Vývoj propadáku ANTHEM odhalen – ukazuje, proč je BIOWARE mrtvé a bídu herního průmyslu. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 05 duben 2019
altRozsáhlý článek do detailů odhalil, co se šuškalo. Vývoj hry ANTHEM byl jeden velký FAIL.

 

 

 

 

ANTHEM, podobě jako FALLOUT 76 jsou hry, které ukazují prakticky všechno, co je dnes špatně na herním průmyslu. Vydavatelé i tvůrci her se totiž snaží stůj, co stůj, prosadit koncept hry, jako služby a donutit vás připlácet extra za věci, které dříve byly součástí finálních her. Navíc hru jako službu berou i šanci odvádět horší a levnější práci a vymlouvat se na to, že všechno doženou později. Možná. Bohužel řada hráčů jim to žere, platí za takové hry a omlouvá to. Fandové ANTHEM či FALLOUT 76 a všichni, kteří tyto hry podporují a dále propagují, škodí hráčům a hernímu vývoj ještě více, než tvůrci těchto her. Ale zpět k ANTHEM …

Že je ANTHEM naprosto špatnou hrou, nehotovým produktem je jasné každému, kdo u něj strávil alespoň hodinu dvě (více netřeba). Celý koncept hry nefunguje, základní mechanismy nefungují, hra nemá obsah, a ten co má, tak nefunguje a je rozbitý, technicky nefunguje a tak dále a tak dále. Nic z toho však není překvapivé poté, co herní magazín KOTAKU přinesl detailní článek, který odhalil pozadí vzniku hry. Pokud jste si mysleli, že ANTHEM tak jak vypadá nemohl vývojářům trvat na vývoji déle než 2 roky, tak jste si mysleli správně. Vývoj samotné hry totiž sice trval 6 let, ale první 4 roky se řešil jen koncept a úpravy herního engine FrostByte atd. Samotná hra, a to co vidíte trvalo udělat jen zhruba 18 měsíců, tedy polovina obvykle potřebného času u podobného titulu! A výsledek tomu naprosto odpovídá.

Pokud si myslíte, že tvůrci hry tu hru před vydáním vůbec netestovali, tak opět si to myslíte zcela správně! Netestovali, hra před vydáním ani nefungovala. Stávající hra je prostě rozdělaná nehotová koncepční BETA a vy platíte plnou cenu hry za to, že ji můžete hrát a možná pomoci tvůrcům dodělat. A to se vyplatí ;).  

Celý článek ale potvrzuje nejen mou domněnku, kterou jsem v naší recenzi také vyslovil. Studio BIOWARE, které stojí za mnoha legendárním RPG hrami, které jsou skvělé i dnes, už prostě neexistuje! To, co známe teď jako BIOWARE, je jen prázdná schránka. Právě odchody klíčových lidí, kteří přitom stáli za starou kvalitou a podobou her BIOWARE, zasáhly ANTHEM naplno. A nejen Anthem, už i třetí Dragon Age poznamenaly. Mnozí ve stávajícím studiu přiznávají, že se třetím Dragon Age ještě měli štěstí, že to nebylo tak vidět. Naplno už to ale bylo vidět u zpackaného Mass Effect Andromeda, která prostě nefungovala. Nicméně to není nic proti ANTHEM, zde už se zamaskovat nepodařilo vůbec nic. Tvůrci konceptů, příběhů a mechanismů populárních RPG her Bioware, již ve studiu nejsou a firma nemá nikoho, kdo by je kvalitativně nahradil. Chybí i tvůrci konceptů a vedení.

Právě selhání vedení je něco, co je hlavním důvodem selhání celé hry. Vývoj her je velmi stresující, i když vedení funguje. Což teprve, když nefunguje. Kupodivu EA jako vydavatel není tím, kdo by měl primárně vinu. EA si u BIOWARE, které je dost samostatné, zadalo před lety vývoj nové hry. Když po 4 letech vývoje (který EA samozřejmě platilo celou dobu), přišlo EA za vedením BioWARE a chtělo vidět co mají a co budou moci vydat, BioWare nic nemělo! Celý koncept Anthem se několikrát měnil, součástí hry několikrát nebylo ani to létání, což je jediný zajímavý prvek, který hra má. Kompletně se tak předělávaly mechanismy a když bývalý šéf EA si před časem mohl vyzkoušet hru, vůbec se mu nelíbila. Tak tvůrci vrátili zpět létání, a to už prý bylo zajímavé. Nicméně to už hru měli prezentovat na veřejnosti. A tak to zfalšovali. Celá veřejná prezentace v roce 2017 tak proběhla tak, že tvůrci ukazovali hru, kterou vlastně neměli. A vůbec většina vývojářů hry teprve v roce 2017 viděla, na čem vlastně pracují. Mezitím vývoj hry opustili další a další klíčoví lidé BioWare, vedení vývoje hry se měnilo a tlak na vývojáře, byl neúprosný. Do toho zbývající vývojáři neuměli s herním engine FrostByte, který si tak různě upravovali, a tak by se dalo pokračovat. Do toho se objevuje více než mnoho potvrzených informací, že vývojáři hru opouštěli způsobem, že směřovali rovnou k psychiatrickému ošetření. Zhroucení byla velmi častá. Ostatně když najednou po několika letech vývoje zjistíte, že máte něco, co nefunguje a veškerý obsah hry je jedna mise a vydání je naplánováno na začátek roku 2019, máte prostě problém. To vysvětluje i některé stávající prvky hry, kdy loot vypadá všechen stejně, mise jsou všechny stejné a co je v jiných hrách okrajovou doplňkovou misí, zde je hlavní atd. Navíc je potvrzeno, že tvůrci hry si ani neschovali žádný obsah pro DLC, neměli co schovat. Nic dalšího, než co hra nabízí teď, nemají. Umělé protahování herní za časové zámky a zámky opakovaného plnění nesmyslných misí, tak prý bylo v původní verzi ještě horší, než jak jsou ve hře nyní.

Výsledek je tedy jaký je. Mizerná hra s nefungujícím konceptem, který je jen stínem toho, čím měl být a jak jej vymyslelo bývalé Bioware. A koncept to byl velmi zajímavý! Současné BioWare ale nemá na to, aby udělalo kvalitní hru. Chybí mu talent, lidi, vize, prostě všechno kromě peněz. Ty EA sice dodávalo, ale také není s výsledkem spokojeno a ani nemůže být. 6 let platilo vývoj nové BIOWARE hry a měla to být legenda. Legenda to sice je, ale úplně jiného druhu. Ještě štěstí, že je bohužel pro nás hráče obtížné hru jako produkt vracet. To by byly teprve škody. I tak EA nemůže počítat s tím, že ANTHEM se byť jen přiblíží stanoveným cílovým prodejům. A ty byly nemalé.  

  • EA/BIOWARE na článek reagovalo …

Prakticky přiznalo, že článek je pravdivý, ale odmítlo se na něm podílet a vydalo na něj jen reakci s tím, že prý stojí za vedením i vývojáři. Prostě typické korporátní kecy. Nemůže prostě přijít a říci, ANTHEM je odpad, nekupujte ho. Vedení firem tak jen zakázalo dalším zaměstnancům s novináři mluvit, aby se ještě něco neprofláklo. Například, že hlavní snahou nyní jsou mikrotransakce a jak ještě více podojit těch pár bláznů, co hru stále hraje a podporuje ji.

  • Závěr

Celý článek KOTAKU opravdu vřele doporučuji přečíst, jedná se o špičkový náhled po pokličku vývoje her a parádní ukázku konce jedné legendy. Aneb herní studio není nic bez herních vývojářů a když vám odejdou všechny talenty, nemůžete je nahradit nějakými lidmi a očekávat stejný výsledek. To je prostě případ BioWare. To je dnes jen prázdná skořápka, jen jméno, které už nic neznamená. Nemá vedení, nemá vizi, nemá talenty, prostě nic, co by dávalo jakoukoliv naději na kvalitní hru, natož skutečnou BioWare hru, jak jsme je znali. ANTHEM je maximum, co dokáže. EA nyní může jen minimalizovat škody. Podle mě si ale už i u EA spočítali, že žádný další vývoj ANTHEM hry se jim nevyplatí, hra má rozbité samotné základy a předělat je by trvalo několik let. EA tedy už podle mě rozhodlo zastavit další skutečný vývoj hry, bude financovat jen vývoj mikrotransakcí a drobností, ale na zásadní novinky zapomeňte.

Pro EA je ANTHEM obrovským problémem a zklamáním, měla to být hra jako služba a finanční jistota a dojná kráva řadu let. Nicméně koncept nefunguje. Tedy alespoň v případě ANTHEM. Zato APEX Legend, Free to play střílečka generuje obrovské zisky z kosmetických mikrotransakcí a stálo jen zlomek toho, co stál na vývoji Anthem. Problém je tedy evidentně ANTHEM, co evidentně mělo být klasické příběhové RPG od Bioware, ale během vývoje odešli ti, kteří psali příběhy a dělali ty RPG prvky, které ve výsledku tvořily to kouzlo Bioware her. Takže z toho udělali střílečku, nejdříve bez létání, pak s létáním, ale už bez obsahu a se základními chybami, kterým se přitom dalo vyhnout, protože je udělala už spousta jiných her dříve. ANTHEM je prostě fatálním selháním BioWare i EA (ale hlavně BioWare), a fakt že se ti samí lidé vyjadřují jako že stojí sami za sebou a tím co udělali, mluví za všechno.

EA má dlouhou historii odkupů a následného zničení věhlasných herních studií. BioWare se tak definitivně přidává k dlouhé řadě předchůdců. V tomto případě si ale myslím, že bude na místě, pokud EA studio BioWare zruší a zavře. Škody na pověsti jsou tak velké, že dobré jméno BioWare je dávno ztraceno a cokoliv, co by tahle společnost vydala později, bude tím vším negativně ovlivněno. Osobně tedy očekávám, že EA asi už do konce tohoto roku oznámí konec BioWare. Anthem je pak ztracený případ, vývoj či opravy této hry nemají žádný smysl, celý koncept je špatně už v základu a nedá se jen tak opravit. Nejvíce mě mrzí fakt, že je spousta hráčů, kteří za tohle zaplatili a nemohou své peníze dostat snadno zpět, protože systém vracení her, když jako produkty nefungují, prostě není. EU a zákonodárci by se na to měli vážně podívat. Jsem si jist, že pokud by šlo hry normálně vracet, tak by si vydavatelé a vývojáři dávali sakra záležet na tom, aby hry vycházely hotové a s bohatým obsahem. Prostě jako kdysi, když ještě hry jako služby a mikrotransakce nebyly vše, na čem většině vydavatelů dnes jedině záleží.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Motto: „Raději později a pořádně, než dříve a blbě“ :). Než začnete diskutovat: Objektivitu a objektivní fakt a názor nelze posuzovat subjektivním dojmem! ;)

Starší články


 / 28
SlabéVynikající 
Komentáře
Přidat Nový
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-06 18:08:03

Zahrál jsem si hru v předobjednávce a okamžitě zrušil objednávku nemělo to cenu ani hrát byl jsem naprosto zklamaný z toho co nám naservírovaly.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-06 19:05:48
avatar
Osobne tedy o format hry jako sluzby (nebo i sw) vylozene nestojim a samotna tato koncepce je pro mne duvodem si produkt neporidit. Hry mam rad v podobe, kdy maji zacatek i konec. Pripadne rozsireni puvodniho deje pres dlc jeste beru a kdyz bude zajimave tak si jej rad poridim, ale o hru "ktera nema konec" nestojim ani trosicku. Vzdy jsem hry hral, dohral a poridil si dalsi. Kdyz jde o joo-povedenou hru, tak si ji dam po roce dvou s chuti znovu, ale hrat jednu (nekonecnou) hru dlouhodobe, nemam absolutne zadny zajem.

Jinak co se nejvetsich vydavatelu a nejvetsich studii tyce, tak to vnimam porad stejne - jakmile doroste do tech kolosalnich rozmeru, tak ztrati kontakt s realitou, lide s vizi a elanem dat sve praci neco navic jsou vytlaceni temi, kteri jdou vylozene jen po ziscich. No a kdyz jde v jakemkoliv produktu vylozene jen o ty penize, tak se zacne vytracet takova ta vasen a nadseni pro vec, nikdo tomu neda to "neco navic" a projekt jde do kytek. Penize nejsou vsechno, ikdyz tomu nekteri nejsou ochotni verit.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-08 16:31:46
avatar
Zásadní problém Bioware pokud vím je ten, že člověka, který měl na starosti příběh vyhodili v půlce vývoje Mass Effectu 3. Kromě dalších lidí, kteří byli odejiti.
Vize EA je jasná, maximalizovat zisk, přes multiplayer, DLC, lootboxy, mikrotransakce, cokoli co zrovna frčí. Reeklama je levnější než vývoj. A nejhorší je vydat dobrou single player hru, kterou hráči budou hrát dlouho a nebudou kupovat novou ani platit za služby.
EA dlouhodobě funguje na principu koupě studií s výbornou reputací, vytěžením značky a koupě dalšího studia. A lidi na to skáčou znova a znova, ať jde o Westwood nebo Bioware nebo spoustu dalších.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-07 20:46:03
avatar
Citace:
A nejhorší je vydat dobrou single palyer hru, kterou hráči budou hrát dlouho a nebudou kupovat novou ani platit za služby.


Přesné.
libuse.oracova [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-06 22:21:41
avatar
Tak je to "rozčíleníhodné" to jistě. Nicméně produkty se vyrábějí pro zisk. Takže pokud jste menšinový uživatel produktu nedivte se, že konkrétní produkt není napasován přesně podle vašich představ.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-08 13:26:38

Hra vytvořená jen pro zisk na úkor zábavnosti, je debilní produkt který nikdo nechce. Odkaz
Stealth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - jj 2019-04-07 00:53:19

Já se na tu hru těšil ta grafika a ten svět co nabízeli prostě to mělo být super! Ale nebylo je to hnuj. Ale EA je taky studio na hovno divím se že se ještě drží! Od té doby co dosrali CNC je nesnáším :-)
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-07 01:29:12
avatar
Hm, dopadnou stejně jako Blizzard.

Čeká většinu těch co to plánujou vést tímhle směrem.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-07 06:36:25
avatar
Na Steamu(nevím jestli ještě někde) hry vracet jdou. Nehrajes vice jak 120min.. Nelíbí? Tak ti vrátíme peníze.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-07 19:21:12

Zásadní problém je v tom, že Anthem měl původně vypadat úplně jinak a mít řadu herních mechanismů. Bohužel o zdrojích vydávaných na vývoj ve velké míře rozhoduje EA a to prostě propaguje sérii FIFA a spol. Obrovský zásek pro vývoj hry znamená velmi mizerný engine Frostbite, kde navíc vývojáři z Bioware dostávali velmi omezenou podporu. Opět proto, že Anthem nebyl pro EA prioritou. Takže ve hře nefunguje z původních představ prakticky nic a je to takové torzo.
Upřímně přeji EA, aby se nakonec zadrhlo i se svými doposud spolehlivými dojnými krávami a pak poznalo skutečné problémy. To co v posledních letech na sobě nese logo EA je neskutečná fraška.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-08 08:29:33

On ten engine mince spíše až tak mizerný jako nevhodný. Mizerná je magerská své EA.
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-08 10:06:04

S herními enginy sice pracuji minimálně, ale z hlediska možností a optimalizace považuji Frostbite za jeden z nejlepších herních engine vůbec.
Spíš je otázka, jestli byl dobře použitý, protože každý herní engine má svá specifika a omezení. Pokud není engine použitý tak, jak bylo zamýšleno, většinou to končí katastrofou...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-07 20:43:51
avatar
Od EA bych si nekoupil ani Half Life 3, kdyby ho vydali. Nikdy nic a tečka. Westwood Studios + Command & Conquer jim nezapomenu. Dále jejich šetření na technické podpoře a teď tohle. Opravdu nikdy a nic i kdyby byli jediní na světě a já se musel přeorientovat na deskové Člověče nezlob se.
Rohl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-07 22:13:50

V životě jsem neviděl větší demenci, než fanboyové, kteří tuto hru hájili těmi nejblbějšími argumenty, jaký hlupák může vymyslet. A samozřejmě, že to nakonec dopadlo jako propadák.
zkys03 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-08 01:30:38

Jen poznamka k clanku - herni engine se jmenuje Frostbite, onen ...Byte s tim nema co delat...omlouvam se ale je to do oci bijici..
schali [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - bioware 2019-04-08 15:53:15

Bioware bylo už dávno za zenitem. Hrál jsem ještě první ME, ale dál už to nešlo. Zkusil jsem také Dragon age, ale bylo jasný, že si kopou hrobeček, odehrál jsem pár hodin a rychle pryč od toho. Další věci nemá ani cenu zmiňovat. Oni byly vytěžení už v okamžiku prvního ME. Pro zákazníky EA dokonalý materiál.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Problém s účtem na DDWorld?

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Videa
Filmový TOMB RAIDER se dočká pokračování!
Filmový TOMB RAIDER se dočká pokračování!Středa, 17 duben 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 670x
Komentářů: 3
Vychází ANNO 1880 – skvělá budovatelská strategie!
Vychází ANNO 1880 – skvělá budovatelská strategie!Úterý, 16 duben 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 987x
Komentářů: 1
Tohle se hned tak neomrzí – Falcon Heavy opět v akci!
Tohle se hned tak neomrzí – Falcon Heavy opět v akci!Pondělí, 15 duben 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Auto-moto
Spuštěno: 1186x
Komentářů: 3
Star Wars Jedi: Fallen Order – příběhová hra a bez mikrotransakcí!
Star Wars Jedi: Fallen Order – příběhová hra a bez mikrotransakcí!Pondělí, 15 duben 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1038x
Komentářů: 3
Star Wars: Episode IX v první ukázce! Závěr ságy je tu!
Star Wars: Episode IX v první ukázce! Závěr ságy je tu!Pátek, 12 duben 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1727x
Komentářů: 11
Poslední DLC pro Kingdom Come Deliverance bude nej?
Poslední DLC pro Kingdom Come Deliverance bude nej?Čtvrtek, 11 duben 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1109x
Komentářů: 2