DirectX9 slaví neuvěřitelných 9 let! A bohužel stále mezi námi u mnoha her Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 19 December 2011
alt19.12.2002 vyšel DirectX verze 9, který se přes výrazně novější a lepší verze používá stále!

 

 

 

 

Nevím, jestli je na místě gratulace, nebo spíše postesknutí. Každopádně dne 19.12.2002 společnost Microsoft vypustila DirectX9 pro první vývojáře. Veřejná prezentace proběhla sice až o měsíc později, tedy v lednu 2003, ale DX9 byl přístupný už od 19.12.2002, tedy ten budeme brát jako datum jeho zrodu.

Přinesl výrazné změny a novinky, které mu umožnili definitivně porazit OpenGL na poli her a mnoha dalších aplikací. Novinkou byl Direct3D se Shader model 2.0, který umožnil nové výpočty na Destinn čárce, složitější programy a tedy mnohem pokročilejší efekty. První grafickou kartou, která DX9 podporovala, byla ATI Radeon 9700, která vyšla už 17.7.2002 a výrazně předčila technologicky i výkonem vše, co měla v té době NVIDIA, která odkoupila trosky čerstvě mrtvého giganta, společnosti 3dfx. NVIDIA svou první DX9 grafiku vydala až o mnoho později na jaře v roce 2003 (trochu to připomíná aktuální situaci nástupu DirectX11 a DirectX11.1).

Samotné DirectX9 bylo tedy na světě a asi málokdo mohl tušit, že tu vydrží aktuální ještě řadu dalších let, i když jej vystřídal mnohem pokročilejší DX10. V roce 2009 pak dorazil DirectX11, kterému MS i většina vývojářů říká skutečný nástupce DX9 a má být stejně tak významný a trvanlivý. Bohužel i přesto máme dnes řadu her, které stále jedou jen na dnes již velmi zastaralém a pro moderní grafiky nevhodném DirectX9. Vděčit za to můžeme hlavně škodlivě dlouhému životu Windows XP. Ačkoliv DirectX9 patří k důležitým milníkům, přesto bychom na jeho místě už rádi dávno viděli DirectX11, které se však přeci jen začíná prosazovat stále více a více.     

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 02:46:29
avatar
Moc a moc si přeju, aby byl DX 11 brzo v tak skvělé formě v jako jeho předchůdce (10tku snad ani nepočítám).

Ač ho mám rád tak 9 let už je nechutně moc.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 08:01:52

WinXP a Dx9.
Řečeno slovy klasika: "Ten pokrok, kde se to jen zastaví"
Tak XPčka už máme snad z krku teď ještě rozhýbat ty DXy
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 09:21:38

Alebo ina "Naco opravovat to co funguje"
Kym tu budu DX9 konzole tak nove DX netreba.
Ak nevidno vyrazny rozdiel v kvalite obrazu medzi 9 a 11 tak je pre bezneho uzivatela 10/11 zbytocna. Kdeze su tie predpovede o fotorealistickej kvalite hier.Cakame dalej kym bude dost vykonu na real time raytracing..
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 11:20:45

Citace:
Cakame dalej kym bude dost vykonu na real time raytracing


To sa ešte načakáme. Kým to príde, kým to bude bežne dostupne aj pre mainstream a kým sa presunieme z dem na prvé hry....
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 11:41:30

intel raytracing rozchodil v rozliseni 1200x800 (+-) s vykonem dnesnich highend karet. Takze to uz tak dlouho snad trvat nebude.
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 13:10:36

Ano ale iba graficke demo a nie realnu hru kde je vsetko ovela komplexnejsie. Myslim ze kym realne dojdu raytracing hry tak to uz hry ani nebudete hravat, tak vas to ani nemusi trapit. A btw, dx11 ma ovela vyssie moznosti ako vidime v dnesnych hrach. Vezmite si prestrihove sceny z vypocuvacky z BF3. Je to iba Frostbite 2 aj ked render a vyzera to jak film. Takze treba uz len vykonnejsi hdw a vyvojari maju volne ruky...ak by tu neboli konzole, ktorych nova generacia tiez nebude trhac asfaltu.
Executor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 08:31:48
avatar
A vůbec první DirectX verze 1.0 vyšla 30.9.1995... to nám to letí
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 08:35:54

Ešte by bolo dobré doplniť, že až verzia 9.0c, ktorá vyšla o 2 roky neskôr, sa stala menšou revolúciou a používa sa dodnes. Pôvodná 9.0, alebo 9.0b boli ňou rýchlo prevalcované.
Tomasjerry [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 08:59:17

Nemyslim si, ze XP je na vine, ze DX9c je s nami tak dlho, ak by microsoft chcel tak vie implementovat DX 10 alebo mozno DX11 do XP, viem, ze sa to tak troska dalo. Problem vidim v microsofte samotnom, ktory samozrejme chce len zisk a uz nema zaujem aby existoval XP. Len dufam, ze microsoft neurobi, zase to iste a vznikne DX 12, ten vsak bude len pod 8. Chces sa hrat new games? Tak si k hre pribal este poriadne drahy Win 8. Tohoto sa bojim
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-20 08:01:37
avatar
Přesně tak, klidně místo DX 9.0c tomu mohli říkat DX10
Miri37 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 09:47:27
avatar
Vznik nového DX12 a pouze pro win8. To by mohla být docela sranda. Konečně další moderní herní PC platforma a opuštění již zastaralého Win7 a jeho DX11. Kecám, dělám si jen srandu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 10:11:38
avatar
W8 bude mít DX11.1
Miri37 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 18:55:44
avatar
Když už se bavíme o DX. Jaký bude přínos DX11.1 proti DX11.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 20:03:16
avatar
optimalizace pro vývojáře.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-20 09:35:49

Tu si môžeš prečítať čo DX11.1 prináša: Odkaz
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 10:52:46
avatar
A C++ s námi je už 30 let a stejně se používá... když je něco hodně rozšířený, běží to na všem, všichni to umí a jde v tom udělat skoro všechno, tak proč to měnit? DirectX9 umí všechno a nebo mi ukažte jedinou čistě DX11 hru, která má nějaky efekty, který by nešly naprogramovat v DX9, samozřejmě vývoj pokročil a v DX11 to bude snažší a když nebude programátor uplnej diletant tak i rychlejší na zpracovaní, ale to je prostě málo, aby to donutilo všechny přejít. Na jedný straně jsou jsou konzole, zaučení programátoři, optimalizované enginy, vývojová prostředí, plno add-onů a na druhé jsou jen další náklady s nejistým výsledkem, který nemusí být o tolik krásnější a rychlejší, aby se zaplatil, protože ono se to neví, ale i programátorům se musí platit a takový vývoj AAA enginu není záležitost 2 čerstvých absolventů vysoké školy.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 12:17:27
avatar
Když na to přijde, tak se každá hra dá naprogramovat i bez DirectX a dokonce i bez C++, ale přeci jen s novým DirectX je to poněkud jednodušší;-)
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 12:27:58
avatar
Jde hlavně o to že pro vývojáře je mnohem levnější používat zaběhnuté praktiky a nástroje z DX9. Zvlášť s postupující krizí je tento důvod důraznější a jde ruku v ruce s DX9 čipy v konzolích. Jako obvykle jsou peníze až na prvním místě...
A DDho bych opravil - valná většina her je pořád DX9 a ono DX11 je jen přílepek s pár efekty ale zato s velkým dopadem na výkon.
Carter83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 16:42:12

DirectX9 je sice možná ve srovnání s DirectX11 zastaralé, ale když si vezmu takového Zaklínače 2, tak je vidět že i DX9 může vypadat dobře.
A když si zpětně vzpomenu jak dlouho trvalo než začaly hry opravdu využívat DX9, tak se dá očekávat že potrvá ještě další rok dva než se dočkáme skutečných DX11 her.
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 18:05:05
avatar
jistěže, ale DX11 je hlavně o optimalizaci a nižší režii. DX9 zvládne skoro stejnou scénu ale s drastickými nároky na výkon...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 19:58:30
avatar
teoreticky by to tak melo mozna byt. praxe ma ale do neceho takovyho hodne daleko...
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 18:42:18
avatar
Tak snad za par let nad tim mavneme rukou
Kacab10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 19:29:39
avatar
Já si tento článek spokojeně čtu z desktopu s Windows xp
Kacab10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 19:33:06
avatar
A nemám pocit, že by my XP v nečem bránily... W7 mám na laptopu a používání toho PC mi nepřijde o nic lepší.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-20 08:05:46
avatar
Na prohlížení DDworldu ti stačí i nějaký prohlížeč pod Androidem, ale moc si na tom nezahraješ
Executor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-20 11:13:09
avatar
Já mám v práci taky ještě WinXP ale kvůli tom že na tom Duronu 1.6GHz a 960MB RAM by Win7 asi moc svižně neběželi... no i když jo ale ta IGP VIA/S3 Unichrome nebo co to je, to by asi nedala
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Monday, 25 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 79x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Friday, 22 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1396x
Komentářů: 7
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Thursday, 21 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1150x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Wednesday, 20 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1862x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluTuesday, 19 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1128x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Thursday, 14 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1899x
Komentářů: 3