnohem lepší než konkurence, tak rozhodně nemusí lhát. Stačí jen důsledně opakovat pravdu ve všech možných reklamách. Hlavně jednoduchou formou pro masy lidí.
Třeba na v televizi jsem reklamu na AMD neviděl nikdy. Na internetu minimum nebo vůbec....
Kot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-14 14:41:58

Silnější marketing hned neznamená, že musí víc lhát. Problém je, že Nvidia je úplně všude a AMD nikde. Všechno co se týká her, streamování, youtube, herního HW, e-shopy, srazy, akce pro děcka... úplně všude je Nvidia a tlačí se lidem do podvědomí. Nevzpomínám si, kdy naposledy jsem někde viděl logo AMD nebo i nějaký obyčejný baner ať si koupím AMD a proč bych měl.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-14 21:16:24

Tak samozřejmě, NV má v marketingu navrch. Ano je všude.
Já osobně patřím k lidem, kteří mají rádi underground a ten je menšinový, ale má duši a hloubku. Takže si moc cením nenásilného marketingu a uživatel si najde cestu přes jiné "platformy" než je re"klama". Pro mě osobně je AMD gpu nedocenitelná možnost výběru a také si toho vážím.
Vím, moc se to nemusí s úspěšností v prodejích, ale já ty hodnoty tak vnímám a oceňuji AMD, že je takové jaké je.
Navíc velké plus, udrželo ATi při životě dalších několik let a bude to dál pokračovat.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-15 14:37:25
avatar
Přesně.. tenhle agresivní marketing se mi příčí a radši hledám alternativy a zjišťuji si více informací o konkurenci (nejen v HW) … navíc na tom vždy něco jakoby "smrdí" … kvalitní produkt nepotřebuje všude reklamu...
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-15 10:10:53

Ja zase kupujem podľa cena/vykon/spotreba kľúča. Proste kto mi za moje peniaze ponúkne viac je môj favorit.
fobius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - asus tuf b450 2020-06-15 00:03:20

me to ukazuje na 2700x deviaci 112% pri plnem zatizeni vsech jader.... edc limit je 100% a ten to asi brzdi
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-16 13:58:49
avatar
Prý to zatím správně funguje jenom na Zen 2 a na zjištění se má používat program Cinebench R20 a test všech jader. Mně to na 3800X v Cinebench R20 ukazuje zhruba 95%, ale v Blender Benchmark mi to padá až k 90%.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-16 10:20:03
avatar
to je pořád v normě .... je tam prý několika % chyba měření
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nový mobilní GPU AMD Radeon ™ 2020-06-15 15:28:05

Nový mobilní GPU AMD Radeon ™ Pro 5600M přináší grafický výkon stolní třídy a vylepšenou energetickou účinnost na 16palcový MacBook Pro pro uživatele na cestách

https://newsfilter.io/a/6ee56bcb550b33ca59dbb414cfc1f444
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-15 15:41:24
avatar
Sranda ze to ma 8GB of HBM2. To nema ani 5700xt
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-15 19:40:53

Tak tam nejspíš není problém aby se to zaplatilo, v běžném PC by jsme nadávali že to je drahé
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-06-16 22:59:31
avatar
No mě tahle kauza zase přijde jako že někdo objevil Ameriku...

Asus, který je tímhle "podváděním" velmi známý, měl už v době BX440 vždy FSB(BCLK) minimálně 101MHz. Měl jsem v ruce desku, kde to bylo dokonce i 103MHz.
A moje ASUS Z77, kde mám i5 3570K, má myslím MCE aktivní ve výchozím nastavení také.

Rozhodně tohle podvádění není žádná novinka a každý slušný recenzent HW o tom ví a musí se rozhodovat, jestli bude desky testovat ve výchozím nastavení, nebo jestli do BIOSu zasáhne a tu desku před testováním nastaví do stavu, kdy nepodvádí.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 618x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1544x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1234x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1911x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1165x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1913x
Komentářů: 3