PC hraní stále na vzestupu – STEAM hlásí 35 milionů aktivních uživatelů a rekordní prodeje
Ačkoliv to podle různých statistik prodejů her vypadá, že PC platformě hraje nějakou okrajovou roli, zdaleka tomu tak není. Ve skutečnosti totiž statistiky vůbec nezahrnují elektronické prodeje, které však na PC platformě tvoří drtivou většinu prodejů.
Nutno ovšem dodat, že statistiky nebyly zveřejňovány záměrně, protože na rozdíl od konzolí z prodeje her na PC nemají MS ani SONY žádný zisk, který ale potřebují, aby mohli dotovat své konzole. Je vtipné, že si mnozí neuvědomují, že bez té dotace, kterou vlastně stejně zaplatí na těch hrách, by ta konzole nevyšla o nic laciněji než výkonem a užitečností mnohem lepší PC. Pak jsou tedy konzolové hry, i když jsou výrazně technologicky a graficky méně kvalitní a zaostalé, i o 1/3 dražší než stejná hra v PC verzi. Samozřejmě protože konzolový trh potřebuje prodávat, aby ty konzole zaplatil, byl tu v uplynulých letech velký zájem o PC mluvit co nejméně, aby náhodou někteří potencionální zákazníci nezapojili mozek a nespočítali si, že koupě konzole je úplná blbost, a že je vlastně výrazně méně výhodná a užitečná než pořádný PC.
Avšak v loňském roce došlo k opravdu výraznému propadu konzolového trhu a zisku z něj. Trh by dokonce poklesl a tak se najednou vydavatelům hodí PC platforma, která svými obrovskými zisky nejen z vlastních prodejů her, ale hlavně různých DLC, mikroplateb a také samotného HW, ten konzolový trh dokáže i překonat. Windows PC je zdaleka největší herní platforma na světě s několika stovkami milionů uživatelů, čímž se žádná aktuální konzolová platforma nemůže zdaleka pochlubit.
Další vzestup obliby PC hraní a hlavně digitálních prodejů potvrzuje STEAM, který hlásí pokoření dalších met. Jen tento jeden z mnoha digitálních prodejních systémů na PC má již 35 milionů skutečně aktivních uživatelů a nedávno pokořili metu 5 milionů najednou hrajících/připojených uživatelů v jeden okamžik. Zásadní úspěch na tom má hra SKYRIM. Avšak věřím (či spíše vím), že by měla ještě větší, kdyby Bethesda nevydávala Patche, co věci zhoršují místo vylepšování a znemožňují třeba hraní v Eyefinity. Takhle mnoho lidí musí hrát s „crackama“ a tedy mimo STEAM i když mají legální verzi! To je třeba i můj případ a mnoha dalších lidí. Takže VALVE i Bethesda mohli litovat, protože SKYRIM si na PC pořídili miliony a miliony hráčů, stala se nejprodávanější hrou v historii STEAMU a také nejpopulárnější a přitom to mohlo být ještě lepší, kdyby hráči nebyli nuceni používat různě modifikované hry, které pak už systém STEAM obcházejí!
Na STEAMU jsou také velmi oblíbené slevové akce a nákupy velkých pecek za pár dolarů/éček, které však vydavatelé už moc v potaz neberou, protože ty zajímají jen úvodní prodeje za plnou cenu. Takže pokud si třeba myslíte, že vydavatel udělá češtinu do nějaké hry jen proto, že se ve slevách prodává předchozí díl skvěle, tak se bohužel mýlíte. Přesto je STEAM nejvýznamnější distribuční platformou na PC platformě i když mu na paty začínají šlapat další, které sice nejsou tak dobré, ale protože jsou nutné k hraní některých her, není na výběr. Přesto pochybuji, že STEAM v dohledné době něco překoná a jsem zvědav, kdy uslyšíme o pokoření další mety. Každopádně na mrtvolu se PC daří jako nikdy a na rozdíl od potíží na konzolovém trhu se PC platforma dočkala dalších rekordů. Pokud tedy uvažujete o nákupu a vylepšení PC, rozhodně to má smysl.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|