Univerzální a moderní API VULKAN přichází a nahrazuje OpenGL - podpora i očekávání jsou velké Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 17 únor 2016
altAMD si může mnout ruce, jeho API MANTLE a celý záměr prosadit moderní optimalizované API uspěl.

 

 

 

OpenGL je definitivně mrtvé, před pár dny bylo oficiálně vydáno API VULKAN verze 1.0 s potřebnou dokumentací i podporou ze strany HW. Znovu přitom tvůrci nezapomněli poděkovat AMD, které za vývoj moderních API a optimalizací může, když před časem se svým MANTLE ukázalo zoufalý stav a zastaralost DirectX i OpenGL. A právě MANTLE od AMD se stalo základem obou moderních API. Microsoft znovu nastartoval vývoj DirectX a do DirectX12 zakomponoval značnou část funkcí a přístupů z MANTLE. OpenGL bylo dokonce ukončeno a na místo něj přichází API VULKAN, které přímo staví na MANTLE, které AMD poskytlo jako základ.

Podpora vzniku nových optimalizovaných API poté, co AMD ukázalo, v jakém stavu jsou věci, byla velká. Na nový VULKAN je směřována velká pozornost a jako takovým by měl být značným pokrokem proti OpenGL. Vývojáři již pracují na jeho implementacích a výrobci HW již dodali potřebnou podporu.

VULKAN má podporu všech výrobců a většiny HW, který už teď máte doma. U AMD jej podporují všechny GCN grafik, u NVIDIA je podpora omezena na GTX 700/900 u Intelu pak na poslední dvě generace iGPU.

Existují také již první "DEMO", kde je možné přínos VULKAN změřit. Bohužel tato měření neukazují nic moc přesného a vypovídajícího. Důvodem je, že jak VULKAN, tak DirectX12 jsou API bez zátěže podpory starých technologií, což právě dělá hodně, jenže asi všechna "DEMO" dnes dostupná, zejména The Talos Principle, ve kterém se aktuálně testuje, jsou technologicky postavena na starých DX a OpenGL, a naroubování VULKAN či případně DX12 na starý SW samozřejmě těžko může ukázat pravý stav věcí a skutečné možnosti nových API.

(zdroj: Computerbase.de)

Přesto je vidět, že VULKAN je proti OpenGL znatelným pokrokem. Na DirectX11 ale ve starém SW nemá, za což ale může fakt, že VULKAN v tomto demu je implementován dodatečně navíc v nějaké rané vývojové verzi a vývojáři přiznávají, že postrádá jakékoliv výkonové optimalizace. Není bez zajímavosti, že podle očekávání se AMD se pod VULKAN daří lépe než NV, což je dáno tím, že grafiky AMD jsou ve skutečnosti výkonnější než GTX grafiky, bohužel právě zastaralá API a špatné optimalizace současného SW nevyužívající skutečný výkon procesorů i grafik, AMD tak penalizují, což se ale ví celkem dlouho a je to vidět z mnoha testů, kdy v náročnějších nastaveních a vyšších rozlišeních se AMD grafiky dostávají často i přes své GTX konkurenty.

Podstatné je, že VULKAN je tedy hotov a stejně jako technicky v mnoha ohledech podobně řešený DirectX12, protože obě tyto moderní API vznikly přímo nebo nepřímo na API MANTLE, přináší potřebné optimalizace bez zátěže starých věcí. Nicméně pravý přínos se ukáže až v aplikacích a hrách, které budou už postaveny jen a od základu na VULKAN/DX12 bez podpory a přítomnosti starých API. Na obojím se pochopitelně již pracuje. Bude zajímavé sledovat, zda VULKAN skutečně bude moci konkurovat přímo DX12 a zda nebude opravdu zajímavé na něm stavět nové hry, které by tak mohly být multi-platformní.

Ačkoliv se ale VULKAN těší značné podpoře a začne brzy nahrazovat na ostro OpenGL (Google jej letos začlení do ANDROIDu), jsou výjimky. Černou ovcí je například SONY se svým PlayStation. Stejně tak Microsoft, který se sice VULKAN nebrání a na Windows je podporován, ale pro MS je stále hlavní jeho DirectX12. Aby tedy vzniklo opravdu jediné, optimalizované a společně vyvíjené API, což by usnadnilo hodně věcí, toho se zatím nedočkáme. Přesto je vydání VULKAN jednou z klíčových událostí poslední doby, která bude mít značný vliv a kdo ví, třeba se opravdu někdy v budoucnu cesty VULKAN a DX spojí. AMD MANTLE, které tomu všemu ukázalo cestu a dalo základy tak definitivně vyhrálo nad všemi pochybovači a těžko asi AMD mohlo doufat v lepší a rychlejší vývoj věcí ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Dying Light: The Beast vychází!
Dying Light: The Beast vychází!Úterý, 16 září 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 112x
Komentářů: 0
Vyšlo DLC k KCD2 Legacy of the Forge – pořádný datadisk!
Vyšlo DLC k KCD2 Legacy of the Forge – pořádný datadisk!Čtvrtek, 11 září 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1100x
Komentářů: 2
Borderlands 4 se blíží – bude to propadák?
Borderlands 4 se blíží – bude to propadák?Úterý, 09 září 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1480x
Komentářů: 1
Hollow Knight: Silksong – nezásvislý herní titul je hit a štve konkurenci!
Hollow Knight: Silksong – nezásvislý herní titul je hit a štve konkurenci!Pondělí, 08 září 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2054x
Komentářů: 0
Hell is Us je zajímavá AA hra, která posouvá žánr?
Hell is Us je zajímavá AA hra, která posouvá žánr?Pátek, 05 září 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1011x
Komentářů: 0
Co bude se STARFIELD? Bethesda chystá vylepšení
Co bude se STARFIELD? Bethesda chystá vylepšeníPondělí, 01 září 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1364x
Komentářů: 0