Microsoft DirectSR - univerzální podpora FSR, DLSS a XeSS ve hrách? DirectX 13 v dohledu? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 01 březen 2024
altSpolečnost Microsoft představí nové DirectSR, API Work Graphs a další vylepšení pro Windows.

 

 

 

 

Asi vás nepřekvapí, že nadále běží vývoj DirectX a dalších souvisejících technologií v rámci Windows platformy. Vypadá to, že MS dělá základy pro budoucí představení DirectX 13, které bude mít zase nové předepsané standardy. Aktuálně se už Microsoft vytasil s DirectSR.

Jde o unifikovaný nástroj pro vývojáře her, který má zjednodušit integraci a přinést automatickou podporu upscalingových technologií, ale také Super Resolution apod. Ty jsou dnes roztříštěné ve formě neuniverzálního NVIDIA DLSS omezeného jen pro určité NVIDIA karty, pak tu máme široce univerzální AMD FSR a rádoby univerzální Intel XeSS. Tyhle technologie se dnes nejčastěji používají hlavně pro marketingová tvzrení o „nárůstu výkonu“, že nechávají grafickou kartu zpracovávat nižší rozlišení a pak ho uspcalují do vyššího. Samozřejmě žádný nárůst výkonu DLSS ani FSR ani XeSS nepřináší, vyšší FPS jsou tu z jiných důvodů.

Nicméně DLSS a FSR speciálně dobře to fungují jen ve výsledném 4K rozlišení, kdy tedy původní rozlišení 2K nevypadá upscalovaně do 4K tak špatně z hlediska ztráty grafických kvalit. Bohužel v nižších rozlišeních, kdy tedy když 1080p upscalujete do vyššího rozlišení, nebo ještě nižší rozlišení upscalujete do 1080p, to vypadá velmi špatně. Mnohem zajímavější, což ale není většinou her využíváno a NV, AMD ani Intel to moc neinzerují, je schopnost naopak vypočítat obraz ve vyšším rozlišení, než je to nativní vašeho monitoru a obraz do něj pak upravit. Výsledkem je opravdu zlepšení kvalit obrazu, ovšem protože to má pochopitelně negativní dopad na výkon, samozřejmě se tahle možnost neinzeruje tolik, jako ty tzv. „nárůsty výkonu“ uspcalováním. Bohužel ten režim lepšího obrazu není vždy přítomen ve hrách.

Hlavním problémem FSR, DLSS a XeSS dnes je, že ve hrách nebývají všechny tyhle technologie stejně dobře implementované, nebo nebývají dokonce vůbec. Často je tam jen jedna, i když to nedává moc smysl, protože z hlediska implementace, pokud tam vývojáři nacpou třeba DLSS, tak FSR má stejné technické požadavky a není tedy důvod, aby tam nebylo. A obráceně. Výhodou FSR je univerzalita, tedy stačila by vlastně jen jeho přítomnost pro všechny. DLSS už technicky vzato nutně netřeba, protože FSR funguje na všech kartách, včetně těch, kde nefunguje DLSS, což je řada starších NV karet. Jenže NVIDIA postavila kolem DLSS celý svůj marketing, záměrně omezuje podporu některých verzí jen na určité nové karty atd. A samozřejmě implementace v určitých hrách je také součástí marketingového boje.

Microsoft evidentně chce podporu těchto technologií standardizovat. Představil nástroj DirectSR, který má zajistit snadnou, a hlavně standardizovanou podporu FSR, DLSS a XeSS ve hrách. Tedy vývojáři by už neměli řešit podporu jednotlivě, ale díky DirectSR by měla být prakticky „automatická“. Otázkou samozřejmě je, jak se k tomu postaví NVIDIA, AMD a Intel, kdy přeci jen speciálně NVIDIA má s DLSS jiný přístup a zcela jiné cíle, než AMD s FSR či Intel s XeSS, kteří od počátku ty své technologie udělali otevřeně a cíleně univerzálně. Jsem si tedy jistý, že minimálně AMD a Intel určitě mají na DirectSR zájem, kdy MS zjevně usiluje o nějakou standardizaci a možnost implementování těch technologií bez přímé spolupráce vývojářů s výše uvedenými firmami. Je samozřejmě otázkou, jak se k té jisté míře standardizace implementace technologií FSR, DLSS a XeSS v jednom balíčku, postaví AMD, NV a Intel. MS představí podrobnosti na GDC 2024.

Kromě toho má ukázat také nové API Work Graphs, které pohání Shader Model 6.8. API umožňuje grafickému procesoru řídit vlastní distribuci pracovní zátěže, což by mělo zlepšit možnosti optimalizace her. Současně s tím by měl být odpovídajícím způsobem vylepšený ladicí nástroj PIX. Opět, všechny tyhle novinky a možná více, představí Microsoft na chystaném GCD. Nelze vyloučit, že všechna tahle vylepšení a novinky budou součástí nového DirectX 13, které by MS mohl také představit.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-04 11:35:37
avatar
ja se MS nedivim ze z toho chteji udelat standart.. aktualni situace kolem 3 formatu, ktere delaji to same je neunosné a zrejme to nebavi ani samotné vyvojare her, protoze implementace vsech tri formatů dost vazne a vice mene je davaji vyvojari jenom do do tech her, na kterych se primo podili naka ze tri firem behem vyvoje.. Sami od sebe to do her nedava skoro nikdo..

jsem celkem zvedavy jakou cestou se MS vydá a jak se zachova Nvidia.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-04 13:01:06

No DirectX 13 asi dají jen do Win11...to by bylo dost blbý, kdybych na tu sračku musel kvůli tomu přecházet
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 01:03:17
avatar
kdepak, dají do win12 a budeš přecházet na ještě větší...
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-04 13:31:35
avatar
Pokud jsem to celé dobře pochopil, tak nejde o nahrazení DLSS, FSR a XeSS. Ale jde o vytvoření jednotného rozhraní, ze kterého by si zmíněné technologie braly potřebná data. Což mi přijde docela šikovné, protože vývojáři to nemusí dělat 3x a Microsoft zároveň nemusí nic extra vymýšlet. Výsledná kvalita bude samozřejmě záležet na NV, AMD a Intelu a jejich zpracování.
Ale možná to chápu úplně blbě.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-04 14:37:36
avatar
Pro informaci DD, DirectSR je vytvářeno jak se zástupci NVIDIA tak AMD to celé pod taktovkou MS, čili k dohodě na tomto standardu, už došlo. Teď to jen naprogramovat a implementovat do W11.
enduras3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 10:10:49

Proč mažeš moji kritiku na tvou češtinu? Máš tu hrozné hrubky a překlepy. Stačí si to nechat opravit ChatGPT nebo korektorem. Chceš přeci, abys vypadal profesionálně, nebo ne?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 11:31:12
avatar
používáme dva elektronické korektory, žádné hrubé chyby vyjma jednoho překlepu tam podle nich nejsou ...
enduras3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 13:35:40

Tak zvaž fakt prosím tě koupi ChatGPT4ky, protože jich tam máš mnohem více.

"nadále" - obvykle se píše "nadále", ale v tomto kontextu by mohlo být vhodnější "stále" nebo "i nadále".

Použití "ale také" ve větě "automatickou podporu upscalingových technologií, ale také Super Resolution apod." by mohlo být přeformulováno pro větší jasnost, například: "automatickou podporu upscalingových technologií včetně Super Resolution a podobných."

Věta "Ty jsou dnes roztříštěné ve formě neuniverzálního NVIDIA DLSS omezeného jen pro určité NVIDIA karty, pak tu máme široce univerzální AMD FSR a rádoby univerzální Intel XeSS." může být přeformulována pro lepší srozumitelnost, například: "V současnosti existují různé formy těchto technologií, jako je neuniverzální NVIDIA DLSS, které je omezené pouze na určité NVIDIA karty, široce univerzální AMD FSR a takzvaně univerzální Intel XeSS."

Slovo "tvzrení" by mělo být "tvrzení".

"uspcalují" by mělo být "upscalují".

Věta "Samozřejmě žádný nárůst výkonu DLSS ani FSR ani XeSS nepřináší, vyšší FPS jsou tu z jiných důvodů." by mohla být přeformulována pro lepší srozumitelnost a přesnost, například: "Je třeba poznamenat, že technologie jako DLSS, FSR a XeSS samy o sobě nepřináší přímý nárůst výkonu; vyšší počet snímků za sekundu (FPS) je dosaženo z jiných důvodů."

"kdy tedy původní rozlišení 2K nevypadá upscalovaně do 4K tak špatně" - tuto část by bylo vhodné přeformulovat pro lepší čitelnost, například: "při upscalování z původního 2K rozlišení na 4K nedochází k výrazné ztrátě kvality".

"Jsem si tedy jistý, že minimálně AMD a Intel určitě mají na DirectSR zájem" - slovní opakování "tedy" a "určitě" by mělo být odstraněno pro lepší styl, například: "Jsem si jistý, že minimálně AMD a Intel mají na DirectSR zájem".

"vývojáři by už neměli řešit podporu jednotlivě, ale díky DirectSR by měla být prakticky „automatická“." - možná přeformulovat pro větší jasnost, například: "díky DirectSR by se měla podpora těchto technologií stát jednodušší a prakticky automatizovaná".

Věta "Je samozřejmě otázkou, jak se k té jisté míře standardizace implementace technologií FSR, DLSS a XeSS v jednom balíčku, postaví AMD, NV a Intel." je příliš složitá a mohla by být zjednodušena pro lepší pochopení.
Richi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 14:49:11

Hledáš práci?
enduras3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 17:35:36

Ne, jen mě to vytáčí Navíc, nepsal jsem to já, psala to ChatGPT 4. Stačilo jen napsat vhodný prompt.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 15:01:45

To je hodně překlepů, to se divím, že to korekce nepodtrhne...ale žádné li/ly tentokrát
enduras3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 17:36:00

je, no. Proto se divím, že mi DD smazal předchozí kritiku :-D
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 17:38:01
avatar
Kdo DDho čte již delší dobu, tak vynechá vždy první tři odstavce a následně čte dále, krkolomný text mu nedělá problém a v kontextu obsahu a návalu stresu při jeho vytváření je to vše pochopitelné Nevím, kde vidíš problém enduras3
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 22:26:31
avatar
hmm, upřímně? To vůbec nezní jako bych to psal já a nelíbí se mě to navíc to co ten AI udělal není korektura textu, jako spíše odlišná stylizace ....
enduras3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 22:34:33

Ale to je v pořádku, však upravit si to pak můžeš, jak chceš. Nikdo neříká, že to musíš přesně takhle použít. Jde ale o to, že ti to může pomoct vidět tvůj text cizíma očima a pomoct ti to pak formulovat jinak, lépe. Na druhou stranu, překlep je překlep, na tom se snad shodneme, ne? :-)
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 15:49:08
avatar
Je fakt, že je to určitě lepší než to bývalo dříve, ale ty elektronické korektory to mají těžké. Věci jako: "DLSS a FSR speciálně dobře to fungují jen ve výsledném" a podobné chyby nebo krkolomné obraty se odchytavají špatně.
enduras3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 17:36:41

Tu korekturu za DDho mi udělala AI - GPT 4
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-03-05 21:44:57
avatar
To je tak chladné a prostě fuj (AI)... DD to píše tak schválně a s láskou, protože nás ostatní zkouší jak to čteme
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 677x
Komentářů: 2
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1394x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1070x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1158x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3744x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1451x
Komentářů: 0