Fallout 4 v prvních dojmech: Bethesda to opět nezvládla - hru kazí technologické nedostatky! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 10 listopad 2015
altNVIDIA GameWorks kazí hru všem, hra ale neumí širokoúhlé monitory, Eyefinity ani SLI/CF.

 

 

 

Jedna z nejočekávanějších her je tady a bohužel, je to velké zklamání! Nikoliv herně, tady není čím zklamat a vlastně ani překvapit, herně je to super jako ostatní velké open RPG hry, ale narušuje to technické zpracování celé hry. Po technologické stránce je nový FALLOUT 4 prostě odpad! Nejen že není hotová a spousta věcí nefunguje, ale technologicky je neuvěřitelně zaostalá a to snaží dohnat kontroverzním NVIDIA GameWorks, které tomu podkopává nohy ještě víc.

  • FALLOUT 4 běží na zastaralém herní engine!

Báli jsme se toho a oprávněně. Už na první pohled Fallout 4 nevypadá jako hra z roku 2015 a zapomeňte na oficiální screenshoty. Zastaralost herního engine, který už byl použit i roky starého původního FALLOUT 3, nelze zamaskovat a že se tvůrci trochu snažili! Bohužel zůstávají zastaralé nedetailní modely objektů, nedetailní textury a pohyby postav a všeho prostě odpovídá roky staré technologii a není to ani náhodou tam, kde by to v roce 2015 mělo být. Zejména srovnáme-li FALLOUT 4 s tím jak vypadá WITCHER 3 apod. Tyhle dvě hry vypadají graficky a technologicky jako každá z jiného počítačového desetiletí. Protože vlastně jsou!

(nahoře bez zapnutých GAMEWORKS dole se zapnutými - pro zvětšení klikněte na obrázek)

Celou věc ještě zhoršují NVIDIA GAMEWORKS technologie naroubované do tohoto DirectX9 engine! Ty jsou tady, aby zakryly technologické nedostatky zaostalého engine a přidávají do hry jiné nasvícení a podobné efekty a také TAA vyhlazování. Výsledek? Hra nejen že vypadá s GAMEWORKS mnohem hůře a lepšího vizuálního efektu dosahují tvůrci nejedné modifikace (například SweetFX) , ale GAMEWORKS opět posílají výkon grafik do háje. A to nejen AMD RADEON grafik, kterým tradičně GAMEWORKS podráží nohy, ale i vlastních GEFORCE grafik. GAMEWORKS opět dokazují, že nejsou žádnou optimalizací a věci jen zhoršují pro všechny. Hra tedy ve skutečnosti nemá žádné NV optimalizace, které by optimalizacemi skutečně byly, nejen že nezlepšují výkon ani pro GTX grafiky, ale hra neumí ani SLI, ani NVSurround atd.

(vliv GAMEWORKS - pro zvětšení klikněte na obrázek) - Optimalizujte hru optimalizacemi gameworks  tím, že GAMEWORKS vypnete! (Zdroj: PCGH.de)

Zajímavé jsou pak srovnávací benchmarky, kde hraje roli zejména stupidní TAA vyhlazování a některé GAMEWORKS technologie. Bez nih hra běží hladce na všech grafikách a AMD RADEON nijak nezaostávajíc za GTX konkurenty. Se zapnutým TAA a GAMEWORKS se však výkon všech grafik rapdoně propadne třeba FURY X propadne až téměř na úroveň GTX 970 - což svědčí o špatné optimalizaci efektů a nevyužití výkonu moderní výkonné grafiky. NVIDIA opět vydala rádoby GAME-Ready ovladače, ale jak už víme, tyto ovladače nepřidávají žádný výkon a nic neřeší. Jsou jen marketingovým nástrojem "hele udělali jsme ovladače s vyšším pořadovým číslem a AMD ne = lepší podpora". Ve skutečnosti AMD ani NV nemají na hru žádné speciální ovladače hotové, protože hra samotná a její engine je rozbitý a nehotový. Ve hře tak vůbec nefungují věci jako SLI/CrossFire, které jsou ovšem potřeba, protože když dáte všechno na plno včetně TAA tak si ve 4K nezahrajete pořádně plynule s ničím ani přetaktovanou GTX 980Ti. Vzhledem k tomu, jak zastarale hra vypadá a na jak zastaralých technologií jede, nejsou HW nároky ani trochu opodstatněné!

(úpravou INI souborů se dají tři monitory rozběhat, ale funguje to špatně, menu jsou mimo atd. )

Co nás mnohé štve nejvíce, hra opět neumí tři monitory. Tedy ani Eyefinity ani Surround! Ona dokonce pořádně neumí ani širokoúhlé monitory 21:9, který je na trhu habaděj. Jinými slovy stejné problémy, jako se SKYRIM a všemi BETHESDA hrami před tím, na stejném engine, což tedy opět budou muset nějak opravit tvůrci modifikací a tak dále. Řekněme to na rovinu, BETHESDA jsou *****. Tohle prostě není možný. Mnoho nadšených hráčů s HighEnd PC nemůže FALLOUT 4 pořádně hrát a užít si ho jak se na něj těšili - já třeba musím deaktivovat ručně Eyefinity, aby se hra pustila korektně v jednom monitoru. Ale ani konzole nejsou bez problémů. Absence optimalizací, zastaralý engine špatně využívající multiCORE procesory a nijak nevyužívající moderní architektury grafik, pořádně neběží ani na Xbox One ani na PS4, kde FPS padají často pod 20FPS. Mimochodem PC verze je standardně také zamčena a to na 60 FPS, což pochopitelně podráží nohy technologiím jako GSYNC/FREESYNC a monitorům se 144Hz atd. A tak můžeme pokračovat dál a dál ...

  • FALLOUT 4 aneb doprogramuj si sám ...

Kdyby se to stalo poprvé, tak neřekneme, ale BETHESDA opět dokazuje, že je to technologicky nejneschopnější velké herní vývojářské AAA studio na světě! Jejich hry vznikají podle stejné šablony, takže příběhy, postavy a gameplay mají zvládnutý, ovšem řekněme si na rovinu, moc se toho nemění. Mění se hlavně kulisy. Přesto že FALLOUT 4 používá stejný technologický základ, jako FALLOUT 3, FALLOUT NW a SKYRIM, obsahuje stejné nedostatky, které tvůrci opět neřeší a opět to nechávají na hráčích, kterým tak nezbývá než se hrabat v INI souborech a snažit se udělat hru hratelnou.

Přestože BETHESDA by mohla využít desítky schopných modderů, kteří proměnili její hry v graficky a herně úžasné klenoty, vedle kterých jejich původní hra vypadá jak lejno na silnici, ani v případě očekávaného FALLOUT 4 to neudělala. Místo toho servíruje stejně problémy, trápení a kazí tak radost všem. Je tak otázkou, zda se do hraní hry vůbec pouštět. Hra nutně potřebuje předělat celý interface, dodělat podporu multimonitorů, odstranit GameWorks technologie NV a nahradit je skutečně optimalizovanými efekty, opravit výkon TAA atd. S tím, že herní engine neumí multicore procesory a nevyužívá ani ždibec moderních GPU nic moc nenaděláme, ale lze udělat podstatně detailnější síťový model objektů a hlavně 4K textury a odpovídající kvalitu všech efektů. Jinými slovy udělat z toho hru alespoň trochu vizuálem odpovídající roku 2015 a tedy něco, co nebude kazit herní dojmy jinak standardní BETHESDA open RPG hry.

V současném stavu je FALLOUT 4 ostudou a jestli tohle považují tvůrci za super produkt a to nejlepší, co se dalo udělat, tak nevím co si o nich myslet. Říká se, že nevstoupíš dvakrát do stejné řeky, ale vývojářům BETHESDA se podařilo do stejného lejna spadnout už po čtvrté. Nemám (slušných) slov.   

BTW: Se skřípěním zubů hraji už pár hodin v 1920x1080 v plných detailech bez TAA. Grafika hry je zastaralá a pohyb postav je směšný a kazí dojem i atmosféru a bude to chtít hodně módů, nicméně herně je to paráda! Souboje jsou mnohem lepší než ve starších dílech. Ale řekněme si na rovinu, systém hry a hratelnost zůstává stejný jako u předchůdců a opět tedy baví prozkoumávání toho obřího světa. Avšak bohužel je evidentní, že BETHESDA nevěnovala kvalitě celku stejnou péči a pozornost, jako CD Project třetímu Zaklínači. Kvalitativně graficky, technologicky i herně je FALLOUT 4 několik tříd pod Witcher 3 ... čekal jsem sice hodně, ale že to bude až tak špatné ze strany BETHESDA, to opravdu ne ... takhle kazit skvělou hru ... přitom by stačil třeba jen jeden člověk, jeden schopný programátor, který by ty letité nedostatky odstranil. Ptáme se tedy hlavně proč! Proč BETHESDA nechává věci v tomto stavu?! A tak skvělá hra by to mohla být a jistě po pár měsících s mnoha módy a opravami od samotných hráčů/modderů bude ... otázka jen je, zda by nebylo fér, aby BETHESDA všechny peníze za prodej hry posílala hráčům, kteří její hru opraví a dodělají, protože v současném stavu FALLOUT 4 prostě není hotov ...

Pokud máte tipy na opravdu některých palčivých problémů hry pro ostatní zoufalé hráče, určitě se s nimi podělte v diskusi. Samozřejmě celou věc budeme dále sledovat ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 618x
Komentářů: 2
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1384x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1061x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1155x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3742x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1449x
Komentářů: 0