TEST: Witcher 3 - Otestovali jsme výkon grafik a ukážeme vám jak rozjet HairWorks použitelně! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 20 květen 2015
Přejít na obsah
TEST: Witcher 3 - Otestovali jsme výkon grafik a ukážeme vám jak rozjet HairWorks použitelně!
NVIDIA "optimalizace" v praxi aneb jak na HAIRWORKS na AMD!

  • NVIDIA "Optimalizace" v praxi:

Marketing NV, který velmi úspěšně v praxi funguje, slibuje samozřejmě výhody, když si koupíte GTX grafiku. NVIDIA do hry mohla implementovat své vychvalované GameWorks technologie, jako HBAO+, a hlavně velmi viditelné HairWorks dělající vlasy a chlupy hezčí (to samé, co umí "otevřené" TressFX přístupné všem bez omezení a odkud NV nápad v podstatě ukradla ro svůj uzavřený Hairworks). Jenže takhle to vypadá, když to zapnete:

Ani s GTX 980 se nedostanete přes 40FPS v 1920x1080! Samozřejmě na Radeonech je úbytek výkonu ještě větší, protože to na ně záměrně optimalizováno není a je to tak schválně uděláno, což přiznávají i tvůrci hry. Každopádně NVIDIA zjevně nic neoptimalizovala, jen do hry narvala některé technologie, dělající něco, co lze udělat jednodušeji pro všechny. Hlavně to tam ale dala tak, že je to nepoužitelné i pro většinu majitelů GTX grafik, které z toho podle marketingu mají těžit. Jinými slovy opak optimalizace, a pokud by NV držela své ruce od hry dál, i majitelům GTX by hra šlapala lépe! Nicméně hráči už přišli na zajímavou věc:

  • Jak rozchodit HairWorks i na Radeon grafikách použitelně?

NVIDIA má sice plno řečí o skvělých technologiích a velkém přínosu pro hráče (hlavně těch souvisejících s GTX grafikami), ale ve skutečnosti i pro majitele GTX grafik nejsou NVIDIA technologie, tak jak je udělala, žádným přínosem, spíše naopak a pro hráče s jiným HW jsou vyloženě přítěží. NVIDIA ne že neumí optimalizovat (asi), ale záměrně to nedělá (určitě)! Pro příklady nemusíme chodit daleko - PhysX roky nechala běhat záměrně na jediném jádru CPU a ještě pod zastaralými instrukcemi. Mimochodem PhysX je ve Witcher 3 taky, ale běhá pěkně na CPU a neobtěžuje zbytečně GPU ;). No a teď tu máme HAIRWORKS u Witcher 3 zatěžující hlavně GPU. To je prostě záměrně uděláno náročně s 8MSAA při velkém využití Tessellace. Jaký dopad to má, vidíte v našem testu výše - je to nepoužitelné. A tady máme první tip pro majitele GTX i Radeon grafik jak podstatně výkon zlepšit:

Ve složce, kam jste nainstalovali hru, otevřete: Bin > Config > Base > a soubor Rendering.ini pro úpravy. Tam najděte řádek: HairWorksAALevel=8. Místo 8 můžete dát 0, 2 nebo 4, čímž změníte stupeň MSAA vyhlazování a podstatně zlepšíte výkon, ale o něco zhoršíte kvalitu. 0 -2 jsou ovšem nepoužitelné kvůli blikání textur. Ideální a plně funkční je však nastavení s hodnotou 4! S ním po zapnutí HAIRWORKS přijdete ne o 25% výkonu, ale jen o cca 10% a vypadá to dobře! Funguje to na AMD i NVIDIA grafikách. V našem případě otestováno na Radeon R9 290X a GTX 980.

(Za tento domácí optimalizační postup můžete poděkovat na: forum-3dcenter.org, Guru3D nebo Reddit, nevím kdo s tím přišel první, ale děkujeme moc!)

  • Máme tady ale ještě druhý tip speciálně pro majitele AMD Radeon grafik.

Ten souvisí s tou Tessellací a částečně vysvětluje, proč mají starší GTX grafiky KEPLER tak mizerný výkon a hlavně proč například R9 285 přes nízké takty se daří tak dobře. Nové MAXWELL grafiky a i R9 285 s inovovanou GCN architekturou (i proti R9 290 sérii) mají velmi posílený Tessellační výkon. HAIRWORKS je navíc záměrně uděláno/nastaveno  náročně, aby pravděpodobně vynikl výkon GTX TITAN X a NV jich prodala o něco více. Samozřejmě technologie je hrubě a záměrně neoptimalizována na AMD grafiky. A prý optimalizovat nejde (oficiální tvrzení tvůrců hry). CD Project nepokrytě lže nebo jsou to neschopní patlalové! Jiná vysvětlení nejsou. Protože ale dokázali udělat tak dobrou hru, tak vysvětlením prostě je, že jim NV zaplatila, aby také lhali o skvělém přínosu GameWorks atd.. Optimalizovat to ale pro AMD Radeon grafiky jde a zvládne to každý uživatel za minutu doma:

Ve vašich Catalystech si udělejte profil pro Witcher 3 (normálně v záložce Gaming/Hraní přidejte Witcher3.exe, který je umístěný v The Witcher 3 Wild Hunt\bin\x64\). Ten si nastavte, jak vidíte na následujícím obrázku. Nejdůležitější je poslední položka Tessellace (Mozaikování), kde nastavte potlačení nastavení aplikace a maximální úroveň snižte na 16 nebo ještě lépe na 8:

Jde to snížit i na 4 nebo 2, ale má to velký vliv na vizuální kvalitu těch vlasů, zatímco mezi 16x a 8x není vizuálně skoro žádný rozdíl:

Za to výkonově je to velký rozdíl! A vypadá to takhle na referenčním Radeonu R9 290X:

I za tento tip děkujeme na forum-3dcenter.org nebo Guru3D. Já osobně tak používám kombinaci obou dvou způsobů a díky tomu hraji na Sapphire Radeon R9 290X OC 4GB na plné detaily (+ snížená úroveň trávy na vysoké, vypnutí Bloomu a rozmazání pohybu, ale naplno zapnuto HairWorks a SSAO) s vyhlazováním a vším jinak naplno s průměrnými 45-50FPS v 1920x1200 místo 30FPS, tak jak to v základu optimalizovali tvůrci hry a NV! Uvidíme, zda to ovladače AMD nevyřeší jednoduše pro všechny rovnou. Ačkoliv je tedy hra nutně nepotřebuje, protože prostě Radeony fungují skvěle i bez nich (a AMD asi ví, proč si může delší dobu mezi update ovladačů dovolit (na rozdíl asi od večně záplatovaných a rozbitých GTX grafik ;-) ). Majitelé CrossFireX řešení je ale potřebují, protože bez profilu to prostě nejde ani na naší R9 295X2 :(. AMD slíbilo větší update ovladačů snad na tento týden (slibovali to minulý týden a obvykle ovladače vychází někdy večer v pátek). Každopádně pokud by byli vývojáři co k čemu, udělali hru pořádně se skutečnými optimalizacemi a nedovolili společnosti NVIDIA ke hře se svým marketingem byť jen přiblížit, hra by s velkou pravděpodobností běhala všem líp.

  • Jak se vám zatím hraje?

A jinak, jak hodnotíte samotnou hru? Osobně musím říci, že grafika není tak dobrá, jak by být mohla zejména proto, že technologicky hra prostě nevyužívá to, co je dávno dostupné - neříkám, že vypadá špatně, to rozhodně ne (animace a filmečky jsou parádní), ale když se podívám, jak vypadá české KingdomCome v CryEngine, není to taková pecka, jakou nám tvůrci slibovali a hra vypadá hůře než na starších gameplay záběrech!

Přesto rozhodně je velmi pohledná na maximální detaily (hlavně postavy a nestvůry). Na minimální vypadá ale docela archaicky a rozdíl je propastný na vlastní oči. Nicméně hratelností je to starý dobrý Zaklínač rozšířený snad ve všech směrech. Soubojový systém, když si ovšem lépe nastavíte ovládání, je výborný, ale hodně to záleží na nastavení obtížnosti hry. RPG systém je vynikající, nicméně hra naprosto ohromí příběhy. Ten hlavní ještě nemohu posoudit, nicméně vedlejší příběhy, kterých je na té obří mapě hromada, jsou vynikající každý z nich sám o sobě. Hlavně s pozdějším vlivem na události podle vašich rozhodnutí a činů! Co je naprosto šílené, je jejich počet na té obří mapě. Úplně tak věřím těm, kdo už mají stovku herních hodin ve hře za sebou, že sice dohráli hlavní příběh, ale ještě mají velkou část mapy neprozkoumanou.

A jestli je to zábavné? No to si pište! Jasně, není to Skyrim :), tohle je více o příbězích než systémech RPG samotných a prostě stylově zcela jiné, byť obří a otevřené RPG. Kdy bude recenze, nevím :( nechci to recenzovat dříve než po dohrání hlavního příběhu a bohužel nemám teď týden v kuse na hraní :(. Snad vám ale náš dnešní test a hlavně tipy na optimalizaci toho, na co se tvůrci a NVIDIA záměrně vykašlali, pomohou k vašemu lepšímu hernímu zážitku ...

PS: Pokud AMD vydá ovladače a něco zásadního zlepší (alespoň CrossFireX pro použitelnost R9 295X2, která jediná má teoreticky dost výkonu i na 4K), článek aktualizujeme novými měřeními. Jsem docela zvědav, zda nové ovladače alespoň u AMD budou znamenat skutečně posun k lepšímu na rozdíl od NV, kde nové ovladače v poslední době kromě vyšší číslovky (+ alespoň to SLI) přinášejí jen problémy, které pravděpodobně souvisí s tím, jak se firma snaží držet použitelně GTX 970 s jejím technicky špatným řešením paměti a sběrnice. Bohužel řešení, která NV zkouší u mnoha her působí problémy jiným grafikám ...

EDIT 1 (21.5.2015): AMD už oficiálně doporučuje námi výše popsanou úpravu nastavení Catalyst pro Zaklínače 3, která evidentně zajišťuje použitelný chod původně údajně neoptimalizovatelného HAIRWORKS nvidia technologie na grafikách Radeon. Zároveň slibuje nové ovladače s vylepšeními výkonu a funkcí napevno a pracuje s vývojáři Zaklínače i Project CARS na řešení problémů, které jejich hry z hlediska optimalizací mají. Více zde.

EDIT 2 (21.5.2015): Tvůrci hry reagují na kritiku a vydávájí patch 1.03. ten přináší právě optimalizace neefektivní a nepovedené technologie nvidia HAIRWORKS (pravděpodobně přesně to, co jsme teď dělali ručně), přináší větší nastavení AF u textur, ostřejší efekty postprocessingu a pár dalších oprav. Patch už je venku. Hra se tak začíná blížit tomu, co bylo slibováno a pravděpodobně kvůli konzolím (které to jednak nezvládnou a hlavně aby nebyl vidět ten velký rozdíl pro PC) původně nebylo. Tak jen tak dál ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 510x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1993x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1285x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1175x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1865x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1668x
Komentářů: 0