Míra pirátství v ČR klesá - je 13 nejnižší na světě. Domácí uživatelé ale stahují jak diví Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 15 květen 2012
alt"Pirátskému" softwaru se daří, vydavatelé se zkostnatělými zvyky a autorským právem prohrávají.

 

 

 

 

 

Samozvaná protipirátská organizace BSA, která nemá žádnou legální oporu v ČR a je jen soukromou organizací bez nějakého vlivu, takže její obtěžující dopisy a výhružky můžete s klidem ignorovat, nás čas od času zásobí daty o vývoji míry pirátství v ČR. Jak to počítá sice nikdo pořádně neví, máme pocit, že se to děje podobně, jako výpočet škody po nějakém pirátovi, který nasdílel pár děl na internet a škoda = počet stažení (tedy počet lidí, kteří by se na to jinak koukli a zaplatili by za DVD ;) ) x cena DVD+cena lístků do kina+pokuta.

No každopádně nějaké dobré zprávy od BSA a to, že míra pirátství v ČR prý opět klesla. Aktuálně na 35%, což je nejméně v historii a ČR je díky tomu země s 13. nejnižší mírou pirátství na světě, přičemž předběhla řadu vyspělých států, vč. Francie (37%), Itálie (47%), či Španělska (44%).

No aby těch dobrých zpráv nebylo tolik, BSA tvrdí, že zatímco míra pirátství se snižuje ve firemním sektoru, v domácím naopak roste. Za což prý může rychlý růst počítačů a zrychlující se Internet. V Evropě se prý domácí uživatelé stahováním vůbec netají a konkrétně prý 48% lidí v EU stahuje nelegální software.

Samozřejmě musíme souhlasit s tím, že krást se nemá a to ani software stahováním z Internetu. Na druhou stranu velkou vinnu na současném stavu mají sami vydavatelé, kde mnozí stále nepochopili a neakceptovali moderní technologie a fakt, že zastaralé autorské právo a klasické vydavatelský model nemá v současné době šanci dále fungovat. Abychom ale nekřivdili všem, mnozí naopak již pochopili, že nemá smysl utrácet peníze za nesmyslné ochrany a represe a místo toho začali skutečně naplno využívat legálních prostředků a systémů ke sdílení a stahování SW z internetu, či zajímavé modely financování, či ochran. Například u počítačových her už dominuje digitální prodej a mnohé hry přecházejí na online systémy, takže fungují jako MMO a mnohé navíc v základu zdarma a financovány jsou mikrotransakcemi. Podobně se věci začínají hýbat i na poli Filmů a hudby, kde se také už vydavatelé postupně smiřují s tím, že stahování může být i legální a dávají mnohým uživatelům nové možnosti legálního stahování a ti tak nemusí stahovat nelegálně.

Ačkoliv můžeme souhlasit s BSA, že SW pirátství dusí ekonomický růst, mnohem více jej dusí zkostnatělé autorské právo a trvání některých vydavatelů na zastaralých distribučních modelech. Ekonomický růst a obecný vývoj hlavně dusí autorské právo a patentové právo, které svazují ruce a brzdí vývoj ve vyspělých státech, kde tyto věci dodržují a mnozí z nich profitují, ale to všechno k vlastní škodě, protože jsou na světě státy, které si s autorským právem a patenty vůbec hlavu nelámou (Čína) a hospodářsky i proto rostou a akcelerují vývoj.

V konečném důsledku tak vůbec nejde o to, kolik SW se pirátsky stáhne, ale o to, najít takový distribuční model a uživatelsko-autorská práva a podmínky, které budou vyhovovat všem, což se dnes stále v mnoha oblastech neděje. To je hlavním důvodem vůbec existence pirátského SW a trvalou brzdou nejen hospodářského, ale i technologického vývoje.

Zdroj: BSA

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
kF3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 11:05:10
avatar
nebojte.. pride Diablo III a bude to tam kde bolo..
Hellghar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - D3 2012-05-15 13:22:12

S tím bych si dovolil nesouhlasit. D3 jako ochranu využívá battle.net account. Postavy a veškeré info je pak uloženo na serveru Blizzardu. Myslím, že nikdo se nebude piplat s tím, aby tvořil soukromej "free" server pro D3 když zatím běží pouze single player část. Tohle byl od Blizzu geniální tah a D3 tak je po dlouhý době hra, kterou prostě musíte koupit, pokud si ji chcete zahrát.... :-)
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 14:22:22
avatar
Hele, takových pokusů už bylo... Je to jen otázkou času, než to někdo obejde.
Hellghar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 14:56:15

Technicky to není nemožný... otázka zní proč??? Kolik je**ní bude s tím rozchodit funkční server a jenom pro singl?? Není to zbytečný?? ... Blizzardí ochrany jsou v tomhle nejúčinnější... Ano, vytvoř si "free" server pro pirátský kopie, ale nebude Ti fungovat to co "platícím" hráčům... Skvělej příklad je WoW-ko... Já platím a funguje mi všechno tak jak má včetně nejnovějších patchů a podpory při potížích ze strany blizzardu a jeho GM. Známí "jedou" "free", kde maj teprve datadisk WotLK, v době kdy "ofi" servery jedou Cataclysm a připravujou se na "Pandy", a o nějaký technický podpoře nebo jistotě ohledně stability serveru se asi nedá mluvit.
Takhle by to mohlo vypadat.... nechceš platit? Neplať, ale budeš mít hru okleštěnou.... A to je celý kouzlo....
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-16 07:05:04
avatar
Nevem to špatně, ale to, že platíš a hraješ WoW, už vše vysvětluje.
Hellghar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-16 08:51:34

Co je na tom špatnýho? Někdo hraje WoW, jinej Star Wars, ale o to nedje.... Bavíme se o systému ochrany hry a ten je u Blizzu zpracovanej na 1 s hvězdičkou...
Anonymní  2012-05-16 14:19:39

A na slovensku niečo podobne vyšlo. Nezačalo sa inak počítať
Hellghar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-17 12:29:04

Cože???
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 15:00:08

Dovolim si nesouhlasit. batle.net neni dobrá ochrana co se týče SP. Singel player šel craknout na BF3 co jede přes net a krom toho nechá se v originu nastavit aby nepoužíval clouová uložiště na servru ale lokální disky. Je to dobrá ochrana na MP nedostali se na free scénu servry BF3 a nedostanou ani D3, ale to nic nemění na tom že systém battle.net je otřesný a dokonale przní zážitek trolováním v BF3, znechutilo mě to tak že už ani tak úžasnou hru jako je BF3 přes net nehraju, když to pustim na pár minut tak se mi dělá špatně.

Systém servru je otřesný, dochází tam i k několika sekunovim prodlevám (je běžné že musíte střílet několik metrů před nepřítele aby jste ho zabili, když střílíte na nej tak vám to sice píše zásahy, ale ani po 30 relativně přesných zásahu nepřitel neumírá).
Pokud nebude systém v D3 udělán jinak tak si ho nekoupim ani za 200 Kč, je nepoužitelný.
Hellghar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 15:14:52

Počkej, počkej... tak torchu nám tu mícháš hrušky a melouny dohromady.... Origin a BF3 je něco trochu jinýho.... Ale battle.net od Blizzu je trochu jiný kafe... Jede na něm WoW, SC2 D3... vlastně cokoliv novýho od Blizzu. Na nějaký problémy si nemůžu stěžovat a to že WoW-ko hraju už pěknou řádku let.... Nejspíš jsi nepochopil jednu věc... U D3 nebudeš mít "save" postavy u sebe na PC ale na serveru Blizzardu, stejně jako u WoW-ka a pomocí battle.net accountu se k němu budeš muset připojit....
Son Gito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 11:10:02
avatar
každopádne pre nás hráčov je to dobré (35%), aspoň si budú vydavatelia myslieť, že sa oplatí vydať ku hre aj lokalizáciu


"prý 48% lidí v EU stahuje nelegální software" a ten zvyšok nevie ako a kde sťahovať
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 11:27:00
avatar
do pirátskýho obsahu se počítají i audiovizuální díla, který si de facto stáhneme legálně?
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 11:45:42

Jednoduché řešení
Firma má autorské právo k software/film/hra a zveřejní požadovanou částku. Např. 100kč za film. A spotřebitel se může rozhodnout 1) Zajedu si na vrátnici firmy s fleškou a za 100kč si ho stáhnu.
2) Zajdu na stránky firmy a za 200kč stáhnu (náklady na distribuci)
3) Na netu objednám z obchodu za 300Kč DVD.
4) Zajdu do kamenného obchodu a zaplatím 400kč za DVD.
Takhle je to vydírání, buď zaplatíš co mi chceme (a zaplatíš všechny příživníky), nebo nedostaneš nic. Každý titul je unikát a vlastník je monopolní na trhu. Musí tu platit regulace. Musí být výraznější rozdíl mezi verzí staženou a na pevném nosiči.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 12:05:56

Citace:
2) Zajdu na stránky firmy a za 200kč stáhnu (náklady na distribuci)

Jaký náklady? To jako že ke každému stažení se dělá znova celej web??
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 12:55:20
avatar
Asi myslel náklady na prevádzku stránky, aktualizácie atď., lebo na to musíš platiť zvlášť ludí. Aj keď samozrejme to nie je taký rozdiel ako medzi 2. a 3. bodom
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 19:23:20

Přesně
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 12:17:45
avatar
Proč se držet jen filmů a her? Uvedu jiný příklad. Potřeboval jsem program, s jehož pomocí bych rychle odstranil tečky a jiné fragmenty vzniklé při scanování výkresu.
Jediný program, který dokázal takto pracovat s jpg. soubory byl WiseImage s cenou kolem 60k.
Mohl jsem se rozhodnout:
1) Koupit, s tím, že výkresů je asi 100 a za jeden dostanu cca 30kč.
2) Stáhnout z netu
3) Výkresy opravit ručně, třeba v Malování.
A závěr? Stáhl z netu, vrátil se k Malování a ušetřil 60k. Ten program umí zpracovat jen monochrom.
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 13:29:41

Kvality programu a to jestli je vhodný na to co potřebujete si téměř vždy můžete ověřit dopředu např. nějakou trial verzí (kterou ovšem můžete dostat až po kontaktování obchodníka). Program, který toto neposkytuje není životaschopný.

Pokud by program vašem účelům posloužil a vy jste ho přesto nezaplatil tak je to ta nejzávažnější forma pirátství. Vy prodáváte výkresy - jedno za kolik, ale prostě z nich máte příjem. Někdo jiný prodává vysoce specializovaný (a pravděpodobně prográtorsky celkem náročný) program, který užije pár lidí / firem na světě a tomu odpovídá jeho cena. Pokud nevyděláte za výkresy tolik, aby se vám program vyplatil, pak to není důvod k jeho "krádeži".

Samozřejmě zde se nabízí nový ekonomický model pro tvůrce programu a to nějaká forma internetového řešení s platbou za každý zpracovaný výkres.
nostromo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-16 00:04:48
avatar
Scanovat výkresy? Takže prostě kradete? Pokud chcete výkres, popřípadě 3D model obraťte se na autora. Jinak jste zloděj.

P.S. Možná že právě ty tečky atd.. jsou ochrana proti falšování výrobní dokumentace.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 12:23:24

"No každopádně nějaké dobré zprávy od BSA a to, že míra pirátství v ČR prý opět klesla" Odhliadnuc od sposobu spocitania statistik BSA predsa musi ukazovat pozitivny trend aby si ospravedlnila svoju existenciu=zabezpecila financovanie svojej cinnosti.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 13:09:49
avatar
Ano Čína je dokladem toho že kde se dlabe na patenty a autorská práva tak tam ta ekonomika jede jak namydlená ale souhlasím že je to zase extrém který dusí vývoj technologií.Člověk musí rozdělit problém do několika kategorií.Řeknu to asi takto,vykládat barvoslepému člověku jaký je rozdíl když máte obraz v 10 bit.barvách a třeba 32 bit.barvách je naprosto zbytečné když nemá vlastní zkušenost.Každá firma by měla umožnit(néli podporovat)aby si lidé mohli vyzkoušet a učit se ovládat jejích soft pro neziskové účely.Kdo zná soft tak pak ve svém zaměstnání může informovat své nadřízené že ten a ten program je lepší než ten co používají a hlavně je i ve firmě někdo kdo s ním umí a zaškolí případně další pracovníky.To je totiž ta nejlepší adresná reklama jakou může tvůrce programu mít a tím stoupá šance že si firmy tento soft koupí.Některé firmy na to přišly a jiné hloupě pronásledují studenty a jiné počítačové nadšence za zvídavost a touhu učit se nové.Pokud jde o audiovizuální díla a hry je můj postoj více na straně stahovačů a hned vysvětlím proč.Víte jaký je sen výrobců lednic,praček,vysavačů atd.?Aby byl vydán zákon že není důvod k reklamaci skutečnost že výrobek neplní funkci k jaké byl stvořen.Tedy přeloženo není důvod k reklamaci že lednice nechladí pračka nepere.Hry,hudba,film jsou vytvořeny že mají bavit a máte možnost reklamovat že tuto funkci neplní?Samozřejmě že nemáte a z mého pohledu není důvod aby to platilo protože se tu jedná díky neuvěřitelnému lobingu o zákonem posvěcené nerovné podmínky na trhu a nerovné postavení zákazníka vůči prodejci.Jaké má vlastně občan možnosti obrany?Číst recenze?No tak to by si dal protože to by si naběhl nehledě na to že takový recenzent také není odpovědný za to že klame čtenáře a způsobí jim finanční újmu že na jeho doporučení dají.Jediné recenze které ze své zkušenosti jsou nejspolehlivější jsou recenze uživatelské které nejsou ovlivněny ziskem.Problém je že někdo se musí obětovat,dílo koupit,vyzkoušet,zhlédnout,poslechnout a pak ještě si najít čas a sesmolit nějaké hodnocení .Nevýhoda tohoto postupu je že jsou tyto recenze relativně časově pozadu za datem uvedení děl a do prodeje.Ptám se je tu snaha o nápravu ze strany vydavatelů?Podle mne není,dema her prakticky nejsou a vydavatelé vědí proč,trailery jsou často zavádějící protože ukazují to jediné co v díle stojí za to a zbytek je fujtajbl.Jak z toho ven?no to je skoro na Nobelovu cenu pro toho kdo na to přijde.
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 13:38:07

Můžu reklamovat víno za to, že neni tak dobrý jak jsem čekal? Např. jsem si koupil Moeta za 1k+ a byl jsem z něj upřímně zklamaný. Je to důvod k reklamaci? Není! To že se vám film, hudba nebo hra nělíbí je na tom úplně stejně. Jsou prostě produkty, kde se kvalita nedá kvantifikovat, protože je subjektivní a tyto produkty nelze reklamovat, protože se vám nelíbí nebo vám nechutnají.

U SW většina firem už nějakou formu levnějších licencí nabízí ať už ve spolupráci se školami nebo přímo v podobě osobních nebo domácích nekomerčních licencí. Nicméně ani to uživatelům nestačí, proč kupovat Office Home za 2k, když to lze stáhnout "zadarmo"? To je to myšlení, které je třeba odbourat. Každý tvůrce má právo za své dílo požadovat finanční odměnu a je jen na něm jak bude velká. Pokud bude přemrštěná, pujde s cenou dolu, protože si to nikdo nekoupí.
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 13:59:34
avatar
To myslenie tu bude stále a neodbúratelné, pokým ti tie 2k za office (ktorý môžeš mať zadarmo a dokonca aj rýchlejšie) nabúrajú rodinný rozpočet Je jedno, či si photoshop kúpim v Nemecku alebo v SR, cena je rovnaká -> lenže Nemec zarába 2000 eur a Slovák 400 eur. Takže nechápem, ako sa môže niekto čudovať nad pirátstvom v takýchto krajinách. Chceš si na nekomerčné účely zohnať AutoCAD? Nech sa páči - môžeš ísť vykradnúť benzínku a riskovať gulku do hlavy alebo si to môžeš za 5 min stiahnuť. A že keď na to nemám, tak si to nekúpim? To je síce pekná myšlienka, lenže napr. u nás na škole ten program potrebuješ ale nikto ti ho zadarmo nedá

PS: vela krát ťa dodrbú, aj keď si pri najlepšom vedomí a svedomí urobil čo sa dalo aby si bol legálny. Viď jednému môjmu známemu predali v predajni OEM verziu Win (čiže obal bez inštal. dvd) na firemné pc a omylom si stiahol home edition. Môžeš si predstaviť aký na to asi kontrola brala ohlad, že sa len chudák pomýlil a neorientuje sa v tom
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 15:25:34

Pokud škola požaduje po studentech použití SW za desítky tísic a nedá jim žádnou možnost jak SW získat nebo použít legálně, tak je to na zažalování přímo školy, protože motivuje k pirátství.

AutoCAD jsme měli legálně ve dvou učebnách i na střední škole cca 14 let zpátky, takže ona ta možnost většinou je, jen jsou lidi příliš pohodlní, aby jí využili.

Edit: Jen tak mimochodem, stačilo jedno hledání na Google a vypadlo na mě, že pro studenty středních a vysokých škol AutoCAD (ale např. i Maya, Softimage nebo 3DS Max) zdarma asi je: http://www.cadstudio.cz/edu
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 17:38:20
avatar
1. Je tam napísané, že novinka (neviem o tom že by to bolo aj v mojich "časoch" - pár rokov dozadu
2. Pozri si čo všetko k tomu treba - registrácia cez školský email, čakanie 2 dni kým ti pošlú číslo atď. Pirátsky mám do 5 minút.
3. Ten program bol licencovaný na pár pc aj u nás v škole, ale keď tam máš robiť nejaké zadanie, aspoň ja teda rád pracujem v klídku a pohodlí domova, plus nestojí mi niekto za chrbtom a nečaká, kedy mu uvolním miesto.

Jednoducho si stojím za tým, že všetko toto antipirátstvo nie je stavané do našich zemepisných končín a oháňať sa s tým môžu dakde na západe, kde to nie je problém finančný, ale morálny.

PS: k tomu 3DS Maxu som sa skutočne pokúšal dostať, nakoniec sa na mňa ale s tým sériovým číslom vykašlali. Takže s tou free student licence to nie je také ružové.
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 17:43:19

No tak první dva vaše body jsou v první řadě morální problém a ne finanční.

Třetímu bodu rozumim, ale ta legální možnost tam prostě byla. Argumentovat pohodlím při porušení zákonu neni úplně OK a už vůbec to neni něco čím by se člověk měl chlubit ve veřejně diskusi na internetu, kde si to může přečíst kdokoliv.
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 18:20:51
avatar
Nebyť toho finančného aspektu, tak sa tu teraz o tom nebavíme a taktiež všetky 3 body by boli bezpredmetné. K tomu "chlubeniu" asi tolko, kde som tam napísal, že ja by som momentálne vlastnil pirátsky soft? Som čistý jak padlý sníh
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 14:05:47
avatar
Příměra s potravinou či nápojem kulhá protože tam se jaksi počítá že si ten produkt budete kupovat i nadále(od toho mají tyto produkty i chráněnou značku)Nepředpokládáte že když si koupím hru a ona se mi líbí tak si jí půjdu koupit ještě 5X.Oni ze mne prachy již vytáhli a zítra přijdou s něčím dalším.Je to jak kupovat zajíce v pytli.V dávných dobách umělci nejdříve předvedli a pak chodil někdo s košíkem a vybíral pro ně odměnu.Jak by se vám líbilo kdyby se všechny obchody rozhodli že než vás pustí do obchodu tak musíte zaplatit předem a když se vám tam nebude nic líbit tak máte smůlu je to přece subjektivní dojem.Pokud jde o soft tak se skoro shodneme akorát že to by jste musel chodit do školy celý život aby jste měl přístup k tomu softu a pracoval by jste pak kdy?Pokud jde o audiovizuální díla bych věděl obranu ale domluvit to celosvětově je problém ale díky internetu se to snad časem podaří.Domluvit bojkot na dobu 2 let divadel,kin,prodejen CD nebo DVD obchodů na internetu a aby potrefení nehulákali tak ani nestahovat nic nelegálního.Uvidíme kdo by to déle vydržel
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 14:26:15

Proč by pokulhával? Já se nebavím o dalším nákupu, ale o tom současném, kdy předpokládaná kvalita neodpovídá výsledku. Reklamovat lze vadu, která zabraňuje produkt použít.

Nemám rád myšlení, kdy mě někdo přesvědčuje, že si něco nekoupí, protože je to drahé (nebo jiný důvod), ale zároveň nemá problém s tím to stáhnout. Takže to vlastně chce, jen to nechce zaplatit.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 14:32:43
avatar
umíte číst?Proč mám platit předem?
edit::Vy také dáváte někomu peníze dopředu a pak čekáte co z něho vypadne.Rozdíl je že vy směšujete produkt který staví na neměnitelnosti jeho kvality a tedy snahu aby jste jej kupoval nadále a produkt jednorázového charakteru.
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 14:42:40

Aha takže vy si představujete, že se někdo pustí do tvorby díla za desítky až stovky milionů, pak to dílo dá k dispozici zadarmo a bude čekat kolik se mu od uživatelů / diváků vrátí peněz? To je hodně smutná představa a smrt SW i filmového průmyslu.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 15:52:06
avatar
Vy jste opravdu magor.Proč to nezavedou podle vás i na obrazy a sochy jsou to také umělecká díla a jejich hodnocení je subjektivní.Koupíte sochu nebo obraz s tím že je zabalen a rozbalte si až po zaplacení?Dle vašeho chorého mozku asi ano co?
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 16:11:35

Já jsem možná magor, ale vy jste ubožák, který neumí diskutovat slušně bez urážení lidí, kteří mají jiný názor.

Obraz si kupuji v jednom vyhotovění za mnohem vyšší cenu - platim celé jeho vytvoření. Obraz po koupi vlastním.

U hudby a filmu si nekupuji vlastnická prává, ale práva si je libovolně pouštět. Cena se pak pohybuje oproti původním nákladům na tvorbu na minimalistické částce.

Mimochodem, v každém obchodě z hudbou, ve kterém jsem byl, umožňují pustit si CDéčko než ho koupíte. Elektronická distribuce hudby, kterou používám umožňuje poslechnout alespoň minutový úsek z každé skladby. Filmy si lze ať už fyzicky nebo elektronicky půjčit za mnohem nižší cenu než je jejich koupě, případně zajít na ně do kina. V případě SW a her existují různá dema, beta programy a trial verze (bohužel především u her né na vše).

Takže skutečně ne, nekupuji zajíce v pytli a ve většině případů si zákazník může produkt vytkoušet před nákupem. V případě filmů je ta "zkouška" zpoplatněná, protože na většinu filmů se více než jednou nepodíváte, i když se vám líbi. Pokud se chcete i o tu stovku za film hádat, tak je to v první řadě o výběru. Opravdu výjimečně se mi stane, že bych i té stovky litoval, protože nemám potřebu trávit svůj čas sledováním něčeho, co mě už dopředu neláká.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 16:41:13
avatar
Obraz nebo sochu si chci prohlédnout celou než jí koupím a je fuk zda jde o jednorázovou koupi nebo opakovanou (sám tím výše operujete).Podle vašeho příkladu s vínem nemám na to nárok a cena není důvod měnit pravidla prodeje.Mne nezajímá zda je obraz jeden(originál)nebo kopie kterých je více protože i kopie je umělecké dílo(oddělme cenu).Teda bylo by super kdyby ne ale to by filmové společnosti vyletěli z kůže protože každé DVD a to co promítají kina jsou kopie a nesnažte se tvrdit že ne.Obhajujete neobhajitelné.
edit:když mám jak vy říkáte právo si dílo libovolně pouštět tak proč když přinesu do obchodu poškozený nosič nedostanu jiný za cenu nosiče a proč musím platit znova.Nejdříve se rozhlédněte v jakém nerovném postavení je občan proti těmto vyžírkům.
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 16:33:35

Ale vy srovnáváte úplně jinou formu nákupu. Pokud chcete srovnávat nákup sochy nebo obrazu, srovnávejte nákup autorských práv k filmu. Pokud chcete srovnávat pouze nákup licenčních poplatků srovávejte to s nákupem lístku do galerie, kam si jdete sochu prohlédnout - také platíte než sochu vidíte.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 16:43:31
avatar
V obchodě nic neplatím jdu kupovat kopii.
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 17:07:37

To máte pravdu, ale pořád v tom vidím rozdílnou formu nákupu, kterou vy záměrně ignorujete - správné srovnání je s tím lístkem do galerie. Pokud jsem distribuční společnost pro nějaký stát, taky mi film pustí než se rozhodnu, že si koupim distribuční práva.

Také by mě zajímalo jak si tedy představujete systém, ve kterém by to fungovalo obráceně? Nebudeme si nic nalhávat, systém nejdřív dílo užiji a pak možná dám nějaké peníze není díky lidské mentalitě životaschopný. Kolik lidí myslíte, že tu používá Firefox? A kolik z nich poslalo Mozille příspěvek, protože jsou s jejich produktem spokojeni?
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 16:52:08
avatar
jak jsem editoval výše ani ta práva na užívání nejsou spravedlivá buď kupuji nosič a dílo na něm je jeho součástí a je tedy moje a pak neplatí žádný prodej užívání díla.Nebo dílo není součástí nosiče a pak zánikem nosiče užívací právo nezaniká a mám právo na nový nosič abych mohl vykonávat své právo.Jaká je skutečnost?
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 17:19:08

No to je zajímavá právnická otázka, na kterou bych taky rád znal odpověď. Moje zkušenost je taková, že mi CDProjekt hru bezplatně vyměnil, když mi začalo praskat DVD od středu, ale je tam na tom nějaký časový limit.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 17:49:51
avatar
Víte tohle se mi líbí na Steamu kde zaplatím a mám práva užívat.Ztratím nosič a mohu si hru stáhnout bezplatně znova.Mohu jí uložit na HDD nebo vypálit na placku a nikdo mne nedusí co si s tím dílem dělám.Což mne vede k úvaze co budu dělat třeba za 20 let s DVD co mám doma a nebudu je mít možná na čem přehrát.viz jak to dopadlo s VHS kde si třeba kamarád koupil film Propast.Pominuli že kazeta se velmi opotřebovala ale hlavně byl nesmysl kupovat nový přehrávač VHS a šel si kamarád ten samej film koupit znova na DVD tak že producenti shrábli prachy 2 X.Dle mého by člověk měl mít právo zajistit svá práva v případě užívání děl si pořídit pro svou potřebu kopii v modernějším formátu kterou si mohu uložit tak aby ta kopie byla přehratelná třeba ještě za 50 let v čemž mi distributoři všemi možnými prostředky včetně sankcí brání aniž se tohoto problému sami zhostí k spokojenosti lidí.Přitom se všeobecně ví že třeba lisované DVD nemá tu fenomenální životnost o které se ze začátku psalo(samotné přehrávače už vůbec ne).Mám dokonce dojem že se s tím tak nějak počítá ten samej produkt tomu samému člověku budou moci prodávat znova a znova.
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 17:57:06

Digitální distribuce má úplně stejné problémy. Steam je silný hráč, ale to např. MS taky a zrovna v květnu ukončil provoz Windows Mobile Marketplace. To znamená, že majitelé Windows Mobile telefonů si již nemohou znovu stáhnout svůj zakoupený obsah!

VHS s DVD srovnávat nelze a nelze očekávat, že po koupi VHS automaticky dostane právo na DVD. DVD poskytuje vyšší kvalitu, dodatečný obsah a další práci pro lidi, kteří to DVD připravují (na začátku i poměrně hodně drahý výrobní proces DVD). Tohle znovu nakupování stejného obsahu není úplně hezký obchodní model, ale pokud by tomu tak nebylo, byla by hudby a filmy ještě mnohem dražší a nástup nových formátů pomalejší.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 18:14:11
avatar
No tak to je pak průser tak že když se jim to sesype tak mají po žížalkách.Tady se právě odhaluje až na ledví problém s tím jak si zajistit vlastní práva které sami distributoři deklarují tedy zajistit si kopie koupeného sám.VHS a DVD nebo Blu-ray,film je to pořád ten samej ale mění se kvalita to uznávám ale je to důvod prodat ten film někomu kdo ho na DVD nikdy neměl za stejné peníze jako někomu kdo si ho už v podobě DVD už jednou koupil?Vím je problém jak to zjistit a dokazovat a jaké nasadit ceny ale distributoři problém vyřešily k své maximální spokojenosti a na lidi se jaksi hodil jako vždy bobek(pak se divme proč se lidi chovají jak se chovají).Všechny problémy byť uznávám že mohou být zapeklité se vždy řeší na úkor lidí a distributor na tom nesmí tratit.Mě se otevírá kudla v kapse kdykoli objeví toto téma.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 18:31:15
avatar
Já mám doma přes 200ks origo DVD filmů a dnes již kašlu na zákaz kopírování a prostě ochranu proti kopírování zlomím a převedu na do MP4 na max kvalitu tedy na 2 000 MB soubor aby šel případně zkusit později upscaling.Je to náročné na čas a místo na HDD(všechno 2X)ale jedině tak budu mít aspoň nějakou jistotu že to přehraji vždy.
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 17:41:03
avatar
druhá možnosť je, že je donútený vonkajšími faktormi to potrebovať a nemá na to peniaze.
Tomasek1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nereagovat 2012-05-15 13:08:22

Nejvic podvodnikum jako BSA a spol pomahate prezentovanim jejich nesmyslnych vymyslenych vysledku a grafu. Tahle banda se musi ignorovat, nikd eneprezentovat a nepodporovat ji. Cela BSA zije jen diky webum, ktere prezentuji jijich nesmysly. A je jedno jestli k tomu daji komentar, ze se jedna o nesmysly a lzi nebo ne. Proste pro ne i negativni reklama reklama. Zpravy o BSA vymazat z celeho internetu to jedinne udela dobrou sluzbu vsem.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 13:21:44
avatar
Ted jsem četl rozhovor s Pepou Vojtkem a jeho názory jsou opravdu perfektní.
Citace:
Ale pro mě je stáhnout si CD zadarmo stejné jako ukrást auto. Myslím, že by internet měl být hlídaný a za stahování by měly být postihy.
Myslím že tohle je uvažování většiny umělců a distributorů. Prodávat předražená CD je prostě vidina, které je těžké se vzdát.

Podle mě je úplně nesmyslné aby někdo nahrál CD a všichni mu za to do konce života museli platit. Když cestář opraví díru na silnici, taky mu do konce života nebude platit každý kdo přes ni přejede. Co si o sobě tihle lidé vůbec myslí... Nežijte v minulosti, udělajte placený torrent tracker a uvidíte jak se penízky posypou.
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 13:44:11

Jenže cestař dostana za tu díru plně zaplaceno hned a neudělá nic vyjímečného. Autor ty náklady dostává průběžně a nikdy nemá jisté, že na svém díle vůbec vydělá (tady myslím hlavně film / SW). Pokud autor vytvoří něco vyjímečného co se líbí a lidé to chtějí, není nic špatného na tom, že za to chce peníze.
jezisek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 13:49:19

Taky mě ten jeho názor úplně vytočil. To už rovnou můžeme zredukovat trestní zákoník na jednu A4 a krádež flešky za 500 bude to samý jako krádež auta s jedním pevným trestem (samozřejmě za obojí vězení) a za stažení 1000 CD (příp. krádeže 1000 aut) by stálo za to popřemýšlet o znovuzavedení trestu smrti .
Vlastimil91 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Stahuji ve velkém! 2012-05-15 13:43:06
avatar
Jé jsem v sedmi procentech červené barvy
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 14:22:24
avatar
ja ani nepoznám človeka, čo by bol inde ako v červených 7 percentách, poprípade v zelených 7 percentách...
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 16:12:21

Tys musel nekoho poradne nas..t Cislo 40 a nacervenalou barvu jsem jeste nevidel. Davam plus palec na zachranu Vlastimila
Jinak dobry clanek akorat dinosauri (vydavatele) to stejne nepochopi. No holt dinosauri vymrou jako v minulosti a uspesnejsi a chytrejsi druh (napr Steam) prezije.

Edit: sorry blbe jsem to linknul. Reakce na partaka nad tebou.
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 16:13:48

A kdo myslíte, že ten obsah Valve na Steam dává? Nápověda: Vydavatelé a podle všeho za vyšší cenu než do obchodů.
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 17:25:54

Jasne za vyssi cenu a proto to Steam prodava levneji. Teda ne novinky ale cokoliv co je par mesicu stare je na Steamu zpravidla levnejsi.
Jinak se trochu opravim. Zaniknou vydavatele kteri se neprispusobi novym distribucnim modelum.
Kazdopadne Steam jsou jen hry a tam se vydavatele celkem zdatne adaptuji. Spravne melo asi byt ze zaniknou dinosauri v branzi hudby a filmu. Je videt ze maji problem se starym modelem prodeje takze budto zmena nebo uhynuti. Vsak se pomalu objevuji novy kteri distribuuji elektronicky. Je to jen otazka casu.
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 17:34:55

Já myslim, že např. iTunes jsou ukázkou toho, že i staří vydavatelé hudby a filmu se adaptovat umí pokud jim někdo připraví životaschopný systém.

Mě na Steamu vadí právě cena novinek. V obchodě se ta hra dá v den vydání koupit někdy i o desed euro levněji a to nechává na digitální distribuci dost hořkou pachuť.
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 19:02:49

No me novinky netrapi. Vetsinou jsou stejne zabugovane a neuplne. Ja kupuju na Steamu v akcich a mam her na dva roky dopredu. Nez to dohraju jsou novinky patchnute a se vsemi DLC a HD packy a muzu si zahrat plnohodnotnou hru za pakatel. Je ale jasne ze spousta lidi neni jako ja a chcou vsechno co nejdrive. Pro ty asi Steam neni.
Navic co se mi na STeamu libi tak si muzes udelat hru sam (mysleno samozrejme skupina lidi) a nepotrebujes vydavatele. Jen se proste domluvis se Steamem a mas zajistenou distribuci po celem svete. Zadne naklady na vyrobu krabic a distribuci ktere si nejake mini vyvojove studio nemuze dovolit.
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 13:53:34

Pirátství přeci není o stahování. Pirátství je o užití díla bez získání licenčních práv. To nemá nic společného s novými distribučními kanály a ty distribuční kanály rozhodně pirátství nepotírají v tom, že by lidé přestali stahovat nelegálně zadarmo a začali stahovat legálně za peníze. To potírání je způsobeno především novými ochranami a ekonomickými modely - např. v případě her hnusy typu Origin nebo Steam bez kterých ani fyzicky koupený produkt nelze hrát. To rozhodně není nic z čeho bychom měli mít radost.

Legální stahování je téměř vždy nějak omezeno (v první řadě finančně) a v pirátství jde často o to se tomuto omezení vyhnout.
Aswan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-15 23:27:51
avatar
Já třeba nestáhl nelegálně hru ani nepamatuji. Nemám už čas hrát všechno jako za mladých let a kupuji si jen opravdu kvalitní hry, do kterých se vyplatí investovat čas. Co sleduji okolí, hodně lidí už hudbu nestahuje, poslouchají pouze přes YouTube. Tak nám zbývají ty filmy no ... ale výdělky z kin filmaře snad nasytí.

btw. Nedokážu si představit, že bych doma neměl krabičku s hrou, hudbou kterou sem si koupil. Líbí se mi na poličce ta výstavka, má to svoje kouzlo.
Senatko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-16 09:59:21
avatar
Hmm, veľmi zaujímave nazory tu niektorý popísali. Môj postoj k tomu je taky, Mam stiahnutych a odoslanych okolo 2-och Tera dat (filmov, hudby, programov atd.), ak to mam tak povedať, "nelegalne" a vôbec ma to netrápi, mam to na saláme. A budem stahovať ďalej a dufam aj že raz prekročim magicku hranicu 10 Tera. Uvedomujem si že "majiteľov" resp. vyrobcov daných produktov to niečo stalo (vyvoj, natačanie atd.) ale tu si treba uvedomiť jednu vec. Neviem ako sú na tom ostatný čitatelia ale ja žijem na vychode slovenska a ľudia tu žiju z vyplaty do vyplaty, preživaju jak sa hovori z ruky do ust, každy mesiac, a nemaju na výber, pretože situacia je aka je, a kto z nich si môže dovolit vyhodiť 5-7 Eur za jeden listok do kina,( rodinu to vide R+2 deti) na 20 Eur na jeden film s tým že potom musia žiť tyžden o chlebe. Takže pokiaľ štat a kompetentný nezačnú prehodnocovať platove podmienky, ktoré panujú celkovo na slovensku, tak nemôže niekto čakať že si ľudia budu chodiť do kina za ťažko vydrete peniaze alebo kupovať "dvd", keď to môže stiahnuť z netu zadarmo.

A bodaj by začali všetci takto sťahovať, aby sa z toho tie veľke filmarske spoločnosti pokakali. Aj tak sú to len fabriky na peniaze, ktorým nezaleži na ľudoch, len chcú vytrieskať čo najviac peňazí z aktuálneho quartalu a netrápi ich skade na to majú ľudia mať. Takže toto ne, také veci, ešte žeby ja som si lamal hlavu nad pár tisíc stiahnutych GB? to nehrozí .. Ono viete, situacia by bola iná aj vtedy keby ľudia neboli taky sprosty a nežili niekde v stredoveku. Televizia je tak nepotrebna vec, ktorá okrada ľudi o čas a o všetko s tým spojené. Keby tu " na svete" žili inteligentný ľudia, tak by žili trošku inač, toto čo tu teraz je to je odpad, hlupy "gadžovsky" rozum, ktorý žije niekde mimo realitu a zaujíma sa len o prácu - voľno - krčmu - telku - spánok. A stále toto iste dookola každý deň a nezaujíma sa o svet a o nikoho, alebo naopak sa zaujímajú o ľudí a veci do ktorých ich nič nieje.
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-16 12:24:59

To je hodně pokrytecký názor.

Samozřejmě chápu, že někdo prostě vydělává méně peněz a nemá se tak dobře, ale to ho neospravedlňuje při omezování práv ostatních.

Příklad: Jdete si po ulici a naběhne na vás parta "nepřizpůsobivých občanů" a totálně vás oberou. Mobil, peníze, hodinky, možná notebook. Vlastně budete rád, když vám zůstane oblečnení. Chytne je policie a jejich obhajoba bude postavená na tom, že oni na to nemají. Samozřejmě fyzická kráděž je něco jiného než např. vytvoření kopie a nelegální užívání SW, ale podstata je tady to myšlení. Jít něco ukrást protože si to nemůžu dovolit koupit a porušit autorský zákon, protože na to nemám, k sobě má velmi blízko - jediný rozdíl je zdánlivá anonymita internetu a jednoduchost vytváření rozmnoženiny. Rozmnoženina přímo neodcizí dílo autorovi, ale teoreticky sníží jeho příjmy, protože tu rozmnoženinu si nakonec vytvoří i uživatelé, kteří by za ní za normálních okolností možná zaplatili. Zde dochází právě k rozhodnutí, ve kterém poškodíme někoho jiného, za cílem se obohatit.

Když se velké filmové společnosti pokáknout, tak večer budeme koukat do zdi a ne na film, protože ty se zadarmo nenatočí. Na světě žijí inteligentní lidé, kteří svojí inteligenci používají k tomu, aby se měli dobře - např. ve vedení filmových společností jich pár bude. Filmová společnost je ekonomický subjekt, který jde za maximalizací svých zisků, jinak by ho akcionáři hnali sviňskym krokem, což by opět filmovou společností otřáslo a podepsalo by se to na vytvářených filmech. Musíte to také brát tak, že ne každý film na sebe vydělá a tak ty komerčně úspěšné dotují ty neúspěšné.

Mimochodem platové podmínky se odvíjí od ekonomiky a od toho co můžete systému nabídnout.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-16 21:40:46
avatar
Hold každej na to máme jiný názor ale myslím si, že většina si něco stáhne
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 776x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 800x
Komentářů: 4
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1518x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1356x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1140x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1771x
Komentářů: 6